το άρθρο ενημερώθηκε στις : 29/10/2025
Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Αθήνα)
Έδρα :
Διεύθυνση Γραμματείας : Ναυαρίνου 13 Α, Ισόγειο Αθήνα
Τηλέφωνο : 210 3688018, 210 3688198, Fax: 210 3688019
Σκοπός του τμήματος :
Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, σκοπό έχουν την ανάδειξη επιστημόνων που θα καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας.
Τα Παιδαγωγικά Τμήματα έχουν, στα πλαίσια του άρθρου 1 παρ. 2 του Ν. 1268/82 ειδικότερα, ως αποστολή:
Να καλλιεργούν και να προάγουν τις Παιδαγωγικές Επιστήμες με την ακαδημαϊκή και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα.
Να παρέχουν στους πτυχιούχους τους τα απαραίτητα εφόδια που θα εξασφαλίζουν την άρτια κατάρτισή τους για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Να συμβάλλουν στην εξύψωση του επιπέδου και στην κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών της Εκπαίδευσης, σε ό,τι αφορά ζητήματα Παιδαγωγικής.
Να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση και επίλυση παιδαγωγικών προβλημάτων εν γένει.
Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)
Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:
Το πρόγραμμα σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διαρκεί οχτώ εξάμηνα και περιλαμβάνει 49 μαθήματα, εκ των οποίων τα 30 είναι υποχρεωτικά, τα 7 είναι κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά και τα 12 είναι ελεύθερης επιλογής.
Τα μαθήματα αυτά μαζί με την πρακτική άσκηση την οποία υποχρεούνται να κάνουν οι φοιτητές προκειμένου να λάβουν το πτυχίο τους, αντιστοιχούν συνολικά σε 240 πιστωτικές μονάδες (ECTS).
Τα υποχρεωτικά μαθήματα κατανέμονται στους Τομείς του Τμήματος ως εξής:
Α. Τομέας Επιστημών Αγωγής
Β. Τομέας Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Γ. Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών
Δ. Τομέας Μαθηματικών και Πληροφορικής
Ε. Τομέας Φυσικών Επιστημών Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος.
Τα μαθήματα ελεύθερης επιλογής επιλέγονται ανεξαρτήτως τομέα, ενώ είναι στη διακριτική ευχέρεια του διδάσκοντα το αν θα προσφερθούν και σε ποιο εξάμηνο.
Να σημειωθεί ότι το Πρόγραμμα Σπουδών προβλέπει και την Πρακτική Άσκηση των φοιτητών. Οι φοιτητές/τριες μετά το πέρας της πρακτικής άσκησης θα πρέπει να είναι σε θέση να (Μαθησιακοί στόχοι):
αξιοποιούν τις γνώσεις που απέκτησαν στο θεωρητικό μέρος των αντίστοιχων μαθημάτων, ώστε τόσο να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της διδασκαλίας του μαθήματος όσο και να χειρίζονται προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών,
αντιμετωπίζουν με αναστοχαστική πρόθεση τα δεδομένα της καθημερινής διδακτικής πράξης,
εισηγούνται καινοτομίες και εφαρμόζουν διδακτικά μοντέλα στην πράξη με δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Τα μαθήματα του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών, όπως διαμορφώθηκαν από την ίδρυση του Τμήματος και διαρκώς ανανεώνονται κατά την σαραντάχρονη πορεία του, επικεντρώνονται σε μεθόδους και στρατηγικές διδασκαλίας και αξιολόγησης, με σαφώς καθορισμένα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
Συγκεκριμένα, οι φοιτητές μετά το πέρας των σπουδών τους επιδιώκεται να είναι σε θέση:
να γνωρίζουν τη θεμελίωση, την ιστορική εξέλιξη, το αντικείμενο, την ορολογία, τις βασικές έννοιες, τους κλάδους και τις μεθόδους έρευνας των Επιστημών της Εκπαίδευσης, της Ψυχολογίας, της Διδακτικής, καθώς και των Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών, Φυσικών Επιστημών και Μαθηματικών, της Τέχνης και της Τεχνολογίας, όπως μελετώνται στο ΠΠΣ,
να εμβαθύνουν στις επιστημολογικές αρχές των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων που συγκροτούν το περιεχόμενο του ΠΠΣ,
να συγκρίνουν και να συνδυάζουν θεωρητικές, παιδαγωγικές και διδακτικές προσεγγίσεις με δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο,
να συνδέουν τη θεωρία με την παιδαγωγική εφαρμογή και την πράξη της διδασκαλίας, αξιοποιώντας και εφαρμόζοντας τις θεωρίες και τα ερευνητικά ευρήματα των Επιστημών της Εκπαίδευσης,
