το άρθρο ενημερώθηκε στις 27/08/2025
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Σχολή Επιστημών Υγείας
Τμήμα Νοσηλευτικής (Ιωάννινα)
Έδρα:
Διεύθυνση: 4o χιλ. Ε.Ο Ιωαννίνων-Αθηνών Τ.Κ. 45500 Ιωάννινα
Τηλ.: 26510 50771, 26510 50713 Fax: 26510 50733 E-mail: nursing@ioa.teiep.gr
Σκοπός του τμήματος :
Σκοπός του Τμήματος είναι να εκπαιδεύσει επιστήμονες νοσηλευτές, ικανούς να ανταποκριθούν στην πολυπλοκότητα και το εύρος των αναγκών της προαγωγής, προστασίας, διατήρησης και αποκατάστασης της υγείας των πολιτών, στο σύγχρονο σύστημα υγείας, λαμβάνοντας υπόψη την προσωπικότητα κάθε ατόμου καθώς και τα ψυχολογικά, κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά του.
Η Νοσηλευτική είναι ανθρωπιστική επιστήμη αλλά και εξειδικευμένη τέχνη. Αποστολή της είναι να συνδράμει τον άνθρωπο, την οικογένεια και το κοινωνικό σύνολο σε όλες τις καταστάσεις υγείας και ασθένειας. Η άσκηση της Νοσηλευτικής βασίζεται στην έρευνα και το ενδιαφέρον της εστιάζεται στη διατήρηση και προαγωγή της υγείας και την πρόληψη της ασθένειας στα άτομα, στις οικογένειες και στην κοινότητα καθώς και στην επίτευξη της βέλτιστης ψυχοκοινωνικής λειτουργικότητάς τους.
Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)
Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:
Η εισαγωγή των πρώτων φοιτητών αρχίζει από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020. Το ανωτέρω τμήμα ιδρύθηκε σύμφωνα με το άρθρο 3 του Ν.Δ. 4549 (ΦΕΚ 142 τ.Α΄/03.08.2018).
Το όραμα του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων είναι να παράγει επιστήμονες Νοσηλευτές/τριες, οι οποίοι να έχουν υψηλού επιπέδου γνώσεις και δεξιότητες, και οι οποίοι εμπνέονται με τα ανθρώπινα ιδεώδη της κατανόησης, της φροντίδας και της ισότητας, και να τους καταστεί ικανούς να ανταποκρίνονται και να προσαρμόζονται σε ποικίλα επιστημονικά περιβάλλοντα χρησιμοποιώντας ικανότητες κριτικής ανάλυσης, επίλυσης προβλημάτων και εφαρμογής ερευνητικών αποδείξεων στην πράξη.
Η βασική φιλοσοφία και η γενική δομή του προγράμματος σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων εμπεριέχει την ενοποίηση σύγχρονων νοσηλευτικών θεωριών και θεωριών φροντίδας με επιτηδευμένη πράξη, ώστε να υποστηριχθούν και να υποβοηθηθούν οι φοιτητές/τριες, να εξελιχθούν από μαθητευόμενους σε αυτόνομους επιστήμονες Νοσηλευτές, κατάλληλους για την άσκηση του Νοσηλευτικού επαγγέλματος.
Πυρήνας του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων είναι η φροντίδα. Βασική θέση μας είναι ότι η φροντίδα δεν είναι έμφυτο χαρακτηριστικό, αλλά ενέχει, και απαιτεί γνώσεις και δεξιότητες που μαθαίνονται και καλλιεργούνται μέσα από τη συστηματική και επιτηδευμένη διδακτική διαδικασία. Η οντολογική θέση του προγράμματος σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων είναι ότι η επιστημονική νοσηλευτική φροντίδα έχει την ικανότητα να βελτιώνει την κοινωνική, ψυχική και φυσική ευεξία των ατόμων που έχουν ανάγκη από φροντίδα. Επιπλέον, το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος μας βασίζεται στην όξυνση των ικανοτήτων αναλυτικής σκέψης, στην υποστήριξη δημιουργίας ανοιχτού μυαλού, και στην καλλιέργια σεβασμού στην ανθρώπινη αξία και στη μοναδικότητα του ατόμου.
Τα συστατικά που ενημερώνουν το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής είναι η μεγάλης, μεσαίας και μικρής εμβέλειας θεωρίες νοσηλευτικής, καθώς και η αναστοχαστική (reflective) σκέψη και πρακτική. Το Πρόγραμμα Σπουδών εμπεριέχει θεωρητική διδασκαλία/ κατάρτιση και εργαστηριακή/ κλινική εκπαίδευση που ακολουθείται από συστηματική αξιολόγηση, καθώς και από αυτο-κατευθυνόμενη μάθηση και αυτο-αξιολόγηση από τους φοιτητές/τριες. Το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων έχει δόμη και συνέπεια που εξασφαλίζουν την αξιοπιστία του, καθώς και ικανοποιητικού βαθμού ευελιξίας, ώστε να προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε φοιτητή/τριας.
