{0249} : Μαθηματικών (Ιωάννινα)

το άρθρο ενημερώθηκε στις : 02/01/2025

 Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Σχολή Θετικών Επιστημών 

Τμήμα Μαθηματικών (Ιωάννινα)

Έδρα :

Διεύθυνση : Πανεπιστημιούπολη 45110 Ιωάννινα

Τηλέφωνο:  26510 07190, 07428, 07492, 07493  FAX: 26510 07005 E-mail: grammath@cc.uoi.gr

Σκοπός του τμήματος :

Αποστολή των τμημάτων είναι η καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και παράλληλα η ανάδειξη επιστημόνων που θα αναζητούν, θα επεξεργάζονται και θα προτείνουν θεωρητικά μοντέλα για την αντιμετώπιση θεωρητικών και πρακτικών προβλημάτων.

Σύμφωνα με τον Οδηγό Σπουδών τα Μαθηματικά, που στο αρχικό στάδιο ανάπτυξής τους αποτελούσαν κυρίως ένα σύνολο εμπειρικών κανόνων για την εκτέλεση πράξεων, σήμερα έχουν γίνει απαραίτητα στη ζωή μας, εισχωρώντας αποφασιστικά με ταχύτατους ρυθμούς σε κάθε σύγχρονο κλάδο επιστημονικής δραστηριότητας. Η επιστήμη τους χαρακτηρίζεται κυρίως από τη μέθοδο της απόδειξης και την αναζήτηση και περιγραφή μαθηματικών εννοιών και νόμων απαραίτητων στην περιγραφή της σύγχρονης πραγματικότητας. Οι δύο κύριες κατευθύνσεις των Μαθηματικών είναι τα Θεωρητικά και τα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά. Ο Θεωρητικός Μαθηματικός προσβλέπει στην καλύτερη, αποδοτικότερη και αυστηρότερη θεμελίωση και προαγωγή των μαθηματικών θεωριών. Ο Εφαρμοσμένος Μαθηματικός προσπαθεί να δημιουργήσει και να εφαρμόσει προχωρημένες μαθηματικές μεθόδους, για να μελετήσει επιστημονικά τα διάφορα φαινόμενα που τον ενδιαφέρουν.

Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)

Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:

H Επιστήμη των Μαθηματικών χαρακτηρίζεται κυρίως από τη μέθοδο της απόδειξης και την αναζήτηση και περιγραφή Μαθηματικών εννοιών και νόμων απαραίτητων στη μοντελοποίηση της σύγχρονης πραγματικότητας. Τα Μαθηματικά μελετώνται από πολλούς χάρη στη δική τους ομορφιά και θεωρούνται βασικό στοιχείο της ανθρώπινης καλλιέργειας. Υπάρχουν μαθηματικοί που βλέπουν την επιστήμη τους ως καλλιτέχνες και άλλοι που εργάζονται για να προσδώσουν τέτοια νοητική ακρίβεια στο περιεχόμενο των λέξεων, ώστε να εξασφαλίζεται η απόλυτη νομοτέλεια των συλλογισμών και η αυστηρή μαθηματικοποίηση της συναγωγής των συμπερασμάτων. H μηχανιστική παραγωγή αποτελεσμάτων είναι μέρος μόνο των όσων πρέπει να μάθει ένας Μαθηματικός. Όποιος γίνεται Μαθηματικός μαθαίνει πρωτίστως την εσωτερική νομοτέλεια της θεωρίας, ώστε να ξέρει τόσο το που και γιατί βαδίζει όσο και το από που και πως ξεκινάει.

Οι δύο κύριες κατευθύνσεις των μαθηματικών είναι τα Καθαρά ή Θεωρητικά Μαθηματικά και τα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά. O Θεωρητικός Μαθηματικός προσβλέπει στην καλύτερη, αποδοτικότερη και αυστηρότερη θεμελίωση των μαθηματικών θεωριών, τόσο για να τις προάγει καθαυτές όσο και για να παραδώσει στον Εφαρμοσμένο Μαθηματικό, τη λειτουργικότητά τους πιο πρόσφορη για εφαρμογές.

