{0233} : Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Θεσσαλονίκη)

το άρθρο ενημερώθηκε στις: 01/09/2024

Αριστοτέλειο  Πανεπιστήμιο  Θεσσαλονίκης  (Α.Π.Θ.)

Πολυτεχνική Σχολή  

Τμήμα  Αρχιτεκτόνων Μηχανικών

Έδρα : 

Διεύθυνση: Πανεπιστημιούπολη, 54124 Θεσσαλονίκη

Τηλέφωνο: 2310 99.5595, 995596, 995597, 995404 E-mail : info@arch.auth.gr

Σκοπός του τμήματος :

Σκοπός των τμημάτων της Αρχιτεκτονικής είναι η ανάδειξη επιστημόνων ικανών να μελετούν, να σχεδιάζουν, να καθοδηγούν και να επιβλέπουν τη δημιουργία κτιρίων και κτιριακών εγκαταστάσεων. Επίσης καταρτίζουν τους φοιτητές τους στον σχεδιασμό και την διευθέτηση δημόσιων χώρων, στην ανάπλαση και στην ένταξη παλαιών κτιρίων αλλά και ιστορικών περιοχών στο σύγχρονο περιβάλλον της πόλης.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του τμήματος Αρχιτεκτονικής του Α.Π.Θ. η ενότητα των Αρχιτεκτoνικών Σπoυδών, εννooύμενη ως σύνθεση της αρχιτεκτoνικής παιδείας σε όλες τις κλίμακες τoυ χώρoυ και τα επίπεδα σχεδιασμoύ και σε όλo τo φάσμα τoυ σχεδιασμoύ – ανασχεδιασμoύ, είναι η αρχή πoυ oρίζει την έκταση των σπoυδών στo Τμήμα Αρχιτεκτόνων τoυ Α.Π.Θ. Σύμφωνα με την αρχή αυτή, oι σπoυδές καλύπτoυν τις περιoχές τoυ αρχιτεκτoνικoύ και αστικoύ σχεδιασμoύ, της συντήρησης και απoκατάστασης, τoυ σχεδιασμoύ τoπίoυ και περιβάλλoντoς, και τoυ πoλεoδoμικoύ και χωρoταξικoύ σχεδιασμoύ.

Η Ενότητα των Αρχιτεκτoνικών Σπoυδών απαιτεί την ανάπτυξη της παρεχόμενης από τo Τμήμα εκπαίδευσης σε ένα εκτεταμένo φάσμα τoμέων της τέχνης, της τεχνoλoγίας και της επιστήμης. Για την ικανoπoίηση της απαίτησης αυτής είναι αναγκαία η σύνδεση της θεωρίας με τoν σχεδιασμό και η καλλιέργεια τoυ ερευνητικoύ πνεύματoς σε όλη την έκταση των σπoυδών.   Η Εκπαιδευτική Ελευθερία, ως διττή ελευθερία: της διδασκαλίας και των σπoυδών, είναι θεμελιώδης αρχή τoυ πρoγράμματoς. H Ελευθερία των Σπoυδών, ως ιδιαίτερη αρχή πoυ αντιστoιχεί στo φoιτητικό σώμα, συμπληρώνει την θεσμικά κατoχυρωμένη Ελευθερία της Διδασκαλίας. Η συμπλήρωση έχει την έννoια τoυ αμoιβαίoυ σεβασμoύ.

Διάρκεια σπουδών : 5 έτη (10 εξάμηνα)

Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:

Το Πρόγραμμα Σπουδών επιδιώκει την εκπαίδευση των φοιτητών στη θεωρητική και σχεδιαστική προσέγγιση της Αρχιτεκτονικής και των θεμάτων του χώρου συνολικά, εστιάζοντας ισόρροπα στην ανθρωπιστική και τεχνολογική διάσταση.

Το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Αρχιτεκτόνων αποσκοπεί στην διαμόρφωση μιας αρχιτεκτονικής παιδείας η οποία δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους του Τμήματος Αρχιτεκτόνων να εκπονούν αρχιτεκτονικές μελέτες που καλύπτουν όλες τις κλίμακες σχεδιασμού, από το σχεδιασμό αντικειμένων μέχρι τον αστικό σχεδιασμό. Οι απόφοιτοι διαθέτουν επαρκή γνώση και εμπειρία στη διαχείριση πολεοδομικών προβλημάτων και γνωρίζουν τις τεχνικές με τις οποίες θα είναι σε θέση να διεκπεραιώσουν αποτελεσματικά μελέτες πολεοδομικής κλίμακας. Παράλληλα έχουν διδαχθεί μαθήματα χωροταξίας και περιφερειακής ανάπτυξης και ως εκ τούτου είναι σε θέση να συνεργαστούν δημιουργικά με τους χωροτάκτες όταν θα βρεθούν σε μια διεπιστημονική ομάδα. Έχουν διδαχθεί όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του σχεδιασμού του τοπίου και έχουν σχεδιάσει αντίστοιχα θέματα. Έχουν αποκτήσει επαρκείς γνώσεις και εμπειρίες στην συντήρηση και αναστήλωση ιστορικών μνημείων και συνόλων και είναι σε θέση να διαχειριστούν αποτελεσματικά ένα μεγάλο φάσμα ζητημάτων αναστύλωσης. Οι απόφοιτοι του Τμήματος έχουν διδαχθεί και ασκηθεί σε όλες τις μορφές σχεδίων που απαιτεί μια πλήρης αρχιτεκτονική μελέτη αλλά και σε παράπλευρες μελέτες που επηρεάζουν την αρχιτεκτονική μορφή και οργάνωση όπως θερμομόνωση, υγρομόνωση, πυρασφάλεια κλπ.
Για την υποστήριξη αυτών των πρακτικών οι απόφοιτοι του Τμήματος έχουν αποκτήσει επαρκείς γνώσεις ιστορίας αρχιτεκτονικής, ιστορίας της τέχνης και θεωρίας της αρχιτεκτονικής έτσι ώστε οι σχεδιαστικές προτάσεις τους να διαθέτουν ποιότητες που αντλούνται από τις εμπειρίες του παρελθόντος, τις θεωρητικές αναζητήσεις του παρόντος και τις πολιτισμικές αναφορές του ευρύτερου εικαστικού χώρου. Έχουν επαφή με τις βασικές ανθρωπογνωστικές επιστήμες προκειμένου η αρχιτεκτονική τους να είναι κοινωνικά ευαισθητοποιημένη και να είναι σε θέση να συλλάβει αποτελεσματικά τις κοινωνικές και πολιτισμικές δυναμικές κάθε εποχής. Μέσα από την ενασχόλησή τους με τις καλές τέχνες, (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, σκηνογραφία, φωτογραφία κλπ.) έχουν καλλιεργήσει εικαστικές δεξιότητες οι οποίες έχουν άμεσα αντίκτυπο στην ποιότητα των αρχιτεκτονικών συνθέσεων που θα δημιουργήσουν. Έχουν αποκτήσει επαρκή γνώση των προβλημάτων που έχουν σχέση με τις φυσικές ιδιότητες των κτιρίων και των τεχνικών και μεθόδων κατασκευής ώστε οι σχεδιαστικές τους προτάσεις να εξασφαλίζουν όλα τα στοιχεία εσωτερικής άνεσης και κλιματικής προστασίας. Επίσης διαθέτουν τις θεμελιώδεις γνώσεις για το σχεδιασμό στατικών φορέων και τον υπολογισμό στοιχείων από οπλισμένο σκυρόδεμα, και έτσι μπορούν να συμμετέχουν αποτελεσματικά ή και να συντονίζουν διεπιστημονικές ομάδες εργασίας σχετικές με το σχεδιασμό κτιρίων.
.
Η γενική παιδεία που λαμβάνουν στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων τους επιτρέπει να κατανοήσουν το επάγγελμα του αρχιτέκτονα και το σημαντικό ρόλο που αυτό παίζει στην κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη και ζωή. Έχουν ασκηθεί να διαχειρίζονται στη διάρκεια του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού τους περιορισμούς στους οποίους υπόκειται το κάθε αρχιτεκτονικό έργο και γιe1υτόν το λόγο είναι σε θέση να διαχειριστούν περιορισμούς που επιβάλλονται από άτομα, κοινωνικές ομάδες ή φορείς, από τους οικοδομικούς και τεχνικούς κανονισμούς, την πολεοδομική νομοθεσία και από το κόστος των κατασκευών. Έχουν διδαχθεί και ασκηθεί στη χρήση τον πιο σημαντικών λογισμικών που αφορούν τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό με τρόπο που να είναι επαρκώς εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες που εφαρμόζονται στην αναπαράσταση του χώρου, στην αντιμετώπιση τεχνικών προβλημάτων, στην παραγωγή μοντέλων προσομοίωσης, στη γέννηση νέων μορφών και στην διασύνδεση του σχεδιασμού με την κατασκευή. Έχουν εκπονήσει μελέτες ερευνητικού προσανατολισμού σε θέματα εμβάθυνσης στην αρχιτεκτονική και είναι σε θέση να εκπονήσουν ερευνητικά προγράμματα σε διάφορα σχετικά με την αρχιτεκτονική γνωστικά αντικείμενα.

Τα Προγράμματα Σπουδών των Πολυτεχνικών Σχολών Αρχιτεκτόνων Μηχανικών  είναι αντίστοιχα και εφάμιλλα μεταξύ τους.

Τέλος να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Υ.Α. 134437/Ζ1  (ΦΕΚ 3987 τ.Β΄/14.09.2018) η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών που οργανώνεται από το τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. οδηγεί στην απονομή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master), επιπέδου 7 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Ενδεικτικά Μαθήματα : 

Εισαγωγή στον αρχιτεκτονικό και αστικό σχεδιασμό, Εισαγωγή στην οργάνωση του χώρου και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό,  Εισαγωγή στην αρχιτεκτονική της πόλης, Εισαγωγή στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, Εισαγωγή στην οικιστική διάρθρωση της πόλης και την πολεοδομία, Εισαγωγή στην οικιστική διάρθρωση της πόλης και την πολεοδομία, Εισαγωγή στην οργάνωση του χώρου της πόλης, Εισαγωγή στην αρχιτεκτονική σκέψη, Ιστορία της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, Η τέχνη στο 19ο και 20ο αιώνα, Αρχιτεκτονικό σχέδιο και προπλάσματα, Τοπογραφία και θεματική χαρτογραφία, Κατοικία, Αστική Κατοικία, Κτίρια υγείας και κοινωνικής μέριμνας – σχεδιασμός για άτομα με ειδικές ανάγκες, Σχεδιασμός χώρων εργασίας, πολιτισμού και γραφειακών χώρων, Συγκρότημα κατοικιών, Κτίρια Εκπαίδευσης, Σχεδιασμός αντικειμένων, Οικοδομική, Συντήρηση και αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων, Αποτύπωση και τεκμηρίωση ιστορικών κτιρίων, Αστικός σχεδιασμός, Χωροταξία και περιφερειακή ανάπτυξη, Ιστορία της τέχνης, κ.α.   

Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο: εδώ

Περισσότερα στοιχεία : 

Τι  άλλο πρέπει να ξέρω :

Για την εισαγωγή στα τμήματα Αρχιτεκτονικής απαιτείτε επιπλέον εξέταση και στα ειδικά μαθήματα του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου.

Επαγγελματικά   Δικαιώματα   – Προοπτικές :

Ο  Αρχιτέκτονας  μηχανικός μπορεί να εργαστεί :

  • στο δημόσιο τομέα, σε υπουργεία, οργανισμούς, τράπεζες,
  • ως ελεύθερος επαγγελματίας (τεχνικό γραφείο),
  • ως καθηγητής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αφού φοιτήσει στην Παιδαγωγική Σχολή της ΑΣΠΑΙΤΕ.
  • Αξίζει να σημειωθεί ότι οι  Αρχιτέκτονες Μηχανικοί μπορούν να υπογράφουν Μελέτες Οικοδομικών και Τοπογραφικών Έργων.

