το άρθρο ενημερώθηκε στις : 15/05/2025.
Πανεπιστήμιο Πάτρας
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Πάτρα)
Έδρα :
Διεύθυνση: Πανεπιστήμιο Πατρών Πανεπιστημιούπολη, ΤΚ 26504, Ρίο, Αχαΐα
Τηλέφωνο: 2610 997672, Fax: 2610 997672, Ε-mail: graecedu@upatras.gr
Σκοπός του τμήματος :
Σκοπός του Τμήματος είναι η Παιδαγωγική Κατάρτιση ατόμων που θα ασχοληθούν με την εκπαίδευση και αγωγή των παιδιών στην Προσχολική Ηλικία.
Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του τμήματος, το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία ιδρύθηκε το 1983 (ως Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών) με σκοπό την ανάπτυξη της έρευνας στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Αγωγής και την παροχή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στις/στους παιδαγωγούς της προσχολικής ηλικίας.
Πράγματι, το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών, από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα, έχει εξελιχθεί σε ένα θεσμό στα πλαίσια του οποίου καλλιεργούνται, τόσο στο επίπεδο της διδασκαλίας όσο και σε αυτό της έρευνας, όλες εκείνες οι επιστήμες οι οποίες διεθνώς προσδιορίζονται ως Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Αγωγής.
Επίσης, αποστολή του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία ήταν και είναι μέχρι τώρα, η εκπαίδευση σύγχρονων παιδαγωγών για την προδημοτική εκπαίδευση.
Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)
Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:
Το Πρόγραμμα Σπουδών επιδιώκει να προσφέρει στους φοιτητές τα κατάλληλα εργαλεία που θα επιτρέψουν την κατανόηση της πολυπλοκότητας των εκπαιδευτικών φαινομένων, την ανάλυση των πολλαπλών παραγόντων (ψυχολογικών, κοινωνικών, παιδαγωγικών) που διαμορφώνουν τη σχολική πραγματικότητα και την οργάνωση της παιδαγωγικής πρακτικής, η οποία δεν είναι εφαρμογή απλώς κάποιων κανόνων ή προτύπων.
Τα λεγόμενα “πρακτικά μαθήματα” και τα μαθήματα τα σχετικά με τις τέχνες (μουσική, ζωγραφική, θέατρο) όχι μόνο έχουν επιστημονικό και θεωρητικό υπόβαθρο, αλλά απαιτούν τη γνώση άλλων επιστημών για να εφαρμοστούν στην πράξη με θετικά αποτελέσματα.
Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν στο νηπιαγωγείο οι τέχνες ως εκπαιδευτικό εργαλείο, χωρίς επιστημονική γνώση για τις δυνατότητες των παιδιών ανά ηλικία (από την Αναπτυξιακή Ψυχολογία), για τις τεχνικές μετάδοσης της γνώσης (από την Παιδαγωγική), για τις πολιτισμικές διαφορές των νηπίων που οφείλονται στη διαφορετική κοινωνική προέλευση (από την Κοινωνιολογία) κ.ο.κ.
Σκοπός του Τµήµατος Επιστηµών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστηµίου Πατρών είναι
- ο εφοδιασµός των φοιτητριών και φοιτητών µας µε ένα σύγχρονο και αναγκαίο θεωρητικό υπόβαθρο που θα τους καθιστά επαρκείς στην στελέχωση θέσεων σε τοµείς εκπαίδευσης και επιµόρφωσης από το προπτυχιακό µέχρι το προχωρηµένο µεταπτυχιακό επίπεδο, και
- η παραγωγή γνώσης στις επιστήµες της εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, για την υλοποίηση της πολιτικής αυτής, το Τµήµα Επιστηµών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία δεσµεύεται να εφαρµόσει διάφορες διαδικασίες ποιότητας που θα ελέγχουν και θα αποδεικνύουν:
i) την επιδίωξη µαθησιακών αποτελεσµάτων και εξασφάλιση προσόντων σύµφωνα µε το Ευρωπαϊκό και το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων για την ανώτατη εκπαίδευση.
