
το άρθρο ενημερώθηκε στις 26.09.2024
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Σχολή Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Θεσσαλονίκη)
ΠΜΣ: «Εκπαίδευση στη Φυσική Αγωγή και στην Προσαρμοσμένη- Ειδική Φυσική Αγωγή»
Έδρα:
Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Πανεπιστημιούπολη) Τ.Κ. 541 24 Θεσσαλονίκη.
Τηλέφωνο: 2310 992242 Fax: 2310 995282 E-mail: msc-pe@phed.auth.gr
Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :
Αντικείμενο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) είναι η ανανέωση της επιστημονικής γνώσης για την προαγωγή της αθλητικής επιστήμης και την ειδικευμένη έρευνα με ιδιαίτερη έμφαση στις σύγχρονες εξελίξεις στα γνωστικά πεδία της Σχολικής φυσικής Αγωγής και της Προσαρμοσμένης/ Ειδικής φυσικής Αγωγής.
Σκοπός του Π.Μ.Σ. είναι η εξειδικευμένη εκπαίδευση και έρευνα στα επιστημονικά πεδία της παιδαγωγικής και της διδακτικής στη σχολική φυσική αγωγή και την προσαρμοσμένη/ειδική φυσική αγωγή καθώς είναι γνωστός ο σημαντικός ρόλος της σχολικής φυσικής αγωγής στην πολύπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου. Παράλληλα, είναι ιδιαίτερα σημαντικός ο ρόλος της προσαρμοσμένης/ειδικής φυσικής αγωγής στην ανάπτυξη των παιδιών και εφήβων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες. Με το Π.Μ.Σ. θα επιτευχθεί η κατάρτιση και η αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας μας στο ευρύτερο πεδίο των επιστημών αυτών.
Επιμέρους σκοποί του Π.Μ.Σ. είναι: α) η περαιτέρω προαγωγή της γνώσης, η ανάπτυξη της έρευνας, καθώς και η ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, ερευνητικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και αναπτυξιακών αναγκών της χώρας, β) η υψηλού επιπέδου κατάρτιση των πτυχιούχων σε θεωρητικές και εφαρμοσμένες περιοχές της παιδαγωγικής και της προσαρμοσμένης/ειδικής αγωγής, καθώς και στις ειδικές θεματικές ενότητες της διδακτικής και της διδακτικής μεθοδολογίας, γ) η δημιουργία ενός υψηλού επιπέδου προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών που θα βασίζεται στις πρόσφατες επιστημονικές εξελίξεις, στις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς εργασίας – αλλά και της ελληνικής κοινωνίας – για εξειδικευμένες γνώσεις σε συγκεκριμένους τομείς της εκπαίδευσης, δ) η παροχή και μετάδοση ειδικών επιστημονικών γνώσεων με σαφή θεωρητικό περιεχόμενο και προσανατολισμό που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές απαιτήσεις, ε) η υψηλής ποιότητας μετεκπαίδευση φοιτητών/τριών και η δημιουργία επιστημόνων-ερευνητών/τριών εφοδιασμένων με τα απαραίτητα γνωστικά “εργαλεία” για να προσφέρουν εξειδικευμένο έργο ή να σχεδιάσουν και να εκπονήσουν πρωτότυπη έρευνα και στ) η προαγωγή της διεπιστημονικής έρευνας και η προώθηση της διαθεματικής συνεργασίας σε σύνθετα ζητήματα παιδαγωγικής, διδακτικής και προσαρμοσμένης/ειδικής φυσικής αγωγής.
Τίτλος Σπουδών:
Το Π.Μ.Σ. απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) με τίτλο «Εκπαίδευση στην φυσική Αγωγή και στην Προσαρμοσμένη – Ειδική φυσική Αγωγή», στις ειδικεύσεις:
1. Εκπαιδευτικά μοντέλα στη φυσική Αγωγή και
2. Προσαρμοσμένη/Ειδική φυσική Αγωγή.
Διάρκεια σπουδών : Η χρονική διάρκεια για την απονομή του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) ορίζεται σε τρία (3) ακαδημαϊκά εξάμηνα πλήρους φοίτησης.
Γλώσσα Διδασκαλίας: Γλώσσα διδασκαλίας του ΠΜΣ και εκπόνησης της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι η Ελληνική.
Δίδακτρα:
Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:
Στην ειδίκευση «Προσαρμοσμένη-Ειδική Φυσική Αγωγή» γίνονται δεκτοί μόνο Πτυχιούχοι των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α.) της ημεδαπής, και ομοταγών αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής.
Στην ειδίκευση «Εκπαιδευτικά μοντέλα στη Φυσική Αγωγή» γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α.) της ημεδαπής, και ομοταγών αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής. Επιπλέον, γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι άλλων Πανεπιστημιακών Τμημάτων και Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της ημεδαπής, ή ισότιμων αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, συναφούς γνωστικού αντικειμένου με την εξής αναλογία:
Α. Πτυχιούχοι Τ.Ε.Φ.Α.Α. σε ποσοστό 80%.
