{0409} : Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (Θεσσαλονίκη)

το άρθρο ενημερώθηκε στις : 04/09/2024

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Σχολή Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Τεχνών

 Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (Θεσσαλονίκη)

Έδρα :

Διεύθυνση : Εγνατίας 156, 54006 Θεσσαλονίκη

Τηλέφωνο : 2310 891248, 2310 891281, 2310 891453,  Fax : 2310 891280  E mail: msasecr@uom.gr

Σκοπός του τμήματος :

Σκοπός των Τμημάτων είναι να αναδείξουν ικανούς επιστήμονες, ώστε να ασχοληθούν με τη Μουσικολογία, τη Μουσικολογική έρευνα και την προώθηση της μουσικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Σύμφωνα με τον Οδηγό Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας η υψηλή και ολοκληρωμένη κατάρτιση του καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας αποτελεί τον γινόμενο όρο της ουσίας, ως προς την φυσιογνωμία, την λειτουργία και προοπτική του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης. Η αντιστοιχία του τμήματος, με τα πανεπιστημιακά μουσικά Τμήματα εφαρμοσμένων καλλιτεχνικών σπουδών του εξωτερικού (Ευρώπης, Αμερικής κ.ά.), αποτελεί ουσιώδες επιστημονικό κριτήριο και παράλληλα τεκμήριο ακαδημαϊκής – εκπαιδευτικής καινοτομίας ως προς την ίδρυση (1996), την λειτουργία (1998) και τους σκοπούς του στην Ελλάδα.

Στόχος, επομένως, και προγραμματική επιδίωξη του Τμήματος (όπως απορρέει άλλωστε από τις επιταγές του ιδρυτικού του νόμου), είναι η πρόκριση των καλλιτεχνικών αντικειμένων ως ειδικοτήτων, μέσω της καλλιέργειας και ανάπτυξης αφενός, των τεχνικών και ερμηνευτικών παραμέτρων της οργανικής/φωνητικής εκτέλεσης, καθώς και της εξαγγελτικής – παραστατικής πράξης και αφετέρου, των παραμέτρων της μουσικής δημιουργίας και μελοποιϊας, εκφραζομένων από τους τομείς της Σύνθεσης και αντίστοιχα της Ποιητικής (Τέχνη της Σύνθεσης – Μελοποιϊα – Ποίηση στην Παραδοσιακή Μουσική) σε συνδυασμό, με την προσήκουσα θεωρητική μελέτη και έρευνα στους κλάδους που προσδιορίζει αντίστοιχα το εύρος και η εμβέλεια των οικείων Κατευθύνσεων, κατά την διακριτή φυσιογνωμία και ιδιαιτερότητά των.

Σε συνέπεια με τον διακριτό ρόλο και τους προγραμματικούς του στόχους, το Τμήμα προάγει την δημιουργία πρότυπων μουσικών συνόλων, όπως Oρχήστρας, Xορωδίας, Συνόλων Παραδοσιακής Μουσικής και άλλων οργανικών και φωνητικών Συνόλων, που μπορούν να αντιπροσωπεύουν υπεύθυνα την ελληνική παρουσία στα μουσικά δρώμενα διεθνούς εμβέλειας, προβάλλοντας ιδιαίτερα τον οικουμενικό χαρακτήρα της ελληνικής μουσικής όπως αυτός διαμορφώνεται διαχρονικά από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Λόγω της καλλιτεχνικής του ταυτότητας και της εγνωσμένης αντιστοιχίας, το Τμήμα ΜΕΤ αποτελεί σε ιστορική προοπτική, την απαρχή της καλλιέργειας της μουσικής τέχνης στον πανεπιστημιακό τομέα των Α.Ε.Ι., συμβάλλοντας ενεργά στην προαγωγή της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)

Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:

