{0143} : Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ρόδος)

το άρθρο ενημερώθηκε στις : 26/11/2024

Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ρόδος)

Έδρα :

Διεύθυνση : Δημοκρατίας 1, 85100, Ρόδος

Τηλέφωνο :  22410 99200, 99210, 99211, 99212   Fax: 22410 99209

 Σκοπός του τμήματος :

Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, σκοπό έχουν την ανάδειξη επιστημόνων που θα καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας.

Σύμφωνα με τον Οδηγό Σπουδών  το σύνολο των διδασκόμενων  επιστημονικών αντικειμένων συνθέτει ένα διεπιστημονικό πλαίσιο μεθόδου και κατανόησης της παιδαγωγικής διαδικασίας, που βασίζεται στην πολυμέρεια των γνώσεων και στο συνδυασμό θεωρίας και πρακτικής. Υπό το πρίσμα αυτό, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου διαμορφώνουν στον τετραετή κύκλο σπουδών τους εξειδικευμένη επιστημονική κατάρτιση και επαγγελματική ηθική.

Οι απόφοιτοι του Τμήματος θα αποκτήσουν επιστημονικές, διδακτικές και γενικότερα διανοητικές μεθόδους και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν αφενός να κατανοήσουν την κοινωνική λειτουργία των επιστημών και των εκπαιδευτικών μηχανισμών και αφετέρου να προσδιορίσουν τις συντεταγμένες των επιστημών της αγωγής και να εφαρμόσουν τις δυνατότητες που τους παρέχουν, ώστε να καλλιεργούν και να αγωνίζονται για μαθησιακές συνθήκες που θα καταστήσουν δυνατή την καλλιέργεια και την πνευματική συγκρότηση όλων των παιδιών χωρίς διάκριση φυλής, έθνους, θρησκείας και κοινωνικής τάξης.

Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στη διδασκαλία νέων διδακτικών αντικειμένων, (π.χ. περιβαλλοντική αγωγή, δίγλωσση εκπαίδευση, χρήση νέων τεχνολογιών), στην μεθοδολογία έρευνας και σε σύγχρονες προσεγγίσεις σε εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά ζητήματα.

Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)

Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:

Το Πρόγραμμα Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου προσπαθεί να εξασφαλίσει ακαδημαϊκή ποιότητα, παρέχοντας σε θεωρητικό επίπεδο τις βάσεις που χρειάζεται ο σύγχρονος εκπαιδευτικός της Α/θμιας εκπαίδευσης στα κύρια γνωστικά αντικείμενα των ανθρωπιστικών, κοινωνικών και θετικών επιστημών. Καλύπτει όλο το φάσμα των επιστημών της αγωγής, από την παιδαγωγική θεωρία και τις θεωρίες μάθησης, έως την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης και την κλινική και γνωστική ψυχολογία. Καλύπτει επίσης τις ανθρωπιστικές, τις κοινωνικές και τις θετικές επιστήμες, δίνοντας όμως έμφαση σε εκείνα τα γνωστικά πεδία που επικεντρώνονται στη λεγόμενη «διδακτική μετατόπιση» των επιστημονικών γνώσεων, δηλαδή στη μετατροπή τους σε αντικείμενα του σχολικού προγράμματος (Διδακτική της Γλώσσας, Διδακτική των Μαθηματικών, Διδακτική της Φυσικής, Διδακτική της Ιστορίας).

Το Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ανταποκρινόμενο στις διαρκώς μεταβαλλόμενες παραμέτρους της εκπαίδευσης, συνδυάζει την εμπεριστατωμένη και κριτική γνώση στα πεδία των ανθρωπιστικών, κοινωνικών και θετικών επιστημών με νέα γνωστικά αντικείμενα όπως οι νέες τεχνολογίες, η δίγλωσση εκπαίδευση, η περιβαλλοντική εκπαίδευση κ.α. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε νέες μεθοδολογικές προσεγγίσεις πάνω σε εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά ζητήματα. Το Πρόγραμμα Σπουδών εντάσσει νέα γνωστικά αντικείμενα στο βαθμό που αυτό υπαγορεύεται από τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα. Η προσέγγιση μεγάλου φάσματος επιστημονικών πεδίων παρέχει τη δυνατότητα επίτευξης περισσότερων, αλλά ισότιμων ως προς το αποτέλεσμα, συνθέσεων ατομικού προγράμματος σπουδών, οι οποίες θα ανταποκρίνονται στις ατομικές κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των φοιτητών – φοιτητριών στο πλαίσιο γενικών κατευθύνσεων.

Στόχοι του Προγράμματος σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου είναι:

  • Να προσφέρει σύγχρονες, καινοτόμες και ευέλικτες σπουδές στις Επιστήμες της Αγωγής, προσαρμοσμένες στις ευρύτερες επιστημονικές, κοινωνικές και επαγγελματικές ανάγκες.
  • Να καλλιεργήσει στους φοιτητές και μελλοντικούς δασκάλους πνεύμα ελεύθερης αναζήτησης της γνώσης, συλλογικής προσπάθειας και δημοκρατικής συμπεριφοράς.
  • Να συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη της ανθρωπιστικής παιδείας, το σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων, όπως επίσης στην κοινωνική και οικολογική ευαισθητοποίηση των αυριανών δασκάλων και πολιτών.

Από τη σκοπιά αυτή επιδιώκει ειδικότερα:

  • Να τους καταστήσει φορείς βελτίωσης της κοινωνικής ζωής και της εξισορροπημένης ανάπτυξης του τόπου τους.
  • Να καλλιεργήσει στους φοιτητές του το αίσθημα της ατομικής και συλλογικής ευθύνης απέναντι στα κοινωνικά προβλήματα και τις κοινωνικές ανισότητες.
  • Να συμβάλει στην καλλιέργεια πνεύματος φιλίας και συνεργασίας και στην προώθηση της αλληλοκατανόησης και της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών.
  • Να τους δώσει τα εφόδια για την ανάπτυξη της αυτενέργειας, της προσωπικότητας έκφρασης και της κριτικής ικανότητας των μαθητών τους.

Παράλληλα το Τμήμα επιδιώκει:

  • Την εκπαίδευση και εμβάθυνση στις βασικές έννοιες όλων των συνιστωσών της Εκπαίδευσης.
  • Τη θεμελίωση της θεωρίας μέσα από την πειραματική εμπέδωση που παρέχουν τα εργαστήρια και την πρακτική εξάσκηση σε συνθήκες σχολείου.
  • Την ενημέρωση στα σύγχρονα θέματα και προβλήματα της Παιδείας.
  • Την καλή προετοιμασία του φοιτητή για τυχόν συνέχιση των σπουδών του σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
  • Σε μεταπτυχιακό επίπεδο, την υποστήριξη ερευνών διεθνούς κύρους, σε συνεργασία με άλλα ιδρύματα και Πανεπιστήμια.
  • Την κατάρτιση στη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και άλλων σύγχρονων εργαλείων εκπαίδευσης.

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1986. Το πρόγραμμα σπουδών του έχει στόχο να παρέχει τις βάσεις και τη μέθοδο που χρειάζεται ο σύγχρονος εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα κύρια γνωστικά αντικείμενα των ανθρωπιστικών, κοινωνικών και θετικών επιστημών.

Τα Προγράμματα Σπουδών των  Παιδαγωγικών τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης είναι αντίστοιχα και εφάμιλλα μεταξύ τους.

Ενδεικτικά Μαθήματα :

Ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της ανάπτυξης του παιδιού, Κοινωνική, φιλοσοφική και ιστορική θεώρηση της εκπαίδευσης, Οργάνωση διαδικασιών μάθησης στο σχολείο, Παιδαγωγική της ένταξης, Αντιρατσιστική, αντισεξιστική και διαπολιτισμική εκπαίδευση, Εκπαιδευτικές τεχνολογίες και υπολογιστές στην εκπαίδευση, Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας – Ακαδημαϊκός αλφαβητισμός, Προετοιμασία, διεξαγωγή και αξιολόγηση διδασκαλίας, Διδακτική της νεοελληνικής γλώσσας, Διδακτική της λογοτεχνίας, Διδακτική των κοινωνικών επιστημών, Τέχνες στην εκπαίδευση, Διδακτική των μαθηματικών, Διδακτική των φυσικών επιστημών, Σύνδεση οικογένειας και σχολείου, Ψυχική υγεία και σχολείο, Μαθηματική ανάλυση, Εκπαιδευτική αξιοποίηση της σχολικής αυλής (περιβαλλοντική εκπαίδευση και σχολικός χώρος), Πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών, Εικαστικές τέχνες στο δημοτικό σχολείο, κ.α.  

Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο: εδώ

Περισσότερα στοιχεία : 

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :

Οι απόφοιτοι των τμημάτων Παιδαγωγικής μπορούν να εργαστούν :

  • Στην πρωτοβάθμια δημόσια εκπαίδευση ως Δάσκαλοι
  • Στην πρωτοβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση ως Δάσκαλοι
  • Στη λαϊκή επιμόρφωση
  • Σε ερευνητικά κέντρα
  • σε Προγράμματα Αλφαβητισμού Ειδικών Ομάδων της χώρας
  • σε Ειδικά Σχολεία
  • στην Παιδαγωγική Έρευνα
  • στην Ειδική Αγωγή μετά από Μετεκπαίδευση.

Επαγγελματικά Δικαιώματα:

  • Τα επαγγελματικά  δικαιώματα  του δασκάλου προβλέπονται από τον  Ν. 1566/1985, άρθρο 12, (ΦΕΚ 167 τ.Α’/1985),  καθώς και από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και τον Διαρκή Εκπαιδευτικό Κώδικα.
  • Όταν εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται, εκτός από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 14,  (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985),  και από τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ εργοδοτών Σχολαρχών και Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.

Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :

Το τμήμα προσφέρει τα παρακάτω Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών:

Σχετικά επαγγέλματα:

Μετεγγραφές Φοιτητών:  Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το  ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024

Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ):

Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :   

  • Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος. web site: http://www.doe.gr/

Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής 

Πανελλαδικές 2023

Κωδικός Μηχανογραφικού : 0143

Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής  : 0,80

Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025:  343 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)

Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων

Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021)

1ο Επιστημονικό πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές & Πολιτικές Επιστήμες

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %

Αρχαία Ελληνικά : 25 %

Ιστορία : 25 %

Λατινικά : 25 %

2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %

Φυσική : 25 %

Χημεία : 25 %

Μαθηματικά: 25 %

3ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες: Υγείας και Ζωής

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %

Φυσική : 25 %

Χημεία : 25 %

Βιολογία : 25 %

4ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες: Οικονομίας και Πληροφορικής

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %

Μαθηματικά : 25 %

Πληροφορική : 25 %

Οικονομία  : 25 %

Γενικό Λύκειο (με 90%):

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 16.025

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 12.125

Επαγγελματικό Λύκειο:

Δεν προβλέπεται πρόσβαση στους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων για το ανωτέρω τμήμα.

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%

Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