Περιγραφή Επαγγέλματος:
Η επαγγελματική ενασχόληση του μουσικού επιμελητή (disc jockey – dj), αφορά τη μουσική ψυχαγωγία του κοινού σε χώρους διασκέδασης, τη δημιουργία μουσικών βίντεο για τις μουσικές εκπομπές της τηλεόρασης και τη μουσική επένδυση διαφόρων θεμάτων στο χώρο του ραδιοφώνου, τα κέντρα ψυχαγωγίας ή διασκέδασης, τις δεξιώσεις και τις πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Ειδικότερα, ο μουσικός επιμελητής ραδιοφώνου ή τηλεόρασης, ευθύνεται για τη μουσική επένδυση μιας εκπομπής, ενώ πολλές φορές αναλαμβάνει μετά από ειδική προετοιμασία, το σχολιασμό μουσικών θεμάτων και διοργανώνει συνεντεύξεις με διάφορες προσωπικότητες του καλλιτεχνικού χώρου και προκαλεί συζήτηση με τους ακροατές. Οι περισσότεροι μουσικοί επιμελητές εξειδικεύονται σε ένα είδος μουσικής, παρακολουθώντας στενά τις μουσικές εξελίξεις και ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες και τις απόψεις του κοινού, που παρακολουθεί την εκπομπή τους, προσπαθούν να δημιουργήσουν σταθερό κοινό.
Όταν οι επαγγελματικές δραστηριότητες του μουσικού επιμελητή (disk jockey) αφορούν χώρους διασκέδασης και ψυχαγωγίας του κοινού, τότε ρυθμίζει την ένταση και την ποιότητα του ήχου, επιλέγει τα τραγούδια που θα ακουστούν, τη μίξη τους, τα διάφορα ηχητικά και οπτικά effects που συνοδεύουν τις μουσικές επιλογές τους, ενώ οι ηχητικές και οπτικές παρεμβάσεις πρέπει να συνδυάζονται με τη μουσική και να την συμπληρώνουν ευχάριστα. Παράλληλα δε, σχεδιάζει τη μουσική επένδυση της βραδιάς γύρω από συγκεκριμένα μουσικά θέματα ή είδη, παρακολουθεί την ανταπόκριση του κοινού στο πρόγραμμα που έχει επιλέξει και διαμορφώνει σε κάποιο βαθμό και ανάλογα με αυτή, το πλάνο που έχει καταρτίσει.
Όταν εργάζεται σε εταιρείες διαφήμισης ή επιμελείται την επένδυση τηλεοπτικών ή ραδιοφωνικών εκπομπών, πρέπει να συνδυάζει το θέμα της διαφήμισης – ταινίας – εκπομπής με το κατάλληλο μουσικό θέμα, ώστε να επιτυγχάνει το καλύτερο οπτικοακουστικό αποτέλεσμα. Τα μηχανήματα που χρησιμοποιεί ο μουσικός επιμελητής είναι το pick-up, οι αναπαραγωγείς cd, το mini disc και κασετών, οι ενισχυτές, οι μίκτες και οι κονσόλες ήχου, τα ακουστικά και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές.
Συνθήκες Εργασίας:
Ο μουσικός επιμελητής εργάζεται στους κλειστούς χώρους των ηχομονωμένων θαλάμων των ραδιοφωνικών και των τηλεοπτικών σταθμών και σε συνθήκες καθιστικής εργασίας, ενώ όταν εργάζεται σε θερινά κέντρα διασκέδασης ή σε εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στην ύπαιθρο, είναι δυνατόν να απασχοληθεί σε ανοιχτούς χώρους. Το επάγγελμα αυτό, ενώ είναι αρκετά ενδιαφέρον για εκείνον που αγαπά τη μουσική, είναι ταυτόχρονα αρκετά κουραστικό για εκείνον που εργάζεται σε κέντρα διασκέδασης, ενώ ο εργαζόμενος σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς ή διαφημιστικές εταιρείες εργάζεται σε ειδικά διαμορφωμένους θαλάμους.
Το ωράριο εκείνου που εργάζεται σε σταθμούς είναι σταθερά, με την προϋπόθεση όμως ότι, έχει αποκτήσει μόνιμη εκπομπή, η δε ώρα που θα τοποθετηθεί το πρόγραμμα και η διάρκειά της διαφέρουν, ενώ στα κέντρα διασκέδασης το ωράριο εργασίας του είναι σταθερό, νυχτερινό και σε εβδομαδιαία βάση. Η ιδιαιτερότητα αυτή στο ωράριο προκαλεί δυσκολίες στην κοινωνική ζωή του. Η ασφάλισή του είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη, ενώ συχνά αντιμετωπίζει προβλήματα στην υγεία του λόγω της ορθοστασίας, της έντασης κατά τη διάρκεια του προγράμματος, των δυνατών ήχων και της συνεχούς έκθεσης στον καπνό.
Πολλές φορές, ο επιμελητής μουσικής πρέπει να έρχεται σε επαφή με τους προμηθευτές δίσκων ή τους εκπροσώπους των εταιρειών και των καλλιτεχνών, οι οποίοι για διαφημιστικούς λόγους προβολής των καλλιτεχνών τους, προωθούν συνεχώς δίσκους στους μουσικούς επιμελητές. Ταυτόχρονα, οι καλές σχέσεις και επαφές μαζί τους δίνουν τη δυνατότητα στο μουσικό επιμελητή να πληροφορείται για τις τελευταίες εξελίξεις στο μουσικό χώρο κι έτσι, να κρατά ενημερωμένη τη δισκοθήκη του. Ο παραπάνω επαγγελματίας προκειμένου να παρακολουθεί τις εξελίξεις στο μουσικό χώρο, πρέπει να ταξιδεύει αρκετά συχνά στο εξωτερικό και να ενημερώνεται σχετικά.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Οι επικοινωνιακές ικανότητες και δεξιότητες, ο συντονισμός των παραγόντων της μουσικής παραγωγής, οι μουσικές γνώσεις, το καλλιτεχνικό αισθητήριο, η καλή γνώση μιας ξένης γλώσσας, το πνεύμα συνεργασίας, ο ενθουσιασμός, ο δυναμισμός και η καλή οργάνωση του χρόνου αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά του μουσικού επιμελητή, για την επιτυχή εκτέλεση των επαγγελματικών του καθηκόντων, που κρίνουν τον βαθμό επιτυχίας του στο χώρο.
Παράλληλα δε, η γλωσσική ικανότητα, η καλή άρθρωση, η ευχάριστη φωνή, η αυτοπεποίθηση και το χιούμορ, η δημιουργικότητα και η ικανότητα χειρισμού μηχανημάτων με μεγάλη επιδεξιότητα, ταχύτητα, προσοχή και ακρίβεια, ώστε να παράγεται το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για την ψυχαγωγία του κοινού, αποτελούν επιπρόσθετα και απαραίτητα χαρακτηριστικά για εκείνον που θέλει να ασχοληθεί με αυτό το επάγγελμα.
Ο μουσικός επιμελητής πρέπει να έχει ευρεία ενημέρωση για τα μουσικά θέματα τόσο στη χώρα του όσο και στο εξωτερικό, να διατηρεί αρκετά μεγάλη και ενημερωμένη συλλογή μουσικού υλικού (δίσκων, cd κ.λπ.) και να μπορεί να προσαρμόζει το πρόγραμμά του, ανάλογα με την περίπτωση, τις μουσικές απαιτήσεις της εποχής και τις ιδιαιτερότητες της στιγμής.
Σπουδές:
Για να ασχοληθεί κάποιος με το επάγγελμα του μουσικού επιμελητή, μπορεί να σπουδάσει στα Τμήματα Μουσικών Σπουδών των Α.Ε.Ι. Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.
Οι σπουδές αυτές αποτελούν χρήσιμο εφόδιο όχι όμως και αναγκαία προϋπόθεση. Οι γνώσεις μουσικής ιστορίας και της παγκόσμιας μουσικής δισκογραφίας καθώς και η εξοικείωση με τα μηχανήματα που χρησιμοποιεί ένας μουσικός επιμελητής αποτελούν τα πιο σημαντικά προσόντα, για όποιον ενδιαφέρεται να απασχοληθεί στο χώρο αυτό.
Τομείς Απασχόλησης:
Το επάγγελμα του μουσικού επιμελητή, αποτελεί σημείο αναφοράς και ενδιαφέροντος πολλών εφήβων, έτσι λοιπόν ο μουσικός επιμελητής μπορεί να απασχοληθεί σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, σε κέντρα διασκέδασης, που μπορεί να είναι νυχτερινά κέντρα, λέσχες ψυχαγωγίας, αναψυκτήρια ή καφετέριες, σε εταιρείες που εξειδικεύονται στην ηχητική κάλυψη γεγονότων – εκδηλώσεων – συναυλιών, σε εταιρείες διαφήμισης και κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών παραγωγών, ακόμα, μπορεί να αναλαμβάνει ατομικά τη μουσική επένδυση ιδιωτικών εκδηλώσεων και εορτών.
Η εξέλιξη των αμοιβών είναι ανάλογη της επαγγελματικής φήμης που έχει δημιουργήσει ένας μουσικός επιμελητής. Μέρος της αμοιβής του, επίσης, προέρχεται από προμήθειες επί των διαφημίσεων που επιτυγχάνει κατά τη διάρκεια της εκπομπής του. Στην τηλεόραση, η σχετικά πρόσφατη ανάπτυξη των μουσικών εκπομπών, δημιούργησε τους επιμελητές μουσικών. Οι διαφορές τους με αυτούς του ραδιοφώνου εντοπίζονται στο μέσο της επικοινωνίας και στις ώρες εργασίας.
(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)