Το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης έχει ως στόχο την υψηλού επιπέδου κατάρτιση μουσικών μέσα από την προσέγγιση, έρευνα και μελέτη της μουσικής τόσο ως επιστήμης όσο και ως ζωντανής τέχνης.Στη διάρθρωση του Τμήματος και του προγράμματος σπουδών σε τέσσερις κατευθύνσεις, αποτυπώνεται η συνύπαρξη μουσικών πολιτισμών στον ελληνικό χώρο. Οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής (Κλασικής), της Βυζαντινής, της Ελληνικής (Παραδοσιακής) και της Σύγχρονης Μουσικής, αποτελούν ένα περιβάλλον αυτοτελούς καλλιέργειας και μελέτης κάθε μουσικού πολιτισμού, ευνοώντας ταυτόχρονα την ώσμωση των διαφόρων πεδίων μουσικής σκέψης και πράξης. Προγραμματική επιδίωξη του Τμήματος αποτελεί η ολοκληρωμένη μουσική καλλιτεχνική και θεωρητική κατάρτιση, η επαγγελματική κατοχύρωση και η ενσωμάτωση των αποφοίτων του στην κοινωνία. Η εκπαίδευση στα καλλιτεχνικά αντικείμενα της οργανικής/φωνητικής εκτέλεσης, της διεύθυνσης μουσικών συνόλων, της μουσικής δημιουργίας και μελοποιίας, στοχεύει στην υψηλή εξειδίκευση μέσα από πληθώρα ατομικών και ομαδικών εργαστηριακών μαθημάτων. Παράλληλα προωθείται εξίσου η θεωρητική μελέτη και έρευνα στο πεδίο κάθε Κατεύθυνσης με σκοπό μία ολιστική προσέγγιση της μουσικής.

Το Πρόγραμμα Σπουδών είναι σχεδιασμένο ώστε:

  • Α. να αναγνωρίζει τις δυνατότητες και απαιτήσεις των σπουδαστών και να τους δίνει κίνητρα για έρευνα και δημιουργικότητα
  • Β. να προσφέρει στους σπουδαστές μας τα μέσα ώστε να αντιλαμβάνονται τη διανοητική, δημιουργική και καλλιτεχνική τους δυναμική και προσωπικότητα
  • Γ. να καλλιεργεί τις τεχνικές και ερευνητικές τους δεξιότητες σε ευρύ φάσμα, ιδιαίτερα δε αυτές της ανεξάρτητης σκέψης, της κρίσης, της συλλογιστικής και των αντανακλαστικών τους στη νέα γνώση και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις
  • Δ. να προετοιμάζει τους αποφοίτους ώστε να έχουν τη δυναμική να προσφέρουν ουσιαστικά στην κοινωνία.

Η σπουδή και ανάπτυξη των δεξιοτήτων στα διάφορα καλλιτεχνικά γνωστικά αντικείμενα οργανικής ή φωνητικής εκτέλεσης, σύνθεσης ή ποιητικής, τα οποία διδάσκονται από επιφανείς καλλιτέχνες αναγνωρισμένου επιστημονικού και καλλιτεχνικού κύρους, σε συνδυασμό με τη γνώση και έρευνα των θεωρητικών, τεχνολογικών, παιδαγωγικών και ιστορικών θεμάτων της μουσικής, η οποία προσεγγίζεται από επιφανείς ακαδημαϊκούς, συνθέτουν το πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και κατάρτισης, καθώς και της επαγγελματικής προοπτικής των φοιτητών.

Η ιδιαιτερότητα και ο πρωτοποριακός χαρακτήρας του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης συνίσταται στο ότι παρέχει στους φοιτητές του τη δυνατότητα να σπουδάσουν σε ανώτατο επίπεδο την κατεύθυνση και την ειδίκευση της επιλογής τους, αντίστοιχης εμβέλειας και επιπέδου σπουδών με αυτές που παρέχονται από ομοταγή Πανεπιστημιακά Μουσικά Τμήματα της αλλοδαπής. Η αντιστοιχία του Τμήματος με τα Πανεπιστημιακά Τμήματα εφαρμοσμένων καλλιτεχνικών μουσικών σπουδών του εξωτερικού καθώς και το εγνωσμένο κύρος των ειδικοτήτων του, όπως τεκμαίρεται από τις πράξεις του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), έχουν ως αποτέλεσμα το Τμήμα να καταλαμβάνει εδώ και σειρά ετών την πρώτη θέση ως προς την επιλεξιμότητα και τη βάση εισαγωγής μεταξύ των τεσσάρων τμημάτων μουσικής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα αλλά και το υψηλό ποσοστό απορρόφησης των αποφοίτων του σε ένα μεγάλο εύρος επαγγελματικών φορέων. Τα στοιχεία αυτά ενισχύουν και διευρύνουν την επαγγελματική προοπτική των πτυχιούχων του.

Σε συνέπεια με τους προγραμματικούς του στόχους, το Τμήμα από την αρχή της λειτουργίας του (1998) προτάσσει αίτημα καθιέρωσης Ειδικών Εισιτηρίων Εξετάσεων, ως το μόνο διεθνώς αποδεκτό σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων στα γνωστικά αντικείμενα της μουσικής πράξης. Καθώς μάλιστα η φύση τους είναι «εξαιρετικής και αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας», το Τμήμα Μ.Ε.Τ. μέσω του ολιστικού προγράμματος σπουδών του, προσβλέπει στο να καταστήσει τους αποφοίτους του ικανούς να δραστηριοποιηθούν ανταγωνιστικά σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελματικών χώρων, από το πεδίο της μουσικής εκτέλεσης έως αυτό της έρευνας, της εκπαίδευσης και γενικότερα των μουσικών επιστημών. Επιπλέον σκοπός είναι οι φοιτητές μετά την περάτωση των σπουδών τους να έχουν την δυνατότητα μεταπτυχιακών σπουδών στην ημεδαπή και αλλοδαπή, σε επίπεδο Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) ή και Διδακτορικού Διπλώματος (Δ.Δ.).

Μετά την εγγραφή τους, οι νέοι εισακτέοι φοιτητές οφείλουν να προσέλθουν σε ακρόαση ενώπιον επιτροπής, για την ένταξή τους στην ειδίκευση της επιλογής τους. Το απαιτούμενο, ανά Κατεύθυνση και Ειδίκευση, πρόγραμμα ακροάσεων πρωτοετών, αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος. Όσοι φοιτητές δεν ενταχθούν στην ειδίκευση της επιλογής τους, εντάσσονται στην Ειδίκευση «Εφαρμοσμένες Μουσικές Σπουδές – Μουσική Εκπαίδευση», στα πλαίσια της οποίας παρακολουθούν επί οκτώ (8) εξάμηνα το «Καλλιτεχνικό Αντικείμενο» της επιλογής τους. Σύμφωνα με τον Ειδικό Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Τμήματος, προσφέρεται στους φοιτητές η δυνατότητα να επαναλάβουν την ακρόαση πρόσβασης για ειδίκευση, στο πλαίσιο της εξεταστικής περιόδου του Β’ εξαμήνου σπουδών. Οι κατευθύνσεις του Τμήματος που λειτουργούν σήμερα βάσει του Προγράμματος Σπουδών, περιλαμβάνουν τις παρακάτω ειδικεύσεις:

i) Κατεύθυνση Ευρωπαϊκής (κλασικής) Μουσικής

  • Ειδίκευση «Εφαρμοσμένες Μουσικές Σπουδές – Μουσική Εκπαίδευση» (*)
  • Ειδίκευση «Φωνητική Μουσική Εκτέλεση – Μονωδία»
  • Ειδικεύσεις «Οργανικής Μουσικής Εκτέλεσης Πληκτροφόρων και Νυκτών»: Πιάνο, Κιθάρα, Άρπα.
  • Ειδικεύσεις «Οργανικής Μουσικής Εκτέλεσης Εγχόρδων, Πνευστών και Κρουστών»: Βιολί, Βιόλα, Βιολοντσέλο, Κοντραμπάσο, Φλάουτο, Όμποε, Κλαρινέτο, Φαγκότο, Σαξόφωνο, Κόρνο, Τρομπέτα, Τρομπόνι, Τούμπα, Κρουστά.

