ΠΜΣ: Πηγές, Λατρεία και Διαπολιτισμικός Βίος του Χριστιανισμού

το άρθρο ενημερώθηκε στις 23.10.2024

Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 

Θεολογική Σχολή    

Τμήμα Κοινωνικής θεολογίας και Θρησκειολογίας (Αθήνα)

ΠΜΣ: «Πηγές, Λατρεία και Διαπολιτισμικός Βίος του Χριστιανισμού»

Έδρα: 

Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής:  Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου 157 84 Αθήνα

Τηλέφωνα: 210 7275731, 210 7275847

Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :

Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) «Πηγές, Λατρεία και Διαπολιτισμικός βίος του Χριστιανισμού» έχει ως ερευνητικό αντικείμενο σπουδής τις Πηγές, τη Λατρεία καθώς επίσης και την πολιτισμική έκφραση των ποικίλων πτυχών του διαπολιτισμικού βίου του Χριστιανισμού.

Σκοπός του ΠΜΣ «Πηγές, Λατρεία και Διαπολιτισμικός Βίος του Χριστιανισμού» είναι η παροχή υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακής εκπαίδευσης στο επιστημονικό πεδίο των πηγών, της βιβλικής, ιστορικής, λατρευτικής, αισθητικής καθώς επίσης και της πατερικής θεολογικής έκφρασης στο διαπολιτισμικό-χριστιανικό πλαίσιο.

Το ΠΜΣ οδηγεί στην απονομή Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) στις «Πηγές, την Λατρεία και τον Διαπολιτισμικό Βίο του Χριστιανισμού» (Master of Arts (MA) in Sources, Worship and Intercultural Life of Christianity)» μετά την πλήρη και επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών με βάση το πρόγραμμα σπουδών.

Οι μεταπτυχιακοί τίτλοι απονέμονται από το Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τίτλος Σπουδών:

Στο πλαίσιο του Π.Μ.Σ. “Πηγές, Λατρεία και Διαπολιτισμικός Βίος του Χριστιανισμού” προσφέρεται η Ειδίκευση Βίβλος και Διαπολιτισμικός Βίος της Μεσογείου:

Η Μεσόγειος αναδύεται και πάλι στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος. Αυτό δεν συμβαίνει μόνον διότι αποτελεί λίκνο των αρχαιότερων πολιτισμών, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν νόημα ζωής σε κοινωνίες που μαγεύτηκαν από την ταχύτητα, το μέλλον, το ναρκισσισμό. Επιπλέον συνιστά γέφυρα διασταύρωσης πληθυσμών, ιδεών και πολιτισμών. Η Βίβλος, ενώ παρέμεινε «βιβλίο επτασφράγιστο» στη μεταμοντέρνα εποχή, επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο ένεκα της αναζήτησης της εμπειρίας της μεταστροφής, της επαναξιολόγησης της αξίας της μνήμης και της δίψας για απόκτηση ταυτότητας και καθολικού νοήματος ζωής. Όντως η «αποκάλυψη» της Βίβλου μπορεί να προσφέρει ανεκτίμητα δώρα στον σύγχρονο άνθρωπο, ο οποίος διψά για νόημα ζωής, και ειδικότερα μια ποικιλία μεθοδολογικών «εργαλείων» σε Ποιμένες, Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, Ξεναγούς (που ειδικεύονται στον Θρησκευτικό Τουρισμό) και σε όσους εργάζονται σε Χώρους Υποδοχής Μεταναστών και επίσης ασχολούνται με την Τέχνη:

1. Βίβλος, Ταυτότητα και Ετερότητα: H Βίβλος συνιστά τον «κοινό τόπο» και των τριών μονοθεϊστικών θρησκειών της Μεσογείου: του Ιουδαϊσμού, του Χριστιανισμού και του Ισλάμ (κατά σειρά αρχαιότητας). Συνεπώς η μελέτη και κατανόηση των μηνυμάτων της είναι καθοριστική για τη διαμόρφωση της ταυτότητας του Νεοέλληνα και εν γένει του Δυτικού Ανθρώπου αλλά και για το πώς διαλέγεται με τους «άλλους» πολιτισμούς της Μεσογείου. Ταυτόχρονα η ιστορία της ερμηνείας της οδηγεί στην εις βάθος κατανόηση στη διαφορά νοοτροπίας μεταξύ των χριστιανικών «Ομολογιών».