Ενδεικτικά Μαθήματα :
Ανατομία, Φυσιολογία, Φαρμακολογία, Παθολογία, Μικροβιολογία, Χειρουργική, Βιοστατιστική, Παιδιατρική και Ψυχιατρική, Εισαγωγή στην Επιστήμη της Νοσηλευτικής, Βασικές αρχές Νοσηλευτικής, Κοινοτική Νοσηλευτική, Διαγνωστική Νοσηλευτική Προσέγγιση, Μεθοδολογία Έρευνας, Συμβουλευτική Νοσηλευτική, Ανακουφιστική Νοσηλευτική Φροντίδα, Αγωγή Υγείας, Επιδημιολογία, Δημόσια Υγιεινή, Παθολογική Νοσηλευτική, Παιδιατρική – Μαιευτική Νοσηλευτική, Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας, Ενδονοσοκομειακές Λοιμώξεις, Επείγουσα Νοσηλευτική, Περιεγχειρητική Νοσηλευτική, Κοινωνιολογία της Υγείας, Ψυχολογία, Εξελικτική Ψυχολογία, Οικονομία της Υγείας, Νοσηλευτική Δεοντολογία, Νοσηλευτική Διοίκηση, Διαπολιτισμική Νοσηλευτική και Ευρωπαϊκό Δίκαιο, κ.α.
Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο: Πρόγραμμα Σπουδών
Περισσότερα στοιχεία
Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος: https://nursing.uoi.gr/
Οδηγός Σπουδών Νοσηλευτικής (ακαδ. έτος 2024-2025)
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :
Ο Νοσηλευτής αποτελεί τον κύριο και πρωταρχικό υπεύθυνο επιστήμονα στη λειτουργία και οργάνωση της Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας φροντίδας Υγείας. Ο ρόλος του δεν περιορίζεται μόνο στην παροχή θεραπευτικών παρεμβάσεων με σκοπό την αποκατάσταση της υγείας του ατόμου που έχει ήδη νοσήσει, αλλά επεκτείνεται κυρίως στις παρεμβάσεις εκείνες που έχουν σκοπό τη διατήρηση και προαγωγή της Υγείας.
Με την ολοκλήρωση των σπουδών τους, οι πτυχιούχοι του τμήματος φέρουν τον τίτλο «Νοσηλευτής / τρια» (παρ. 2 άρθρο 5 του Ν.1579/85) και διαθέτουν υψηλό επίπεδο θεωρητικών γνώσεων και δεξιοτήτων που θεωρούνται απαραίτητες για την αποτελεσματική άσκηση της Νοσηλευτικής επιστήμης.
Συγκεκριμένα: ο Νοσηλευτής, σε συνεργασία με τον ιατρό, στα πλαίσια της νοσηλευτικής διεργασίας:
εκτιμά τις ανάγκες του υγιούς ή ασθενούς ατόμου,
σχεδιάζει τη φροντίδα του
εφαρμόζει το σχέδιο φροντίδας με νοσηλευτικές παρεμβάσεις,
αξιολογεί τα αποτελέσματα της φροντίδας και
επανεκτιμά και τροποποιεί το αρχικό σχέδιο, παρεμβαίνοντας ουσιαστικά στο να βοηθήσει το άτομο, την οικογένεια και την κοινότητα όσον αφορά στην προαγωγή της υγείας, στην πρόληψη της νόσου, στη θεραπεία και στην αποκατάσταση.
Παράλληλα με τα παραπάνω, ο νοσηλευτής ασκεί διοίκηση, διδασκαλία, αλλά και νοσηλευτική έρευνα για την προαγωγή της επιστήμης του. Ο Νοσηλευτής που εργάζεται στα νοσοκομεία, δημόσια και ιδιωτικά, αποτελεί ισότιμο μέλος της διεπιστημονικής υγειονομικής ομάδας, η οποία αποτελείται από ιατρούς, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και άλλους επαγγελματίες υγείας.
Εκτός των νοσοκομείων, άλλοι τομείς άσκησης του νοσηλευτικού επαγγέλματος μπορεί να είναι: τα Κέντρα Υγείας, Υγειονομικοί και άλλοι οργανισμοί, Ι.Κ.Α., Ε.Ε.Σ., Π.Ι.Κ.Π.Α., Δ.Ε.Η., Ο.Τ.Ε., Ο.Σ.Ε., Τράπεζες, Βιομηχανίες, Εργοστάσια, Ασφαλιστικές Εταιρείες, Ιδρύματα φροντίδας Ηλικιωμένων, Μειονεκτούντων ατόμων, Κ.Α.Π.Η., σχολεία παιδιών με ειδικές ανάγκες, ιδρύματα της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Προβλέπεται επίσης, σύντομα να είναι σε θέση να ασκεί ελεύθερο επάγγελμα στην κοινότητα. Άλλες δυνατότητες του μελλοντικού πτυχιούχου είναι οι εξής:
Εργασία σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τους διεθνείς οργανισμούς (η κατανομή των διδακτικών μονάδων ECTS, σε όλα τα εξάμηνα φοίτησης, εξυπηρετεί την αξιολόγηση των φοιτητών σε διεθνές επίπεδο)
Εκπόνηση νοσηλευτικής ειδικότητας στο χώρο των νοσοκομείων για την απόκτηση του τίτλου του ειδικού νοσηλευτή στη χειρουργική, παθολογία, παιδιατρική και στην ψυχιατρική.