ii) Κατεύθυνση Βυζαντινής Μουσικής

  • Ειδίκευση «Εφαρμοσμένες Μουσικές Σπουδές – Μουσική Εκπαίδευση» (*)
  • Ειδίκευση «Ερμηνεία και Εκτέλεση Ψαλτικής»

iii) Κατεύθυνση Ελληνικής Παραδοσιακής (Δημοτικής) Μουσικής

  • Ειδίκευση «Εφαρμοσμένες Μουσικές Σπουδές – Μουσική Εκπαίδευση» (*)
  • «Ποιητική (Τέχνη της Σύνθεσης – Μελοποιία – Ποίηση στην Παραδοσιακή Μουσική)»
  • «Ερμηνεία και Εκτέλεση Παραδοσιακών Οργάνων»:
  • Δημοτικό Τραγούδι – Φωνητική Εκτέλεση
      • Έγχορδα (Λύρα, Βιολί)
      • Αυλός (Κλαρίνο/Καβάλι/Νέϊ/Φλογέρα/Ζουρνάς/Άσκαυλος)
      • Νυκτά (Κανονάκι, Ούτι, Λαούτο, Ταμπουράς/Τρίχορδο Μπουζούκι)
      • Χάλκινα Πνευστά (Τρομπόνι/Κορνέτα/Τρομπέτα)
      • Κρουστά, Σαντούρι

iv) Κατεύθυνση Σύγχρονης Μουσικής

  • Ειδίκευση «Εφαρμοσμένες Μουσικές Σπουδές – Μουσική Εκπαίδευση» (*)
  • Ειδίκευση «Σύνθεση»
  • Ειδίκευση «Οργανική Μουσική Εκτέλεση – Ακορντεόν»
  • Ειδίκευση «Διεύθυνση Ορχήστρας»
  • Ειδίκευση «Διεύθυνση Χορωδίας».

(*) Η ιδιαιτερότητα της ειδίκευσης «Εφαρμοσμένες Μουσικές Σπουδές – Μουσική Εκπαίδευση» έγκειται στη δυνατότητα υπαγωγής της σε κάθε κατεύθυνση του Τμήματος. Την υπαγωγή σε συγκεκριμένη κατεύθυνση προσδιορίζει η αντιστοιχία του επιλεγόμενου από τους φοιτητές καλλιτεχνικού αντικειμένου (Κ.Α.) οργανικής ή φωνητικής εκτέλεσης, τα υποχρεωτικά μαθήματα της κάθε κατεύθυνσης και τα μαθήματα υποχρεωτικής επιλογής κατεύθυνσης.

Στην σημερινή κοινωνία η ανάπτυξη ενός οργανισμού ή μιας επιχείρησης με αντικείμενο απασχόλησης τον πολιτισμό ή την καλλιτεχνική εκπαίδευση —τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα— στηρίζεται στην αντίληψη, την κριτική σκέψη και την δεξιότητα εκ μέρους των στελεχών της, ώστε να λειτουργεί αποδοτικά και ανταγωνιστικά και να μπορεί να υλοποιεί νέες καινοτόμες προτάσεις. Προϋποθέτει επιπλέον θεωρητική γνώση και δυνατότητα άμεσης διαχείρισης των νέων τεχνολογιών. Επειδή η Τέχνη μπορεί να διαμορφώσει τομές, οφείλει να συμμετέχει εξίσου και να αποτελεί κρίσιμο τμήμα του στρατηγικού σχεδιασμού και της σκέψης μιας σύγχρονης επιχείρησης ή ενός οργανισμού που έχει ως κύριο αντικείμενο απασχόλησης τον Πολιτισμό. Με βάση αυτή τη συλλογιστική, το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης καλλιεργεί και προάγει:

  • (α) την επιστήμη και την τέχνη της ευρωπαϊκής (κλασικής), της βυζαντινής, της ελληνικής παραδοσιακής (δημοτικής) και της σύγχρονης μουσικής, για την κατάρτιση ολοκληρωμένων μουσικών και καλλιτεχνών, με την άρτια επιστημονική γνώση των ιστορικών, θεωρητικών, πρακτικών, τεχνολογικών και παιδαγωγικών θεμάτων της οργανικής και φωνητικής μουσικής.
  • (β) την κατάρτιση εκτελεστών μουσικών και μονωδών (solists), πρότυπων οργανικών και φωνητικών μουσικών συνόλων, όπως ορχήστρες, χορωδίες, σύνολα παραδοσιακής μουσικής και άλλα οργανικά και φωνητικά σύνολα, που μπορούν να αντιπροσωπεύουν υπεύθυνα την ελληνική παρουσία και συμμετοχή στα διεθνή και εντόπια μουσικά δρώμενα, προβάλλοντας ιδιαίτερα την ελληνική μουσική όπως αυτή διαμορφώνεται διαχρονικά από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
  • (γ) τον κοινωνικό χαρακτήρα της μουσικής και τη σύνδεση των πανεπιστημιακών καλλιτεχνικών σπουδών με την ευρύτερη εκπαιδευτική και καλλιτεχνική πραγματικότητα και με την κοινωνία, μέσω της οργάνωσης σημαντικού αριθμού καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, εργαστηρίων, σεμιναρίων, ημερίδων και συνεδρίων επιστημονικού, καλλιτεχνικού και ερευνητικού χαρακτήρα, τα οποία είναι ανοικτά προς το ευρύ κοινό, κάνοντας αισθητή την παρουσία του Τμήματος στον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού.
    Επίσης, μέσω της συνεργασίας με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, όπως: το Δήμο Θεσσαλονίκης, την ΕΡΤ3, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Μουσικά Σχολεία και Ωδεία, Μουσεία, καλλιτεχνικούς φορείς σε όλη την Ελλάδα όπως ο Χώρος Τεχνών Δήμου Βέροιας, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης κ.ά. Με τον τρόπο αυτό διαμορφώνονται δυνατότητες κοινής στρατηγικής στον χώρο του πολιτισμού και ειδικότερα της μουσικής και παρέχονται στους φοιτητές ευκαιρίες για την γνωριμία τους με ένα ευρύτερο πεδίο χρήσιμο στην μελλοντική επαγγελματική τους δραστηριοποίηση.
  • (δ) τις ενδεδειγμένες —για το αντικείμενο που θεραπεύει το Τμήμα— τεχνολογικές γνώσεις, με ιδιαίτερη έμφαση στις περιοχές της μουσικής πληροφορικής και της τεχνολογίας ήχου και εικόνας.
  • (ε) την εκπαιδευτική/παιδαγωγική κατάρτιση των φοιτητών, μέσω του Προγράμματος σπουδών, αντίστοιχων σεμιναρίων και εργαστηρίων, μέσω συμφωνιών συνεργασίας που έχει συνάψει το Τμήμα στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus, μέσω του προγράμματος της Πρακτικής Άσκησης σε συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς της πόλης κλπ.

Μαθησιακά αποτελέσματα
Α) Γνώση και κατανόηση. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, οι πτυχιούχοι του θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  • να αναγνωρίζουν και να προσδιορίζουν ακουστικά τα βασικά συστατικά της μουσικής γλώσσας, όπως: ρυθμό, μέτρα, θέματα, διαστήματα, χροιά ήχου και στυλ.
  • να διερευνούν τη φύση των μουσικών κειμένων, γραπτών ή ακουστικών
  • να συνδέουν τις μουσικές ιδέες και φράσεις ακουστικά, σημειογραφικά και προφορικά
  • να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν την δομή ενός μουσικού κειμένου, το στυλ, το είδος ή την εποχή του, είτε ακουστικά είτε από τη μελέτη της παρτιτούρας.
  • να κατανοούν την αναγκαιότητα της μουσικής και της μουσικής πράξης στις κοινωνίες του παρελθόντος αλλά και του σήμερα
  • να εξετάζουν ζητήματα αισθητικής, πρόσληψης και διάδοσης της μουσικής
  • να ανιχνεύουν την σχέση μεταξύ θεωρίας και πράξης
  • να ασχολούνται με την εξέλιξη της μουσικής μέσω της σύνθεσης, της εκτέλεσης, της ανάλυσης ή και της κριτικής.