ii) τη δηµιουργία ισχυρού υποβάθρου στις Ανθρωπιστικές Επιστήµες και ειδικότερα στις Επιστήµες της Εκπαίδευσης.
iii) την προετοιµασία της επαγγελµατικής σταδιοδροµίας και της ανταγωνιστικότητας των αποφοίτων του µέσα από την κατανόηση της επιστήµης µε σύγχρονα τεχνολογικά µέσα και µεθόδους, βασισµένες τόσο στη βιβλιογραφία όσο και στην έρευνα.
iv) την ανάπτυξη της ικανότητας των αποφοίτων του, µέσα σε µια ταχύτατα εξελισσόµενη διεθνοποιηµένη επιστηµονικά κοινωνία, να συνεχίζουν τη διανοητική τους εξέλιξη.
v) την ανάπτυξη δεξιοτήτων σε περιοχές των επιστηµών της εκπαίδευσης.
vi) την παραγωγή γνώσης µέσω βασικής έρευνας και της εφαρµογής και της αξιολόγησής της, καθώς και την παρακολούθηση των σύγχρονων εξελίξεων και εφαρµογών των πορισµάτων της σχετικής έρευνας.
vii) την εισαγωγή των φοιτητριών/ών σε πρακτικές έρευνας µέσω προσφερόµενων µαθηµάτων που εισάγουν στην έρευνα στις επιστήµες της εκπαίδευσης, καθώς και µέσω της Πτυχιακής εργασίας, που η εκπόνησή της µπορεί να επιλεγεί από τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του Τµήµατος.
Τα Προγράμματα Σπουδών των τμημάτων Νηπιαγωγών (ή Προσχολικής Αγωγής) είναι αντίστοιχα και εφάμιλλα μεταξύ τους.
Ενδεικτικά Μαθήματα :
Εισαγωγή στις Θεωρίες της Ανάπτυξης, Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή, Θεμελιώδη ζητήματα των Επιστημών της Αγωγής, Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών: Διδακτικά Μέσα, Φυσιολογία της Μάθησης, Νεότερη και Σύγχρονη Τέχνη στην Εκπαίδευση, Ψυχολογία της ανάπτυξης του παιδιού: Γνωστική και Ψυχοκοινωνική Ανάπτυξη, Παιδική Λογοτεχνία, Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Εισαγωγή στη Ρυθμική και Κινητική Αγωγή, Παιδαγωγικά Μοντέλα στην Προσχολική Εκπαίδευση, Χώρος και Διαδικασίες Αγωγής, Μαθησιακές δυσκολίες, Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις, Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις, Ευαισθητοποίηση στην Δυναμική των Ομάδων, Παραμύθι για Παιδιά: Λαϊκό και Έντεχνο, Μουσικοπαιδαγωγικές Απόψεις και Εφαρμογές, Εκπαίδευση Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες, Εισαγωγή στην Θεατρική Τέχνη και Αγωγή, Εφαρμοσμένη Προσχολική Παιδαγωγική, Κοινωνικές Σχέσεις και Πολιτισμικές Ιδιαιτερότητες, Συμβουλευτική Γονέων, κ.α.
Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο: Πρόγραμμα Σπουδών
Περισσότερα στοιχεία :
- Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος : http://www.ecedu.upatras.gr/
- Οδηγός σπουδών του τμήματος Εκπαίδευση της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ακαδ. έτος 2024-2025)
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :
Οι Νηπιαγωγοί μπορούν να εργαστούν :
- σε δημόσια νηπιαγωγεία
- σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία
- παιδικούς σταθμούς (δημόσιους, ιδιωτικούς, δημοτικούς, οργανισμών, ασφαλιστικών ταμείων κ.λπ.)
- ιδρύματα φροντίδας παιδιών
- νοσοκομεία παίδων
- ως ελεύθερος επαγγελματίας με δικό του νηπιαγωγείο.
