{1006} : Κοινωνιολογίας Ε.Κ.Π.Α. (Αθήνα)

το άρθρο ενημερώθηκε στις : 09/09/2024

Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 

Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών 

Τμήμα Κοινωνιολογίας (Αθήνα)

Έδρα:  Σόλωνος 57, Τ.Κ. 106 79, Αθήνα

Τηλ. 210 3688746, 210 3688739, Ε-mail: secr@soc.uoa.gr

Σκοπός του τμήματος :

Σκοπός των Τμημάτων Κοινωνιολογίας είναι η ανάδειξη επιστημόνων ικανών να μελετούν την καταγωγή, την ανάπτυξη, την οργάνωση, την εξέλιξη και την λειτουργία των ανθρωπίνων κοινωνιών, αλλά και να καταγράφουν και να αναλύουν τις μεταβολές της κοινωνικής συμπεριφοράς, των κοινωνικών σχέσεων και των κοινωνικών προβλημάτων.

Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα) 

Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:

Η εισαγωγή των πρώτων φοιτητών αρχίζει από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020.

Το ανωτέρω τμήμα ιδρύθηκε σύμφωνα με το άρθρο 15 του νόμου 4589 (ΦΕΚ 13 τ.Α΄/29.01.2019)

Η ίδρυση Τμήματος Κοινωνιολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ήταν αίτημα της ακαδημαϊκής του κοινότητας εδώ και δεκαετίες. Στηρίζονταν πάντα στην ιδέα της αξιοποίησης μιας μακράς παράδοσης που ξεκινούσε από την καλλιέργεια των κοινωνικών επιστημών πρώτα στη Νομική Σχολή και αργότερα κυρίως στα Τμήματα Οικονομικών και Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, αλλά και στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, στα Παιδαγωγικά Τμήματα, ακόμη και στη Σχολή Επιστημών Υγείας, στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης και στην Φιλοσοφική και στην Θεολογική Σχολή. Με το δυναμικό που διαθέτει το Πανεπιστήμιό υπάρχουν οι προϋποθέσεις άμεσης ανταπόκρισης στις προκλήσεις της εκκίνησης της λειτουργίας του νέου Τμήματος κατά το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020.

Σκοπός του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών είναι η εκπαίδευση κοινωνικών επιστημόνων με υψηλή παιδεία, αλλά και επαγγελματικές προοπτικές.  Η εκπαίδευση σε αυτή την κατεύθυνση προϋποθέτει την καλλιέργεια της κοινωνιολογικής παράδοσης που στηρίζεται στη συναρπαστική σύνθεση θεωρητικής δουλειάς και εμπειρικής έρευνας. Η συνάρθρωση των φιλοσοφικών παραδόσεων με την παρατήρηση διαδικασιών που καθορίζουν την ιστορική εξέλιξη υπαρκτών κοινωνιών μέσω της χρήσης μεθόδων και τεχνικών της εμπειρικής ανάλυσης ή μέσω της μεθοδικής χρήσης ιστορικών πηγών, αποτελεί την βάση της γοητείας της δουλειάς των κοινωνιολόγων.

Η διπλή υπέρβαση των ελλείψεων θεωρητικής και ιστορικής παιδείας αφ’ ενός, αφ’ ετέρου της υπέρβασης της άγνοιας σε θέματα τόσο ποσοτικών, όσο και ποιοτικών μεθόδων ανάλυσης, αποτελεί προϋπόθεση της ανάλυσης των κοινωνικών φαινομένων. Η αποκάλυψη μη-αυτονόητων μηχανισμών κοινωνικής συγκρότησης και κοινωνικής μεταβολής αποτελεί επίσης κεντρικό στοιχείο κάθε δημοκρατικής κοινωνίας, οι πολίτες της οποίας ενδιαφέρονται για την κριτική σκέψη και την αντιμετώπιση διαδεδομένων στερεοτύπων και προκαταλήψεων. Πέρα όμως από τη συμβολή της επιστημονικής ανάλυσης των κοινωνικών φαινομένων στο δημόσιο διάλογο, η κοινωνιολογική έρευνα αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση της αντιμετώπισης κοινωνικών προβλημάτων μέσω του σχεδιασμού και της εφαρμογής της κοινωνικής πολιτικής. Αποτελεί όμως η κοινωνιολογία συγχρόνως και μια αναγκαία συνιστώσα κάθε μορφής γνώσης που προϋποθέτει η οργάνωση ενεργειών που εξαρτώνται από την δημιουργική συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα ή την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.