Β. Πτυχιούχοι άλλων Τμημάτων Α.Ε.Ι. (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) σε ποσοστό 20%.
Σε περίπτωση που στην ειδίκευση «Εκπαιδευτικά μοντέλα στη Φυσική Αγωγή» δεν καλυφθούν οι θέσεις από πτυχιούχους Τ.Ε.Φ.Α.Α., οι Πτυχιούχοι άλλων Τμημάτων Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. μπορούν να καλύψουν το μέγιστο αριθμό των εισακτέων και το αντίστροφο (στη ειδίκευση εισάγονται 20 μεταπτυχιακοί/-ες φοιτητές/-ήτριες κατ’ ανώτατο αριθμό κατ’ έτος).
Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών δεν απονέμεται σε μεταπτυχιακό/κη φοιτητή/τρια του οποίου ο τίτλος σπουδών πρώτου κύκλου από ίδρυμα της αλλοδαπής δεν έχει αναγνωριστεί από το Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), σύμφωνα με το ν. 3328/2005 (Α’ 80).
Μέλη των κατηγοριών Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π., εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 4485/2017, μπορούν να εγγραφούν ως υπεράριθμοι και μόνο ένας κατ’ έτος εφόσον υπηρετούν στο Α.Π.Θ. και φέρουν συναφή τίτλο σπουδών και έργο που επιτελούν στο Α.Π.Θ. με το Π.Μ.Σ. «Εκπαίδευση στη φυσική αγωγή και στην Προσαρμοσμένη-Ειδική Φυσική Αγωγή».
Ο αριθμός εισακτέων στο πρόγραμμα ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο στους σαράντα (40) μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/ήτριες ετησίως. Για κάθε ειδίκευση ο αριθμός εισακτέων ορίζεται σε είκοσι (20) μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες ετησίως
Διαδικασία επιλογής και εγγραφή επιτυχόντων
Το βασικό πτυχίο και το πιστοποιητικό επάρκειας γνώσης ξένης γλώσσας είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για να μπορεί να είναι κάποιος υποψήφιος στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα.
Ο/η κάθε υποψήφιος/-α που καλύπτει τις απαραίτητες προϋποθέσεις, αξιολογείται και κατατάσσεται με βάση τα μόρια που συγκεντρώνει από τα κριτήρια διαφορετικής αξιολογικής βαρύτητας. Η επιλογή των υποψηφίων γίνεται σύμφωνα με τα μόρια που συγκεντρώνονται από τα ακόλουθα κριτήρια εισαγωγής, χωρίς ωστόσο να είναι αναγκαίο ο/η υποψήφιος/α να ανταποκρίνεται σε όλα. Οι φάκελοι υποψηφιότητας αξιολογούνται από την Επιτροπή Αξιολόγησης Δικαιολογητικών.
Τα κριτήρια ορίζονται ως εξής:
1. Βαθμός πτυχίου (μέγιστο 40 μόρια). Βαθμός πτυχίου Χ 4
2. Διπλωματική – Πτυχιακή Εργασία (μέγιστο 5 μόρια). Η Διπλωματική Εργασία αξιολογείται με πέντε μόρια αν έχει εκπονηθεί από ένα μόνο συγγραφέα, ανεξάρτητα από τη βαθμολογία της. Αν έχει εκπονηθεί από δύο ή περισσότερους συγγραφείς, τα μόρια που δίνονται στον/στην υποψήφιο/-α ισούνται με το πηλίκο του πέντε δια του αριθμού των συγγραφέων. Η Διπλωματική Εργασία πιστοποιείται με βεβαίωση από τη Γραμματεία του Τμήματος ή τη βιβλιοθήκη, στην οποία θα πρέπει να αναγράφεται ο αριθμός των συγγραφέων.
3. Αποδεδειγμένη επαγγελματική προϋπηρεσία μετά τη λήψη του πτυχίου (μέγιστο 5 μόρια, για 2 έτη εργασίας, 2 ½ μόρια για 1 έτος και 0.5 μόριο για ½ έτος)
Η επαγγελματική προϋπηρεσία πρέπει να εμπίπτει στην επιστημονική περιοχή του ΠΜΣ και αποδεικνύεται με τα εξής δικαιολογητικά:
-
- Για τους μισθωτούς του δημοσίου τομέα: Βεβαίωση του οικείου φορέα του δημοσίου τομέα, από την οποία να προκύπτει επακριβώς το είδος και η χρονική διάρκεια της εμπειρίας.