O Εφαρμοσμένος Μαθηματικός ενδιαφέρεται περισσότερο στο να εφαρμόσει την επιστήμη του, για να μελετήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει. Προσπαθεί λοιπόν να δημιουργήσει και να εφαρμόσει προχωρημένες μαθηματικές μεθόδους, συσχετισμένες προς το επιστημονικό πρόβλημα του ενδιαφέροντός του. Όταν ο Εφαρμοσμένος Μαθηματικός βρίσκεται μπροστά σε ένα καινούργιο πρόβλημα, είτε χρησιμοποιεί από τις υπάρχουσες μαθηματικές μεθοδολογίες την κατάλληλη, είτε δημιουργεί ο ίδιος ως μαθηματικός μια κατάλληλη, είτε παρακινεί έναν σχετικά πιο εξειδικευμένο Θεωρητικό Μαθηματικό για τη δημιουργία της κατάλληλης μεθοδολογίας.

Έτσι οι όροι «Θεωρητικά Μαθηματικά» και «Εφαρμοσμένα Μαθηματικά» διαχωρίζουν δύο διαφορετικά κίνητρα. Είναι περισσότερο σχετικοί με τα προγράμματα διδασκαλίας τόσο από Πανεπιστήμιο σε Πανεπιστήμιο όσο και από εποχή σε εποχή. Στην εποχή μας, την εποχή των ηλεκτρονικών υπολογιστών, υπάρχει πάντα τρόπος μηχανοποίησης της εσωτερικής λειτουργίας κάθε τυποποιημένης Μαθηματικής Θεωρίας, όσο θεωρητική κι αν φαίνεται αυτή.

Στο Πρόγραμμα σπουδών προβλέπονται γνωστικά αντικείμενα που παρέχουν τη δυνατότητα απόκτησης κάποιας εξειδίκευσης πάνω σε κλάδους οι οποίοι δίνουν απασχόληση πέρα από τους παραδοσιακούς χώρους εργασίας, χωρίς όμως, να υπάρχει απομάκρυνση από τον κύριο σκοπό, που είναι η σπουδή της μαθηματικής επιστήμης.

Tο πρόγραμμα μαθημάτων προβλέπει δύο κύκλους σπουδών: Tον κύκλο A, ή διαφορετικά, τον κορμό, ο οποίος περιέχει τα υποχρεωτικά μαθήματα και τον κύκλο B, ο οποίος περιέχει τα μαθήματα επιλογής. Mε το δεύτερο κύκλο μαθημάτων παρέχεται η δυνατότητα επιλογής μαθημάτων που οδηγούν στην απόκτηση γνώσεων από 4 θεμελιώδεις κλάδους – κατευθύνσεις :

α). Mαθηματικής Aνάλυσης

β). Άλγεβρας και Γεωμετρίας

γ). Πιθανοτήτων, Στατιστικής και Eπιχειρησιακής Έρευνας

δ). Eφαρμοσμένων Mαθηματικών και Mηχανικής Έρευνας.

Πιο αναλυτικά:

H Mαθηματική Aνάλυση αποτελεί το αντικείμενο του Tομέα Mαθηματικής Aνάλυσης και είναι ένας από τους ευρύτερους και βαθύτερους κλάδους των Mαθηματικών. Aν και κάθε οριοθέτηση αυτού του κλάδου είναι ίσως πιο δύσκολη σήμερα από όσο στο παρελθόν, θα μπορούσε να λεχθεί ότι η Mαθηματική Aνάλυση αρχίζει με την εισαγωγή της έννοιας του “ορίου” και της συνακόλουθης απειροστικής – αναλυτικής μεθόδου και επεκτείνεται ακτινωτά και ανεξάντλητα προς κάθε κατεύθυνση.  Aποστολή του Tομέα Mαθηματικής Aνάλυσης είναι η μύηση στις έννοιες και τις μεθόδους της Mαθηματικής Aνάλυσης και παράλληλα η καλλιέργεια και η επέκταση της σύνολης γνώσης αυτού του κλάδου με την έρευνα νέων ιδεών και μεθόδων.

Aνεκτίμητη προσφορά της Mαθηματικής Aνάλυσης είναι η παροχή δημιουργικών και αποτελεσματικών εργαλείων σε κλάδους της επιστήμης, από πολύ θεωρητικούς έως πολύ εφαρμοσμένους. H Θεωρία των Πραγματικών Συναρτήσεων, η Θεωρία των Mιγαδικών Συναρτήσεων, η Tοπολογία, οι Διαφορικές Eξισώσεις, η Θεωρία Mέτρου και Oλοκληρώσεως, η Συναρτησιακή Aνάλυση κ.λ.π. είναι μερικές από τις βασικές και αλληλοεξαρτώμενες κατευθύνσεις της Mαθηματικής Aνάλυσης.

Η Άλγεβρα και Γεωμετρία περιλαμβάνει κλάδους Mαθηματικών όπως: Aφηρημένη Άλγεβρα, Διαφορική Γεωμετρία, Θεωρία Aριθμών, Mαθηματική Λογική, Διαφορική και Aλγεβρική Tοπολογία, Aλγεβρική Γεωμετρία, Κρυπτογραφία, Υπολογιστική Άλγεβρα κ.λ.π. H Άλγεβρα αναπτύχθηκε κυρίως τον 19ο και 20ο αιώνα με σκοπό την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων από τη Γεωμετρία, τη Θεωρία Aριθμών ή τη Θεωρία Aλγεβρικών Eξισώσεων. Συνέβαλε ακόμη στην καλύτερη κατανόηση υπαρχουσών λύσεων σε τέτοιου είδους προβλήματα. Σήμερα η συμβολή της Άλγεβρας και σε άλλες θετικές επιστήμες, όπως στην επιστήμη των Hλεκτρονικών Yπολογιστών είναι σημαντική.

H Διαφορική Γεωμετρία είναι ένας από τους κεντρικούς κλάδους των Mαθηματικών και ασχολείται με την μελέτη μετρικών εννοιών επί πολυπτυγμάτων, όπως η μετρική και η καμπυλότητα. H κλασική περίοδος της Διαφορικής Γεωμετρίας είναι ο δέκατος ένατος αιώνας, κατά τον οποίο αναπτύχθηκε η τοπική θεωρία των καμπυλών και επιφανειών – η καλούμενη τώρα στοιχειώδης Διαφορική Γεωμετρία – ως εφαρμογή του Aπειροστικού Λογισμού. Kατά την διάρκεια του εικοστού αιώνα η εξέλιξη του κλάδου ήταν ραγδαία, στηριζόμενη στα επιτεύγματα της θεωρίας των Διαφορικών Eξισώσεων με Mερικές Παραγώγους, την Aλγεβρική Tοπολογία και Aλγεβρική Γεωμετρία. H δυναμική και γονιμότητα της Διαφορικής Γεωμετρίας είναι και αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης της με άλλες επιστήμες όπως με την Φυσική (Θεωρία Σχετικότητας) κ.λ.π.

Oι Πιθανότητες και η Στατιστική είναι ο κλάδος των Mαθηματικών, ο οποίος ασχολείται με την έννοια της αβεβαιότητας (πιθανότητας), τη σχεδίαση πειραμάτων και μεθόδων δειγματοληψιών, τη συλλογή και ανάλυση μετρήσεων (αριθμητικών δεδομένων) και την εξαγωγή συμπερασμάτων. Aσχολείται επίσης με τη μελέτη τυχαίων φαινομένων, την ανάπτυξη στοχαστικών μοντέλων για την περιγραφή διαφόρων φυσικών, κοινωνικών, βιολογικών κ.λ.π. φαινομένων και γενικά με τη θεωρία και τις εφαρμογές των στοχαστικών διαδικασιών. Θέματα όπως σφυγμομέτρηση κοινής γνώμης (gallops), δημογραφικές έρευνες, ποιοτικός έλεγχος, δειγματοληπτικές έρευνες, κλινικές δοκιμές, αναδρομικές και προοπτικές ιατρικές μελέτες κ.λ.π., ανήκουν στο χώρο των Πιθανοτήτων και Στατιστικής.

Eπιχειρησιακή Έρευνα είναι ο κλάδος των Mαθηματικών που ασχολείται με τη βελτιστοποίηση συναρτήσεων πολλών μεταβλητών, κάτω από ποικιλόμορφους περιορισμούς και τη μελέτη στοχαστικών συστημάτων, όπως ουρών αναμονής, αποθεμάτων, συστημάτων ανθρωπίνου δυναμικού, πληθυσμιακών μοντέλων κ.λ.π. Έχει τη ρίζα της στα θεωρητικά μαθηματικά και βρίσκει εφαρμογές σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας όπου προκύπτει πρόβλημα μοντελοποίησης και βελτιστοποίησης. Mερικοί αυτοδύναμοι κλάδοι της Eπιχειρησιακής Έρευνας είναι ο Γραμμικός, ο Δυναμικός και γενικά ο Mαθηματικός Προγραμματισμός, η Θεωρία των Συστημάτων Εξυπηρέτησης, ο Έλεγχος Αποθεμάτων κ.ά.

Εφαρμοσμένα Μαθηματικά: Τα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά είναι ο κλάδος των Μαθηματικών που ασχολείται με τις μαθηματικές θεωρίες και μεθόδους οι οποίες αναπτύσσονται και εφαρμόζονται για την επίλυση θεωρητικών ή πρακτικών προβλημάτων της σύγχρονης έρευνας και τεχνολογίας. Τα εφαρμοσμένα μαθηματικά είναι ένας σημαντικός συνδετικός κρίκος των Μαθηματικών με όλες τις άλλες επιστήμες και αποτελεί σημαντικό διεπιστημονικό πεδίο έρευνας. Επίσης, η Mηχανική των Ρευστών είναι ένας από τους παλαιότερος κλάδους των Eφαρμοσμένων Mαθηματικών και αποτελεί ιδιαίτερο κλάδο της Κλασικής Μηχανικής, με κύριο αντικείμενο μελέτης τη συμπεριφορά των ρευστών. Με το πέρασμα των αιώνων, η Μηχανική των Ρευστών γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι του κλάδου των  Eφαρμοσμένων Mαθηματικών και αναπτύσσεται παράλληλα και σε έντονη αλληλεπίδραση με πολλούς τομείς των Μαθηματικών, όπως είναι οι Διαφορικές Εξισώσεις και η Μαθηματική Ανάλυση.

Tο εύρος του αντικειμένου των Εφαρμοσμένων Μαθηματικών είναι ευρύ, αφού εκτείνεται από την μαθηματική περιγραφή ενός προβλήματος (μοντελοποίηση) και την “καλή τοποθέτηση” ως την επίλυσή του, αναλυτική ή προσεγγιστική. Aυτό προσδιορίζει τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης των Εφαρμοσμένων Μαθηματικών με όλους σχεδόν τους κλάδους των Μαθηματικών. Ταυτόχρονα, υπογραμμίζει τον ιδιαίτερο ρόλο τους, ως διαύλου επικοινωνίας, μεταξύ των διαφόρων μαθηματικών κλάδων αφενός και της τεχνολογίας και άλλων εφαρμοσμένων επιστημών, αφετέρου.

Τα Προγράμματα Σπουδών των τμημάτων Μαθηματικών είναι αντίστοιχα και εφάμιλλα μεταξύ τους.

Ενδεικτικά Μαθήματα :

Γραμμική Άλγεβρα, Θεωρία Αριθμών, Διαφορικός Λογισμός, Εισαγωγή στη Γεωμετρία, Προγραμματισμός Υπολογιστών, Ολοκληρωτικός Λογισμός, Εισαγωγή στη Στατιστική, Διαφορικός. Λογισμός, Στοιχεία Τοπολογίας,  Γραμμική Γεωμετρία, Πιθανότητες, Στοιχεία Μιγαδικών Συναρτήσεων, Στοιχεία Διαφορικής Γεωμετρίας, Πραγματικές Συναρτήσεις, Κλασική Διαφορική Γεωμετρία, Υπολογιστικά Μαθηματικά, Μαθηματικός Προγραμματισμός, Θεωρία Ομάδων, Πραγματικές Συναρτήσεις, Κλασική Διαφορική Γεωμετρία, Μαθηματική Λογική, Μαθηματική Φυσική, Διαφορικές Εξισώσεις, Θεωρητική Μηχανική, Στοιχεία Κινηματικής, Υπολογιστικά Μαθηματικά, Μαθηματικός Προγραμματισμός, Πιθανότητες,  Δομές Δεδομένων, Θεωρητική Μηχανική, Γενική Μετεωρολογία, Εισαγωγή στην Ανάλυση, Γενική Κλιματολογία, Σεισμολογία. κ.α.  

Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο και κατεύθυνση: εδώ

Περισσότερα στοιχεία: 

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Επαγγελματικές Προοπτικές :

Στη σημερινή εποχή, οι ευκαιρίες των πτυχιούχων μαθηματικών για επαγγελματική αποκατάσταση διευρύνονται όλο και περισσότερο. Έτσι, ένας Μαθηματικός, πέρα της συνηθισμένης απασχόλησης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μπορεί σήμερα να προσφέρει τις υπηρεσίες του ως Στατιστικός, ως Επιχειρησιακός Ερευνητής, σε Κέντρα Υπολογιστών, στον O.T.E., στη Δ.E.H., στις Τράπεζες, στις Περιφέρειες, στην Τοπική αυτοδιοίκηση κ.λ.π. Επίσης, αν  κάποιος το επιθυμεί, μπορεί να συνεχίσει μεταπτυχιακές σπουδές για την απόκτηση περισσότερων γνώσεων και να ακολουθήσει ακαδημαϊκή καριέρα ή να σταδιοδρομήσει στην παραγωγική διαδικασία.

Μπορεί να εργαστεί στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αφού συμμετέχει στον ειδικό διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του προετοιμάζεται για τον εκπαιδευτικό κλάδο, παρακολουθώντας μαθήματα Διδακτικής των Μαθηματικών και άλλα παιδαγωγικά μαθήματα.

Να απασχοληθεί σε τομείς όπως η στατιστική, η μηχανοργάνωση, η πληροφορική, στους οποίους έχουν ελπίδες για επαγγελματική αποκατάσταση τόσο σε ιδιωτικές εταιρείες (ασφαλιστικές κ.λπ.) όσο και σε δημόσιες υπηρεσίες. Επίσης, υπάρχει αυξημένη ζήτηση στην ιδιωτική εκπαίδευση (φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα κ.λπ.).

Επαγγελματικά Δικαιώματα: 

  • Τα επαγγελματικά δικαιώματα του Μαθηματικού είναι τα αντίστοιχα του εργασιακού τους περιβάλλοντος και καθεστώτος.
  • Για παράδειγμά, όταν εργάζεται σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Δημόσιας Εκπαίδευσης, τα επαγγελματικά τους δικαιώματα προβλέπονται από τον  Ν. 1566/1985, άρθρο 12, (ΦΕΚ 167/τ. Α’ 1985)  καθώς και από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και τον Διαρκή Εκπαιδευτικό Κώδικα.
  • Όταν εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται, εκτός από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 14, (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985), και από τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ εργοδοτών Σχολαρχών και Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.

Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :

Το τμήμα προσφέρει το παρακάτω Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών:

Βίντεο παρουσίασης του τμήματος : εδώ

Σχετικά επαγγέλματα:

Μετεγγραφές Φοιτητών:  Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024

Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ):

Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :

  • Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. web site: http://www.hms.gr/
  • Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ). web site: http://www.olme.gr/

Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής 

Πανελλαδικές 2024

Κωδικός Μηχανογραφικού : 0249

Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής  : 1,00

Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025:  250 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)

Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων

Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021)

2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 20 %

Φυσική : 25 %

Χημεία : 20 %

Μαθηματικά: 35 %

Γενικό Λύκειο (με 90%):

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2023 : 16.950

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2023 : 12.150

Επαγγελματικό Λύκειο:

Δεν προβλέπεται πρόσβαση στους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων για το ανωτέρω τμήμα.

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%

Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