Περιγραφή Επαγγέλματος:
Αντικείμενο της εργασίας του είναι η μελέτη του πολιτικού συστήματος, των ιδιαιτεροτήτων της πολιτικής επικοινωνίας μιας χώρας και του τρόπου με τον οποίο τα υποκείμενα τοποθετούνται πρακτικά και αξιολογικά απέναντί τους.
Ειδικότερα, ο ειδικός πολιτικής επικοινωνίας και νέων τεχνολογιών εξετάζει τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις της επικοινωνίας και τους τρόπους με τους οποίους η Κοινωνία της Πληροφορίας επηρεάζει την πολιτική και τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Ακόμη, αναλύει την έντυπη και ηλεκτρονική επικοινωνία (πλουραλιστική, μαρξιστική, σημειολογική, μετανεωτερική), δίνοντας έμφαση στο ρόλο του δημοσιογράφου στην κοινωνία της αγοράς και της παγκοσμιοποίησης.
Εξετάζει, επίσης, τον τρόπο με τον οποίο η κυριαρχία της τηλεόρασης και άλλων μορφών τεχνολογικής εικόνας στη δημόσια επικοινωνία επηρεάζει τη διαμόρφωση και τις λειτουργίες του πολιτικού λόγου και την εξάρτησή του από τα ΜΜΕ. Μελετά διάφορες μορφές επικοινωνιακής στρατηγικής και πολιτικών δημοσίων σχέσεων εστιάζοντας την προσοχή του στο ρόλο των ΜΜΕ αναφορικά με τη διαμόρφωση της εκλογικής συμπεριφοράς κατά την προεκλογική περίοδο, αλλά και το ρόλο τους στη διαμόρφωση πολιτικών στάσεων γενικότερα.
Επιπλέον, εξετάζει τους τρόπους παρουσίασης ειδήσεων και ρεπορτάζ, τις απαιτήσεις των ειδήσεων αναφορικά με τη δεοντολογία και την πρακτική, και τις τεχνικές αναζήτησης πολιτικών ειδήσεων. Διερευνά συγκεκριμένα προβλήματα δεοντολογίας στο σύγχρονο Τύπο, καθώς και τις πιθανές συγκρούσεις που απορρέουν από τον ανταγωνισμό με την ηλεκτρονική κυρίως δημοσιογραφία.
Πραγματεύεται την ελευθερία της γνώμης και της πληροφορίας, την ελευθερία του Τύπου, τις συνταγματικές εγγυήσεις της ραδιοτηλεόρασης και γενικότερα τη δημόσια και ιδιωτική χρήση του λόγου και κυρίως του πολιτικού λόγου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει για τον ίδιο η προσέγγιση της λειτουργίας του διαδικτύου ως πεδίου για τη διεξαγωγή του δημόσιου διαλόγου και της πολιτικής δημοσιογραφίας, και ο γενικότερος προβληματισμός αναφορικά με τη συμβολή των νέων τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας στη διαδικασία της διεθνοποίησης.
Τέλος, στα επαγγελματικά του ενδιαφέροντα εντάσσονται θεματικές, όπως πολιτικό μάρκετινγκ, πολιτική διαφήμιση, πολιτική συμπεριφορά και μέσα επικοινωνίας, έρευνα στην κατανάλωση των ΜΜΕ, έρευνα ακροαματικότητας και θεαματικότητας των δελτίων ειδήσεων ή δημοφιλών σειρών στην τηλεόραση, οπτικοακουστικός αλφαβητισμός και νέες τεχνολογίες, βία και εγκληματικότητα στα ΜΜΕ, δεοντολογία και πνευματικά δικαιώματα, νομικό πλαίσιο και ασφάλεια στο διαδίκτυο κ.ά.
