ΠΜΣ: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

το άρθρο ενημερώθηκε στις 03.01.2023

Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Σχολή Επιστημών Αγωγής

Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Αθήνα)

ΠΜΣ: «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» (“Special Education and Instruction”)

Έδρα:

Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών  Ναυαρίνου 13Α Αθήνα Τ.Κ. 10680 Αθήνα

Τηλέφωνα:  2103688197 Fax:  210 3688015

Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :

Το ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» έχει ως σκοπό την κατάρτιση εξειδικευμένων επιστημόνων, ερευνητών, εκπαιδευτών, εκπαιδευτικών και στελεχών της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, ώστε αυτοί να μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας, στην προαγωγή της επιστημονικής γνώσης και στην εφαρμογή κατάλληλων πρακτικών στους τομείς της Ειδικής Αγωγής, Εκπαίδευσης και Ψυχολογίας των ατόμων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Συγκεκριμένα, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στo ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση», τα  επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα αναμένονται να είναι:

    • η εξοικείωση με προφίλ παιδιών και εφήβων που χρήζουν Ειδικής Αγωγής, χαρακτηριστικά ή/και κλινικά παραδείγματα ανά αναπηρία και συναφείς δυσκολίες στο γνωστικό, συμπεριφορικό και επικοινωνιακό τομέα,
    • η γνώση, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή πρακτικών και εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης, με στόχο την παρέμβαση σε ατομικό, οικογενειακό και σχολικό επίπεδο,
    • η αναβάθμιση των γνώσεων των εκπαιδευτικών στο Γενικό Σχολείο, των επαγγελματιών και των επιστημόνων Ειδικής Αγωγής, με στόχο την πρόληψη και έγκαιρη παρέμβαση,
    • η ενίσχυση των επαγγελματικών δεξιοτήτων του ειδικού, εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στις δομές Ειδικής Αγωγής και εν γένει Εκπαίδευσης,
    • η βελτίωση των κοινωνικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων όλων των ειδικοτήτων που σχετίζονται με τον χώρο της Ειδικής Αγωγής και εν γένει Εκπαίδευσης, με βάση τη φιλοσοφία της σχολικής, εκπαιδευτικής και κοινωνικής συμπερίληψης,
    • η υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία (ΑμΑ) και των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΑμΕΕΑ) για την ομαλή μετάβασή τους προς την ενηλικίωση,
    • η υποστήριξη των εκπαιδευτικών που εργάζονται στις δομές Ειδικής Αγωγής και εν γένει Εκπαίδευσης, μέσω ενός εκσυγχρονισμένου επιμορφωτικού έργου, με έμφαση στον καθολικό σχεδιασμό για όλους.

Τίτλος Σπουδών:

Το ΠΜΣ απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) στην «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» (“Special Education and Instruction”). Ο μεταπτυχιακός τίτλος απονέμεται από το ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ.

Διάρκεια σπουδών :

Για την απόκτηση ΔΜΣ απαιτούνται συνολικά εκατόν είκοσι (120) πιστωτικές μονάδες (ECTS). Κατά τη διάρκεια των σπουδών, οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες υποχρεούνται σε παρακολούθηση και επιτυχή εξέταση μεταπτυχιακών μαθημάτων και στην εκπόνηση μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας. Η χρονική διάρκεια για την απονομή του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) του Προγράμματος ορίζεται σε τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα.

Γλώσσα Διδασκαλίας: Τα μαθήματα διεξάγονται στην ελληνική γλώσσα.

Δίδακτρα: Τα τέλη φοίτησης ανέρχονται στο ποσό των 2.400 € συνολικά (600 €/εξάμηνο φοίτησης), τα οποία καταβάλλονται πριν από την έναρξη κάθε εξαμήνου σπουδών.

Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:

Στο Π.Μ.Σ. γίνονται δεκτοί:

[1] πτυχιούχοι Τμημάτων και Σχολών των Ελληνικών Πανεπιστημίων·

[2] πτυχιούχοι Τμημάτων των ΑΤΕΙ συναφούς γνωστικού αντικειμένου·

[3] πτυχιούχοι αντίστοιχων Τμημάτων της αλλοδαπής ή αναγνωρισμένων ανώτατων τριτοβάθμιων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της αλλοδαπής.

Ο αριθμός εισακτέων στο Πρόγραμμα ορίζεται ετησίως σε σαράντα πέντε (45) φοιτητές. Επιπλέον του αριθμού των εισακτέων γίνεται δεκτός ως υπεράριθμος ένα μέλος κατ’ έτος από τις κατηγορίες Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π., εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 4485/2017.

Υποψήφιοι μπορούν να είναι και τελειόφοιτοι φοιτητές, οι οποίοι θα έχουν περατώσει επιτυχώς τις υποχρεώσεις των προπτυχιακών σπουδών τους πριν από τη λήξη των εγγραφών και θα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις εισαγωγής στο Π.Μ.Σ.

Διαδικασία επιλογής:

Η επιλογή των φοιτητών γίνεται σύμφωνα με τον ν. 4485/2017 και τις προβλέψεις του παρόντος Κανονισμού Μεταπτυχιακών Σπουδών. Περί το τέλος του εαρινού εξαμήνου, μετά την εισήγηση της ΣΕ και με απόφαση της Συνέλευσης του ΠΤΔΕ – ΕΚΠΑ, δημοσιεύεται και αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΠΤΔΕ και του Ιδρύματος προκήρυξη/πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εισαγωγή μεταπτυχιακών φοιτητών στο Π.Μ.Σ. Η προκήρυξη λαμβάνει ευρεία δημοσιότητα σε κάθε πρόσφορο ηλεκτρονικόή έντυπο μέσον.

Για την επιλογή των φοιτητών που θα παρακολουθήσουν το Π.Μ.Σ., εκτός των υποχρεωτικών για τη συμμετοχή τους δικαιολογητικών (δηλαδή πτυχίο Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ και γλωσσομάθεια σε επίπεδο Β2), αξιολογούνται:

Κριτήρια επιλογής υποψηφίων

Αξιολογικές μονάδες

Βαθμός πτυχίου Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ – βαθμός συναφών με την κατεύθυνση προπτυχιακών μαθημάτων – διπλωματική ή πτυχιακή εργασία

μέχρι 10 α.μ.

Επιπλέον ξένη/-ες γλώσσα/-ες σε επίπεδο τουλάχιστον Β2

μέχρι 5 α.μ

Περισσότερα του ενός πτυχία Α.Ε.Ι.

μέχρι 5 α.μ

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης

μέχρι 5 α.μ

Διδακτορικό Δίπλωμα

μέχρι 5 α.μ

Δημοσιευμένες επιστημονικές εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά με το σύστημα των κριτών ή πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων

μέχρι 10 α.μ

Επιμορφωτικά σεμινάρια τουλάχιστον εξαμηνιαίας διάρκειας

μέχρι 5 α.μ

Πτυχίο ΠΤΔΕ – ΕΚΠΑ

5 α.μ

Η απόδοση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια προφορικής συνέντευξης μέχρι 50 α.μ.

Η αξιολόγηση των κριτηρίων επιλογής και η βαθμολόγησή τους γίνεται από τριμελή επιτροπή που ορίζεται από τη Συνέλευση του Τμήματος και αποτελείται από μέλη Δ.Ε.Π. του Τμήματος που έχουν αναλάβει διδακτικό έργο στο Π.Μ.Σ., με τις διαδικασίες που περιγράφονται παρακάτω. Η βαθμολόγηση των κριτηρίων γίνεται σε κλίμακα από 0 μέχρι 100 και κάθε υποψήφιος πιστώνεται με συγκεκριμένο αριθμό αξιολογικών μονάδων (α.μ.) αυτής της κλίμακας.

Τα ειδικά προσόντα των υποψηφίων, όπως αυτά προκύπτουν από τα δικαιολογητικά που οι ίδιοι έχουν  καταθέσει, καταγράφονται από τη Γραμματεία του Π.Μ.Σ. και στη συνέχεια αξιολογούνται και βαθμολογούνται από την επιτροπή αξιολόγησης.

Διευκρινίζεται ότι:

α) Η διπλωματική ή πτυχιακή εργασία βαθμολογείται από την επιτροπή αξιολόγησης μόνο όταν είναι σχετική με το γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ. Διπλωματική ή πτυχιακή εργασία που κρίνεται ότι δεν είναι σχετική με το γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ. μπορεί στη συνέχεια να αξιολογηθεί και να βαθμολογηθεί ως δημοσιευμένη επιστημονική εργασία. Στην περίπτωση αυτή η βαθμολογία που δίνεται για την εργασία δεν μπορεί να ξεπερνά τις 3 α.μ.

β) Το ερευνητικό-επιστημονικό έργο του υποψηφίου αξιολογείται και βαθμολογείται μόνο όταν αυτό είναι δημοσιευμένο σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά τα οποία χρησιμοποιούν το σύστημα των κριτών ή πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων.

γ) Τα πρόσθετα πτυχία ΑΕΙ αξιολογούνται ως εξής: δύο (2) α.μ. για το πρώτο πρόσθετο πτυχίο και από 1 α.μ. για κάθε επιπλέον πτυχίο. Τα πτυχία πανεπιστημίων της αλλοδαπής μοριοδοτούνται μόνον όταν είναι αναγνωρισμένα από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. ως ισότιμα με τα πτυχία πουχορηγούνται από τα ελληνικά Α.Ε.Ι.

δ) Η κατοχή ξένων γλωσσών πέραν της υποχρεωτικής πιστώνεται ως εξής: μία (1) α.μ. για κάθε πρόσθετη ξένη γλώσσα επιπέδου τουλάχιστον Β2. Πριμοδοτείται με δύο (2) α.μ. το επίπεδο C1 και τρεις (3) α.μ. το επίπεδο C2, μέχρι τη συμπλήρωση του ανωτάτου ορίου τωνα.μ. Η κατοχή των πρόσθετων ξένων γλωσσών για να μοριοδοτηθεί πρέπει να πιστοποιείται σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται και για την πιστοποίηση της πρώτης ξένης γλώσσας.

Το σύνολο των α.μ. που είναι δυνατό να συγκεντρώσειένας υποψήφιος από τα ειδικά προσόντα που έχει, όπως περιγράφονται παραπάνω, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 50 α.μ.

Προφορική συνέντευξη των υποψηφίων:

Για την επιλογή των υποψηφίων στο Π.Μ.Σ. πραγματοποιείται σχετική προφορική συνέντευξη από τριμελή επιτροπή αξιολόγησης. Η απόδοση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της προφορικής συνέντευξης συνεκτιμάται για την επιλογή τους στο Π.Μ.Σ. Ο ανώτατος αριθμός α.μ. που μπορεί να πιστωθεί ένας υποψήφιος από την προφορική συνέντευξη είναι 50.

Η προφορική συνέντευξη γίνεται σε θέματα ευρύτερου παιδαγωγικού, επιστημονικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος και αποβλέπει:

Στη διαπίστωση της γενικής επιστημονικής κατάρτισης του υποψηφίου και τη συγκρότηση της προσωπικότητάς του.

Στην επισήμανση ειδικών προσόντων και άλλων χαρακτηριστικών και δραστηριοτήτων του υποψηφίου.

Στον εντοπισμό πιθανών ελλείψεων του υποψηφίου, οι οποίες θα οδηγούσαν στην παρακολούθηση από τον υποψήφιο συμπληρωματικών προπτυχιακών μαθημάτων, εργαστηρίων ή πρακτικών ασκήσεων.

Στον εντοπισμό των δυσκολιών που πιθανόν να έχει ο υποψήφιος για την ανελλιπή παρακολούθηση των μαθημάτων και των λοιπών υποχρεώσεων του Π.Μ.Σ.

Στη διακρίβωση ιδιαιτεροτήτων και άλλων στοιχείων που έχει ο υποψήφιος και τα οποία μπορεί να παίξουν ρόλο στην ομαλή ένταξή του στο Π.Μ.Σ.

Τα μέλη της επιτροπής αξιολογούν χωριστά κάθε υποψήφιο και τον βαθμολογούν με συγκεκριμένο αριθμό μονάδων, οι οποίες δεν μπορεί να είναι περισσότερες από 50 α.μ. Ο αριθμός των α.μ. που πιστώνεται τελικά ο υποψήφιος από την απόδοσή του στην προφορική συνέντευξη είναι ο μέσος όρος των αριθμών των α.μ. με τις οποίες βαθμολόγησαν τον υποψήφιο όλα τα μέλη της επιτροπής συνέντευξης.

Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)

Α’ Εξάμηνο:

Υποχρεωτικά Μαθήματα

    • Σύγχρονα θέματα ειδικής αγωγής
    • Μεθοδολογία έρευνας
    • Ψυχοπαιδαγωγική
    • Διδακτική μεθοδολογία και πρακτική άσκηση Ι

Β’ Εξάμηνο:
Υποχρεωτικά Μαθήματα

    • Ψυχικές διαταραχές παιδιών και εφήβων
    • Προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης
    • Διαταραχή αυτιστικού φάσματος: Ψυχολογική και εκπαιδευτική προσέγγιση
    • Συμβουλευτική, επαγγελματικός προσανατολισμός και αποκατάσταση στην ειδική αγωγή

Γ’ Εξάμηνο:
Υποχρεωτικά Μαθήματα

    • Διαφοροποίηση σχολικού προγράμματος για παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και νοητική αναπηρία
    • Νευροεπιστήμες και Ειδική Αγωγή
    • Δύο κατ’ επιλογήν  υποχρεωτικά μαθήματα
    • Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας Ι

Δ’ Εξάμηνο:

    • Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας ΙΙ
    • Πρακτική άσκηση

Μαθήματα κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά (επιλέγονται δύο):

1. Αισθητηριακές και κινητικές αναπηρίες.

2. Αγωγή λόγου-Λογοθεραπεία – Διαταραχές λόγου και ομιλίας.

3. Ψυχοκοινωνικά προβλήματα: Πρόληψη και συμβουλευτική.

4. Στατιστική με τη χρήση λογισμικού.

5. Οργανωσιακή Ψυχολογία και θέματα διοίκησης στην Ειδική Αγωγή.

6. Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Ειδική Αγωγή.

7. Χαρισματικοί και ταλαντούχοι μαθητές – Υψηλέςνοητικές ικανότητες.

8. Κοινωνιολογία ΑΜΕΑ.

Η ανακατανομή των μαθημάτων στα εξάμηνα γίνεται με εισήγηση της Συντονιστικής Επιτροπής και απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος.

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Χρήσιμα Έντυπα:

Περισσότερα στοιχεία :

Διάρκεια Λειτουργίας

Το ΠΜΣ θα λειτουργήσει μέχρι το ακαδημαϊκό έτος 2029-2030, εφόσον πληροί τα κριτήρια της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