το άρθρο ενημερώθηκε στις 30/03/2025
Πανεπιστήμιο Πατρών
Σχολή Επιστημών Αποκατάστασης Υγείας
Τμήμα Νοσηλευτικής (Πάτρα)
Έδρα:
Σκοπός του τμήματος :
Σκοπός του Τμήματος είναι να εκπαιδεύσει επιστήμονες νοσηλευτές, ικανούς να ανταποκριθούν στην πολυπλοκότητα και το εύρος των αναγκών της προαγωγής, προστασίας, διατήρησης και αποκατάστασης της υγείας των πολιτών, στο σύγχρονο σύστημα υγείας, λαμβάνοντας υπόψη την προσωπικότητα κάθε ατόμου καθώς και τα ψυχολογικά, κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά του.
Η Νοσηλευτική είναι ανθρωπιστική επιστήμη αλλά και εξειδικευμένη τέχνη. Αποστολή της είναι να συνδράμει τον άνθρωπο, την οικογένεια και το κοινωνικό σύνολο σε όλες τις καταστάσεις υγείας και ασθένειας. Η άσκηση της Νοσηλευτικής βασίζεται στην έρευνα και το ενδιαφέρον της εστιάζεται στη διατήρηση και προαγωγή της υγείας και την πρόληψη της ασθένειας στα άτομα, στις οικογένειες και στην κοινότητα καθώς και στην επίτευξη της βέλτιστης ψυχοκοινωνικής λειτουργικότητάς τους.
Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)
Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:
Η εισαγωγή των πρώτων φοιτητών αρχίζει από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020.
Το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος, το οποίο καλύπτεται μέσω του προγράμματος σπουδών, εμπεριέχει τη θεωρητική, εργαστηριακή και κλινική εκπαίδευση των φοιτητών μέσω της παροχής σύγχρονων, επιστημονικά τεκμηριωμένων, γνώσεων και της διδασκαλίας μαθημάτων που αντανακλούν και καλύπτουν το σύνολο της σύγχρονης νοσηλευτικής πρακτικής, την καλλιέργεια αναλυτικής, κριτικής και αναστοχαστικής σκέψης, και την κατανόηση των αρχών και των μεθόδων της νοσηλευτικής έρευνας.
Ο απόφοιτος του Τμήματος θα πρέπει να είναι σε θέση, να παρέχει νοσηλευτική φροντίδα υψηλής ποιότητας με ασφάλεια και υπευθυνότητα σε διάφορους χώρους φροντίδας υγείας, να προάγει το νοσηλευτικό επάγγελμα και τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας μέσω της εφαρμογής πρακτικής τεκμηριωμένης σε ενδείξεις, και τέλος να συμμετέχει στη νοσηλευτική εκπαίδευση, έρευνα και διοίκηση.
Ο αντικειμενικός σκοπός του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής είναι να παρέχει βασικές γνώσεις στους φοιτητές, ώστε αυτοί ως απόφοιτοι να μπορούν να εργαστούν αποτελεσματικά ως Νοσηλευτές τόσο στο Νοσοκομείο όσο και στην Κοινότητα. Οι απόφοιτοι του Τμήματος θα πρέπει να είναι σε θέση να προάγουν, να προστατεύουν, να διατηρούν και να αποκαθιστούν την υγεία ατόμων ή ομάδων, καθώς και την αυτονομία των φυσικών-διανοητικών λειτουργιών τους, λαμβάνοντας υπόψη την προσωπικότητα κάθε ατόμου και τα ιδιαίτερα ψυχολογικά, κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά του. Το Τμήμα επικεντρώνει στην εκπαίδευση των φοιτητών μέσω της παροχής σύγχρονων επιστημονικών γνώσεων, θεωρητικών, εργαστηριακών και κλινικών, της διδασκαλίας μαθημάτων που αντανακλούν τη σύγχρονη νοσηλευτική πρακτική, και της καλλιέργειας αναλυτικής και κριτικής σκέψης.
Η φιλοσοφία, η διάρθρωση και οι στόχοι του Προγράμματος Σπουδών εμπεριέχονται και επικεντρώνονται σε πέντε βασικές έννοιες: Άνθρωπος, Υγεία, Κοινότητα, Νοσηλευτική και Νοσηλευτική Εκπαίδευση. Η αποστολή και οι ακαδημαϊκοί στόχοι του Τμήματος Νοσηλευτικής εντός των πλαισίων του Προγράμματος Σπουδών μπορούν να συνοψισθούν:
Στην εισαγωγή των φοιτητών στην πολύπλοκη και δυναμική φύση της Νοσηλευτικής Επιστήμης, όπως αυτή εφαρμόζεται και ασκείται στην Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια περίθαλψη.
Στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων επιστημονικά νοσηλευτών/τριών, οι οποίοι θα διαθέτουν επαρκείς γνώσεις και δεξιότητες γενικής φροντίδας, και θα είναι σε θέση να προσφέρουν ασφαλή και υψηλής ποιότητας νοσηλευτική φροντίδα σε διάφορους χώρους φροντίδας υγείας.
Στη διανοητική, ηθική και επαγγελματική ανάπτυξη των φοιτητών μέσω της κατάλληλης εκπαίδευσης, η οποία θα τους επιτρέψει μελλοντικά να συμβάλλουν ενεργά στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.
Στην προαγωγή του νοσηλευτικού επαγγέλματος μέσω της καλλιέργειας δεξιοτήτων κριτικής σκέψης των φοιτητών, καθώς και της αξιοποίησης νεότερων ερευνητικών δεδομένων στην κλινική πράξη, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της εφαρμογής πρακτικής τεκμηριωμένης σε ενδείξεις, ως απαραίτητης προϋπόθεσης για τη βελτίωση της κοινωνικής αναγνώρισης του νοσηλευτικού επαγγέλματος.
Στη διαμόρφωση νοσηλευτών/τριών, οι οποίοι θα είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν ικανοποιητικά στους τομείς της εκπαίδευσης, της έρευνας και της διοίκησης υπηρεσιών υγείας.
Στην ενθάρρυνση της συνεχούς επιστημονικής και επαγγελματικής ανάπτυξης των νοσηλευτών/τριών μέσω της δια βίου μάθησης.
Μαθησιακά Αποτελέσματα: Το Πρόγραμμα Σπουδών επικεντρώνεται στα ακόλουθα συνολικά μαθησιακά αποτελέσματα για τους φοιτητές μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους:
- Ικανότητα συγκέντρωσης, ανάλυσης και αξιολόγησης δεδομένων σχετικών με την κατάσταση υγείας των ασθενών, μέσω των κατάλληλων μεθόδων κλινικής εκτίμησης και διαγνωστικής διερεύνησης.
- Ικανότητα αναγνώρισης και προσδιορισμού των βιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικών αναγκών / προβλημάτων των ασθενών, και διατύπωσης αντίστοιχων νοσηλευτικών διαγνώσεων.
- Ικανότητα σχεδιασμού και προγραμματισμού της θεραπευτικής φροντίδας των ασθενών, μέσω ορθής και κατάλληλης θεωρητικής τεκμηρίωσης.
- Ικανότητα εφαρμογής νοσηλευτικών παρεμβάσεων, οι οποίες χαρακτηρίζονται από αποτελεσματικότητα και ασφάλεια και επιτυγχάνουν την πλήρη κάλυψη των αναγκών των ασθενών και της οικογένειάς τους.
- Ικανότητα αντικειμενικής αξιολόγησης της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας, με στόχο τη συνεχή βελτίωση της νοσηλευτικής πρακτικής.
- Ικανότητα αναγνώρισης ηθικών διλημμάτων και κατάλληλου χειρισμού αυτών, με την προάσπιση των δικαιωμάτων και του οφέλους των ασθενών ως προτεραιότητες.
- Ικανότητα παροχής πληροφόρησης και εκπαίδευσης στους ασθενείς, με σκοπό τη βελτίωση των δυνατοτήτων αυτοφροντίδας τους, καθώς και στο λοιπό νοσηλευτικό προσωπικό / επαγγελματίες υγείας, με σκοπό τη συνολική προαγωγή του επιπέδου των προσφερόμενων υπηρεσιών υγείας.
- Ικανότητα ερευνητικού σχεδιασμού και συμμετοχής σε ερευνητικά προγράμματα, με σκοπό την προαγωγή και ανάδειξη της Νοσηλευτικής Επιστήμης.
- Ικανότητα συνεργασίας, συντονισμού και ενεργού συμμετοχής στη διεπιστημονική θεραπευτική ομάδα των επαγγελματιών υγείας.
- Ικανότητα ηγεσίας και διοικητικού έργου, η οποία θα εστιάζει χωρίς να περιορίζεται στη διαχείριση και αξιοποίηση του έμψυχου νοσηλευτικού δυναμικού στο χώρο εργασίας.