Γενικές δεξιότητες. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης οι πτυχιούχοι του θα πρέπει να διαθέτουν:

  • ικανότητα στο να εφαρμόζουν γενικές δεξιότητες τις οποίες κατέκτησαν κατά τη διάρκεια των μουσικών τους σπουδών σε άλλα επιστημονικά πεδία
  • επαρκείς ερευνητικές δεξιότητες
  • ικανότητα να καλλιεργούν καινούριες ιδέες και να κατασκευάζουν επιχειρηματολογία σε γραπτή μορφή και να αξιολογούν κριτικά τις θέσεις τους
  • ικανότητα να εργάζονται σε συνδυασμό και σε συνεργασία μεταξύ τους και με αποφοίτους άλλων επιστημονικών πεδίων
  • ικανότητα να παρουσιάζουν την εργασία τους σε κατανοητή, απλή και προσβάσιμη μορφή, χρησιμοποιώντας ένα ευρύ φάσμα τεχνικών παρουσίασής της
  • ικανότητα να εργάζονται αυτόνομα και ανεξάρτητα, να επιδεικνύουν από μόνοι τους κίνητρο, αυτοπειθαρχία και κριτική αυτογνωσία
  • ικανότητες επικοινωνίας όπως η γραφή και η μετάδοση πληροφόρησης
  • προφορικές δεξιότητες παρουσίασης εργασιών σε σεμινάρια, συνέδρια, κ.λ.π.
  • δυνατότητες διαχείρισης χρόνου
  • δυνατότητες και δεξιότητες χρήσης της βιβλιογραφίας και των Η/Υ
  • ικανότητα λήψης αποφάσεων και διατήρηση νηφαλιότητας και ψυχραιμίας σε σύνθετες και απρόβλεπτες καταστάσεις
  • ικανότητες διαρκούς μάθησης, η οποία απαιτείται για να εξασφαλιστεί η συνεχής και καλύτερη επαγγελματική ανάπτυξη.

Ενδεικτικά Μαθήματα :

Μουσικολογία, Βυζαντινή Μουσική, Γενική Επισκόπηση Ιστορίας της Μουσικής, Μορφολογία και Ανάλυση της Μουσικής, Εθνομουσικολογία και Μουσική Λαογραφία, Ελληνική Δημοτική Μουσική, Μουσική Ακουστική, Εργαστήριο Μουσικής Τεχνολογίας, Ιστορία και Μορφολογία Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Μουσικής, Ειδικοί Τομείς Ελληνικής Δημοτικής Μουσικής, Ειδικοί Τομείς Εθνομουσικολογίας, Μουσική Παιδαγωγική, Καλλιέργεια Ακοής και Σολφέζ, Αρμονία, Στοιχεία Τεχνικής Φούγκας, Ιστορία και Επιστημολογικά Προβλήματα της Μουσικολογίας, Αρμονική και Μορφολογική Ανάλυση, Πιάνο, Βυζαντινή Μουσική, Τραγούδι και Χορωδία, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, Μουσική Εικονογραφία, Μουσική Παιδαγωγική, Διδακτική της Μουσικής, Συστήματα Μουσικής Αγωγής, Εξελικτική Ψυχολογία Παιδικής και Εφηβικής Ηλικίας, Ξένη Γλώσσα, κ.α.

Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά  κατεύθυνση: εδώ

Περισσότερα στοιχεία :

Τι άλλο πρέπει να ξέρω : 

Αλλαγές στην διαδικασία εισαγωγής στα Τμήματα Μουσικών Σπουδών από τις πανελλαδικές του 2024. Περισσότερα εδώ

Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές : 

Το προφίλ ενός πτυχιούχου του Τμήματος είναι ένας καλλιτέχνης‐επιστήμονας ο οποίος θα είναι σε θέση να επιδείξει:

  • (α) ευρεία γνώση και κατάρτιση στα αντίστοιχα γνωστικά πεδία σπουδών, όπως είναι η γνώση του απαραίτητου μουσικού ρεπερτορίου, οι βιβλιογραφικές πηγές, τα κείμενα και η εξοικείωση με τα συναφή θεραπευόμενα αντικείμενα
  • (β) ευρεία γνώση σχετική με τα αντίστοιχα γνωστικά πεδία, περιλαμβανόμενης της ένταξής τους σε ευρύτερο ιστορικό, φιλοσοφικό, πολιτισμικό και κοινωνικό πλαίσιο, με μία κατανόηση των ιστορικών και σύγχρονων τάσεων και προβληματισμών.
  • (γ) κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη στην ειδίκευση των σπουδών του, αλλά και της σχέσης των σπουδών του με συναφή αντικείμενα στους κλάδους σπουδών των ανθρωπιστικών επιστημών, των Τεχνών και των άλλων επιστημών, σε αντιστοιχία βέβαια με το εκάστοτε θεραπευόμενο γνωστικό αντικείμενο
  • (δ) συνείδηση τη θέσης, της λειτουργίας και της αξίας της μουσικής και των αντίστοιχων ειδικεύσεων στη σύγχρονη κοινωνία, σε σχέση με τις εκπαιδευτικές, επαγγελματικές, ιδρυματικές ή κοινωνικές ανάγκες και προοπτικές.
  • (ε) κατανόηση της σημασίας της ενεργητικής του συμμετοχής είτε ως δημιουργός νέων μουσικών έργων, είτε ως εκτελεστής/ερμηνευτής μουσικών έργων σε ζωντανές παραστάσεις οργανικών ή και φωνητικών συνόλων, σε παραγωγές δίσκων ή και σε ηχογραφήσεις.
  • (στ) ικανότητα να υποστηρίζει τις διαδικασίες που σχετίζονται με την οργάνωση  και την λειτουργία οργανικών και φωνητικών συνόλων σε δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς.
  • (ζ) ικανότητα να μεταδίδει τις γνώσεις και δεξιότητές του στην δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση.
  • (η) ικανότητα να αναπτύξει σολιστική καριέρα στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κείμενο του ιδρυτικού Προεδρικού Διατάγματος του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, στόχοι του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών είναι να επιτρέψει στους πτυχιούχους του να:

  • αποκτήσουν ουσιαστικές δεξιότητες στη μουσική δημιουργία, στη διεύθυνση μουσικών συνόλων, στην ερμηνεία και εκτέλεση αλλά συγχρόνως και στην έρευνα, με σκοπό την προώθηση και προβολή της μουσικής τέχνης και επιστήμης
  • αναπτύξουν τον προσωπικό τους μουσικό λόγο και να διαχειρίζονται τις δυνατότητες αυτοσχεδιαστικού μουσικού λόγου
  • αναπτύξουν παράλληλα ουσιαστική κατανόηση του ρόλου και της σημασίας του ιστορικού, θεωρητικού και παιδαγωγικού τομέα της Μουσικής
  • συνδυάζουν ουσιαστική κατανόηση για την κοινωνία της πληροφορίας και τις τεχνολογίες ήχου και εικόνας, δίνοντας έμφαση στη ιδιαίτερη σημασία της σχέσης τους με την έρευνα στην μουσική
  • τελειοποιήσουν την ευελιξία και πολυδιάστατη δραστηριοποίησή τους στον επαγγελματικό χώρο, με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνες τις θέσεις εργασίας όπου η γνώση, η αντίληψη, η δεξιότητα και οι καινοτόμες ιδέες είναι απαραίτητες και συνολικά να μπορούν:
  • να σέβονται και να αναγνωρίζουν τις ιδέες και το έργο των άλλων
  • να σέβονται τη μουσική πράξη και τις καλλιτεχνικές και κοινωνικές αξίες του αντίστοιχου πολιτισμικού πεδίου/κατεύθυνσης των σπουδών τους
  • να σέβονται και να αναγνωρίζουν τη συνεισφορά άλλων μελών μουσικών συνόλων ή ομάδων
  • να επιδεικνύουν υψηλό επίπεδο μουσικοθεωρητικών γνώσεων, πρακτικών και ερμηνευτικών δεξιοτήτων, διδακτικής επάρκειας και τεχνολογικών γνώσεων, με έμφαση στις περιοχές της μουσικής πληροφορικής και των συστημάτων ήχου και εικόνας, καθώς και ικανότητες οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων και οργανισμών με αντικείμενο τον πολιτισμό και ειδικότερα την Μουσική.

