το άρθρο ενημερώθηκε στις 06.07.2025
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Σχολή Κλασσικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών (Κομοτηνή)
Έδρα:
Διεύθυνση: Πανεπιστημιούπολη, 69100 Κομοτηνή
Τηλέφωνο 2531039900/39903 Email : secr@hs.duth.gr
Διάρθρωση του τμήματος:
Στο Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών υλοποιούνται τα εξής προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών:
α) Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας,
β) Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό.
Το Τμήμα απονέμει τα αντίστοιχα πτυχία ανάλογα με το πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών. Η εισαγωγή νέων φοιτητών πραγματοποιείται σε επίπεδο Σχολής.
Διάρκεια Σπουδών: 4 έτη (8 εξάμηνα)
Πρόγραμμα: Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας
Βασικός σκοπός του Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών και του ΠΠΣ «Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας» είναι να παρέχει στους φοιτητές μία άρτια και ολιστική κατάρτιση στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες μέσα από την πολυδιάστατη κριτική μελέτη και ανάλυση του ανθρώπινου παράγοντα και των τεχνουργημάτων του: τη γραμματεία από την κλασική αρχαιότητα έως και σήμερα, τη γλώσσα ως σύστημα, ως κοινωνική πρακτική και ως αναγκαία συνθήκη της γνώσης, της μάθησης και της επικοινωνίας, τα τοπικά, εθνικά και παγκόσμια ιστορικά γεγονότα, τεκμήρια και επιτεύγματα με τις κοινωνικές, πληθυσμιακές, πολιτισμικές, πολιτικές και οικονομικές τους αναγνώσεις, την ανθρώπινη εμπειρία, όπως αποτυπώνεται στη βιολογική εξέλιξη, στα φυσικά κατάλοιπα του ανθρώπινου παρελθόντος, στην ανθρώπινη συμπεριφορά και ψυχολογία, στις κοινωνίες και τους πολιτισμούς, προωθώντας τις ιδέες και τις αξίες της ανθρωπιστικής εκπαίδευσης.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Το πρόγραμμα σπουδών του ΠΠΣ «Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας» του Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΔΠΘ διασφαλίζει την άρτια κατάρτιση των φοιτητών για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη. Τα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος συνοψίζονται ως εξής:
Oι φοιτητές μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών θα μπορούν:
-
- να συζητήσουν κριτικά τις θεωρητικές και εφαρμοσμένες αρχές που διέπουν ένα μεγάλο εύρος πεδίων και κλάδων στο πλαίσιο της Φιλολογίας, της Ιστορίας και της Ανθρωπολογίας.
- να εφαρμόζουν κριτικά τις κατακτηθείσες θεωρητικές γνώσεις στην πρακτική και την έρευνα.
- να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν επιστημονικά τεκμηριωμένα προγράμματα ή παρεμβάσεις που στοχεύουν στην περιγραφή, ανάλυση, ερμηνεία και της ανθρώπινης υπόστασης και των κοινωνικοπολιτισμικών φαινομένων ή/και τη διδασκαλία, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες των ατόμων ή των ομάδων
- να παρακολουθούν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα των προγραμμάτων/παρεμβάσεων, να τροποποιούν και να επαναπροσδιορίζουν τις στρατηγικές τους, και να επανασχεδιάζουν το πρόγραμμά τους σύμφωνα με τα αποτελέσματα.
- να προσεγγίζουν κριτικά και να αναστοχάζονται σχετικά με τον ίδιο ρόλο και τη συνεισφορά τους στο αποτέλεσμα.
- να επιδεικνύουν επαγγελματική ευθύνη και συνέπεια, δεοντολογική συμπεριφορά και σεβασμό προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ικανότητες και ανάγκες των ατόμων ή των ομάδων.
- να αναζητούν, να αξιολογούν και να χρησιμοποιούν κριτικά νέα επιστημονικά δεδομένα και πληροφορίες από διαφορετικές πηγές, προκειμένου να στηρίζουν και να στοιχειοθετούν τις επιλογές και αποφάσεις τους.
- να παρακολουθούν συστηματικά τις επιστημονικές εξελίξεις και να ενσωματώνουν κριτικά νέες πρακτικές και μεθόδους στην πρακτική τους.