Εκπόνηση μεταπτυχιακών σπουδών σε ιδρύματα του εσωτερικού ή του εξωτερικού
Συμμετοχή σε κατατακτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή τους σε τμήματα των ΑΕΙ
Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και μελέτες που πραγματοποιούνται στο χώρο της υγείας από διάφορους φορείς.
Οι απόφοιτοί του τμήματος Νοσηλευτικής μπορούν να εργαστούν :
σε νοσοκομεία, κλινικές, κέντρα υγείας κ.λπ.,
στο σχεδιασμό της πολιτικής για την υγεία,
στην δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια εκπαίδευση (διδασκαλία και έρευνα), σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία
ως στέλεχος νοσηλευτικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες,
ως στέλεχος σε δημόσιες υπηρεσίες ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στους διεθνείς οργανισμούς,
ως ελεύθερος επαγγελματίας, στην Αγωγή Υγείας σε σχολεία και σε κέντρα υγείας.
Επαγγελματικά Δικαιώματα :
Σύμφωνα με το νόμο 4999 άρθρο 32 (ΦΕΚ 225 τ.Β’/07.12.2022) οι πτυχιούχοι των πανεπιστημιακών τμημάτων σχετικών με τομείς υγείας έχουν τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων ΤΕΙ. Πιο συγκεκριμένα τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων Νοσηλευτικής έχουν κατοχυρωθεί νομοθετικά με βάση το Π.Δ.351/1989 (ΦΕΚ 159 τ.Α’/14.06.1989).
Οι πτυχιούχοι ασκούν το επάγγελμα μετά την απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος που χορηγείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας.
Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :
Το τμήμα προσφέρει το παρακάτω Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών:
Π.Μ.Σ. Νοσηλευτική Φροντίδα Ενηλίκων
Σχετικά επαγγέλματα :
Νοσηλευτής Ατόμων με Ψυχικές Παθήσεις
Νοσηλευτής Μονάδων Εντατικής Θεραπείας
Νοσηλευτής Ογκολογικών Παθήσεων
Μετεγγραφές Φοιτητών: Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το ΦΕΚ 3487 τ.Β’/04.07.2025
Νοσηλευτικής (Αιγάλεω) – ΠΑ.Δ.Α.
Νοσηλευτικής (Πάτρα) – Παν. Πατρών
Νοσηλευτικής (Θεσσαλονίκη) – ΔΙ.ΠΑ.Ε
Νοσηλευτικής (Ηράκλειο) – ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ.
Νοσηλευτικής (Λάρισα) – Παν. Θεσσαλίας
Νοσηλευτικής (Αθήνα) – Ε.Κ.Π.Α.
Νοσηλευτικής (Τρίπολη) – Παν. Πελοποννήσου
Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :
Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος. web site: http://www.enne.gr/
Εθνικός Σύνδεσμος Νοσηλευτών Ελλάδος. web site: http://www.esne.gr/
Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων. web site: http://www.poedhn.gr
Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής
Πανελλαδικές 2025
Κωδικός Μηχανογραφικού : 1249
Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής : 0,80
Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2025-2026: 202
Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων
Γενικό Λύκειο
3ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες: Υγείας και Ζωής
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %
Φυσική : 20 %
Χημεία : 25 %
Βιολογία : 30 %
Επαγγελματικό Λύκειο
Τομέας: α) Υγείας και Πρόνοιας – Ευεξίας.
Μαθηματικά (Άλγεβρα) : 20 %
Νέα Ελληνικά : 30 %
Μάθημα Ειδικότητας 1 : 25 %
Μάθημα Ειδικότητας 2 : 25 %
Γενικό Λύκειο (με 90%):
Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2025 : 14.375
Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2025 : 10.930
Επαγγελματικό Λύκειο:
Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2025 : 18.235
Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2025 : 15.360
Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%
Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Επαγγελματικού Λυκείου (EPAL)
Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων
Εν κατακλείδι
Η Νοσηλευτική είναι μια επιστήμη και τέχνη που συνδυάζει τη φροντίδα με τη γνώση για να βελτιώνει την υγεία και τη ζωή των ανθρώπων. Με ελκύει η δυνατότητα να εφαρμόζω τη θεωρία στην πράξη και να προσφέρω ουσιαστική βοήθεια σε άτομα, οικογένειες και κοινότητες.
Πιστεύω ότι έχω τα απαραίτητα προσόντα: υπευθυνότητα, συναισθηματική ωριμότητα, αντοχή και αφοσίωση. Μπορώ να στηρίζω ανθρώπους σε δύσκολες στιγμές και να παρέχω δίκαιη και ποιοτική φροντίδα με σεβασμό και ευαισθησία.