Για την ανάλυση, εκπόνηση και υπογραφή Μελετών Δημοσίων Έργων, πρέπει να αποκτηθεί Μελετητικό Πτυχίο από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, τέσσερα χρόνια μετά την απόκτηση Άδειας Ασκήσεως Επαγγέλματος.
Ως Εργολήπτες του Δημοσίου Τομέα, οι Αρχιτέκτονες χρειάζονται ανάλογο πτυχίο το οποίο μπορούν να αποκτήσουν από την προαναφερόμενη Υπηρεσία, τρία  χρόνια μετά την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.

Οι νέοι τομείς της αρχιτεκτονικής, με τους οποίους μπορεί να ασχοληθεί επαγγελματικά είναι:

  • η περιβαλλοντική μέριμνα και η μέριμνα για το τοπίο,
  • η βιομηχανοποιημένη παραγωγή εγκαταστάσεων και εξοπλισμού,
  • η συντήρηση,
  • ο επανασχεδιασμός και η επαναχρησιμοποίηση παλαιών κτισμάτων,
  • η αρχιτεκτονική τοπίου,
  • οι νέες τεχνολογίες στο σχεδιασμό και την κατασκευή,
  • οι κοινωνιολογικές και εθνολογικές προσεγγίσεις για το σχεδιασμό και οι οπτικοακουστικές παράμετροι, ως στοιχείο για την χρήση του χώρου.

Επαγγελματικά Δικαιώματα:

Τα επαγγελματικά δικαιώματα του Αρχιτέκτονα Μηχανικού καθορίζονται με το άρθρο 4 του Π.Δ. 99 (ΦΕΚ 187 τ.Α΄/05.11.2018).

Η άσκηση του επαγγέλματος του Αρχιτέκτονα Μηχανικού προϋποθέτει απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος που  απονέμεται αποκλειστικά από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (T.E.E.), σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, κατόπιν δε της αδειοδοτήσεως αυτής, ο μηχανικός καθίσταται υποχρεωτικά μέλος του και φέρει τον τίτλο του «Διπλωματούχου Μηχανικού – μέλους Τ.Ε.Ε.».

Δείτε αναλυτικά όλες τις επαγγελματικές δραστηριότητες του Αρχιτέκτονα Μηχανικού: εδώ

Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :

Το τμήμα προσφέρει τα παρακάτω Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών:

Σχετικά επαγγέλματα:

.

Μετεγγραφές Φοιτητών:  Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το  ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024

Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ):

Σχετικές  Επαγγελματικές  Οργανώσεις  :  

  • Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας:  web site: http://www.tee.gr/
  • Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών – Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων:  web site: http://www.sadas-pea.gr/
  • Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών: web site: http://www.sepox.gr/
  • Πανελλήνιος Σύλλογος Μηχανικών Χωροταξίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης : web site: http://www.poleodomia.gr/

 

Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής 

Πανελλαδικές 2024  

Κωδικός Μηχανογραφικού : 0233

Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής 2024 : 1,00

Συντελεστής Ε.Β.Ε. ειδικών μαθημάτων 2024 : 1,00

Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025:  108 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)

Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων  

Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021

2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες  

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 25 %  

Φυσική : 25 %  

Χημεία : 25 %  

Μαθηματικά: 25 %      

Ειδικό Μάθημα 1 : 10 %

Ειδικό Μάθημα 2 : 10 %

Επαγγελματικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5400 τ.Β’/19.11.2021 

Τομέας :  α) Δομικών Έργων, Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού β) Εφαρμοσμένων Τεχνών. 

Μαθηματικά (Άλγεβρα) : 25 %  

Νέα Ελληνικά : 25 %  

Μάθημα Ειδικότητας 1 : 25 %  

Μάθημα Ειδικότητας 2 : 25 % 

Γενικό Λύκειο (με 90%):

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 22.125

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 17.365

Επαγγελματικό Λύκειο:

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 22.760

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 21.550

 

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Επαγγελματικού  Λυκείου (EPAL)

Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