Οι φοιτητές του Τμήματος εκπαιδεύονται κατάλληλα για να μπορούν να εργαστούν  επιτυχώς στους ακόλουθους επαγγελματικούς φορείς, δημόσιους ή ιδιωτικούς:

  • στην καλλιτεχνική/εφαρμοσμένη μουσική εκπαίδευση, δημόσια ή ιδιωτική
  • στη γενική καλλιτεχνική/εφαρμοσμένη μουσική εκπαίδευση, δημόσια ή ιδιωτική
  • σε καλλιτεχνικούς φορείς που οργανώνουν μουσικές δραστηριότητες κατά προτεραιότητα αλλά και δραστηριότητες άλλων πεδίων της Τέχνης (συμφωνικές και λυρικές ορχήστρες, σύνολα μουσικής δωματίου, φιλαρμονικές, θέατρα, χώρους διοργάνωσης και φιλοξενίας μουσικών δράσεων, μουσεία, εικαστικούς και φορείς ορχηστικής τέχνης, φεστιβάλ, καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς)
  • σε εκπαιδευτικούς φορείς του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού (Ωδεία)
  • σε ερευνητικά κέντρα, ινστιτούτα και καλλιτεχνικούς οργανισμούς
  • σε ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς ενημέρωσης και επικοινωνίας, δημόσιους ή ιδιωτικούς
  • σε εκδοτικούς οίκους με αντικείμενο συναφές κατά προτεραιότητα με τη μουσική τέχνη
  • σε οργανισμούς, φορείς και εργασίες συναφείς με τη μουσική τεχνολογία και τη μουσική θεραπεία
  • σε βιβλιοθήκες

Επαγγελματικά Δικαιώματα:

  • Τα επαγγελματικά δικαιώματα του μουσικολόγου είναι τα αντίστοιχα του μουσικού, ενώ ακολούθως υπάρχει νομοθεσία που κατοχυρώνει το επάγγελμα αυτό νομικά, καθώς και γραπτός κώδικας δεοντολογίας από το Σύνδεσμο Μουσικών Ελλάδας.
  • Όταν εργάζεται ως μουσικός στην Πρωτοβάθμια ή Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τα επαγγελματικά τους δικαιώματα  του  προβλέπονται από τον  Ν. 1566/1985, άρθρο 14, (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985)   και  το   ΠΔ 64 (ΦΕΚ 28 τ. Α’/10.03.1993) και Υ.Α. 135367/Γ7/20.10.2008 (ΦΕΚ 2279 τ.Β΄/10.11.2008) για τον καθορισμό των ειδικεύσεων για τα μουσικά σχολεία,  καθώς και από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και τον Διαρκή Εκπαιδευτικό Κώδικα, εφόσον είναι διορισμένος στο Δημόσιο.
  • Όταν εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται, εκτός από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 14,  (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985)  , και από τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ εργοδοτών Σχολαρχών και Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.

Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος:

Το τμήμα προσφέρει τα παρακάτω Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών:

Σχετικά επαγγέλματα:

 

.

 

Μετεγγραφές Φοιτητών:  Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το  ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024

  • Χωρίς καμία αντιστοιχία.

Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ):

 Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :  

 

Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής 

Κωδικός Μηχανογραφικού: 0409

Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025:  87 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)

Γενικό Λύκειο (με 90%):

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 18.760

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 15.380

Επαγγελματικό Λύκειο:

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 17.860

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 15.220

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Επαγγελματικού  Λυκείου (EPAL)

Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