Επαγγελματικά Δικαιώματα:
- Τα επαγγελματικά δικαιώματα του Νηπιαγωγού προβλέπονται από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 12, (ΦΕΚ 167 τ.Α’/1985), καθώς και από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και τον Διαρκή Εκπαιδευτικό Κώδικα.
- Όταν εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται, εκτός από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 12, (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985), και από τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ εργοδοτών Σχολαρχών και Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.
Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :
Το τμήμα προσφέρει το παρακάτω Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
- ΠΜΣ: Επιστήμες της Εκπαίδευσης
- ΔΠΜΣ: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
- ΔΠΜΣ: Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση
Σχετικά επαγγέλματα:
- Νηπιαγωγός – Α
- Νηπιαγωγός – Β
- Ψυχοπαιδαγωγός Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας με Ειδικές Ανάγκες
- Ψυχοπαιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας
Μετεγγραφές Φοιτητών: Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024
- Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Αθήνα) – Ε.Κ.Π.Α.
- Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Θεσσαλονίκη) – Α.Π.Θ.
- Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Αλεξανδρούπολη) – Δ.Π.Θ.
- Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής & Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (Ρόδος) – Παν. Αιγαίου
- Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Ιωάννινα) – Παν. Ιωαννίνων
- Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Φλώρινα) – Παν. Δυτικής Μακεδονίας
- Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης (Βόλος) – Παν. Θεσσαλίας
- Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης (Ρέθυμνο) – Παν. Κρήτης
Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ):
- Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης του τμήματος (2013) (στα αγγλικά).
Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :
- Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος. web site: http://www.doe.gr
Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής
Πανελλαδικές 2024
Κωδικός Μηχανογραφικού : 0136
Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής : 0,80
Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025: 172 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)
Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων
Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021)
1ο Επιστημονικό πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές & Πολιτικές Επιστήμες
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 40 %
Αρχαία Ελληνικά : 20 %
Ιστορία : 20 %
Λατινικά : 20 %
2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 40 %
Φυσική : 20 %
Χημεία : 20 %
Μαθηματικά : 20 %
3ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 40 %
Φυσική : 20 %
Χημεία : 20 %
Βιολογία : 20 %
4ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες: Οικονομίας και Πληροφορικής
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 40 %
Μαθηματικά : 20 %
Πληροφορική : 20 %
Οικονομία : 20 %
Επαγγελματικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5400 τ.Β’/19.11.2021)
Τομέας : Υγείας και Πρόνοιας – Ευεξίας.
Μαθηματικά (Άλγεβρα) : 25 %
Νέα Ελληνικά : 25 %
Μάθημα Ειδικότητας 1 : 25 %
Μάθημα Ειδικότητας 2 : 25 %
Γενικό Λύκειο (με 90%):
Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 16.360
Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 13.100
Επαγγελματικό Λύκειο:
Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 19.325
Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 16.625
Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%
Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Επαγγελματικού Λυκείου (EPAL)
Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων
Εν κατακλείδι
Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Νηπιαγωγών (ή Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης) προετοιμάζουν εκπαιδευτικούς για τη σημαντική αποστολή της αγωγής και εκπαίδευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ο νηπιαγωγός καλείται να στηρίξει τα πρώτα βήματα των παιδιών στη μάθηση και την κοινωνικοποίηση, μέσα από δημιουργικές και βιωματικές δραστηριότητες.
Για να ανταποκριθεί σε αυτόν τον ρόλο, χρειάζεται υπευθυνότητα, ενσυναίσθηση, υπομονή και αγάπη για τα παιδιά. Πρέπει να διαθέτει δημιουργικότητα, ευαισθησία, καλή επικοινωνία και διάθεση για συνεργασία με γονείς και συναδέλφους. Ο σύγχρονος νηπιαγωγός συνεχώς εξελίσσεται και επιμορφώνεται, με στόχο την καλύτερη στήριξη της παιδικής ανάπτυξης.
Δες αν οι σπουδές στο Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (ή Προσχολίκής Αγωγής & Εκπαίδευσης) ταιριάζουν στο προφίλ σου.