Περιγραφή Επαγγέλματος:
Αντικείμενο της εργασίας του αποτελούν η μελέτη, ο σχεδιασμός, η οργάνωση, η υλοποίηση και η αξιολόγηση σύγχρονων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παιδαγωγικών δραστηριοτήτων με στόχο τη διευκόλυνση της ένταξης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο δημοτικό σχολείο.
Ειδικότερα, σχεδιάζει ολοκληρωμένα προγράμματα αγωγής και εκπαίδευσης παιδιών που ανήκουν σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες, όπως είναι οι μετανάστες, οι Τσιγγάνοι, οι παλιννοστούντες, οι οικονομικοί πρόσφυγες κ.λπ. χρησιμοποιώντας τη δίγλωσση εκπαίδευση και εφαρμόζοντας μοντέλα διαχείρισης της πολυπολιτισμικότητας στη σχολική τάξη. Ακόμη, αξιοποιεί εκπαιδευτικές προσεγγίσεις αναφορικά με την Ειδική Αγωγή και αναπτύσσει στρατηγικές διδασκαλίας παιδιών με δυσκολίες μάθησης, νοητική υστέρηση, κινητικά προβλήματα και διάφορες άλλες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στα πλαίσια της παιδαγωγικής της ένταξης.
Απώτερος σκοπός του είναι η δημιουργία ενός σχολείου για όλους τους μαθητές, χωρίς διακρίσεις, στιγματισμό και πιθανές αποκλίσεις παιδιών που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό. Παράλληλα, στα επαγγελματικά του καθήκοντα περιλαμβάνεται και η παιδαγωγική συμβουλευτική υποστήριξη των γονέων για την αντιμετώπιση επιμέρους δυσκολιών και προβλημάτων προσαρμογής του παιδιού στο σχολικό πλαίσιο.
Επίσης, ασχολείται με την επιστημονική έρευνα, το σχεδιασμό και την εφαρμογή προγραμμάτων πρωτογενούς και δευτερογενούς πρόληψης, διαγνωστικής αξιολόγησης και προαγωγής της ψυχικής υγείας στο χώρο του σχολείου και της οικογένειας και αξιοποιεί τις δυνατότητες της νέας τεχνολογίας διευκολύνοντας τη διαδικασία της μάθησης και γενικότερα της κοινωνικοποίησης και της ομαλής προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον. Επιπλέον, συνεργάζεται με άλλους επιστήμονες, όπως παιδοψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, παιδίατρους κ.ά. για να φέρει σε πέρας το έργο του.
Συνθήκες Εργασίας:
Οι συνθήκες εργασίας ποικίλλουν και σχετίζονται άμεσα με το φορέα απασχόλησής του. Σε περίπτωση που απασχολείται στο χώρο της δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης, το ωράριο εργασίας είναι συγκεκριμένο. Όταν εργάζεται σε ερευνητικό φορέα ή διατηρεί δικό του γραφείο, είναι δυνατόν να καθορίζει ο ίδιος το ωράριό του.
Συχνά χρειάζεται να μετακινείται τόσο στην Ελλάδα όσο στο εξωτερικό προκειμένου να συμμετέχει σε συνέδρια και να ενημερώνεται για τα αποτελέσματα σύγχρονων ερευνών στον τομέα του.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Για να ασκήσει κανείς αυτό το επάγγελμα πρέπει να διαθέτει αγάπη για τα παιδιά, σεβασμό στη διαφορετικότητα, άρτια επαγγελματική κατάρτιση, επαγγελματική ευσυνειδησία, επιμονή, υπομονή, και κυρίως διάθεση για προσφορά. Οφείλει να εμπνέει σεβασμό και εμπιστοσύνη, να μην έχει στερεοτυπικές αντιλήψεις, να διαθέτει ευγένεια, κατανόηση, προθυμία και ευχάριστη διάθεση. Ακόμη, είναι ανάγκη να έχει αυξημένη παρατηρητικότητα, συγκέντρωση, εγρήγορση και επικοινωνιακές δεξιότητες.
Επίσης, χρειάζεται να διακρίνεται από έντονο ερευνητικό ενδιαφέρον, υψηλό αίσθημα ευθύνης, συνέπεια και ήθος. Τέλος, η τήρηση του κώδικα δεοντολογίας, η γνώση ξένων γλωσσών, η δεξιότητα στη χρήση εξειδικευμένων προγραμμάτων στον ηλεκτρονικό υπολογιστή και η συνεχής ενημέρωση για τις εξελίξεις στον τομέα του θεωρούνται απαραίτητες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος.
Σπουδές:
Σπουδές παρέχονται στα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων. Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.
Σε Μεταπτυχιακό επίπεδο σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, όπως αυτό του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στις Επιστήμες της Αγωγής, το οποίο περιλαμβάνει τις παρακάτω ειδικεύσεις: Εκπαίδευση Κοινωνικά Ευπαθών Ομάδων, Ψυχολογία, Συμβουλευτική, Φυσικές Περιβαλλοντικές Επιστήμες και Γλώσσα και Παιδική Λογοτεχνία.
Διδάσκονται μαθήματα, όπως Παιδαγωγική Επιστήμη, Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Διδακτική Μεθοδολογία, Σχολική Παιδαγωγική, Κοινωνική Παιδαγωγική, Θέματα Παιδαγωγικής Ένταξης, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επιστημολογία, Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας, Αξιοποίηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην επεξεργασία και ανάλυση ερευνητικών δεδομένων κ.ά.
Τομείς Απασχόλησης:
Μπορεί να απασχοληθεί στην ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση, σε διαπολιτισμικά σχολεία, σε ιδρύματα φροντίδας παιδιών, σε ερευνητικά ινστιτούτα και οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, σε κέντρα κοινωνικών ερευνών, σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, σε Ιδρύματα Κοινωνικής Πρόνοιας, σε διαγνωστικά – συμβουλευτικά κέντρα, σε διάφορες δομές δημιουργικής απασχόλησης παιδιών ή ως ελεύθερος επαγγελματίας.
(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)