Ενδεικτικά Μαθήματα :
Ανατομία, Φυσιολογία, Φαρμακολογία, Παθολογία, Μικροβιολογία, Χειρουργική, Βιοστατιστική, Παιδιατρική και Ψυχιατρική, Εισαγωγή στην Επιστήμη της Νοσηλευτικής, Ιστορία της Νοσηλευτικής Πληροφορική Υγείας, Βασικές αρχές Νοσηλευτικής, Κοινοτική Νοσηλευτική, Διαιτητική – Διατροφή, Διαγνωστική Νοσηλευτική Προσέγγιση, Μεθοδολογία Έρευνας, Συμβουλευτική Νοσηλευτική, Μέθοδοι Διδασκαλίας, Ανακουφιστική Νοσηλευτική Φροντίδα, Αγωγή Υγείας, Επιδημιολογία, Δημόσια Υγιεινή, Νοσηλευτική, Παθολογική Νοσηλευτική, Παιδιατρική – Μαιευτική Νοσηλευτική, Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας, Επείγουσα Νοσηλευτική, Περιεγχειρητική Νοσηλευτική, Κοινοτική Νοσηλευτική, Γεροντολογική Νοσηλευτική, Κοινωνιολογία της Υγείας, Ψυχολογία, Εξελικτική Ψυχολογία, Οικονομία της Υγείας, Νοσηλευτική Δεοντολογία, Νοσηλευτική Διοίκηση, Διαπολιτισμική Νοσηλευτική και Ευρωπαϊκό Δίκαιο, κ.α.
Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο: Πρόγραμμα Σπουδών
Περισσότερα στοιχεία
- Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος: http://nurs.upatras.gr/
- Οδηγός Σπουδών του τμήματος Νοσηλευτικής (ακαδ. έτος 2024-2025)
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :
Ο Νοσηλευτής αποτελεί τον κύριο και πρωταρχικό υπεύθυνο επιστήμονα στη λειτουργία και οργάνωση της Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας φροντίδας Υγείας . Ο ρόλος του δεν περιορίζεται μόνο στην παροχή θεραπευτικών παρεμβάσεων με σκοπό την αποκατάσταση της υγείας του ατόμου που έχει ήδη νοσήσει, αλλά επεκτείνεται κυρίως στις παρεμβάσεις εκείνες που έχουν σκοπό τη διατήρηση και προαγωγή της Υγείας.
Με την ολοκλήρωση των σπουδών τους, οι πτυχιούχοι του τμήματος φέρουν τον τίτλο «Νοσηλευτής / τρια» και διαθέτουν υψηλό επίπεδο θεωρητικών γνώσεων και δεξιοτήτων που θεωρούνται απαραίτητες για την αποτελεσματική άσκηση της Νοσηλευτικής επιστήμης.
Συγκεκριμένα: ο Νοσηλευτής, σε συνεργασία με τον ιατρό, στα πλαίσια της νοσηλευτικής διεργασίας:
- εκτιμά τις ανάγκες του υγιούς ή ασθενούς ατόμου,
- σχεδιάζει τη φροντίδα του
- εφαρμόζει το σχέδιο φροντίδας με νοσηλευτικές παρεμβάσεις,
- αξιολογεί τα αποτελέσματα της φροντίδας και
- επανεκτιμά και τροποποιεί το αρχικό σχέδιο, παρεμβαίνοντας ουσιαστικά στο να βοηθήσει το άτομο, την οικογένεια και την κοινότητα όσον αφορά στην προαγωγή της υγείας, στην πρόληψη της νόσου, στη θεραπεία και στην αποκατάσταση.
Παράλληλα με τα παραπάνω, ο νοσηλευτής ασκεί διοίκηση, διδασκαλία, αλλά και νοσηλευτική έρευνα για την προαγωγή της επιστήμης του.
Ο Νοσηλευτής που εργάζεται στα νοσοκομεία, δημόσια και ιδιωτικά, αποτελεί ισότιμο μέλος της διεπιστημονικής υγειονομικής ομάδας, η οποία αποτελείται από ιατρούς, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και άλλους επαγγελματίες υγείας.
Εκτός των νοσοκομείων, άλλοι τομείς άσκησης του νοσηλευτικού επαγγέλματος μπορεί να είναι: τα Κέντρα Υγείας, Υγειονομικοί και άλλοι οργανισμοί, Ι.Κ.Α., Ε.Ε.Σ., Π.Ι.Κ.Π.Α., Δ.Ε.Η., Ο.Τ.Ε., Ο.Σ.Ε., Τράπεζες, Βιομηχανίες, Εργοστάσια, Ασφαλιστικές Εταιρείες, Ιδρύματα φροντίδας Ηλικιωμένων, Μειονεκτούντων ατόμων, Κ.Α.Π.Η., σχολεία παιδιών με ειδικές ανάγκες, ιδρύματα της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Προβλέπεται επίσης, σύντομα να είναι σε θέση να ασκεί ελεύθερο επάγγελμα στην κοινότητα.
