το άρθρο ενημερώθηκε στις : 02/01/2025
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.)
Σχολή Θετικών Επιστημών
Τμήμα Μαθηματικών
Έδρα :
Διεύθυνση: Πανεπιστημιούπολη, 54124 Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2310 997910, 997920, 997930, 997940, 99.5324 E-mail : info@math.auth.gr
Σκοπός του τμήματος :
Αποστολή του τμήματος είναι η καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και παράλληλα η ανάδειξη επιστημόνων που θα αναζητούν, θα επεξεργάζονται και θα προτείνουν θεωρητικά μοντέλα για την αντιμετώπιση θεωρητικών και πρακτικών προβλημάτων..
Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)
Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:
Σύμφωνα με τον Οδηγό Σπουδών, το Πρόγραμμα Σπουδών αποσκοπεί στην κατάρτιση επιστημόνων ικανών στην κατανόηση της επιστήμης των μαθηματικών και στη μελέτη των εφαρμογών της στις θετικές επιστήμες και στις νέες τεχνολογίες. Στα πέντε (5) πρώτα εξάμηνα του Προγράμματος Σπουδών, προσφέρονται μαθήματα υποδομής, τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γνώσεων τόσο στα Θεωρητικά όσο και στα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά. Προσφέρονται επίσης μαθήματα Πληροφορικής που επιτρέπουν στους φοιτητές να εξοικειωθούν με τη σύγχρονη τεχνολογία. Στα τρία τελευταία εξάμηνα, ο φοιτητής μέσω ενός συνόλου επιλογών από διαφορετικές γνωστικές περιοχές της μαθηματικής επιστήμης, μπορεί να δημιουργήσει το δικό του μαθηματικό προσανατολισμό.
Πιο αναλυτικά, στα πέντε πρώτα εξάμηνα σπουδών του Προγράμματος Σπουδών προσφέρονται μαθήματα υποδομής τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γνώσεων τόσο στα θεωρητικά όσο και στα εφαρμοσμένα μαθηματικά. Στα τρία τελευταία εξάμηνα, ο φοιτητής, μέσω ενός πλέγματος επιλογών από διαφορετικές γνωστικές περιοχές της μαθηματικής επιστήμης, μπορεί να δημιουργήσει το δικό του, προσωπικό, μαθηματικό προφίλ. Γνώμονας του φοιτητή γι’ αυτές του τις επιλογές θα πρέπει να είναι, εκτός των άλλων, και η ενδεχόμενη επιθυμία του για μεταπτυχιακές σπουδές σε κάποια ειδίκευση.
-
- βασικές γνώσεις σε τομείς της Άλγεβρας, Γεωμετρίας, Μαθηματικής Ανάλυσης, Στατιστικής, Επιχειρησιακής Έρευνας και της Επιστήμης των Υπολογιστών
- την ικανότητα κατανόησης και αναγνώρισης των προβλημάτων που μπορούν να αναλυθούν και να επιλυθούν με μαθηματικές τεχνικές,
- αναλυτική σκέψη, ώστε να έχουν την ικανότητα να διατυπώνουν, να αναλύουν και να επιλύουν προβλήματα με πλήρη ακρίβεια χρησιμοποιώντας αναλυτικές μεθόδους είτε προσεγγιστικά με αλγοριθμικές μεθόδους και τεχνικές που έχουν διδαχθεί,
- τηνικανότητανααναλύουνκαιναοπτικοποιούνδεδομέναμέσωτηςστατιστικής,
- κριτική και λογική σκέψη, ώστε να είναι ικανοί να διαφοροποιήσουν τις υποθέσεις από τα συμπεράσματα και να είναι σε θέση να δημιουργήσουν λογικά επιχειρήματα,
- αφαιρετικό τρόπο σκέψης, ούτως ώστε να μετατρέπουν ένα ειδικό πρόβλημα σε ένα γενικό,
- την ικανότητα να σέβονται τη διαφορετικότητα, την πολυπολιτισμικότητα και το φυσικό περιβάλλον,
- την ικανότητα να επιδεικνύουν επαγγελματική, κοινωνική και ηθική υπευθυνότητα, και ευαισθησία σε θέματα φύλου,
- την ικανότητα να συνεργάζονται με άλλους αλλά και να δουλεύουν ανεξάρτητα,
- την ικανότητα να επικοινωνούν μαθηματικές ιδέες με ανθρώπους από το επαγγελματικό τους περιβάλλον που πιθανόν να μη γνωρίζουν μαθηματικά,
- την ικανότητα να διαβάζουν, να γράφουν και να παρουσιάζουν μαθηματικές ιδέες,
- την ικανότητα να επαληθεύουν την εγκυρότητα μια μαθηματικής πρότασης ή ενός επιχειρήματος, κάνοντας χρήση της αποδεικτικής διαδικασίας,
- την πεποίθηση ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ικανοί να σκεφτούν μαθηματικά με την κατάλληλη βοήθεια,
- την κατανόηση, ότι τα κοινωνικά, ιστορικά και θεσμικά πλαίσια των μαθηματικών επηρεάζουν τη διδασκαλία και τη μάθηση,
- την δέσμευση στον κρίσιμο ρόλο που έχουν ως υποστηρικτές της μαθησιακής διαδικασίας,
- χειρίζονται προβλήματα, που απαιτούν ικανότητα ποιοτικής και ποσοτικής αντίληψης,
- ικανότητα χρήσης αλλά και προγραμματισμού υπολογιστών για επίλυση προβλημάτων,
- την ικανότητα σωστής επιλογής και χρήσης στατιστικών μοντέλων και μεθόδων για την επίλυση στατιστικών προβλημάτων
Τα Προγράμματα Σπουδών των τμημάτων Μαθηματικών είναι αντίστοιχα και εφάμιλλα μεταξύ τους.
Ενδεικτικά Μαθήματα :
Γραμμική Άλγεβρα, Εισαγωγή στην Άλγεβρα και στη Θεωρία Αριθμών, Λογισμός, Αναλυτική Γεωμετρία, Θεωρητική Πληροφορική, Μαθηματικός Προγραμματισμός, Αλγεβρικές Δομές, Θεωρία Πιθανοτήτων, Διαφορικές Εξισώσεις, Τοπολογία Μετρικών Χώρων, Στατιστική, Μαθηματικές Μέθοδοι στην Επιχειρησιακή Έρευνα, Κλασική Διαφορική Γεωμετρία, Αριθμητική Ανάλυση, Θεωρία Πιθανοτήτων, Στοχαστικές Στρατηγικές, Μιγαδική Ανάλυση, Θεωρία Ομάδων,Θεωρία Μέτρου, Στοιχεία Συναρτησιακής Ανάλυσης, Υπολογιστικά Μαθηματικά, Διαφορίσιμες Πολλαπλότητες, Κλασική Θεωρία Ελέγχου, Θεωρία Galois, Αρμονική Ανάλυση, Θεωρία Συνόλων, κ.α.
Μαθήματα Επιλογής: Εισαγωγή στη Μετεωρολογία και Κλιματολογία, Σεισμολογία, Θεωρητική Μηχανική, Διδακτική των Μαθηματικών, Μηχανική Συνεχών Μέσων, Δειγματοληψία, Στατιστική Συμπερασματολογία, Θεωρία Πληροφορίας και Χάος, Μοντέρνα Θεωρία Ελέγχου, κ.α.
Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο: εδώ
Περισσότερα στοιχεία :
- Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος: http://www.math.auth.gr/
- Οδηγός σπουδών του τμήματος μαθηματικών (ακαδ. έτους 2024-2025)
Τι άλλο πρέπει να ξέρω
Επαγγελματικές Προοπτικές :
Μπορεί να εργαστεί στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αφού δώσει εξετάσεις στον ειδικό διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του προετοιμάζεται για τον εκπαιδευτικό κλάδο, παρακολουθώντας μαθήματα Διδακτικής των Μαθηματικών και άλλα παιδαγωγικά μαθήματα.
Να απασχοληθεί σε τομείς όπως η στατιστική, η μηχανοργάνωση, η πληροφορική, στους οποίους έχουν ελπίδες για επαγγελματική αποκατάσταση τόσο σε ιδιωτικές εταιρείες (ασφαλιστικές κ.λπ.) όσο και σε δημόσιες υπηρεσίες.
Συχνά απαιτούνται μεταπτυχιακές σπουδές για να βελτιώσουν τις πιθανότητες εξεύρεσης εργασίας σε αυτούς τους κλάδους.
Επίσης, υπάρχει αυξημένη ζήτηση στην ιδιωτική εκπαίδευση (φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα κ.λπ.).
Επαγγελματικά Δικαιώματα:
- Τα επαγγελματικά δικαιώματα του Μαθηματικού είναι τα αντίστοιχα του εργασιακού τους περιβάλλοντος και καθεστώτος.
- Για παράδειγμά, όταν εργάζεται σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Δημόσιας Εκπαίδευσης, τα επαγγελματικά τους δικαιώματα προβλέπονται από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 12, (ΦΕΚ 167/τ. Α’1985) καθώς και από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και τον Διαρκή Εκπαιδευτικό Κώδικα.
- Όταν εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται, εκτός από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 14, (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985), και από τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ εργοδοτών Σχολαρχών και Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.
Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :
Το τμήμα προσφέρει τα παρακάτω Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών:
Τμήμα Μαθηματικών (Θεσσαλονίκη)
- ΠΜΣ: Μαθηματικά
- ΔΠΜΣ: Δίκτυα και Πολυπλοκότητα
Σχετικά επαγγέλματα:
- Μαθηματικός – Α
- Μαθηματικός – Β
- Μαθηματικός Μοντελοποίησης Φυσικών Επιστημών και Σύγχρονων Τεχνολογιών
- Μαθηματικός Προσομοίωσης και Υπολογισμών
- Μαθηματικός Προτυποποίησης σε Σύγχρονες Τεχνολογίες και την Οικονομία
- Καθηγητής Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Μετεγγραφές Φοιτητών: Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024
- Μαθηματικών (Πάτρα) – Παν. Πάτρας
- Μαθηματικών (Αθήνα) – Ε.Κ.Π.Α.
- Μαθηματικών (Σάμος) – Παν. Αιγαίου
- Μαθηματικών (Ιωάννινα) – Παν. Ιωαννίνων
- Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών – Εισαγωγική κατεύθυνση Μαθηματικών – Παν. Κρήτης
- Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών – Εισαγωγική κατεύθυνση Εφαρμοσμένων Μαθηματικών – Παν. Κρήτης
- Μαθηματικών (Λαμία) – Παν. Θεσσαλίας
Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ):
- Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης του τμήματος (2011) (στα αγγλικά).
Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :
- Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. web site: http://www.hms.gr/
- Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ). web site: http://www.olme.gr/
Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής
Πανελλαδικές 2024
Κωδικός Μηχανογραφικού : 0245
Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής 2024 : 1,20
Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025: 125 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)
Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων
Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021)
2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 20 %
Φυσική : 25 %
Χημεία : 20 %
Μαθηματικά: 35 %
Γενικό Λύκειο (με 90%):
Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 18.845
Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024: 14.460Επαγγελματικό Λύκειο:
Δεν προβλέπεται πρόσβαση στους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων για το ανωτέρω τμήμα.
Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%
Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων