Παιδαγωγός με ειδίκευση στη Σχολική Παιδαγωγική

Περιγραφή Επαγγέλματος:
Αντικείμενο της εργασίας του είναι η οργάνωση, η πραγματοποίηση και η αξιολόγηση επιστημονικής παιδαγωγικής έρευνας στο σχολικό περιβάλλον. Ειδικότερα, ασχολείται με την έννοια του σχολείου ως θεσμού της κοινωνίας, μελετά την προέλευση και την εξέλιξή του, εξετάζει τις βασικές λειτουργίες του και δίνει έμφαση στην παιδαγωγική αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητή και εκπαιδευτικού στη σχολική τάξη.

Χρησιμοποιεί μεθόδους παιδαγωγικής έρευνας και τεχνικές συλλογής δεδομένων επιχειρώντας να διερευνήσει τα προγράμματα διδασκαλίας και να αναλύσει επιμέρους στοιχεία από τα σχολικά εγχειρίδια. Απώτερος σκοπός του είναι η κριτική προσέγγιση του έργου του εκπαιδευτικού από κοινωνιολογική σκοπιά, η αξιολόγηση των προγραμμάτων διδασκαλίας σε σχέση με τις σχολικές επιδόσεις των μαθητών, αλλά και ο έλεγχος του αποτελέσματος της διδακτικής διαδικασίας σε σχέση με κοινωνικά χαρακτηριστικά και παράγοντες σχολικής κοινωνικοποίησης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η υποβολή προτάσεων για την τροποποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων ώστε να ανταποκρίνονται στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, τους στόχους της διδακτικής διαδικασίας και τις μακροκοινωνιολογικές λειτουργίες του σχολείου, όπως η προσφορά γνώσεων και η κοινωνική ενσωμάτωση. Τέλος, συνεργάζεται με άλλους επιστήμονες, όπως παιδοψυχολόγους, σχολικούς συμβούλους, κοινωνικούς ερευνητές, κοινωνιολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς κ.ά., ενώ είναι δυνατόν να λαμβάνει μέρος στην οργάνωση επιμορφωτικών προγραμμάτων για στελέχη της εκπαίδευσης.

Συνθήκες Εργασίας:
Οι συνθήκες εργασίας ποικίλλουν και σχετίζονται άμεσα με το φορέα απασχόλησής του. Σε περίπτωση που απασχολείται σε ιδιωτικό ή δημόσιο εκπαιδευτικό φορέα, το ωράριο εργασίας είναι συγκεκριμένο. Όταν εργάζεται σε ερευνητικό φορέα ή διατηρεί δικό του γραφείο, είναι δυνατόν να καθορίζει ο ίδιος το ωράριό του.

Συχνά χρειάζεται να μετακινείται τόσο στην Ελλάδα όσο στο εξωτερικό προκειμένου να συμμετέχει σε συνέδρια και να ενημερώνεται για τα αποτελέσματα των σύγχρονων ερευνών στο αντικείμενο των επαγγελματικών του δραστηριοτήτων, αλλά και να παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια.

Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Για να ασκήσει κανείς το συγκεκριμένο επάγγελμα πρέπει να αγαπάει τα παιδιά και να διαθέτει άρτια παιδαγωγική κατάρτιση, επαγγελματική ευσυνειδησία, ευρύ πεδίο γνώσεων σε διάφορους θεματικούς τομείς, και κυρίως διάθεση για προσφορά. Επίσης, χρειάζεται ενδιαφέρον για την έρευνα, υψηλό αίσθημα ευθύνης, συνέπεια και ήθος.

Ακόμη, απαιτούνται παρατηρητικότητα, επιμονή και υπομονή, ψυχικό σθένος και επικοινωνιακές δεξιότητες. Πρέπει ακόμα να έχει ικανότητα αντοχής στην πίεση που προκαλεί ο φόρτος εργασίας σε περιπτώσεις που συμμετέχει σε συνέδρια και άλλες επίπονες δραστηριότητες που απαιτούν συγκέντρωση και εγρήγορση.

Τέλος, η τήρηση του κώδικα δεοντολογίας, η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και η συνεχής ενημέρωση για τις εξελίξεις στον τομέα του θεωρούνται βασικές προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος.

Σπουδές:
Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο επάγγελμα απαιτεί μεταπτυχιακή εξειδίκευση. Σπουδές σε προπτυχιακό επίπεδο παρέχονται σε όλες τις παιδαγωγικές, ανθρωπιστικές και κοινωνικές σχολές, τις λεγόμενες «καθηγητικές».

Σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο παρέχονται σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, όπως για παράδειγμα αυτό του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ., το οποίο οργανώνει και λειτουργεί Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών,  στους τομείς Σχολική Παιδαγωγική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση (Διά βίου Εκπαίδευση).

Τομείς Απασχόλησης:
Μπορεί να απασχοληθεί στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, στο υπουργείο Παιδείας, σε ερευνητικά ινστιτούτα του εσωτερικού και του εξωτερικού, σε κέντρα κοινωνικών ερευνών, σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, σε φορείς που σχεδιάζουν και υλοποιούν εκπαιδευτικά και επιμορφωτικά προγράμματα, σε εταιρείες εξειδικευμένων τεχνολογικών εφαρμογών και λογισμικών προγραμμάτων στο χώρο της εκπαίδευσης, αλλά και ως ελεύθερος επαγγελματίας.

Διαθέτει εξάλλου τις απαραίτητες γνώσεις και τις δεξιότητες, ώστε να ανταποκριθεί με επάρκεια στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα και να εφαρμόσει με επιτυχία καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα στο γνωστικό του αντικείμενο.

 (πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