Συνθήκες Εργασίας:
Εργάζεται σε γραφείο, όπου επεξεργάζεται τα αποτελέσματα των ερευνών του σε συνεργασία, συνήθως, με άλλους επιστήμονες, όπως κοινωνιολόγους, στατιστικολόγους, πολιτικούς επιστήμονες, δημοσιογράφους κ.ά. Έχει στη διάθεσή του όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό γραφείου και πρόσβαση σε πολλές πηγές πληροφόρησης.
Συχνά χρειάζεται να συμμετέχει σε ενημερωτικές εκπομπές σε ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, γεγονός που απαιτεί αρκετές μετακινήσεις, αλλά και κάποια προετοιμασία. Τέλος, οφείλει να ενημερώνεται για τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις στη χώρα του, αλλά και σε διεθνές επίπεδο, καθώς αυτές επηρεάζουν τη γενικότερη συμπεριφορά των πολιτών και τις επικοινωνιακές στρατηγικές των πολιτικών.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Απαιτείται πολιτική ευαισθητοποίηση και κοινωνική ενημέρωση, ιδιαίτερη πνευματική εργασία, άριστη γνώση της στατιστικής επιστήμης και της μεθοδολογίας της έρευνας, κριτική σκέψη, και γνώση της λειτουργίας και της σημασίας του πολιτικού μάρκετινγκ.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος είναι η άριστη γνώση μιας ή περισσοτέρων ξένων γλωσσών και η επιδεξιότητα στη χρήση εξειδικευμένων προγραμμάτων στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Οι επικοινωνιακές δεξιότητες, η ικανότητα για την ανάπτυξη δημοσίων σχέσεων, η ευχέρεια έκφρασης στο γραπτό και τον προφορικό λόγο και η προσαρμοστικότητα σε στρεσογόνο εργασιακό περιβάλλον είναι επίσης σημαντικά προσόντα.
Τέλος, η τήρηση του κώδικα δεοντολογίας, η ευελιξία ως προς το ωράριο εργασίας και η δυνατότητα για συχνές μετακινήσεις και επαγγελματικά ταξίδια αποτελούν βασικά στοιχεία για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος.
Σπουδές:
Σπουδές σε προπτυχιακό επίπεδο παρέχονται στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ή Δημοσιογραφίας των Α.Ε.Ι. Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.
Επίσης, σπουδές παρέχονται από τα τμήματα Πολιτικής Επιστήμης των Α.Ε.Ι. Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.
Σε μεταπτυχιακό επίπεδο παρέχονται στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε σχετικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών: Πολιτική Επικοινωνία και Νέες Τεχνολογίες, Πολιτισμικές Σπουδές και Ανθρώπινη Επικοινωνία. Προσφέρονται μαθήματα όπως Σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις της Επικοινωνίας, Μέθοδοι έρευνας και ανάλυσης στην Επικοινωνία, Επικοινωνία και Πολιτική στην Κοινωνία της Πληροφορίας, Πολιτική Συμπεριφορά και Μέσα Επικοινωνίας, Πολιτική Διαφήμιση, Διαχείριση Βάσεων Δεδομένων στο Διαδίκτυο, ΜΜΕ και Δημόσια Πολιτική, Προεκλογικές Εκστρατείες στην Τηλεόραση και το Διαδίκτυο, Νομικό πλαίσιο και ασφάλεια στο Διαδίκτυο κ.ά.,
Τομείς Απασχόλησης:
Μπορεί να εργαστεί στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στον ημερήσιο, περιοδικό και ηλεκτρονικό Τύπο, στην τηλεόραση, σε επιχειρήσεις που διεξάγουν πολιτικές και κοινωνικές έρευνες, σε οργανισμούς και ερευνητικά ιδρύματα και ως ελεύθερος επαγγελματίας.
Ακόμη, μπορεί να απασχοληθεί στη Δημόσια Διοίκηση, στη Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε φορείς που ασχολούνται με την πολιτική ανάλυση, την πολιτική θεωρία και τις διεθνείς σχέσεις. Επίσης είναι δυνατόν να εργαστεί ως καθηγητής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)