2. Ποιμαντική Αξία της Βίβλου: Το Κήρυγμα και η πνευματική καθοδήγηση, που καλούνται να προσφέρουν οι ποιμένες και διάκονοι της Εκκλησίας, έχουν ως επίκεντρο την «Σοφία» και το «Πρόσχωμεν»: τα αναγνώσματα της Αγίας Γραφής τόσο από την Παλαιά όσο και από την Καινή Διαθήκη, στα οποία άλλωστε στηρίζονται τα Δόγματα και οι Κανόνες. Ολόκληρα τα βιβλία ερμηνεύτηκαν από τους Πατέρες της Εκκλησίας, οι οποίοι και χωροχρονικά έζησαν πλησίον της Αγίας Γης και μέσω της πνευματικής συγγένειας «μετέλαβαν» το μήνυμα των Ευαγγελίων. Συνεπώς η μελέτη της Βίβλου προσφέρει τη μοναδική ευκαιρία να προσεγγισθεί ο πλούτος της πατερικής ερμηνευτικής και γενικότερα η ουσία της λογικής Λατρείας.

3. Παιδαγωγική Αξία της Βίβλου: Οι ιστορίες της Βίβλου γοητεύουν μέχρι σήμερα όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, καθώς οι σελίδες της παρουσιάζουν ήρωες – πρότυπα. Με αυτά τα μοντέλα μπορεί κάποιος να ταυτιστεί αφού ζωγραφίζονται και οι πτώσεις και οι αναστάσεις τους. Ακριβώς επειδή η Βίβλος συνιστά κοινό τόπο όλων των Χριστιανών, γι΄ αυτό ακριβώς όλες οι μοντέρνες παιδαγωγικές τεχνικές εφαρμόζονται πιλοτικά στον πλούτο των αφηγήσεων της Αγίας Γραφής. Συνεπώς η μετάληψη της Βίβλου είναι πολύ σημαντική για όποιον ασχολείται με την Αγωγή παιδιών, εφήβων, νέων και ενηλίκων.

4. Επικοινωνία με τους «Μετανάστες»: Η γνώση της Βίβλου είναι εξόχως σημαντική στην υποδοχή και τη φιλοξενία των Μεταναστών που καταφθάνουν από χώρες της Ανατολής και του Νότου. Για πρώτη φορά μετά από αιώνες, ο Ευρωπαϊκός χώρος, καθίσταται «Γη της Επαγγελίας» για χιλιάδες μετανάστες από την Ανατολή και το Νότο. Πρόκειται για ανθρώπους που αυτοπροσδιορίζονται κατεξοχήν «θρησκευτικά». Μία απολύτως ορθολογική προσέγγιση θα απέβλεπε στην ενσωμάτωση των πληθυσμών αυτών, επαναλαμβάνοντας το αφήγημα μίας ανώτερης πολιτιστικά Ευρώπης. Από την άλλη, οι πολυπολιτισμικές προσεγγίσεις κατακρίνουν αυτήν την πρακτική, τονίζοντας τη σημασία του διαλόγου και της γόνιμης συναλληλίας. Όποιος ένεκα επαγγέλματος (π.χ. δάσκαλος, κοινωνικός λειτουργός κ.ο.κ.) ασχολείται με την φροντίδα των μεταναστών, οφείλει να γνωρίζει βαθιά τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και τους κανόνες που διέπουν την καθημερινότητά τους, ώστε να ανταποκριθεί πραγματικά τις ανάγκες τους. Ταυτόχρονα οφείλει να εμβαθύνει στη δική του πίστη ώστε να μπορεί να διαλεχθεί γόνιμα με ξένες παραδόσεις. Ιδιαίτερη ευαισθησία χρειάζεται και κατά την μέριμνα ευαίσθητων ομάδων (όπως των ΑΜΕΑ).

5. «Στα Βήματα του Αποστόλου Παύλου»: Ολοένα και αυξάνεται ο αριθμός των «αποστολών» από ξένα Πανεπιστήμια, που διανύοντας μίλια αναζητούν να ανακαλύψουν ποιος είναι ο «Ελληνισμός» που συνάντησε ο απόστολος των Εθνών και πώς ακριβώς διαλέχθηκε ο Χριστιανισμός με τα επικρατούντα φιλοσοφικά ρεύματα. Πρόκειται για το ερώτημα «Ποια η σχέση μεταξύ Ιερουσαλήμ και Αθήνας;» Όσοι ασχολούνται με τον «θρησκευτικό τουρισμό» δεν θα γνωρίσουν μόνον τα νέα αρχαιολογικά ευρήματα από τα ρωμαϊκά χρόνια στους Φιλίππους, τη Θεσσαλονίκη και ιδίως την Αθήνα, που παραμένουν άγνωστα στο ευρύ κοινό, αλλά και τις απαντήσεις σε βαθύτερα ερωτήματα της «Αθήνας» για τον αυθεντικό έρωτα και το θάνατο.

6. Βίβλος και Τέχνη: Στη Βίβλο στηρίζεται ο πολιτισμός της Ανατολής και της Δύσης. Στην Ερμηνεία της Βίβλου, όπου κατεξοχήν εργαλείο είναι και η Ρητορική Τέχνη, ανήκει ουσιαστικά η πρόσληψη των Περικοπών από την Τέχνη, τη Λογοτεχνία, τον καθημερινό βίο λαών και προσώπων.

7. Βίβλος και Συ(νανα)ζήτηση: Η Βίβλος με την πληθώρα των βιβλίων της, τον άμεσο διάλογο και τον Πλουραλισμό (π.χ. δύο Πάτερ Ημών) προσφέρει τη δυνατότητα για ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και την ελευθερία της διάκρισης της ουσίας από τους τύπους. Προσφέρει επίσης πραγματικά μοντέλα διοίκησης, κοινότητας, διαχείρισης κρίσεων. Η εκμάθηση της τέχνης της ερμηνείας όντως μεταγγίζει χαρά και ζωή διότι συνιστά ανακάλυψη του Ευαγγελίου του Χριστού στον κόσμο μέσω της πρόσληψης της σάρκας της εποχής.

Διάρκεια σπουδών : 

Η χρονική διάρκεια φοίτησης στο ΠΜΣ που οδηγεί στη λήψη Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) ορίζεται σε τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα, στα οποία περιλαμβάνεται και ο χρόνος εκπόνησης διπλωματικής εργασίας.

Ο ανώτατος επιτρεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσης των σπουδών, ορίζεται στα έξι (6) ακαδημαϊκά εξάμηνα: δηλαδή τέσσερα (4) συν δύο (2).

Για τους/τις εργαζόμενους/ες μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες προβλέπεται η δυνατότητα μερικής φοίτησης. Οι φοιτητές/τριες αυτής της κατηγορίας πρέπει αποδεδειγμένα να εργάζονται τουλάχιστον είκοσι 20 ώρες την εβδομάδα και να προσκομίσουν σχετική σύμβαση εργασίας ή βεβαίωση εργοδότη.

Μερική φοίτηση προβλέπεται και για μη εργαζόμενους/ες φοιτητές/τριες που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της πλήρους φοίτησης για λόγους υγείας, οικογενειακούς, στράτευσης κ.ά.

Η διάρκεια μερικής φοίτησης δεν μπορεί να ξεπερνάει τα επτά (7) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Η ανακατανομή των μαθημάτων για το πρόγραμμα μερικής φοίτησης θα γίνεται μετά από απόφαση των αρμοδίων οργάνων του Τμήματος και του Ιδρύματος και θα ανακοινώνεται 6 μήνες πριν από την έναρξη λειτουργίας της.

Γλώσσα Διδασκαλίας: Ελληνική γλώσσα

Δίδακτρα:

Tέλη φοίτησης των μεταπτυχιακών φοιτητών τα οποία ανέρχονται σε 480€ το εξάμηνο.

Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:

Στο Π.Μ.Σ. «Πηγές, Λατρεία και Διαπολιτισμικός Βίος του Χριστιανισμού» γίνονται δεκτοί/ές κάτοχοι τίτλου του Α ́ κύκλου σπουδών των Θεολογικών Σχολών καθώς επίσης και όλων των Τμημάτων ΑΕΙ της ημεδαπής καθώς και απόφοιτοι/ες Τμημάτων AΤΕΙ.

Γίνονται επίσης δεκτοί/ες και απόφοιτοι/ες των ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής αναγνωρισμένων από τον ΔΟΑΤΑΠ.

Επιπλέον του αριθμού των εισακτέων γίνονται δεκτοί, κατόπιν αιτήσεώς τους προς τη Συνέλευση του Τμήματος, υπότροφοι αναγνωρισμένων ελληνικών ή διεθνών Κοινωφελών Ιδρυμάτων, υπότροφοι του Ελληνικού Κράτους και της Εκκλησίας της Ελλάδος, οι οποίοι υποχρεούνται για την εισαγωγή τους να συμμετάσχουν μόνο στη συνέντευξη, κατά την οποία θα συνεκτιμηθεί κατά πόσον πληρούν τα κριτήρια του παρόντος Κανονισμού.

Γίνονται δεκτοί/ες ως υπεράριθμοι/ες υπότροφοι και μέλη των κατηγοριών ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ σύμφωνα με την παρ. 8 του άρ. 34 του Ν.4485/17.

Οι αλλοδαποί/ές υποψήφιοι/ες πρέπει να γνωρίζουν επαρκώς την ελληνική γλώσσα (πιστοποιητικό ελληνομάθειας Δ ́ επιπέδου από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας ή αντιστοίχου επιπέδου βεβαίωση ελληνομάθειας του Διδασκαλείου Νέας Ελληνικής του Πανεπιστημίου Αθηνών ή άλλου Α.Ε.Ι.).

Το ΠΜΣ «Πηγές, Λατρεία και Διαπολιτισμικός βίος του Χριστιανισμού» θα δέχεται εξήντα (60) φοιτητές/τριες κατ’ ανώτατο όριο ανά ακαδημαϊκό έτος και προγραμματίζεται να απασχολεί δέκα εννέα (19) συνολικά διδάσκοντες/ουσες, 89,47% από το Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας του ΕΚΠΑ και 1 διδάσκοντα/ουσα 10,53% από το Τμήμα Θεολογίας του ΕΚΠΑ και αυτό αντιστοιχεί σε μηδέν κόμμα τριακόσια δέκα έξι (0,316) διδάσκοντες/ουσες ανά φοιτητή/τρια.

Σημειώνεται ότι ο μέγιστος αριθμός μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών στα ΠΜΣ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας είναι περίπου εβδομήντα (75) ανά έτος σε σχέση και με τον αριθμό των περίπου τριακοσίων (300) προπτυχιακών φοιτητών/τριών ανά έτος και των είκοσι τριών (23) διδασκόντων/ουσών του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας του ΕΚΠΑ.

Τα ανωτέρω στοιχεία δίνονται κατά προσέγγιση και ανταποκρίνονται στα δεδομένα του έτους σύνταξης του Κανονισμού.

Διαδικασία επιλογής:

Η επιλογή των φοιτητών/τριών γίνεται σύμφωνα με το νόμο 4485/2017 και τις προβλέψεις του Κανονισμού Μεταπτυχιακών Σπουδών.

Κάθε Σεπτέμβριο, με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας του Ε.Κ.Π.Α, δημοσιεύεται και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος και του Ιδρύματος προκήρυξη για την εισαγωγή μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών στο ΠΜΣ. Οι σχετικές αιτήσεις μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά κατατίθενται στη Γραμματεία του ΠΜΣ, σε προθεσμία που ορίζεται κατά την προκήρυξη και μπορεί να παραταθεί με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος.

Η επιλογή των εισακτέων πραγματοποιείται με μοριοδότηση με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:

  • Βαθμός πτυχίου σε ποσοστό 20%
  • Μέσος όρος βαθμολογίας σε προπτυχιακά μαθήματα σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο του ΠΜΣ [εδώ συνυπολογίζεται και η επίδοση σε Διπλωματική εργασία, όπου αυτή προβλέπεται στον Α ́ κύκλο σπουδών] σε ποσοστό (15%),
  • Πιστοποιημένη γνώση ξένης γλώσσας σε ποσοστό (10%) ως εξής: [Β2 5%, Γ1 7%, Γ2 10%],
  • Πιστοποιημένη γνώση δεύτερης ξένης γλώσσας σε ποσοστό (5%) ως εξής: [Β2 2,5%, Γ1 3,5%, Γ2 5%],
  • Κατοχή δεύτερου πτυχίου Α ́ κύκλου σπουδών σε ποσοστό (5%)
  • Κατοχή πτυχίου Β ́ ή Γ ́ κύκλου σπουδών σε ποσοστό (5%)
  • Ερευνητική δραστηριότητα, δημοσιεύσεις, συστατικές επιστολές, λοιπά προσόντα συναφή με το γνωστικό αντικείμενο του ΠΜΣ σε ποσοστό 5%
  • Προφορική συνέντευξη σε ποσοστό (20%),
  • Απόδοση σε γραπτό κείμενο για το ΠΜΣ σε ποσοστό 15%

Με βάση τα συνολικά κριτήρια, η ΣΕ καταρτίζει τον Πίνακα αξιολόγησης των φοιτητών/τριών και τον καταθέτει προς έγκριση στη Συνέλευση.

Οι επιτυχόντες/ούσες θα πρέπει να εγγραφούν στη Γραμματεία του ΠΜΣ εντός δέκα πέντε (15) ημερών από την απόφαση της Συνέλευσης.

Σε περίπτωση ισοβαθμίας, προτιμάται όποιος/α έχει το μεγαλύτερο βαθμό πτυχίου. Σε περίπτωση ισοβαθμίας πτυχίων γίνεται κλήρωση.

Σε περίπτωση μη εγγραφής ενός ή περισσοτέρων φοιτητών/τριών, θα κληθούν αν υπάρχουν, οι επιλαχόντες/ούσες, με βάση τη σειρά τους στον εγκεκριμένο αξιολογικό πίνακα, να εγγραφούν στο Πρόγραμμα.

Τρόπος παρακολούθησης:

Η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται διά ζώσης ή και με μέσα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έως 35% (παρ. 3, αρ. 30, Ν.4485/2017).

Τα μαθήματα οργανώνονται σε τρία (3) εξάμηνα, πραγματοποιούνται κυρίως σε εβδομαδιαία βάση, διεξάγονται στην ελληνική γλώσσα και είναι πρωινά και απογευματινά σε ποσοστό περίπου 50%-50%. Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική.

Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)

H έναρξη των σπουδών του ΠΜΣ πραγματοποιείται το εαρινό εξάμηνο εκάστου ακαδημαϊκού έτους.

Για την απόκτηση ΔΜΣ απαιτούνται συνολικά εκατόν είκοσι (120) πιστωτικές μονάδες (ECTS). Αυτές κατανέμονται σε τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες ανά εξάμηνο σπουδών. Η συγγραφή της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας γίνεται στο Δ ́ εξάμηνο σπουδών και λαμβάνει επίσης τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες.

Το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει:

1. Εννέα (9) μαθήματα, τα οποία κατανέμονται στα τρία πρώτα εξάμηνα. Κάθε μεταπτυχιακός φοιτητής κατά τη διάρκεια των σπουδών του οφείλει να παρακολουθήσει και εξετασθεί επιτυχώς σε εννέα (9) μαθήματα μιας από τις θεματικές ενότητες των Ειδικεύσεων του ΠΜΣ.

2. Φροντιστηριακές εργασίες: Οι φροντιστηριακές εργασίες είναι δύο κατηγοριών (α) υποχρεωτικές και (β) προαιρετικές.

Ο μεταπτυχιακός φοιτητές καλείται να συγγράψει τέσσερις (4) φροντιστηριακές – ερευνητικές εργασίες σε μαθήματα της θεματικής ενότητας που επέλεξε και να εκπονήσει μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία.

Οι υποχρεωτικές φροντιστηριακές-ερευνητικές εργασίες βαθμολογούνται από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες στη θεματική ενότητα με βαθμολογία από μηδέν έως δέκα (0-10) με βάση επιτυχίας το έξι και μισό (6,5).

Οι προαιρετικές φροντιστηριακές-ερευνητικές εργασίες βαθμολογούνται από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες στη θεματική ενότητα με βαθμολογία από μηδέν έως δέκα (0-10) με βάση επιτυχίας το πέντε (5).

Οι διδάσκοντες υποχρεούνται εντός ενός μηνός από την κατάθεση των εργασιών να παραδίδουν τη βαθμολογία των εργασιών αυτών. Σε περίπτωση καθυστέρησης επιλαμβάνεται του θέματος τριμελής επιτροπή από διδάσκοντες της ειδίκευσης/ή του ΠΜΣ.

Οι φροντιστηριακές-ερευνητικές εργασίες και η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία συγγράφονται στην ελληνική γλώσσα ή σε ειδικές περιπτώσεις σε μια από τις τρεις κύριες ευρωπαϊκές γλώσσες.

Κάθε μάθημα λαμβάνει 10 πιστωτικές μονάδες (ECTS) Σε κάθε ένα από τα Α, Β και Γ εξάμηνα ο/η μεταπτυχιακός/ή φοιτητής/τρια υποχρεούται να συγκεντρώσει 30 πιστωτικές μονάδες (ECTS). Η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία στο Δ εξάμηνο λαμβάνει τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες (ECTS). Ολοκληρώνοντας το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών κάθε μεταπτυχιακός/ή φοιτητής/τρια θα έχει συμπληρώσει 120 πιστωτικές μονάδες (ECTS).

1. Ειδίκευση: Βίβλος και Διαπολιτισμικός Βίος της Μεσογείου

Α’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
1.1Μεθοδολογία Επιστημονικής έρευνας και συγγραφής (θεωρία και πρακτική)10
1.2Η Ιστορία και η Τέχνη της Ερμηνείας των Ευαγγελίων (Exegeticum I)10
1.3Καινή Διαθήκη, Αρχέγονος Χριστιανισμός και Ελληνορωμαϊκός
κόσμος
10

Μαθήματα Επιλογής

ΚωδικόςΜάθημαECTS
1.4Ιουδαϊσμός και Αρχέγονος Χριστιανισμός: Προφητεία, Μεσσιανισμός και Αποκαλυπτισμός10
1.5Στα «Βήματα του Παύλου» (Πνευματική Βιωματική «Περιπλάνηση» και Θρησκευτικός Τουρισμός)10

Τα μαθήματα επιλογής δύνανται να αντικατασταθούν το μάθημα 1.3  Στην αρχή εκάστου ακαδ. έτους θα καθορίζεται ποια από τα προσφερόμενα επιλεγόμενα θα διδαχθούν.

Β’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
2.1Απόστολος Παύλος: Ιεραποστολή των Εθνών, Επιστολογραφία και Θεολογία10
2.2Βίβλος, Κήρυγμα και Ποιμαντική Θεολογία10
2.3Βιβλική και Πρώιμη Χριστιανική Αρχαιολογία*10

Μαθήματα Επιλογής

ΚωδικόςΜάθημαECTS
2.4Βίβλος, Ιουδαιοχριστιανισμός και Κοράνιο: Συγκριτική θεώρηση10
2.5Μέθοδοι Επεξεργασίας, Ψηφιακής Ανάλυσης-Αποτύπωσης και Κριτικής Έκδοσης των Βιβλικών Καινοδιαθηκικών Χειρογράφων10

Τα μαθήματα επιλογής δύνανται να αντικατασταθούν το μάθημα 2.3  Στην αρχή εκάστου ακαδ. έτους θα καθορίζεται ποια από τα προσφερόμενα επιλεγόμενα θα διδαχθούν.

Γ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
3.1Ιωάννεια Ποίηση και Θεολογία: Πατερική Ερμηνευτική και σύγχρονες εξηγητικές μέθοδοι10
3.2Ελληνορωμαϊκή, Βιβλική και Πρώϊμη Χριστιανική Αισθητική Έκφραση10
3.3Βίβλος και Λατρεία*10

Μαθήματα Επιλογής

ΚωδικόςΜάθημαECTS
3.4Βίβλος, Τέχνη – Λογοτεχνία και Παιδαγωγικές Εφαρμογές10
3.5Βίβλος και Ηθικά Διλήμματα10

Τα μαθήματα επιλογής δύνανται να αντικατασταθούν το μάθημα 3.3  Στην αρχή εκάστου ακαδ. έτους θα καθορίζεται ποια από τα προσφερόμενα επιλεγόμενα θα διδαχθούν.

Δ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
4.1Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας30

2. Ειδίκευση: Πατρολογία, Εκκλησιαστική Γραμματεία, Eκκλησιαστική Ιστορία, και Δογματική Θεολογία

Θεματική ενότητα Α: Πατρολογία, Εκκλησιαστική Γραμματεία και Δογματική Θεολογία

Α’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
1.1Μεθοδολογία Επιστημονικής έρευνας και συγγραφής (θεωρία και πρακτική)10
1.2Ειδικά θέματα Πατρολογίας10
1.3Ειδικά θέματα Ιστορίας Δογμάτων10

Β’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
2.1Ειδικά θέματα Νεοελληνικής Εκκλησιαστικής Γραμματείας10
2.2Ειδικά θέματα Ερμηνείας Πατέρων – Πατερικής Θεολογίας10
2.3Μεταβυζαντινή Θεολογική Γραμματεία10

Γ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
3.1Ειδικά θέματα Προαγωγής Ψυχικής Υγείας στην Ορθόδοξη Εκκλησιαστική Γραμματεία10
3.2Ησυχαστικές έριδες και Γρηγόριος Παλαμάς10
3.3Ειδικά θέματα Εκκλησιαστικής Γραμματείας10

Δ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
4.1Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας30

Θεματική ενότητα Β: Εκκλησιαστική Ιστορία  

Α’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
1.1Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας και Συγγραφής (θεωρία και πρακτική)10
1.2Χριστολογικές Αιρέσεις του Ζ ́ αιώνα10
1.3Εκκλησία και Κράτος στο Βυζάντιο10

Β’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
2.1Ειδικά Θέματα Γενικής Εκκλησιαστικής Ιστορίας10
2.2Εκκλησιαστική Πολιτική του Βυζαντίου10
2.3Ειδικά Θέματα Διδασκαλίας Οικουμενικών Συνόδων10

Γ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
3.1Ειδικά Θέματα Ιστορίας και Γραμματείας της Εκκλησίας της Ελλάδος10
3.2Η Συνοδική Καταδίκη των Αντιησυχαστών κατά τον ΙΔ ́ αιώνα10
3.3Πηγές Βυζαντινής Ιστορίας10

Δ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
4.1Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας30

3. Ειδίκευση: Λειτουργική – Αγιολογία

Θεματική ενότητα Α: Ιστορία και Θεολογία της Λατρείας

Α’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
1.1Πηγές της Λατρείας στην ανατολική και δυτική θρησκευτική παράδοση10
1.2Ακολουθίες του Νυχθημέρου - Ωρολόγιον10
1.3Μεθοδολογία Επιστημονικής έρευνας και συγγραφής10

Β’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
2.1Θέματα Θεολογίας της Λατρείας10
2.2Βυζαντινός Λειτουργικός Τύπος-Ευχολόγιον10
2.3Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου
ΠΜΣ
10

Γ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
3.1Το χριστιανικό εορτολόγιο: ιστορικοθεολογική και λαογραφική προσέγγιση10
3.2Ερμηνεία Θείας Λειτουργίας της Κωνσταντινουπόλεως10
3.3Η αισθητική και ο λειτουργικός χαρακτήρας της ορθόδοξης λειτουργικής τέχνης10

Δ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
4.1Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας30

Θεματική ενότητα Β: Αγιολογία

Α’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
1.1Βιογράφοι και Συναξαριστές μέχρι τον 15ο αιώνα10
1.2Μεθοδολογία Επιστημονικής έρευνας και συγγραφής10
1.3Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου
ΠΜΣ
10

Β’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
2.1Αγιολογική Αφηγηματολογία των Πρώτων Αιώνων (Γεροντικά-Ψυχωφελείς Διηγήσεις)10
2.2Από τον γάμο στον .... ηρωικό θάνατο. Πορτρέτα αγίων γυναικών10
2.3Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου ΠΜΣ10

Γ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
3.1Πρόσωπα και Τάσεις Βυζαντινής και Ύστερης Βυζαντινής Περιόδου στην Αγιολογία μέχρι 15ο αιώνα10
3.2Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου ΠΜΣ10
3.3Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου ΠΜΣ10

Δ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
4.1Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας30

Θεματική ενότητα Γ: Υμνολογία

Α’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
1.1Πηγές της εκκλησιαστικής Υμνογραφίας στην ανατολική και δυτική θρησκευτική παράδοση10
1.2Μεθοδολογία Επιστημονικής έρευνας και συγγραφής10
1.3Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου ΠΜΣ10

Β’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
2.1Θεολογικά θέματα της εκκλησιαστικής Υμνογραφίας10
2.2Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου ΠΜΣ10
2.3Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου ΠΜΣ10

Γ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
3.1Εκκλησιαστικοί υμνογράφοι στην ανατολική και δυτική θρησκευτική παράδοση10
3.2Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου ΠΜΣ10
3.3Μάθημα άλλης θεματικής ενότητας ή ειδίκευσης εντός του ιδίου ΠΜΣ10

Δ’ εξάμηνο

Υποχρεωτικά μαθήματα

ΚωδικόςΜάθημαECTS
4.1Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας30

Τι  άλλο πρέπει να ξέρω :  

Χρήσιμα Έντυπα: 

Περισσότερα στοιχεία :

Διάρκεια Λειτουργίας

Το ΠΜΣ «Πηγές, Λατρεία και Διαπολιτισμικός Βίος του Χριστιανισμού» θα λειτουργήσει έως το ακαδημαϊκό έτος 2027-2028 εφόσον πληροί τα κριτήρια της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 32 και την παρ. 6 του άρθρου 44 του ν. 4485/2017.

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