
το άρθρο ενημερώθηκε στις 06.03.2025
Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Αθήνα)
ΠΜΣ: «Ειδική Αγωγή»
(Special Education)
Έδρα:
Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Νέο Χημείο, Ναυαρίνου 13α (ισόγειο), 10680 Αθήνα
Υποστηρίζεται επίσης από το Γραφείο του Προγράμματος: Διεύθυνση: Σταδίου 5, 7ος Όροφος, γραφείο 719
Τηλέφωνα: 210 3689311, Fax : 210 3688057 Ε-mail: kmich@ecd.uoa.gr
Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :
Σκοπός του ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή» είναι η παροχή υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακής εκπαίδευσης στο επιστημονικό πεδίο της Ειδικής Αγωγής. Από την αρχή της λειτουργίας του, σκοπός του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Ειδική Αγωγή» ήταν η εξειδίκευση των μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών (ΜΦ) σε θέματα ειδικής αγωγής και εκ παίδευσης. Βασική επιδίωξη του Προγράμματος είναι η προσφορά υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακών σπουδών λαμβάνοντας υπόψη τους νέους επιστημονικούς προβληματισμούς για εξειδικευμένες γνώσεις σε συγκεκριμένους τομείς της εκπαίδευσης.
Το Π.Μ.Σ. «Ειδική Αγωγή» έχει ως στόχο οι ΜΦ να αποκτήσουν θεωρητικές γνώσεις, ολοκληρωμένη εξειδίκευση, απαραίτητες δεξιότητες και ικανότητες για ευρύτερη επιστημονική, ερευνητική ή επαγγελματική δραστηριότητα, καθώς και κριτική σκέψη για τη δημιουργική ανάγνωση της καθημερινότητας μέσω του επιστημονικού διαλόγου. Το Π.Μ.Σ. δίνει έμφαση στην ερευνητική πρακτική και την εκπαιδευτική πρακτική άσκηση. Οι απόφοιτοι ΜΦ διαθέτουν γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες στην επιστημονική έρευνα και επαγγελματική πρακτική που επιτρέπουν τόσο την παραγωγή ερευνητικού έργου, όσο και την κριτική αποτίμηση της ποιότητάς του και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων του στην επαγγελματική πράξη.
Οι ΜΦ του Προγράμματος «Ειδική Αγωγή» αποκτούν γνώσεις: (α) για την κλινική-διαγνωστική εικόνα των αναπηριών,( β) για την κοινωνική, πολιτισμική και πολιτική διάσταση της αναπηρίας, (γ) για τις σύγχρονες προσεγγίσεις σχετικά με την εκπαίδευση και την κοινωνική ένταξη ανάπηρων ατόμων, (δ) για την ερευνητική μεθοδολογία που ακολουθείται στην ειδική αγωγή, στην ενταξιακή εκπαίδευση και στον τομέα των σπουδών στην αναπηρία.
Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ειδική Αγωγή» συμβάλλει:
-
- στην προώθηση, μέσω των εξειδικευμένων γνώσεων και πρακτικών, της εκπαιδευτικής και κοινωνικής ένταξης ομάδων πληθυσμού που φέρουν αναπηρία,
- στην καταπολέμηση του αποκλεισμού των ανάπηρων μαθητών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης,
- στην προώθηση της αναγκαιότητας για τη δημιουργία ενταξιακών δομών εκπαίδευσης στο πλαίσιο της γενικής εκπαίδευσης και
- στη βελτίωση της στελέχωσης των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με απόφοιτους του Προγράμματος που τους επιτρέπεται λόγω της παιδαγωγικής επάρκειας, της εξειδικευμένης γνώσης και της αναγνωρισμένης συνάφειας από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να διοριστούν στη δημόσια εκπαίδευση, σε δημόσιους Ιατροπαιδαγωγικούς, Διαγνωστικούς, Θεραπευτικούς και άλλους φορείς.
Οι τομείς στην αγορά εργασίας που επωφελούνται από το προσφερόμενο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Ειδική Αγωγή» και ενδιαφέρονται για την απορρόφηση των αποφοίτων του Π.Μ.Σ είναι:
-
- Φορείς και οι οργανισμοί χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής (π.χ. Ι.Ε.Π.).
- Υπουργεία όπως το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
- Εκπαιδευτικοί θεσμοί και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, φορείς και δομές κοινωνικής ένταξης Κοινωνικές υπηρεσίες στο σύνολό τους.
- Μη κυβερνητικές οργανώσεις που ασχολούνται με τα δικαιώματα των αναπήρων.
- Διεθνείς οργανισμοί προάσπισης των δικαιωμάτων των αναπήρων και της ενταξιακής εκπαίδευσης.
Τα τελευταία 36 χρόνια από την ψήφιση του πρώτου ολοκληρωμένου Νόμου (ΦΕΚ 1143/1981) για την «Ειδική Αγωγή» η ελληνική πολιτεία θέτει ως ζήτημα καίριας σημασίας το αντικείμενο εξειδίκευσης του Π.Μ.Σ. Η ειδική και ενταξιακή εκπαίδευση δεν είναι ακόμη μια γραφειοκρατική συζήτηση για την παρακολούθηση και διαχείριση των αναπήρων μαθητών στο γενικό σχολείο. Είναι μια δημόσια και πολιτική δήλωση για την εξύμνηση της διαφορετικότητας. Η απαξίωση της διαφορετικότητας αντανακλάται στη χρήση της γλώσσας, στην επιλογή των διδακτικών μεθόδων, στο αναλυτικό πρόγραμμα, στις σχέσεις που αναπτύσσονται σε μια σχολική κοινότητα, στις ιεραρχικές σχέσεις που διαμορφώνονται μεταξύ ειδικών επαγγελματιών και αναπήρων.
Οι απόφοιτοι του Π.Μ.Σ. είναι σε θέση, με εφόδια τις αποκτημένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες να επαγρυπνούν πολιτισμικά με στόχο τον προσδιορισμό και την αποκατάσταση όλων των μορφών εκπαιδευτικού και κοινωνικού αποκλεισμού
και να ανταποκρίνονται στο αίτημα της εκπαιδευτικής πολιτικής για αναβάθμιση της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης και για τη διάχυση της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής προσέγγισης. Επιπροσθέτως, η διεπιστημονική ταυτότητα των αποφοίτων τους επιτρέπει τη βελτίωση της διεπιστημονικής πρακτικής και συνεργασίας μεταξύ ποικίλων εκπαιδευτικών, υποστηρικτικών, διαγνωστικών και θεραπευτικών δομών. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω το ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή» ανταποκρίνεται στις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.
Τίτλος Σπουδών:
Το ΠΜΣ οδηγεί στην απονομή Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Ειδική Αγωγή» μετά την πλήρη και επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών με βάση το πρόγραμμα σπουδών.
Με την αριθμ. Φ.12/547/139457/Γ1/8-9-2014 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2462 Β ́/16-09-2014) το Π.Μ.Σ. πληροί τις προϋποθέσεις για την κατοχύρωση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας για τους κατόχους του.
Οι τίτλοι απονέμονται από το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Διάρκεια σπουδών :
Η χρονική διάρκεια φοίτησης στο ΠΜΣ που οδηγεί στη λήψη Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) ορίζεται σε τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα, στα οποία περιλαμβάνεται και ο χρόνος εκπόνησης διπλωματικής εργασίας. Ο ανώτατος επιτρεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσης των σπουδών, ορίζεται στα έξι (6) ακαδημαϊκά εξάμηνα, έπειτα από αιτιολογημένη αίτηση του φοιτητή και έγκριση από τη Συνέλευση του Τμήματος.
Γλώσσα Διδασκαλίας:
Η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται διά ζώσης. Τα μαθήματα οργανώνονται σε εξάμηνα, πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση. Η γλώσσα διδασκαλίας των μαθημάτων, των πρακτικών ασκήσεων, των εργαστηρίων και της συγγραφής της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας είναι η ελληνική. Εξαιρείται ένα (1) προσφερόμενο υποχρεωτικό μάθημα με τίτλο «Inclusive Education Policy and Practice: Cross-Cultural Perspectives» το οποίο διδάσκεται και αξιολογείται στην αγγλική γλώσσα.
Δίδακτρα:
Για τη συμμετοχή τους στο ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή» οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες καταβάλλουν τέλη φοίτησης που ανέρχονται στο ποσό των 1.800 ευρώ ανά έτος. Το ποσό αυτό μπορεί να καταβάλλεται σε εξαμηνιαίες δόσεις (δηλαδή 900 ευρώ ανά εξάμηνο). Η καταβολή της πρώτης δόσης γίνεται με την αρχική εγγραφή και των υπολοίπων με την έναρξη κάθε εξαμήνου.
Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:
Στο ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή» γίνονται δεκτοί κάτοχοι τίτλου του Α΄ κύκλου σπουδών των Τμημάτων ΑΕΙ της ημεδαπής ή ομοταγών, αναγνωρισμένων από τον ΔΟΑΤΑΠ, ιδρυμάτων της αλλοδαπής, καθώς και απόφοιτοι άλλων Τμημάτων ΑΕΙ της ημεδαπής ή ομοταγών, αναγνωρισμένων της αλλοδαπής.
Γίνονται δεκτοί ως υπεράριθμοι υπότροφοι και μέλη των κατηγοριών ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΤ σύμφωνα με την παρ. 8 του άρ. 34 του ν.4485/2017.
Το ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή» θα δέχεται είκοσι (20) φοιτητές/τριες ανά ακαδημαϊκό έτος.
Διαδικασία επιλογής και εγγραφή επιτυχόντων
Η επιλογή των φοιτητών γίνεται σύμφωνα με το ν.4485/2017 και τις προβλέψεις του Κανονισμού Μεταπτυχιακών Σπουδών. Κάθε Μάρτιο με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Ε.Κ.Π.Α, δημοσιεύεται και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος και του Ιδρύματος προκήρυξη για την εισαγωγή μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών στο ΠΜΣ.
Οι σχετικές αιτήσεις μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά κατατίθενται στη Γραμματεία του ΠΜΣ, σε προθεσμία που ορίζεται κατά την προκήρυξη και μπορεί να παραταθεί με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος.
Απαραίτητα δικαιολογητικά είναι:
1. Αίτηση Συμμετοχής.
2. Βιογραφικό σημείωμα.
3. Επικυρωμένο Αντίγραφο πτυχίου ή βεβαίωση περάτωσης σπουδών.
4. Δημοσιεύσεις σε περιοδικά με κριτές, εάν υπάρχουν.
5. Αποδεικτικά επαγγελματικής ή ερευνητικής δραστηριότητας, εάν υπάρχουν.
6. Φωτοτυπία δύο όψεων της αστυνομικής ταυτότητας.
7. Δύο συστατικές επιστολές.
8. Πιστοποιητικό γλωσσομάθειας αγγλικής γλώσσας, (Αποδεικτικά πιστοποιητικά άριστης γνώσης της αγγλικής γλώσσας βάσει του ΦΕΚ 7-15/02/2017 και του παραρτήματος Β’ του ΑΣΕΠ).
Οι φοιτητές από ιδρύματα της αλλοδαπής πρέπει να προσκομίσουν πιστοποιητικό αντιστοιχίας και ισοτιμίας από τον ΔΟΑΤΑΠ, σύμφωνα με το άρ.34, παρ. 7 του ν. 4485/2017.
Η επιλογή των εισακτέων μεταπτυχιακών φοιτητών/τριων βασίζεται:
1) στην αξιολόγηση και βαθμολόγηση του φακέλου υποψηφιότητας,
2) στη γνώση αγγλικών και
3) στη συνέντευξη όσων επιλεγούν από τα στάδια (1) και (2).
Ειδικότερα, κατά το πρώτο στάδιο εξετάζονται και βαθμολογούνται οι φάκελοι των υποψηφίων λαμβάνοντας υπόψη τα εξής: σπουδές, εργασιακή ή άλλη εμπειρία σε ειδικές ομάδες, εργασιακή εμπειρία ως εκπαιδευτικοί στην γενική και ειδική εκπαίδευση, αμειβόμενη πρακτική άσκηση σε σχολικές μονάδες (μέσω Erasmus+placement, ΕΣΠΑ, κ.α.), ειδικές γνώσεις (πιστοποιημένη γνώση Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας, γραφής Braille, δεξιοτήτων κινητικότητας και προσανατολισμού), δημοσιεύσεις, ανακοινώσεις και συμμετοχή σε έρευνα.
Τα παραπάνω θα πρέπει να συνυποβάλλονται στον φάκελο υποψηφιότητας. Εάν οι επιλεγέντες δεν διαθέτουν πιστοποιητικό κατοχής αγγλικής γλώσσας, δίνουν γραπτές εξετάσεις που διενεργούνται στο Τμήμα. Οι υπόλοιποι επιλεγέντες καθώς και όσοι ολοκληρώσουν επιτυχώς την εξέταση της αγγλικής γλώσσας καλούνται σε συνέντευξη με μέλη της Επιτροπής Επιλογής.
(1) Ο φάκελος υποψηφιότητας περιλαμβάνει:
-
- Βιογραφικό σημείωμα (με φωτογραφία μικρού μεγέθους), το οποίο θα περιλαμβάνει τεκμηριωμένα στοιχεία για τις σπουδές, τη διδακτική, την επαγγελματική και την ερευνητική εμπειρία, καθώς και την επιστημονική και κοινωνική δραστηριότητα του/της υποψηφίου/ας.
- Αντίγραφο πτυχίου/ίων ή βεβαίωση της σχολής ή του Τμήματος για την περάτωση των σπουδών τους, συνοδευόμενη από πιστοποιητικό αναλυτικής βαθμολογίας.
- Βεβαίωση ισοτιμίας πτυχίου από τον αρμόδιο φορέα αναγνώρισης τίτλων (ΔΟΑΤΑΠ) για όσους/όσες προέρχονται από Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
- Επικυρωμένο αντίγραφο πιστοποιητικού κατοχής της αγγλικής γλώσσας και για τους ξενόγλωσσους υποψήφιους/ες πιστοποιητικό κατοχής της ελληνικής γλώσσας.
- Αποδεικτικά πιστοποιητικά άριστης γνώσης της αγγλικής γλώσσας. Σε περίπτωση που ο/η υποψήφιος/α δεν έχει πιστοποιητικό, η γνώση της Αγγλικής γλώσσας θα διαπιστώνεται με γραπτή εξέταση αντίστοιχου επιπέδου που διενεργείται από το Τ.Ε.Α.Π.Η.
- Δημοσιεύσεις και νόμιμες βεβαιώσεις διδακτικής, ερευνητικής, επαγγελματικής ή εθελοντικής εμπειρίας.
- Μία Υπεύθυνη Δήλωση του Ν.1599/86, όπου ο/η υποψήφιος/α δηλώνει ότι: α) μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις της υποχρεωτικής φοίτησης σύμφωνα με τον Οδηγό και Κανονισμό Σπουδών του Π.Μ.Σ. και αυτή την προκήρυξη και β) θα συμμετέχει στις πρακτικές ασκήσεις του Β΄ εξαμήνου.
- Δύο πρόσφατες (πρωτότυπες) συστατικές επιστολές (από μέλος ΔΕΠ ή/και από εργοδότη).
- Σύντομο δακτυλογραφημένο κείμενο (έως μια σελίδα), όπου ο/η υποψήφιος/α αναπτύσσει τους λόγους και τα κίνητρα για υποψηφιότητα και φοίτηση στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
(2) Η διαδικασία της συνέντευξης
Οι συνεντεύξεις πραγματοποιούνται από Τριμελή Επιτροπή Επιλογής. Στη συνέντευξη συνεκτιμώνται η
συνολική συγκρότηση και επιστημονική επάρκεια των υποψηφίων σε σχέση με το αντικείμενο του Π.Μ.Σ., το κίνητρο και το ενδιαφέρον τους για το πρόγραμμα, καθώς και η έκταση των συναφών δραστηριοτήτων τους.
Οι συνεντεύξεις βαθμολογούνται ξεχωριστά από το κάθε μέλος της Επιτροπής. Στην τελική βαθμολογία συνεκτιμώνται:
α) ο βαθμός του φακέλου σε ποσοστό 30% και
β) ο βαθμός της συνέντευξης (που είναι ο μέσος όρος των τριών εξεταστών της Επιτροπής) σε ποσοστό 70%.
Τα κριτήρια αξιολόγησης/βαθμολόγησης του φακέλου σε ποσοστά είναι:
-
- Βαθμός του πτυχίου (5%)
- Βαθμολογία στα μαθήματα που είναι σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ. (5%)
- Επίδοση σε διπλωματική εργασία, όπου αυτή προβλέπεται στον πρώτο κύκλο σπουδών (5%)
- Μεταπτυχιακές ή διδακτορικές σπουδές (10%)
- Μετεκπαίδευση σε διδασκαλείο (5%)
- Ετήσια παιδαγωγική και Διδακτική κατάρτιση ΑΣΠΑΙΤΕ (5%)
- Εργασιακή ή άλλη εμπειρία σε ειδικές ομάδες (10%)
- Εκπαιδευτική εμπειρία στη γενική ή ειδική εκπαίδευση (15%)
- Πρακτική άσκηση μέσω Erasmus placement ή ΕΣΠΑ (5%)
- Ειδικές γνώσεις (πιστοποιημένη γνώση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας, πιστοποιημένη γνώση γραφής Braille, Πιστοποίηση δεξιοτήτων στην κινητικότητα και στον προσανατολισμό τυφλών ατόμων) (10%)
- Δημοσιεύσεις σε έγκυρα περιοδικά (15%)
- Ανακοινώσεις σε συνέδρια (5%)
- Συμμετοχή σε έρευνα (5%)
Σε περίπτωση που ο/η υποψήφιος/α δεν έχει πιστοποιητικό, η γνώση της Αγγλικής γλώσσας θα διαπιστώνεται με γραπτή εξέταση αντίστοιχου επιπέδου που διενεργείται από το Τ.Ε.Α.Π.Η. Κατά τη διαδικασία της συνέντευξης αξιολογούνται σε ποσοστά:
-
- Η συνολική συγκρότηση και επιστημονική επάρκεια των υποψηφίων (20%)
- Το κίνητρο και το ενδιαφέρον τους για το πρόγραμμα (20%)
- Η συναφής με το αντικείμενο δραστηριότητά τους (50%)
- Οι επικοινωνιακές δεξιότητες των υποψηφίων (10%).
Μετά την ολοκλήρωση της επιλογής των Μ.Φ., καταρτίζεται «Πρακτικό Επιλογής» το οποίο περιγράφει όλες τις φάσεις της επιλογής. Ειδικότερα περιλαμβάνει:
α. τον συνολικό αριθμό υποψηφίων,
β. τους επιτυχόντες της πρώτης φάσης επιλογής,
γ. τη συμμετοχή των υποψηφίων στη συνέντευξη,
δ. τη συνολική βαθμολογία όσων υποψηφίων πέρασαν το πρώτο στάδιο της επιλογής.
ε. την κατάταξη των υποψηφίων με βάση τη βαθμολογία που συγκέντρωσαν,
στ. τον πίνακα εξέτασης υποψηφίων στην αγγλική γλώσσα/βαθμολογία όσων προσήλθαν στην εξέταση,
ζ. την τελική κατάταξη υποψηφίων και
η. τον πίνακα των επιτυχόντων.
Το πρακτικό συνυπογράφεται από όλα τα μέλη της Επιτροπής Επιλογής η οποία έχει ορισθεί από τη Συνέλευση του Τ.Ε.Α.Π.Η. Μετά τη διαδικασία επιλογής, τα αποτελέσματα επικυρώνονται από τη Συνέλευση του Τ.Ε.Α.Π.Η. και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Π.Μ.Σ. μέσω της ιστοσελίδας του Τ.Ε.Α.Π.Η.
Η αποτελεσματικότητα και η διαφάνεια της διαδικασίας επιλογής των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών διασφαλίζεται από:
-
- τη σύσταση Τριμελούς Επιτροπής για την εποπτεία της διαδικασίας επιλογής,
- την ανεξάρτητη βαθμολογία των φακέλων των υποψηφίων από κάθε μέλος της Τριμελούς Επιτροπής,
- την ανεξάρτητη βαθμολογία των απαντήσεων κατά την προφορική συνέντευξη του/της υποψηφίου/φιας από κάθε μέλος της Επιτροπής,
- τον μέσο όρο βαθμολογίας τόσο των φακέλων όσο και της προφορικής συνέντευξης από κάθε μέλος της Επιτροπής,
- τον/την συμμετέχοντα/ουσα στη διαδικασία επιλογής, καθώς μπορεί να καταθέσει στο Γραφείο του Π.Μ.Σ. αίτημα προκειμένου να του/της ανακοινωθεί η βαθμολογία την οποία έλαβε κατά τη διαδικασία της επιλογής,
- τον/την συμμετέχοντα/ουσα στη διαδικασία επιλογής, καθώς μπορεί να καταθέσει στο Γραφείο υποστήριξης του Π.Μ.Σ. αίτημα έντασης προκειμένου να του/της ανακοινωθούν οι λόγοι της μη επιλογής του/της στο Π.Μ.Σ.
Με βάση τα συνολικά κριτήρια, η ΣΕ καταρτίζει τον Πίνακα αξιολόγησης των φοιτητών και τον καταθέτει προς έγκριση στη Συνέλευση. Οι επιτυχόντες θα πρέπει να εγγραφούν στη Γραμματεία του ΠΜΣ εντός εξήντα (60) ημερών από την απόφαση της Συνέλευσης. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, ο αριθμός των υποψηφίων δίνεται να αυξηθεί έως και τον αριθμό των είκοσι πέντε (25) μεταπτυχιακών φοιτητών/τριων. Σε περίπτωση μη εγγραφής ενός ή περισσοτέρων φοιτητών, θα κληθούν αν υπάρχουν, οι επιλαχόντες, με βάση τη σειρά τους στον εγκεκριμένο αξιολογικό πίνακα, να εγγραφούν στο Πρόγραμμα.
Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)
Το ΠΜΣ ξεκινά το χειμερινό εξάμηνο εκάστου ακαδημαϊκού έτους. Για την απόκτηση ΔΜΣ απαιτούνται συνολικά εκατόν είκοσι (120) πιστωτικές μονάδες (ECTS). Κατά τη διάρκεια των σπουδών, κάθε μεταπτυχιακός/κή φοιτητής/τρια υποχρεούται να δηλώσει συνολικά έντεκα (11) μαθήματα (εννέα υποχρεωτικά και δύο επιλεγόμενα) συμπεριλαμβανομένου του εργαστήριου της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης και των σπουδών στην αναπηρία, της πρακτικής άσκησης και της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας με το Σεμινάριο παρουσίασης της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής ερευνητικής πρότασης και την παρουσίαση της πορείας της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας.
Α. Το πρόγραμμα των μαθημάτων διαμορφώνεται ως εξής:
Α΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά
-
- Ψυχολογική προσέγγιση παιδιών με αναπηρίες: κοινωνική και μαθησιακή περιθωριοποίηση
- Εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη ατόμων με αναπηρίες
- Διεπιστημονικό Σεμινάριο «Κοινωνικές διακρίσεις, δικαιώματα και ειδικές κοινωνικές ομάδες»
Β΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά
-
- Ποιοτικές προσεγγίσεις στην εκπαιδευτική έρευνα: βιογραφική προσέγγιση και έρευνα δράσης στην ειδική και ενταξιακή εκπαίδευση
- Πρακτική άσκηση ειδικής αγωγής με εποπτεία
- Εργαστήριο ειδικής, ενταξιακής εκπαίδευσης και σπουδών στην αναπηρία
Γ΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά
-
- Inclusive education policy and practice: cross−cultural perspectives.
- Μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες και στην εκπαιδευτική έρευνα
Μαθήματα Επιλογής
-
- Κριτική παιδαγωγική προσέγγιση των Σπουδών στην Αναπηρία
- Η κοινωνική διάσταση της ανάπτυξης του παιδιού
- Η αναπηρία στη λογοτεχνία
- Εκπαιδευτικές πρακτικές και ετερότητες
- Φροντιστηριακό εργαστήριο
Δ΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά
-
- Εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διπλωματικής εργασίας –
- Σεμινάριο παρουσίασης της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής ερευνητικής πρότασης και Σεμινάριο παρουσίασης της πορείας της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής εργασίας
Μαθήματα Επιλογής
-
- Συμβουλευτική ψυχολογία σε ειδικές κοινωνικές ομάδες με έμφαση στην αναπηρία
- Πολιτισμικοί και κοινωνικοί προσδιορισμοί του σώματος στον τομέα της αναπηρίας
- Η τέχνη στην ειδική αγωγή
- Εργαστήριο Μεθοδολογίας: ανάλυση δεδομένων
- Εργαστήριο στήριξης ΜΔΕ
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Χρήσιμα Έντυπα:
- Προκήρυξη : Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος (ακαδ. έτος 2025-2026)
- ΦΕΚ Ίδρυσης : ΦΕΚ 2432 τ.Β΄/26.06.2018
- Κανονισμός Σπουδών: ΦΕΚ 4269 τ.Β΄/27.09.2018
Περισσότερα στοιχεία :
- Ηλεκτρονική διεύθυνση ΠΜΣ: https://pmseidikiagogi.ecd.uoa.gr/
- Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος: http://www.ecd.uoa.gr/
Διάρκεια Λειτουργίας
Το ΠΜΣ θα λειτουργήσει μέχρι το ακαδημαϊκό έτος 2027 – 2028 εφόσον πληροί τα κριτήρια της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 32 και την παρ. 6 του άρθρου 44 του ν. 4485/2017.