Είναι γνωστή η σημασία της κοινωνιολογικής έρευνας στο πλαίσιο διεπιστημονικών προσεγγίσεων για την ανάπτυξη υψηλών προδιαγραφών εκπαιδευτικών, αλλά και διοικητικών και επιχειρησιακών διαδικασιών. Σε αυτή την κατεύθυνση οι γνώσεις που αφορούν τη σχέση των κεντρικών θεμελίων της κοινωνιολογικής θεωρίας και της κοινωνικής έρευνας με συγγενείς κοινωνικές επιστήμες, όπως η κοινωνική ψυχολογία, η κοινωνική ανθρωπολογία, οι οικονομικές και πολιτικές επιστήμες, ή η κοινωνική και οικονομική ιστορία, είναι κρίσιμης σημασίας.

Για τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων μεγάλη σημασία έχει επίσης η αναλυτική τους παιδεία και η άρτια γνώση των μεθόδων και τεχνικών της κοινωνικής έρευνας. Το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Ε.Κ.Π.Α. περιέχει τόσο υποχρεωτικά μαθήματα, όσο και δέσμες μαθημάτων επιλογής που εξασφαλίζουν την απόκτηση των αναγκαίων γνώσεων και δεξιοτήτων άρτια εκπαιδευμένων κοινωνιολόγων.

Η Προσωρινή Συνέλευση που όρισε η Σύγκλητος διαμόρφωσε Πρόγραμμα Σπουδών βάσει του οποίου θα αναπτυχθεί η στρατηγική προσέλκυσης, μέσω δημοσίων προκηρύξεων, νέου προσωπικού που θα αναλάβει υψηλών προδιαγραφών διδακτικό και ερευνητικό έργο. Ως προς την ερευνητική ανάπτυξη του νέου Τμήματος Κοινωνιολογίας, αυτή θα στηριχθεί σε μεγάλο βαθμό, πέρα από την αξιοποίηση του ερευνητικού έργου των ήδη υπηρετούντων καθηγητών κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην ήδη συμφωνημένη συνεργασία της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, στην οποία ανήκει το Τμήμα Κοινωνιολογίας, με το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.

Ενδεικτικά Μαθήματα :

Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, Εισαγωγή στην Ιστορική Συγκριτική Κοινωνιολογία, Θεωρίες Κοινωνικοποίησης, Κοινωνιολογία του Πολιτικού Συστήματος, Εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, Στατιστική, Ευρωπαϊκή Κοινωνία – Ευρωπαϊκοί Θεσμοί, Κοινωνία και Πολιτισμός, Κοινωνική Πολιτική και Κράτος Πρόνοιας, Κοινωνιολογία της Παρέκκλισης, Κοινωνιολογία των Αστικών Χώρων, Κοινωνιολογία της Εργασίας, Κοινωνιολογία των Κοινωνικών Κινημάτων, Μικροκοινωνιολογία – Θεωρία και Ερευνητικές Προσεγγίσεις, Κοινωνία, Κοινότητα και Υγεία, Κοινωνιολογία του Περιβάλλοντος, Διεθνής Διακυβέρνηση, Κοινωνικές Τάξεις και Κοινωνικές Ανισότητες, Κοινωνική Ψυχολογία, Δίκαιο και Θεσμοί της Εξωτερικής Πολιτικής, Διεθνείς Σχέσεις και Παγκοσμιοποίηση, Κοινωνιολογία των Αθλητισμού, Διεθνές Δίκαιο, Κοινωνικές και Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις των Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, Εθνική Ασφάλεια και Διαχείριση Κρίσεων, κ.α. 

Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο: εδώ

Περισσότερα στοιχεία 

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :

Οι πτυχιούχοι των Τμημάτων Κοινωνιολογίας, δύνανται με βάση τις γενικές και εξειδικευμένες γνώσεις που απέκτησαν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους να απασχολούνται τόσο ως ελεύθεροι επαγγελματίες όσο και ως μισθωτοί με οποιαδήποτε σχέση εργασίας:

  • στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική, στους κλάδους και με τους όρους που προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία.
  • στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως μέλη του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονται από την σχετική νομοθεσία.
  • στις δημόσιες υπηρεσίες: (όπως υπουργεία, τοπική αυτοδιοίκηση, δημόσια νοσοκομεία και κοινωνικές υπηρεσίες), σε αντικείμενα σχετικά με τον τίτλο σπουδών τους και ιδίως:
  • στο Υπουργείο Εργασίας και σε φορείς που ασχολούνται με την έρευνα των συνθηκών εργασίας και τα εργασιακό δικαιώματα.
  • στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και σε φορείς του δημόσιου τομέα που ασχολούνται με το περιβάλλον και την προστασία του, ειδικά για τη διερεύνηση των κοινωνικών επιπτώσεων από τις εφαρμογές της τεχνολογίας για τα θέματα πολεοδομίας, χωροταξίας και βιώσιμης ανάπτυξης, καθώς και για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των πολιτών.
  • στον ιδιωτικό τομέα, ως σύμβουλοι, στελέχη διοίκησης και σύμβουλοι απασχόλησης με αντικείμενο το συντονισμό ομάδων εργασίας − διαδικασίας στο πλαίσιο της οργάνωσης της παραγωγής.
  • σε οργανισμούς και φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, σε αναπτυξιακούς φορείς, σε κέντρα προώθησης της απασχόλησης, για το σχεδιασμό προγραμμάτων για τους ανέργους και την επιμόρφωση των εργαζομένων.
  • σε μη κυβερνητικούς οργανισμούς, για την κοινωνιολογική θεμελίωση των δραστηριοτήτων τους.
  • στο δημόσιο, τον ιδιωτικό και τον κοινωνικό τομέα, ως εκπαιδευτές, ως μισθωτοί ή ελεύθεροι επαγγελματίες, σε αντικείμενα σχετικά με τον τίτλο σπουδών τους.
  • στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφαλείας, σε αντικείμενα σχετικά με τον τίτλο σπουδών τους.
  • στην έρευνα, ως ερευνητές, σε σχέση με το σχεδιασμό, τη διεξαγωγή και την ανάλυση εμπειρικών ερευνών στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ως μισθωτοί και ως ελεύθεροι επαγγελματίες σε αντικείμενα σχετικά με τον τίτλο σπουδών τους.
  • στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και μετά-δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως κοινωνιολόγοι σύμβουλοι, με αντικείμενα την εποπτεία, την έρευνα, την ανάλυση και την επίλυση προβλημάτων των σχέσεων εκπαιδευτικής κοινότητας και κοινωνίας εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων και των εκπαιδευόμενων μεταξύ τους.
  • στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα ως κοινωνιολόγοι της εργασίας (ως μισθωτοί και ελεύθεροι επαγγελματίες).
  • στα δικαστήρια όλων των βαθμίδων, ως σύμβουλοι για την ανάλυση κοινωνικών προβλημάτων των διαδίκων.
  • στα σωφρονιστικά ιδρύματα της χώρας, δημόσια και ιδιωτικά, ως σύμβουλοι, αναλυτές και εμψυχωτές σε αντικείμενα σχετικά με τον τίτλο σπουδών τους και τις εξειδικευμένες γνώσεις τους.
  • σε δημόσιους, ιδιωτικούς και κοινωνικούς φορείς, ως σύμβουλοι και εμψυχωτές κοινωνικής επανένταξης αποφυλακισμένων, με σχετικό αντικείμενο δράσης.
  • σε δημόσιους, ιδιωτικούς και κοινωνικούς φορείς, ως σύμβουλοι και εμψυχωτές κοινωνικής επανένταξης για άτομα σε φάση αποτοξίνωσης, με σχετικό αντικείμενο δράσης.
  • σε σωματεία και συνδικάτα όλων των βαθμίδων, ως κοινωνικοί διαπραγματευτές και οργανωτές προγραμμάτων για την επικοινωνία με εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς, σε θέματα συλλογικής διαπραγμάτευσης, υπογραφείς συλλογικών συμβάσεων και θεσμικής υποστήριξης συλλογικών διεκδικήσεων.
  • στις ανεξάρτητες αρχές ελέγχου των μέσων μαζικής ενημέρωσης, Δικαιωμάτων του Πολίτη, ως λειτουργοί και ως σύμβουλοι και στις αντίστοιχες άλλων τομέων του Κράτους.

Επαγγελματικά Δικαιώματα:

  • Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των  τμημάτων   Κοινωνιολογίας έχουν κατοχυρωθεί και ορίζονται ρητά, σύμφωνα με το   Π.Δ. 159 ΦΕΚ 199 τ.Α’/01.10.2009.

Σχετικά επαγγέλματα:

 

 

Μετεγγραφές Φοιτητών:  Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024

Σχετικές  Επαγγελματικές  Οργανώσεις:  

 

Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής 

Πανελλαδικές 2024

Κωδικός Μηχανογραφικού : 1006

Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής 2024 : 1,00

Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025:  100 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)

Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων

Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021)

1ο Επιστημονικό πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές & Πολιτικές Επιστήμες

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 30 %

Αρχαία Ελληνικά : 20 %

Ιστορία : 30 %

Λατινικά : 20 %

Επαγγελματικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5400 τ.Β’/19.11.2021)

Τομέας : α) Διοίκησης και Οικονομίας.

Μαθηματικά (Άλγεβρα) : 20 %

Νέα Ελληνικά : 30 %

Μάθημα Ειδικότητας 1 : 25 %

Μάθημα Ειδικότητας 2 : 25 %

Γενικό Λύκειο (με 90%):

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 16.520

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 13.380

Επαγγελματικό Λύκειο:

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 12.760

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 11.870

Νέο τμήμα: Διαθέσιμα στοιχεία βάσεων εισαγωγής από το 2019

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Επαγγελματικού  Λυκείου (EPAL)

Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