να επιλέγουν με τρόπο δημιουργικό παιδαγωγικά έγκυρες και εφαρμόσιμες πρακτικές και στρατηγικές διδασκαλίας και μάθησης, κατάλληλες για όλα τα μαθήματα που διδάσκονται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση,
να παράγουν νέα γνώση αξιοποιήσιμη από την κοινωνία και τους κοινωνικούς φορείς σε θέματα στρατηγικής, σχεδιασμού και παρέμβασης στον χώρο της Εκπαίδευσης, με σταθερό προσανατολισμό στο μέλλον,
να γνωρίζουν τις ψηφιακές τεχνολογίες και να αναπτύσσουν παιδαγωγικά εργαλεία και μεθοδολογίες που θα ενισχύουν την αυτενέργεια, την πνευματική χειραφέτηση, τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη των μαθητών τους,
να εργάζονται αυτόνομα, υπεύθυνα και συνεργατικά, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και δείχνοντας ευελιξία και επινοητικότητα κατά την επίλυση προβλημάτων και τη διαχείριση κρίσεων μέσα στο πολιτισμικά ποικιλόμορφο και διαρκώς μεταβαλλόμενο σχολικό και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον,
να αναγνωρίζουν και να είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα και προβλήματα της σύγχρονης κοινωνικής ζωής σε εθνικό και σε παγκόσμιο επίπεδο και έχουν διαμορφώσει ισχυρή περιβαλλοντική συνείδηση,
να αναγνωρίζουν και να είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα πολιτισμού και πολιτιστικής κληρονομιάς, να είναι ικανοί χρήστες του προφορικού και του γραπτού λόγου και αισθητικά καλλιεργημένοι, έτσι ώστε να εκτιμούν και να απολαμβάνουν τα μορφωτικά και πολιτιστικά αγαθά.
Τέλος, με το πέρας των σπουδών τους, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν αναπτύξει ισχυρή δημοκρατική συνείδηση, να σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και το περιβάλλον και να μπορούν να λειτουργούν ως υπεύθυνοι πολίτες που προάγουν την ανάπτυξη και τη μάθηση των παιδιών σε μια πλουραλιστική και δημοκρατικά οργανωμένη κοινωνία.
Τα Προγράμματα Σπουδών των Παιδαγωγικών τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης είναι αντίστοιχα και εφάμιλλα μεταξύ τους.
Ενδεικτικά Μαθήματα :
Ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της ανάπτυξης του παιδιού, Κοινωνική, φιλοσοφική και ιστορική θεώρηση της εκπαίδευσης, Οργάνωση διαδικασιών μάθησης στο σχολείο, Παιδαγωγική της ένταξης, Αντιρατσιστική, αντισεξιστική και διαπολιτισμική εκπαίδευση, Εκπαιδευτικές τεχνολογίες και υπολογιστές στην εκπαίδευση, Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας – Ακαδημαϊκός αλφαβητισμός, Προετοιμασία, διεξαγωγή και αξιολόγηση διδασκαλίας, Διδακτική της νεοελληνικής γλώσσας, Διδακτική της λογοτεχνίας, Διδακτική των κοινωνικών επιστημών, Τέχνες στην εκπαίδευση, Διδακτική των μαθηματικών, Διδακτική των φυσικών επιστημών, Σύνδεση οικογένειας και σχολείου, Ψυχική υγεία και σχολείο, Μαθηματική ανάλυση, Εκπαιδευτική αξιοποίηση της σχολικής αυλής (περιβαλλοντική εκπαίδευση και σχολικός χώρος), Πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών, Εικαστικές τέχνες στο δημοτικό σχολείο, κ.α.
Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο: Πρόγραμμα Σπουδών
Περισσότερα στοιχεία :
Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος : http://www.primedu.uoa.gr/
Οδηγός σπουδών του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ακαδ. έτος 2024-2025)
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :
Οι απόφοιτοι των τμημάτων Παιδαγωγικής μπορούν να εργαστούν :
Στην πρωτοβάθμια δημόσια εκπαίδευση ως Δάσκαλοι
Στην πρωτοβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση ως Δάσκαλοι
Στη λαϊκή επιμόρφωση
Σε ερευνητικά κέντρα
σε Προγράμματα Αλφαβητισμού Ειδικών Ομάδων της χώρας
σε Ειδικά Σχολεία
στην Παιδαγωγική Έρευνα
στην Ειδική Αγωγή μετά από Μετεκπαίδευση.
Επαγγελματικά Δικαιώματα:
Τα επαγγελματικά δικαιώματα του δασκάλου προβλέπονται από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 12, (ΦΕΚ 167 τ.Α’/1985), καθώς και από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και τον Διαρκή Εκπαιδευτικό Κώδικα.
Όταν εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται, εκτός από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 14, (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985), και από τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ εργοδοτών Σχολαρχών και Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.
Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :
Το τμήμα προσφέρει τα παρακάτω Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών:
ΠΜΣ: Διδακτική και Δημόσια Κατανόηση των Φυσικών Επιστημών και των Ψηφιακών Τεχνολογιών
ΠΜΣ: Κοινωνικές Επιστήμες και Ανθρωπιστικές Σπουδές στην Εκπαίδευση
ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής
ΠΜΣ: Διαχείριση της Σχολικής Μονάδας και Δια βίου Μάθηση
ΠΜΣ: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
ΠΜΣ: Εκπαίδευση STEM και Συστήματα Εκπαιδευτικών Ρομποτικών Διατάξεων
ΔΠΜΣ: Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση
ΔΠΜΣ: Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός Διαδικτυακής (online) Εκπαίδευσης
ΔΠΜΣ: Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Ανάπτυξη Ανθρωπίνων Πόρων
ΔΠΜΣ: Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
ΔΠΜΣ: Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση
ΔΠΜΣ: Διδακτική της Χημείας, Νέες Εκπαιδευτικές Τεχνολογίες και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
ΔΠΜΣ: Διδακτική της Βιολογίας
ΔΠΜΣ: Λαογραφία και πολιτιστική διαχείριση
Σχετικά επαγγέλματα:
Παιδαγωγός (Δημοτικής Εκπαίδευσης) με ειδίκευση στην Εκπαίδευση Κοινωνικά Ευπαθών Ομάδων
Παιδαγωγός Εφαρμογής Εικαστικών Τεχνών
Παιδαγωγός με ειδίκευση στη Γλωσσική και Πολιτισμική Παιδεία
Παιδαγωγός με ειδίκευση στη Δια Βίου Εκπαίδευση
Παιδαγωγός με ειδίκευση στη Σχολική Παιδαγωγική
Παιδαγωγός με ειδίκευση στη Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Παιδαγωγός με ειδίκευση στο Παιδαγωγικό Παιχνίδι και στο Παιδαγωγικό Υλικό στην Πρώτη Παιδική Ηλικία
Παιδαγωγός με ειδίκευση στο Παιδικό Βιβλίο και στο Παιδαγωγικό Υλικό
Παιδαγωγός με ειδίκευση στο Σχεδιασμό Μοντέλων Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Μετεγγραφές Φοιτητών: Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το ΦΕΚ 3487 τ.Β’/04.07.2025
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Αλεξανδρούπολη) – Δ.Π.Θ.
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Βόλος) – Παν. Θεσσαλίας
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Θεσσαλονίκη) – Α.Π.Θ.
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ιωάννινα) – Παν. Ιωαννίνων
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ρέθυμνο) – Παν. Κρήτης
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ρόδος) – Παν. Αιγαίου
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Φλώρινα) – Παν. Δυτικής Μακεδονίας
Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :
Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος. web site: http://www.doe.gr/
Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής
Πανελλαδικές 2025
Κωδικός Μηχανογραφικού : 0128
Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής : 1,20
Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2025-2026: 180
Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων
Γενικό Λύκειο
1ο Επιστημονικό πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές & Πολιτικές Επιστήμες
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %
Αρχαία Ελληνικά : 25 %
Ιστορία : 25 %
Λατινικά : 25 %
2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %
Φυσική : 25 %
Χημεία : 25 %
Μαθηματικά: 25 %
3ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες: Υγείας και Ζωής
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %
Φυσική : 25 %
Χημεία : 25 %
Βιολογία : 25 %
4ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες: Οικονομίας και Πληροφορικής
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %
Μαθηματικά : 25 %
Πληροφορική : 25 %
Οικονομία : 25 %
Γενικό Λύκειο (με 90%):
Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2025 : 18.650
Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2025 : 16.250
Επαγγελματικό Λύκειο:
Δεν προβλέπεται πρόσβαση στους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων για το ανωτέρω τμήμα.
Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%
Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων
Εν κατακλείδι:
Οι σπουδές στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης ανοίγουν το δρόμο για να γίνεις ο/η δάσκαλος/α που θα εμπνεύσει και θα καθοδηγήσει τις επόμενες γενιές.
Ο Δάσκαλος διαμορφώνει τις νέες γενιές, προσφέροντας στα παιδιά τα θεμέλια για μάθηση, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα, ενώ ταυτόχρονα μεταδίδει αξίες και ενισχύει την κοινωνική τους ευαισθησία. Απαιτείται αφοσίωση, υπομονή και συναισθηματική νοημοσύνη για να προσαρμόζεται στις ανάγκες κάθε μαθητή, καθώς και επικοινωνιακές δεξιότητες και ευελιξία για να συνεργάζεται αποτελεσματικά με μαθητές, γονείς και συναδέλφους. Σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο, πολυπολιτισμικό και τεχνολογικά απαιτητικό περιβάλλον, ο δάσκαλος καλείται να δείχνει υπευθυνότητα, δημιουργικότητα και δια βίου διάθεση βελτίωσης, εμπνέοντας έτσι την πρόοδο της κοινωνίας.