- να επικοινωνούν αποτελεσματικά, προφορικά, γραπτά ή με άλλα μέσα, επιστημονικές πληροφορίες, τεκμηριωμένες συμβουλές και την επαγγελματική τους γνώμη σε άτομα/ομάδες, σε συναδέλφους και στην ευρύτερη κοινότητα.
- να επιδεικνύουν διαπροσωπικές και συνεργατικές δεξιότητες, να είναι ικανοί να αναπτύσσουν επιτυχημένες επαγγελματικές σχέσεις, καθώς και να θεσπίζουν αποτελεσματικές συνεργασίες με συναδέλφους και με επαγγελματίες άλλων ειδικοτήτων στο πλαίσιο διεπιστημονικών ομάδων.
- να διατυπώνουν και να στηρίζουν ερευνητικά ερωτήματα, να ελέγχουν υποθέσεις και να φέρουν εις πέρας μικρής κλίμακας έρευνες, χρησιμοποιώντας ποιοτικές και ποσοτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις, τόσο σε ακαδημαϊκά όσο και επαγγελματικά πλαίσια.
Κατευθύνσεις:
Το ΠΠΣ Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες μαθημάτων:
-
- Μαθήματα Υποβάθρου: Τα μαθήματα εκείνα που, αν και δεν αναφέρονται άμεσα στην επιστήμη που θεραπεύει το Πρόγραμμα Σπουδών, ωστόσο αποτελούν αναγκαία προϋπάρχουσα επιστημονική γνώση, για να μπορέσει κάποιος να αντιληφθεί θέματα άμεσα εντασσόμενα σ’ αυτήν
- Μαθήματα Επιστημονικής Περιοχής: Πρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών
- Μαθήματα Γενικών Γνώσεων: Μαθήματα που δεν σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στοχεύουν στην ευρύτερη παιδεία του φοιτητή ως επιστήμονα και πολίτη
- Μαθήματα Ανάπτυξης Δεξιοτήτων: Μαθήματα που δεν στοχεύουν στην παροχή επιστημονικής γνώσης στο αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στην καλλιέργεια και ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων των φοιτητών.
Η επιλογή Κατεύθυνσης γίνεται από τους φοιτητές του ΠΠΣ «Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας του Τμήματος στην αρχή του Ε΄ εξαμήνου σπουδών μαζί με τις δηλώσεις μαθημάτων του εξαμήνου αυτού και μέσα στις αντίστοιχες προθεσμίες, που έχουν οριστεί από τη Συνέλευση του Τμήματος. Η επιλογή Κατεύθυνσης από τους εγγεγραμμένους φοιτητές γίνεται βάσει ισόποσης ποσόστωσης και για τις τρεις (3) Κατευθύνσεις (Φιλολογίας, Ιστορίας, Ανθρωπολογίας) ως εξής:
-
- 33,33% για την Κατεύθυνση Φιλολογίας
- 33,33% για την Κατεύθυνση Ιστορίας
- 33,33% για την Κατεύθυνση Ανθρωπολογίας
Κάθε φοιτητής θα δηλώνει με σειρά προτεραιότητας και τις τρεις Κατευθύνσεις, αλλά η τελική κατάταξη σε Κατεύθυνση θα γίνεται με βάση τον μέσο όρο της βαθμολογίας όλων των μαθημάτων Α’ Κύκλου.
Ενδεικτικά Μαθήματα:
Εισαγωγή στην Ελληνική Αρχαιογνωσία, Εισαγωγή στη Ρώμη και στον Πολιτισμό της, Εισαγωγή στην Ιστορία της Ελληνικής και Ρωμαϊκής Αρχαιότητας, Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Ιστορία, Δημογραφία, Βυζαντινή Ιστορία, Μεθοδολογία Έρευνας, Τεχνητή Νοημοσύνη και πρακτικές εφαρμογές στις ανθρωπιστικές επιστήμες, Κοινωνιογλωσσολογία και Διαλεκτολογία, Βυζαντινή Ποίηση, Ο κόσμος της Ύστερης Αρχαιότητας, Θέματα σύγχρονης βαλκανικής ιστορίας, Αρχαία Ελληνική Τέχνη και Αρχιτεκτονική, Διαπροσωπικές και διομαδικές σχέσεις, Διαπολιτισμική παιδαγωγική, κ.α.
Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο και κατεύθυνση: Πρόγραμμα Σπουδών
Πρόγραμμα: Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό
Βασικός σκοπός του Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών και του ΠΠΣ «Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό» θα είναι η παροχή γνώσεων, η απόκτηση και η ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων που θα επιτρέψουν στους αποφοίτους να γίνουν δημιουργικοί επαγγελματίες στον τομέα των ψηφιακών τεχνολογιών και των τεχνών/πολιτισμού. Το ΠΠΣ θα εκπαιδεύει φοιτητές ώστε να αναπτύξουν τις τεχνικές και δημιουργικές ικανότητες που απαιτούνται για να σταδιοδρομήσουν σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελματικών τομέων, όπως είναι:
-
- Πολιτιστικοί οργανισμοί (μουσεία, γκαλερί, αρχεία, βιβλιοθήκες),
- Εκπαιδευτικοί και ακαδημαϊκοί φορείς,
- Τεχνολογικές εταιρείες που ειδικεύονται στην ανάπτυξη πολιτιστικών εφαρμογών,
- Καλλιτεχνικές και πολιτιστικές παραγωγές που χρησιμοποιούν ψηφιακά μέσα,
- Ερευνητικά κέντρα που ασχολούνται με την ψηφιακή πολιτιστική κληρονομιά,
- Δημιουργικές βιομηχανίες που περιλαμβάνουν την ψηφιακή παραγωγή περιεχομένου, την ψηφιακή διαχείριση πολιτιστικών δεδομένων και την ανάπτυξη διαδραστικών εμπειριών για την πολιτιστική κληρονομιά.
Το ΠΠΣ, επίσης, θα προετοιμάζει τους αποφοίτους να προσαρμόζονται στις συνεχείς τεχνολογικές εξελίξεις και να αναπτύσσουν νέες δεξιότητες στο διεπιστημονικό πεδίο των ψηφιακών τεχνολογιών και του πολιτισμού. Πιο συγκεκριμένα, με την επιτυχή ολοκλήρωση της φοίτησης στο ΠΠΣ, οι φοιτητές θα μπορούν να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για την ψηφιακή διαχείριση και την προώθηση πολιτιστικών και καλλιτεχνικών αγαθών, να συνεισφέρουν στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, να αναπτύξουν ψηφιακές στρατηγικές και εφαρμογές για τον πολιτιστικό τομέα και να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους ως εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ86 στη δημόσια ή στην ιδιωτική εκπαίδευση, καθώς και σε δομές τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Το πρόγραμμα σπουδών του ΠΠΣ «Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό» του Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΔΠΘ διασφαλίζει την άρτια κατάρτιση των φοιτητών για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη. Τα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος συνοψίζονται ως εξής:
Oι φοιτητές μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών θα μπορούν να:
-
- κατανοούν και αναλύουν την ιστορική, καλλιτεχνική και πολιτιστική εξέλιξη μέσω θεωρητικών και κριτικών προσεγγίσεων, καθώς και να προσαρμόζουν αυτή τη γνώση στην ανάπτυξη και την προώθηση ψηφιακών πολιτιστικών έργων,
- σχεδιάζουν και διαχειρίζονται ψηφιακές συλλογές και εκθέσεις για πολιτιστικούς και καλλιτεχνικούς οργανισμούς,
- χρησιμοποιούν σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και λογισμικά για τη διαχείριση, την ανάλυση και την προβολή πολιτιστικών και καλλιτεχνικών δεδομένων,
- συνεργάζονται με επιστημονικό προσωπικό και επαγγελματίες από διαφορετικούς τομείς (π.χ. ιστορικούς, αρχαιολόγους, μουσειολόγους, καλλιτέχνες, σχεδιαστές, προγραμματιστές) για τη διεξαγωγή ερευνών σε θέματα τεχνών και πολιτισμού, αξιοποιώντας γραπτές και προφορικές πηγές, αρχειακό εθνογραφικό, αρχαιολογικό, λαογραφικό, κ.ά. υλικό,
- συνεργάζονται με επιστημονικό προσωπικό και επαγγελματίες από διαφορετικούς τομείς (π.χ. ιστορικούς, αρχαιολόγους, μουσειολόγους, καλλιτέχνες, σχεδιαστές, προγραμματιστές) για την υλοποίηση κοινών έργων,
- συνεργάζονται με καλλιτεχνικούς και πολιτιστικούς φορείς για την ανάπτυξη ψηφιακών στρατηγικών προώθησης και επικοινωνίας του πολιτιστικού περιεχομένου.
- εφαρμόζουν σύγχρονες τεχνολογίες ψηφιοποίησης και ανάλυσης δεδομένων για τη συνεργατική ανάπτυξη και την προώθηση του πολιτιστικού αποθέματος,
- εφαρμόζουν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης δεδομένων στη μελέτη και την προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ανάπτυξη και διαχείριση πολιτιστικών εφαρμογών,
- αναπτύσσουν πολυμεσικές και διαδραστικές εφαρμογές για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, αξιοποιώντας τεχνολογίες όπως είναι η επαυξημένη και η εικονική πραγματικότητα,
- εφαρμόζουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους με δημιουργικότητα, αξιοποιώντας σύγχρονες διδακτικές μεθόδους με την εφαρμογή ψηφιακών μέσων ως εκπαιδευτικοί ΠΕ86,
- διαχειρίζονται γνωστικούς και ανθρώπινους πόρους στην εκπαιδευτική διαδικασία με παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια γνώσεων και δεξιοτήτων.
Οι απόφοιτοι του ΠΠΣ θα διαθέτουν τα προσόντα να:
-
- δημιουργούν και να διαχειρίζονται ψηφιακές πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εφαρμογές,
- αναπτύσσουν και να εφαρμόζουν στρατηγικές ψηφιακής διαχείρισης πολιτιστικών δεδομένων,
- χρησιμοποιούν τεχνολογίες αιχμής για την ψηφιοποίηση, τεκμηρίωση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς,
- εφαρμόζουν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης δεδομένων για τη μελέτη και προώθηση πολιτιστικών έργων,
- συνεργάζονται σε διαθεματικές ομάδες, συνδυάζοντας τη γνώση των τεχνών και των ψηφιακών τεχνολογιών για την επίλυση σύνθετων προβλημάτων στον τομέα του πολιτισμού,
- διεξάγουν έρευνες σε θέματα τεχνών και πολιτισμού,
- σταδιοδρομήσουν σε επαγγελματικά περιβάλλοντα που απαιτούν συνδυασμό καλλιτεχνικής και τεχνολογικής γνώσης,
- εργαστούν σε μουσεία, γκαλερί, αρχεία, βιβλιοθήκες, πολιτιστικούς και καλλιτεχνικούς οργανισμούς, εταιρείες πληροφορικής, εκπαιδευτικά ιδρύματα και άλλους συναφείς τομείς,
- εργαστούν ως εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ86 Πληροφορικής στη δημόσια ή στην ιδιωτική εκπαίδευση,
- εργαστούν ως εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ86 Πληροφορικής σε δομές τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων,
- αναπτύξουν καριέρα ως ελεύθεροι επαγγελματίες στον τομέα των ψηφιακών τεχνών και του πολιτισμού,
- μετεκπαιδευτούν και να εξειδικευτούν περαιτέρω με τη φοίτηση στον Β΄ και Γ΄ κύκλο σπουδών, σε Προγράμματα Διδακτορικών και Μεταδιδακτορικών Σπουδών σε τομείς που αφορούν την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία του ΠΠΣ, όπως αναφέρθηκαν.
Ενδεικτικά Μαθήματα:
Λογοτεχνία και Πολιτισμός, Ιστορία της Τέχνης, Βασικές Αρχές Προγραμματισμού, Επιμέλεια και Έκδοση Ψηφιακών Τεκμηρίων για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Στατιστική, Μελέτες για τον Πολιτισμό: Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις, Μουσεία, Διαχείριση Συλλογών και Εκθεσιακός Σχεδιασμός, Εισαγωγή στη Μηχανική Μάθηση, Τεχνητή Νοημοσύνη και Εφαρμογές στον Πολιτισμό, Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών στον Πολιτισμό, Επικοινωνία, Βιοπληροφορική, Ψηφιακή Αφήγηση: Δομές και Τεχνικές, Προγραμματισμός Εφαρμογών – Παιχνιδοποίη, Ανάπτυξη Εφαρμογών Κινητών Συσκευών για Πολιτιστικά Περιβάλλοντα κ.α.
Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο και κατεύθυνση: Πρόγραμμα Σπουδών
Περισσότερα στοιχεία:
- Ηλεκτρονική Διεύθυνση του τμήματος: Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Οδηγός Σπουδών του ΠΠΣ «Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας» (ακαδ. έτος 2025-2026)
- Οδηγός Σπουδών του ΠΠΣ «Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό» (ακαδ. έτος 2025-2026)
Για το Πρόγραμμα: Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας
Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές
Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών τους άλλοι σε μεγαλύτερο και άλλοι σε μικρότερο βαθμό (ανάλογα και με τις επιμέρους επιδόσεις τους) θα είναι σε θέση:
- να συζητήσουν κριτικά τις θεωρητικές και εφαρμοσμένες αρχές που διέπουν ένα μεγάλο εύρος πεδίων και κλάδων στο πλαίσιο της Φιλολογίας, της Ιστορίας και της Ανθρωπολογίας.
- να εφαρμόζουν κριτικά τις κατακτηθείσες θεωρητικές γνώσεις στην πρακτική και την έρευνα.
- να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν επιστημονικά τεκμηριωμένα προγράμματα ή παρεμβάσεις που στοχεύουν στην περιγραφή, ανάλυση, ερμηνεία και της ανθρώπινης υπόστασης και των κοινωνικοπολιτισμικών φαινομένων ή/και τη διδασκαλία, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες των ατόμων ή των ομάδων.
- να παρακολουθούν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα των προγραμμάτων/ παρεμβάσεων, να τροποποιούν και να επαναπροσδιορίζουν τις στρατηγικές τους, και να επανασχεδιάζουν το πρόγραμμά τους σύμφωνα με τα αποτελέσματα.
- να προσεγγίζουν κριτικά και να αναστοχάζονται σχετικά με τον ίδιο ρόλο και τη συνεισφορά τους στο αποτέλεσμα.
- να επιδεικνύουν επαγγελματική ευθύνη και συνέπεια, δεοντολογική συμπεριφορά και σεβασμό προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ικανότητες και ανάγκες των ατόμων ή των ομάδων.
- να αναζητούν, να αξιολογούν και να χρησιμοποιούν κριτικά νέα επιστημονικά δεδομένα και πληροφορίες από διαφορετικές πηγές, προκειμένου να στηρίζουν και να στοιχειοθετούν τις επιλογές και αποφάσεις τους.
- να παρακολουθούν συστηματικά τις επιστημονικές εξελίξεις και να ενσωματώνουν κριτικά νέες πρακτικές και μεθόδους στην πρακτική τους.
- να επικοινωνούν αποτελεσματικά, προφορικά, γραπτά ή με άλλα μέσα, επιστημονικές πληροφορίες, τεκμηριωμένες συμβουλές και την επαγγελματική τους γνώμη σε άτομα/ομάδες, σε συναδέλφους και στην ευρύτερη κοινότητα.
- να επιδεικνύουν διαπροσωπικές και συνεργατικές δεξιότητες, να είναι ικανοί να αναπτύσσουν επιτυχημένες επαγγελματικές σχέσεις, καθώς και να θεσπίζουν αποτελεσματικές συνεργασίες με συναδέλφους και με επαγγελματίες άλλων ειδικοτήτων στο πλαίσιο διεπιστημονικών ομάδων.
- να διατυπώνουν και να στηρίζουν ερευνητικά ερωτήματα, να ελέγχουν υποθέσεις και να φέρουν εις πέρας μικρής κλίμακας έρευνες, χρησιμοποιώντας ποιοτικές και ποσοτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις, τόσο σε ακαδημαϊκά όσο και επαγγελματικά πλαίσια.
Επαγγελματικά Δικαιώματα Αποφοίτων
Οι πτυχιούχοι του Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών:
- Γίνονται δεκτοί στον διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ για την κατάρτιση πίνακα κατάταξης εκπαιδευτικών κατά κλάδο και ειδικότητα, με σκοπό τον διορισμό ή την πρόσληψή τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τον νόμο 3848/2010, άρθρο 2, παράγραφος 3, περίπτωση β΄, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τις διατάξεις του νόμου 4186/2013, άρθρο 36, παράγραφος 22, περίπτωση β΄και ε΄.
- Προσλαμβάνονται στην ιδιωτική εκπαίδευση, σύμφωνα με τον νόμο 3848/2010, άρθρο 8.
Επιπλέον μπορούν να εργάζονται σε:
- Βιβλιοθήκες, Πολιτιστικά-Πνευματικά κέντρα, Κ.Α.Π.Η. ως εμψυχωτές και υπεύθυνοι προγραμμάτων αναγνωστικών εμψυχώσεων, Λεσχών Ανάγνωσης και δημιουργικής γραφής με παιδιά, εφήβους και ενήλικες.
- Αρχεία.
- Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
- Δημόσια Διοίκηση και Τοπική Αυτοδιοίκηση.
- Διεθνείς Οργανισμούς με πολιτιστικό περιεχόμενο (π.χ. Unesco).
- Εκδοτικούς Οίκους ως επιμελητές, διορθωτές κειμένων, μεταφραστές κειμένων της αρχαίας ελληνικής, λατινικής και μεσαιωνικής ελληνικής γραμματείας, συγγραφείς εκπαιδευτικού υλικού και εγχειριδίων για τη διδασκαλία των κλασικών γλωσσών και της νεοελληνικής λογοτεχνίας καθώς και για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης/ξένης.
- Διαφημιστικούς οργανισμούς ως κειμενογράφοι.
- Τουριστικές επιχειρήσεις με πολιτιστικό και αρχαιογνωστικό περιεχόμενο.
- Θεατρικούς οργανισμούς ως επιμελητές θεατρικών κειμένων.
- Σε διάφορες σχολές (I.E.K., K.E.K., Σχολές του O.A.E.Δ., Σχολές Tουριστικών Eπαγγελμάτων, Σχολές Eνόπλων Δυνάμεων, Σχολή Aστυνομίας, Σχολή Nοσηλευτικής κ.ά.) ως ωρομίσθιοι καθηγητές / εκπαιδευτές .
- Σε εκδοτικούς οίκους και ερευνητικά κέντρα ως λεξικογράφοι.
- Σε ερευνητικά προγράμματα για διδασκαλία Eλληνικών σε Προγράμματα Aναλφαβητισμού και σε Oμάδες Kοινωνικά Aποκλεισμένων (π.χ. Tσιγγάνων).
- Σε ερευνητικά κέντρα ως ερευνητές για συγγραφή επιστημονικού έργου στα πεδία των αρχαιογνωστικών επιστημών, της μεσαιωνικής και νέας ελληνικής φιλολογίας και της γλωσσολογίας.
- Σε εκπαιδευτικούς φορείς ως εκπαιδευτικοί που σχεδιάζουν και υλοποιούν αναλυτικά προγράμματα για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας.
- Σε εταιρίες επεξεργασίας του λόγου ή ερευνητικά κέντρα επεξεργασίας της γλώσσας με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών.
Στο πλαίσιο του ΠΠΣ «Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας του Τμήματος, οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής επάρκειας σύμφωνα με τις εκάστοτε διατάξεις.
Για το Πρόγραμμα: Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό
Οι πτυχιούχοι του ΠΠΣ ΨΕΤΠ του Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών τους άλλοι σε μεγαλύτερο και άλλοι σε μικρότερο βαθμό (ανάλογα και με τις επιμέρους επιδόσεις τους) θα είναι σε θέση:
-
- θεωρητικών και κριτικών προσεγγίσεων, καθώς και να προσαρμόζουν αυτή τη γνώση στην ανάπτυξη και την προώθηση ψηφιακών πολιτιστικών έργων,
- σχεδιάζουν και διαχειρίζονται ψηφιακές συλλογές και εκθέσεις για πολιτιστικούς και καλλιτεχνικούς οργανισμούς,
- χρησιμοποιούν σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και λογισμικά για τη διαχείριση, την ανάλυση και την προβολή πολιτιστικών και καλλιτεχνικών δεδομένων,
- συνεργάζονται με επιστημονικό προσωπικό και επαγγελματίες από διαφορετικούς τομείς (π.χ. ιστορικούς, αρχαιολόγους, μουσειολόγους, καλλιτέχνες, σχεδιαστές, προγραμματιστές) για τη διεξαγωγή ερευνών σε θέματα τεχνών και πολιτισμού, αξιοποιώντας γραπτές και προφορικές πηγές, αρχειακό εθνογραφικό, αρχαιολογικό, λαογραφικό, κ.ά. υλικό,
- συνεργάζονται με επιστημονικό προσωπικό και επαγγελματίες από διαφορετικούς τομείς (π.χ. ιστορικούς, αρχαιολόγους, μουσειολόγους, καλλιτέχνες, σχεδιαστές, προγραμματιστές) για την υλοποίηση κοινών έργων,
- συνεργάζονται με καλλιτεχνικούς και πολιτιστικούς φορείς για την ανάπτυξη ψηφιακών στρατηγικών προώθησης και επικοινωνίας του πολιτιστικού περιεχομένου.
- εφαρμόζουν σύγχρονες τεχνολογίες ψηφιοποίησης και ανάλυσης δεδομένων για τη συνεργατική ανάπτυξη και την προώθηση του πολιτιστικού αποθέματος,
- εφαρμόζουν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης δεδομένων στη μελέτη και την προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ανάπτυξη και διαχείριση πολιτιστικών εφαρμογών,
- αναπτύσσουν πολυμεσικές και διαδραστικές εφαρμογές για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, αξιοποιώντας τεχνολογίες όπως είναι η επαυξημένη και η εικονική πραγματικότητα,
- εφαρμόζουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους με δημιουργικότητα, αξιοποιώντας σύγχρονες διδακτικές μεθόδους με την εφαρμογή ψηφιακών μέσων ως εκπαιδευτικοί ΠΕ86,
- διαχειρίζονται γνωστικούς και ανθρώπινους πόρους στην εκπαιδευτική διαδικασία με παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια γνώσεων και δεξιοτήτων.
Επαγγελματικά Δικαιώματα Αποφοίτων
Οι πτυχιούχοι του ΠΠΣ ΨΕΤΠ του Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών:
-
- Γίνονται δεκτοί στον διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ για την κατάρτιση πίνακα κατάταξης εκπαιδευτικών κατά κλάδο και ειδικότητα, με σκοπό τον διορισμό ή την πρόσληψή τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τον νόμο 3848/2010, άρθρο 2, παράγραφος 3, περίπτωση β΄, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τις διατάξεις του νόμου 4186/2013, άρθρο 36, παράγραφος 22, περίπτωση β΄και ε΄.
- Προσλαμβάνονται στην ιδιωτική εκπαίδευση, σύμφωνα με τον νόμο 3848/2010, άρθρο 8.
Επιπλέον μπορούν να εργάζονται σε:
-
- Πολιτιστικοί οργανισμοί (μουσεία, γκαλερί, αρχεία, βιβλιοθήκες),
- Εκπαιδευτικοί και ακαδημαϊκοί φορείς,
- Τεχνολογικές εταιρείες που ειδικεύονται στην ανάπτυξη πολιτιστικών εφαρμογών,
- Καλλιτεχνικές και πολιτιστικές παραγωγές που χρησιμοποιούν ψηφιακά μέσα,
- Ερευνητικά κέντρα που ασχολούνται με την ψηφιακή πολιτιστική κληρονομιά,
- Δημιουργικές βιομηχανίες που περιλαμβάνουν την ψηφιακή παραγωγή περιεχομένου, την ψηφιακή διαχείριση πολιτιστικών δεδομένων και την ανάπτυξη διαδραστικών εμπειριών για την πολιτιστική κληρονομιά.
Στο πλαίσιο του ΠΣ ΨΕΤΠ του Τμήματος, οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής επάρκειας σύμφωνα με τις εκάστοτε διατάξεις.
Κατανομή εισακτέων στα Προγράμματα Σπουδών:
Η επιμέρους κατανομή των εισακτέων στα Προγράμματα Σπουδών του Τμήματος γίνεται βάσει του Επιστημονικού Πεδίου εισαγωγής τους στο Τμήμα ως εξής:
α) στο ΠΠΣ «Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας» του Τμήματος γίνονται δεκτοί εισακτέοι από το 1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες),
β) στο ΠΠΣ «Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό» του Τμήματος γίνονται δεκτοί εισακτέοι από το 4ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής).
Στην περίπτωση εισαγωγής στο Τμήμα εισακτέων από ένα Επιστημονικό Πεδίο, η επιμέρους κατανομή των εισακτέων στα Προγράμματα Σπουδών του Τμήματος γίνεται ως εξής:
α) στο ΠΠΣ «Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας» του Τμήματος σε ποσοστό 60% του αριθμού των εισακτέων,
β) στο ΠΠΣ «Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και στον Πολιτισμό» του Τμήματος σε ποσοστό 40% του αριθμού των εισακτέων.
Μεταπτυχιακές Σπουδές του τμήματος:
Το τμήμα συνεχίζει να προσφέρει τα παρακάτω προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, ως συνέχεια των τμημάτων που προήλθε:
Από το τέως Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας (Κομοτηνή)
- ΠΜΣ: Κείμενα και Πολιτισμός
- ΔΠΜΣ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή -Ψυχοπαιδαγωγική της ένταξης
- ΔΠΜΣ: Αρχαία Ελληνική Γραφή: Φορείς και περιεχόμενο
Από το τέως Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών (Κομοτηνή)
- ΠΜΣ: Παρευξείνιος χώρος και ελληνισμός
- ΠΜΣ: Συγκριτική Φιλολογία στον Παρευξείνιο Χώρο
- ΔΠΜΣ: Ψυχοπαιδαγωγικές, Διδακτικές και Διαπολιτισμικές Προσεγγίσεις στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Από το τέως Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας (Κομοτηνή)
- ΠΜΣ: Σπουδές στην Τοπική Ιστορία – Διεπιστημονικές προσεγγίσεις
- ΔΠΜΣ: Ιστορία της Ιατρικής και Βιολογική Ανθρωπολογία: Υγεία, Νόσος και Φυσική Επιλογή
- ΔΠΜΣ: Λαογραφία και πολιτιστική διαχείριση
- ΠΜΣ: Πολιτισμικές Σπουδές: Νέος Ελληνισμός και Βαλκάνια
- ΔΠΜΣ: Τοπική Ιστορία, Πολιτισμός και Προστασία της Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς: Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις και Ψηφιακές Εφαρμογές
Μετεγγραφές Φοιτητών: Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση την νέα Υπουργική Απόφαση:
Χωρίς καμία αντιστοίχιση
Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής:
Κωδικός Μηχανογραφικού : 1669
Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής: 0,80
Νέο τμήμα, η εισαγωγή των πρώτων φοιτητών θα γίνει μέσα από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025.
Εν κατακλείδι:
Αν σε ενδιαφέρει η Ιστορία, η Λογοτεχνία, η Γλώσσα και η Ανθρωπολογία, αλλά ταυτόχρονα θέλεις να ανακαλύψεις πώς οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες μπορούν να συνδυαστούν με τις νέες τεχνολογίες, τότε αυτό το τμήμα σου δίνει διπλή δυνατότητα.
Μπορείς να επιλέξεις ανάμεσα σε δύο κατευθύνσεις:Φιλολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας, όπου θα εμβαθύνεις στην ιστορική σκέψη, την πολιτισμική κατανόηση και την ανάλυση του λόγου ή
Ψηφιακών Εφαρμογών στις Τέχνες και τον Πολιτισμό, όπου θα μάθεις πώς χρησιμοποιούνται τα ψηφιακά εργαλεία για να σχεδιάζεις πολιτιστικό περιεχόμενο, εκθέσεις, AR/VR εφαρμογές και εκπαιδευτικά προγράμματα.
Το νέο τμήμα απευθύνεται σε νέους με ευαισθησία στον άνθρωπο, αγάπη για τον πολιτισμό και διάθεση να συνδυάσουν θεωρία με δημιουργική πράξη. Αν θέλεις να συμβάλεις στη διατήρηση, μελέτη ή και ψηφιακή προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς, τότε εδώ θα βρεις τις κατάλληλες βάσεις.