- Για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα: Αντίγραφο ενσήμων του οικείου ασφαλιστικού φορέα, από την οποία να προκύπτει η χρονική διάρκεια της ασφάλισης. Βεβαίωση του εργοδότη όπου να φαίνεται επακριβώς, η χρονική διάρκεια και το είδος της εργασίας του καθώς και τα στοιχεία του εργοδότη, φυσικού προσώπου ή της επωνυμίας της επιχείρησης αν πρόκειται για νομικό πρόσωπο.
- Για τους ελεύθερους επαγγελματίες: Βεβαίωση του οικείου ασφαλιστικού φορέα, από την οποία να προκύπτει η χρονική διάρκεια της ασφάλισης.
4. Δημοσιεύσεις άρθρων σε έγκριτα περιοδικά της ημεδαπής ή/και της αλλοδαπής με συντακτική επιτροπή (μέγιστο 10 μόρια). Αξιολογούνται μέχρι δύο δημοσιεύσεις επιστημονικών άρθρων. Αν η δημοσίευση είναι σε διεθνές έγκριτο περιοδικό (σε διεθνή βιβλιογραφική βάση δεδομένων),ή Ελληνικό επιστημονικό περιοδικό με σύστημα κριτών, τότε ο υποψήφιος για να αξιολογηθεί πρέπει να είναι μέχρι τρίτος στη σειρά των συγγραφέων της εργασίας. Ο πρώτος συγγραφέας λαμβάνει 5 μόρια, ο δεύτερος 3 και ο τρίτος 2 μόρια. Ο/η υποψήφιος/-α πρέπει στον φάκελο υποψηφιότητας να προσκομίσει ολόκληρη τη δημοσίευση. Αν η εργασία είναι υπό δημοσίευση, τότε πρέπει να κατατεθεί επιπλέον η βεβαίωση αποδοχής από τον διευθυντή σύνταξης του περιοδικού και αντίγραφο της εργασίας.
5. Προφορικές ή/και αναρτημένες (poster) ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια της ημεδαπής ή/και της αλλοδαπής (μέγιστο 6 μόρια).Αξιολογούνται μέχρι δύο ανακοινώσεις. Η συμμετοχή σε κάθε προφορική ή αναρτημένη ανακοίνωση αξιολογείται για τον πρώτο συγγραφέα με 3 μόρια, για τον δεύτερο με 2 και για τον τρίτο με 1. Ο/η υποψήφιος/-α πρέπει να προσκομίσει αντίγραφο των πρακτικών του συνεδρίου (την 1η σελίδα και τη σελίδα με την περίληψη της εργασίας), στο οποίο έγινε η ανακοίνωση και βεβαίωση παρουσίασης από το συνέδριο.
6. Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα (5 μόρια). Ο/η υποψήφιος/-α πρέπει να καταθέσει βεβαίωση από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (Επιτροπή Ερευνών ΑΕΙ), η οποία να πιστοποιεί τη συμμετοχή του/της σε ερευνητικό πρόγραμμα, ελάχιστης διάρκειας ενός ημερολογιακού εξαμήνου.
7. Δεύτερο πτυχίο από άλλο τμήμα ΑΕΙ ή ΤΕΙ (10 μόρια). Οι υποψήφιοι που είναι κάτοχοι δεύτερου πτυχίου από ΑΕΙ ή ΤΕΙ της ημεδαπής ή αλλοδαπής αξιολογούνται με 10 μόρια.
8. Κατοχή Μεταπτυχιακού Διπλώματος (Master) ή Διδακτορικού Διπλώματος (PhD) (μέγιστο 25 μόρια)
Όσοι/ες υποψήφιοι κατέχουν μεταπτυχιακό δίπλωμα μοριοδοτούνται με 15 μόρια, ενώ οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος με 25 μόρια.
Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)
Το σύνολο των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απαιτούνται για την απόκτηση του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) είναι ενενήντα (90). Η διδασκαλία των μαθημάτων έχει τη μορφή από έδρας παραδόσεων, ασκήσεων σε εργαστήρια, επεξεργασίας και παρουσίασης θεμάτων, εντατικών μαθημάτων και τη χρήση της σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Κάθε μάθημα προσφέρεται μια φορά κάθε έτος, στο χειμερινό, ή στο εαρινό εξάμηνο. Δηλώσεις μαθημάτων γίνονται σε προκαθορισμένες ημερομηνίες.
Το πρόγραμμα σπουδών έχει δύο βασικούς άξονες: Α) τα μεταπτυχιακά μαθήματα κορμού (Κ) και Β) τα μεταπτυχιακά μαθήματα ειδίκευσης (ΚΑ). Για να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις του ένας μεταπτυχιακός φοιτητής, θα πρέπει να επιλέξει στο Γ’ εξάμηνο σπουδών μία από τις δύο παρακάτω επιλογές: α) η επιτυχής παρακολούθηση ενός μαθήματος και η εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας ή β) η παρακολούθηση δύο μεταπτυχιακών μαθημάτων και μίας ανεξάρτητης μελέτης.