Άλλες δυνατότητες του μελλοντικού πτυχιούχου είναι οι εξής:
- Εργασία σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους διεθνείς οργανισμούς (η κατανομή των διδακτικών μονάδων ECTS, σε όλα τα εξάμηνα φοίτησης, εξυπηρετεί την αξιολόγηση των φοιτητών σε διεθνές επίπεδο)
- Εκπόνηση νοσηλευτικής ειδικότητας στο χώρο των νοσοκομείων για την απόκτηση του τίτλου του ειδικού νοσηλευτή στη χειρουργική, παθολογία, παιδιατρική και στην ψυχιατρική.
- Εκπόνηση μεταπτυχιακών σπουδών σε ιδρύματα του εσωτερικού ή του εξωτερικού
- Συμμετοχή σε κατατακτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή τους σε τμήματα των ΑΕΙ
- Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και μελέτες που πραγματοποιούνται στο χώρο της υγείας από διάφορους φορείς.
Οι απόφοιτοί του τμήματος Νοσηλευτικής μπορούν να εργαστούν :
- σε νοσοκομεία, κλινικές, κέντρα υγείας κ.λπ.,
- στο σχεδιασμό της πολιτικής για την υγεία,
- στην δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια εκπαίδευση (διδασκαλία και έρευνα), σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία
- ως στέλεχος νοσηλευτικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες,
- ως στέλεχος σε δημόσιες υπηρεσίες ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στους διεθνείς οργανισμούς,
- ως ελεύθερος επαγγελματίας, στην Αγωγή Υγείας σε σχολεία και σε κέντρα υγείας.
Επαγγελματικά Δικαιώματα :
Σύμφωνα με το νόμο 4999 άρθρο 32 (ΦΕΚ 225 τ.Β’/07.12.2022) οι πτυχιούχοι των πανεπιστημιακών τμημάτων σχετικών με τομείς υγείας έχουν τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων ΤΕΙ. Πιο συγκεκριμένα τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων Νοσηλευτικής έχουν κατοχυρωθεί νομοθετικά με βάση το Π.Δ.351/1989 (ΦΕΚ 159 τ.Α’/14.06.1989).
Οι πτυχιούχοι ασκούν το επάγγελμα μετά την απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος που χορηγείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας.
Μεταπτυχιακές Σπουδές του τμήματος:
Το τμήμα προσφέρει το παρακάτω Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών:
- ΔΠΜΣ: Επιστήμες Αποκατάστασης
Σχετικά επαγγέλματα :
- Νοσοκόμος – Νοσηλευτής
- Νοσηλευτής Ατόμων με Ψυχικές Παθήσεις
- Νοσηλευτής Μονάδων Εντατικής Θεραπείας
- Νοσηλευτής Ογκολογικών Παθήσεων
- Νοσηλευτής Τραυματολογίας
- Νοσηλευτής Χειρουργείου
- Νοσηλεύτρια / Νοσηλευτής
- Νοσοκόμα Παίδων
Μετεγγραφές Φοιτητών: Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το το ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024
- Νοσηλευτικής (Αιγάλεω) – ΠΑ.Δ.Α.
- Νοσηλευτικής (Θεσσαλονίκη) – ΔΙ.ΠΑ.Ε
- Νοσηλευτικής (Ηράκλειο) – ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ.
- Νοσηλευτικής (Ιωάννινα) – Παν. Ιωαννίνων
- Νοσηλευτικής (Λάρισα) – Παν. Θεσσαλίας
- Νοσηλευτικής (Αθήνα) – Ε.Κ.Π.Α.
- Νοσηλευτικής (Τρίπολη) – Παν. Πελοποννήσου
Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :
- Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος. web site: http://www.enne.gr/
- Εθνικός Σύνδεσμος Νοσηλευτών Ελλάδος. web site: http://www.esne.gr/
- Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων. web site: http://www.poedhn.gr
Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής
Πανελλαδικές 2024
Κωδικός Μηχανογραφικού : 1272
Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής : 0,95
Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025: 209 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)
Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων
Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021)
3ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %
Φυσική : 25 %
Χημεία : 25 %
Βιολογία : 25 %
Επαγγελματικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5400 τ.Β’/19.11.2021)
Τομέας : Υγείας και Πρόνοιας – Ευεξίας.
Μαθηματικά (Άλγεβρα) : 25 %
Νέα Ελληνικά : 25 %
Μάθημα Ειδικότητας 1 : 25 %
Μάθημα Ειδικότητας 2 : 25 %
Γενικό Λύκειο (με 90%):
Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 16.250
Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 11.400
Επαγγελματικό Λύκειο:
Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 18.700
Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 16.725
Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%
Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Επαγγελματικού Λυκείου (EPAL)
Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων