{0156} : Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Ιωάννινα)

το άρθρο ενημερώθηκε στις : 27/08/2025

 Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

 Σχολή  Επιστημών Αγωγής

 Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών

Έδρα :

Διεύθυνση :  Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών  Μεταβατικό Κτήριο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων  45110 – Πανεπιστημιούπολη  Ιωάννινα

Τηλέφωνο: (26510) 07189, 07334  Fax: (26510) 07020

Σκοπός του τμήματος :

Σκοπός του Τμήματος είναι η Παιδαγωγική Κατάρτιση ατόμων που θα ασχοληθούν με την εκπαίδευση και αγωγή των παιδιών στην Προσχολική Ηλικία.

Οι στόχοι του Τμήματος, όπως έχουν διαμορφωθεί στον Οδηγό Σπουδών, συνοψίζονται ως εξής:

Καλλιέργεια και προαγωγή των Παιδαγωγικών Επιστημών με την ακαδημαϊκή και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα.

Παροχή των απαραίτητων εφοδίων στους πτυχιούχους του Τμήματος για την εξασφάλιση της επιστημονικής και επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας.

Δημιουργία των προϋποθέσεων για έρευνα και πειραματισμό σε συνάρτηση με την οργάνωση ερευνητικών πεδίων σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.

Συμβολή στην άνοδο του επιπέδου και στην κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών της Εκπαίδευσης σε ότι αφορά στα ζητήματα που αναφέρονται στην προσχολική ηλικία.

Συμβολή στην αντιμετώπιση και επίλυση παιδαγωγικών προβλημάτων  στην εκπαίδευση και αγωγή στη νηπιακή και πρώιμη παιδική ηλικία.

Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)

Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:

Το Πρόγραμμα Σπουδών επιδιώκει να προσφέρει στους φοιτητές τα κατάλληλα εργαλεία που θα επιτρέψουν την κατανόηση της πολυπλοκότητας των εκπαιδευτικών φαινομένων, την ανάλυση των πολλαπλών παραγόντων (ψυχολογικών, κοινωνικών, παιδαγωγικών) που διαμορφώνουν τη σχολική πραγματικότητα και την οργάνωση της παιδαγωγικής πρακτικής, η οποία δεν είναι εφαρμογή απλώς κάποιων κανόνων ή προτύπων.

Τα λεγόμενα “πρακτικά μαθήματα” και τα μαθήματα τα σχετικά με τις τέχνες (μουσική, ζωγραφική, θέατρο) όχι μόνο έχουν επιστημονικό και θεωρητικό υπόβαθρο, αλλά απαιτούν τη γνώση άλλων επιστημών για να εφαρμοστούν στην πράξη με θετικά αποτελέσματα.

Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν στο νηπιαγωγείο οι τέχνες ως εκπαιδευτικό εργαλείο, χωρίς επιστημονική γνώση για τις δυνατότητες των παιδιών ανά ηλικία (από την Αναπτυξιακή Ψυχολογία), για τις τεχνικές μετάδοσης της γνώσης (από την Παιδαγωγική), για τις πολιτισμικές διαφορές των νηπίων που οφείλονται στη διαφορετική κοινωνική προέλευση (από την Κοινωνιολογία) κ.ο.κ.

Πιο αναλυτικά, τα γνωστικά αντικείμενα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών χωρίζονται στις εξής ενότητες:

Ενότητα Α: Παιδαγωγικής

Ενότητα  Β:  Κοινωνικών Επιστημών στην Εκπαίδευση

Ενότητα Γ: Θετικών Επιστημών και της Διδακτικής τους

Ενότητα  Δ:  Λόγου, Τέχνης και Εκπαίδευσης και

Ενότητα Μαθημάτων Γενικής Παιδείας (επιλογής)

Τα Προγράμματα Σπουδών των τμημάτων Νηπιαγωγών (ή Προσχολικής Αγωγής) είναι αντίστοιχα και εφάμιλλα μεταξύ τους.

Ενδεικτικά Μαθήματα :

Εισαγωγή στις Θεωρίες της Ανάπτυξης, Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή, Θεμελιώδη ζητήματα των Επιστημών της Αγωγής, Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών: Διδακτικά Μέσα, Φυσιολογία της Μάθησης, Νεότερη και Σύγχρονη Τέχνη στην Εκπαίδευση, Ψυχολογία της ανάπτυξης του παιδιού: Γνωστική και Ψυχοκοινωνική Ανάπτυξη, Παιδική Λογοτεχνία, Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Εισαγωγή στη Ρυθμική και Κινητική Αγωγή, Παιδαγωγικά Μοντέλα στην Προσχολική Εκπαίδευση, Χώρος και Διαδικασίες Αγωγής, Μαθησιακές δυσκολίες, Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις, Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις, Ευαισθητοποίηση στην Δυναμική των Ομάδων, Παραμύθι για Παιδιά: Λαϊκό και Έντεχνο, Μουσικοπαιδαγωγικές Απόψεις και Εφαρμογές, Εκπαίδευση Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες, Εισαγωγή στην Θεατρική Τέχνη και Αγωγή, Εφαρμοσμένη Προσχολική Παιδαγωγική, Κοινωνικές Σχέσεις και Πολιτισμικές Ιδιαιτερότητες, Συμβουλευτική Γονέων, κ.α.  

Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο και Ενότητα: Πρόγραμμα Σπουδών

Περισσότερα στοιχεία : 

Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος : http://ecedu.uoi.gr/

Οδηγός σπουδών του Παιδαγωγικού τμήματος Νηπιαγωγών (ακαδ. έτος 2024-2025)

Τι άλλο πρέπει να ξέρω : 

Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :

Οι απόφοιτοι  έχουν τη δυνατότητα να απασχοληθούν επαγγελματικά σε μια μεγάλη ποικιλία κοινωνικών θεσμών και ιδρυμάτων, όπως σε:

Δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία,

Νηπιαγωγεία ειδικής αγωγής και κέντρα ένταξης ατόμων με ειδικές ανάγκες,

Παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς,

Νοσοκομεία παίδων,

Παιδικές κατασκηνώσεις,

Ξενοδοχεία (τμήματα φύλαξης – απασχόλησης παιδιών),

Μουσεία,

Εκδοτικούς οίκους για συγγραφή εκπαιδευτικών βιβλίων,

Ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς για παραγωγή παιδικών εκπομπών,

Δήμους και Νομαρχίες (προγράμματα κατάρτισης ή λαϊκής επιμόρφωσης),

Παιδικά χωριά S.O.S.,

Κέντρα δημιουργικής απασχόλησης,

Ιδρύματα παιδικής πρόνοιας,

Μουσικά και καλλιτεχνικά εργαστήρια,

Υπηρεσίες, οργανισμούς και ιδρύματα εκπαίδευσης,

Εκπαιδευτικά ιδρύματα προσχολικής αγωγής,

Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης,

Κέντρα Διοίκησης και Εποπτείας της Εκπαίδευσης,

Ερευνητικά Κέντρα Επιστημών Αγωγής.

Επαγγελματικά Δικαιώματα:

Τα επαγγελματικά δικαιώματα  του Νηπιαγωγού προβλέπονται από τον  Ν. 1566/1985, άρθρο 12, (ΦΕΚ 167 τ.Α’/1985),  καθώς και από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και τον Διαρκή Εκπαιδευτικό Κώδικα.

Όταν εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται, εκτός από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 12,  (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985),  και από τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ εργοδοτών Σχολαρχών και Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.

Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :

Το τμήμα προσφέρει τα παρακάτω Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών:

ΠΜΣ: Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Αγωγής: Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία

ΔΠΜΣ: Επιστήμες του Περιβάλλοντος και Εκπαίδευση για την Αειφορία.

Σχετικά επαγγέλματα:

Νηπιαγωγός – Α

Νηπιαγωγός – Β

Ψυχοπαιδαγωγός Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας με Ειδικές Ανάγκες

Ψυχοπαιδαγωγός  Προσχολικής Ηλικίας

Μετεγγραφές Φοιτητών:  Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το  ΦΕΚ 3487 τ.Β’/04.07.2025

Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Αθήνα) – Ε.Κ.Π.Α. 

Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Θεσσαλονίκη) – Α.Π.Θ.

Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Πάτρα) – Παν. Πάτρας

Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Αλεξανδρούπολη) – Δ.Π.Θ.

Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής & Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (Ρόδος) – Παν. Αιγαίου

Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Φλώρινα) – Παν. Δυτικής Μακεδονίας

Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης (Βόλος) – Παν. Θεσσαλίας

Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης (Ρέθυμνο) – Παν. Κρήτης

Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ):

Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης του τμήματος (2013) (στα αγγλικά)

Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :   

Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος. web site: http://www.doe.gr

Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής 

Πανελλαδικές 2025

Κωδικός Μηχανογραφικού : 0156

Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής  : 1,00

Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2025-2026:  279 

Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων

Γενικό Λύκειο

1ο Επιστημονικό πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές & Πολιτικές Επιστήμες

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 30 %

Αρχαία Ελληνικά : 25 %

Ιστορία : 25 %

Λατινικά : 20 %

2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 30 %

Φυσική : 20 %

Χημεία : 20 %

Μαθηματικά: 30 %

3ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες: Υγείας και Ζωής

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 30 %

Φυσική : 30 %

Χημεία : 20 %

Βιολογία : 20 %

4ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες: Οικονομίας και Πληροφορικής

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 30 %

Μαθηματικά : 20 %

Πληροφορική : 30 %

Οικονομία  : 20 %

Επαγγελματικό Λύκειο

Τομέας: α) Υγείας και Πρόνοιας – Ευεξίας.

Μαθηματικά (Άλγεβρα) : 30 %

Νέα Ελληνικά : 30 %

Μάθημα Ειδικότητας 1 : 20 %

Μάθημα Ειδικότητας 2 : 20 %

Γενικό Λύκειο (με 90%):

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2025 : 15.710

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2025 : 11.905

Επαγγελματικό Λύκειο:

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2025 : 17.710

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2025 : 15.200

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Επαγγελματικού  Λυκείου (EPAL)

Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων

Εν κατακλείδι

Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Νηπιαγωγών (ή Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης) προετοιμάζουν εκπαιδευτικούς για τη σημαντική αποστολή της αγωγής και εκπαίδευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ο νηπιαγωγός καλείται να στηρίξει τα πρώτα βήματα των παιδιών στη μάθηση και την κοινωνικοποίηση, μέσα από δημιουργικές και βιωματικές δραστηριότητες.

Για να ανταποκριθεί σε αυτόν τον ρόλο, χρειάζεται υπευθυνότητα, ενσυναίσθηση, υπομονή και αγάπη για τα παιδιά. Πρέπει να διαθέτει δημιουργικότητα, ευαισθησία, καλή επικοινωνία και διάθεση για συνεργασία με γονείς και συναδέλφους. Ο σύγχρονος νηπιαγωγός συνεχώς εξελίσσεται και επιμορφώνεται, με στόχο την καλύτερη στήριξη της παιδικής ανάπτυξης.

Δες αν οι σπουδές στο Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (ή Προσχολίκής Αγωγής & Εκπαίδευσης) ταιριάζουν στην προσωπικότητά σου

Δες αν οι σπουδές στο Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (ή Προσχολίκής Αγωγής & Εκπαίδευσης) ταιριάζουν στην προσωπικότητά σου;

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