Αναλυτικά το πρόγραμμα αναφέρεται παρακάτω:
Α. Ειδίκευση ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΟΡΜΟΥ (Κ). Επιλέγονται 2 από τα 3
-
- Μέθοδοι έρευνας και στατιστική στις επιστήμες αγωγής
- Ανάπτυξη επιδέξιας κινητικής συμπεριφοράς
- Θέματα Προσαρμοσμένης / Ειδικής Φυσικής Αγωγής
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΚΑ). Υποχρεωτική παρακολούθηση
- Ειδικά θέματα παιδαγωγικής στη Φ.Α.
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΚΑ). Επιλέγονται 3 από τα 4
-
- Ψυχολογία φυσικής αγωγής και αγωγή υγείας
- Ιστορία και Φιλοσοφία Φυσικής Αγωγής
- Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων στη φυσική αγωγή
- Διδακτικά Μοντέλα της Φ.Α. στην Α/θμια εκπαίδευση
Επιλογή Α για το 3ο εξάμηνο:
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΚΑ). Επιλέγονται 1 από τα 2 μαθήματα
-
- Σχεδιασμός και αξιολόγηση αναλυτικών προγραμμάτων στη φυσική Αγωγή
- Μοντέλα διδασκαλίας της Φ.Α. στη Β/θμια εκπαίδευση
- Μεταπτυχιακή Διπλωματική εργασία.
ή Επιλογή Β για το 3ο εξάμηνο:
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ (ΚΑ). Υποχρεωτική παρακολούθηση των 2 μαθημάτων
-
- Σχεδιασμός και αξιολόγηση αναλυτικών προγραμμάτων στη φυσική Αγωγή
- Διδακτικά Μοντέλα της Φ.Α. στη Β/θμια εκπαίδευση
- Ανεξάρτητη Μελέτη
Β. Ειδίκευση ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ/ΕΙΔΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΟΡΜΟΥ (Κ). Επιλέγονται 2 από τα 3 μαθήματα
-
- Μέθοδοι έρευνας και στατιστική στις επιστήμες αγωγής
- Ανάπτυξη επιδέξιας κινητικής συμπεριφοράς
- Θέματα Προσαρμοσμένης / Ειδικής Φυσικής Αγωγής
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΚΑ)
- Προγράμματα πολλαπλής φυσικής δραστηριότητας σε άτομα με νοητική αναπηρία ή σε άτομα με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΚΑ). Επιλέγονται 3 από τα 4
-
- Πρακτική άσκηση Ι σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή και σε Σχολικές Μονάδες
Γενικής Αγωγής όπου φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Εργομετρική αξιολόγηση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
- Προγράμματα πολλαπλής φυσικής δραστηριότητας σε άτομα με αισθητηριακές διαταραχές ή σε άτομα με κινητική αναπηρία
- Προγράμματα πολλαπλής φυσικής δραστηριότητας σε άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος ή σε άτομα με ψυχικές διαταραχές
- Πρακτική άσκηση Ι σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή και σε Σχολικές Μονάδες
Επιλογή Α νια το 3ο εξάμηνο
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ (ΚΑ). Επιλέγονται 1 από τα 2 μαθήματα
-
- Πρακτική άσκηση II σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή και σε Σχολικές Μονάδες
Γενικής Αγωγής όπου φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Ανάπτυξη προγραμμάτων συνεκπαίδευσης μαθητών με και χωρίς αναπηρία ή με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη φυσική αγωγή
- Μεταπτυχιακή Διπλωματική εργασία
- Πρακτική άσκηση II σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή και σε Σχολικές Μονάδες
ή Επιλογή Β για το 3ο εξάμηνο
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ (ΚΑ). Υποχρεωτική παρακολούθηση των 2 μαθημάτων
- Πρακτική άσκηση II σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή και σε Σχολικές Μονάδες Γενικής Αγωγής όπου φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
- Ανάπτυξη προγραμμάτων συνεκπαίδευσης μαθητών με και χωρίς αναπηρία ή με και χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη φυσική αγωγή
- Ανεξάρτητη Μελέτη.
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Χρήσιμα Έντυπα:
- Προκήρυξη : Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος (ακαδ. έτος 2024-2025)
- ΦΕΚ Ίδρυσης : ΦΕΚ 4164 τ.Β΄/21.09.2018 και ΦΕΚ 3796 τ.Β΄/15.10.2019 και ΦΕΚ 1933 τ.Β’/13.05.2021
- Κανονισμός Σπουδών : ΦΕΚ 2935 τ.Β’/10.06.2022
Περισσότερα στοιχεία :
- Ηλεκτρονική διεύθυνση ΠΜΣ: https://physicaleducation.phed.auth.gr/
- Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος: https://www.phed.auth.gr/