Παιδαγωγός με ειδίκευση στη Γλωσσική και Πολιτισμική Παιδεία

Περιγραφή Επαγγέλματος:
Αντικείμενο της εργασίας του είναι η αγωγή παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας σε θέματα πολιτισμού και γλώσσας. Ειδικότερα, ο συγκεκριμένος επαγγελματίας ασχολείται με τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος μάθησης για την ανάπτυξη της σκέψης και της γλώσσας των παιδιών χρησιμοποιώντας σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και καινοτόμες μεθοδολογίες.

Σχεδιάζει, οργανώνει και υλοποιεί αναπτυξιακά προγράμματα καλλιτεχνικής αγωγής και εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες και τα πολυμέσα προκειμένου να φέρει τα παιδιά σε επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά και τις διάφορες μορφές τέχνης. Ενισχύει, επίσης, την καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών, τη δημιουργικότητα και τις καλλιτεχνικές τους ικανότητες. Ακόμη, είναι δυνατόν να σχεδιάζει εκπαιδευτικές επισκέψεις σε μουσεία και χώρους τέχνης ή να δημιουργεί ηλεκτρονικές εφαρμογές με άξονα αναφοράς τις τέχνες και τον πολιτισμό.

Επιπλέον, μελετά Παιδική Λογοτεχνία και Γλωσσολογία και υιοθετεί σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών, επιδιώκοντας να τα φέρνει σε επαφή με τη φύση της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας και να τους δημιουργήσει ποικίλα γλωσσικά ερεθίσματα. Για τη διευκόλυνση του έργου του συνεργάζεται με άλλους επιστήμονες, όπως συγγραφείς παιδικών βιβλίων, λογοτέχνες, φιλολόγους, καλλιτέχνες, ζωγράφους, ειδικούς πληροφορικής κ.λπ.

Συνθήκες Εργασίας:
Οι συνθήκες εργασίας ποικίλλουν και σχετίζονται άμεσα με το φορέα απασχόλησής του. Σε περίπτωση που απασχολείται σε ιδιωτικό ή δημόσιο εκπαιδευτικό φορέα, το ωράριο εργασίας του είναι συγκεκριμένο και οι συνθήκες εργασίας ευχάριστες, αλλά συνάμα αρκετά δύσκολες. Όταν εργάζεται σε ερευνητικό φορέα ή διατηρεί δικό του γραφείο, είναι δυνατόν να καθορίζει ο ίδιος το ωράριο εργασίας του.

Συχνά χρειάζεται να μετακινείται τόσο στην Ελλάδα όσο στο εξωτερικό προκειμένου να συμμετέχει σε συνέδρια και να ενημερώνεται για τα αποτελέσματα σύγχρονων ερευνών στο αντικείμενο των επαγγελματικών του δραστηριοτήτων, αλλά και να παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια.

Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Για την άσκηση του επαγγέλματος απαιτούνται βασικές γνώσεις σε τομείς, όπως η Παιδαγωγική, η Λογοτεχνία, η Ιστορία της Τέχνης, η Κοινωνιογλωσσολογία, η Γνωστική Ψυχολογία, οι Νέες Τεχνολογίες, η Μεθοδολογία Έρευνας κ.λπ. Επίσης, απαιτείται συνέπεια, προγραμματισμός, επιμονή και υπομονή.

Η καλή γνώση ξένων γλωσσών, η συνεχής ενημέρωση για τις νέες επιστημονικές γνώσεις στο πεδίο των δραστηριοτήτων του και η επιδεξιότητα στη χρήση εξειδικευμένων προγραμμάτων και εκπαιδευτικών εφαρμογών στον ηλεκτρονικό υπολογιστή διευκολύνουν την εργασία του.

Σπουδές:
Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο επάγγελμα απαιτεί μεταπτυχιακή εξειδίκευση. Σπουδές σε προπτυχιακό επίπεδο μπορούν να γίνουν σε όλες τις παιδαγωγικές, ανθρωπιστικές και κοινωνικές σχολές, τις ονομαζόμενες «καθηγητικές» σχολές.

Σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο παρέχονται για παράδειγμα από το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής του Α.Π.Θ.,  το οποίο οργανώνει και λειτουργεί Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών,  στις εξής κατευθύνσεις: Προγραμματισμός αγωγής και εκπαίδευσης στην πρώτη παιδική ηλικία, Ψυχοπαιδαγωγική παιδιών με ειδικές ανάγκες, και Γλωσσική και Πολιτισμική παιδεία.

Τομείς Απασχόλησης:
Μπορεί να απασχοληθεί στην ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση, σε νηπιαγωγεία, σε παιδικούς σταθμούς, σε χώρους δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, σε ιδρύματα φροντίδας παιδιών, σε διαγνωστικά – συμβουλευτικά κέντρα, σε ερευνητικά ινστιτούτα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, σε κέντρα κοινωνικών ερευνών, σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, σε Ιδρύματα Κοινωνικής Πρόνοιας ή ως ελεύθερος επαγγελματίας.

 (πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