{0393} : Ναυπηγών Μηχανικών (Αιγάλεω)

το άρθρο ενημερώθηκε στις 16/09/2024

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Σχολή Μηχανικών

Τμήμα  Ναυπηγών Μηχανικών (Αιγάλεω)

Έδρα :

Διεύθυνση: Πανεπιστημιούπολη 1 Αγίου Σπυρίδωνος 28,   12243 Αιγάλεω

Τηλέφωνο:  210 5385310 E-mail: shipbuild@teiath.gr, teiaship@teiath.gr

Σκοπός του τμήματος :

Το Τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών έχει ως αποστολή τη παροχή υψηλής ποιότητας σπουδών στη σύγχρονη Ναυπηγική επιστήμη και τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένων των μεθόδων σχεδίασης, μελέτης και κατασκευής πλοίων, πλωτών κατασκευών και των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων αυτών. Με τη διδασκαλία, τα εργαστήρια, τη πρακτική άσκηση και την έρευνα παρέχει στους φοιτητές τα απαραίτητα εφόδια (γνώσεις  –  δεξιότητες – ικανότητες), τα οποία εξασφαλίζουν την άρτια επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη στο εθνικό και διεθνές περιβάλλον.

Διάρκεια σπουδών : Σύμφωνα με την Υ.Α. 93899/Ζ1 (ΦΕΚ 2323 τ.Β’/13.06.2019) η διάρκεια σπουδών ορίζεται σε 5 έτη (10 εξάμηνα).

Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:

Το Πρόγραμμα  Σπουδών του τμήματος Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑ.Δ.Α. έχει ως αποστολή τη μετάδοση ολοκληρωμένων επιστημονικών γνώσεων, θεωρητικών και εφαρμοσμένων, στη σύγχρονη ναυπηγική επιστήμη. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται μέθοδοι μελέτης, σχεδίασης και κατασκευής πλοίων, πλωτών κατασκευών και ναυπηγημάτων γενικότερα. Με τη διδασκαλία, τα εργαστήρια, την πρακτική άσκηση και την έρευνα παρέχει στους φοιτητές τα απαραίτητα εφόδια (γνώσεις – δεξιότητες – ικανότητες), τα οποία εξασφαλίζουν την άρτια επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη. Το Τμήμα διαθέτει σημαντική εργαστηριακή υποδομή για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων των μελών του.  Το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος, καλύπτει τους τομείς κατασκευής, μετασκευής, λειτουργίας των πλοίων και πλωτών κατασκευών καθώς και των συστημάτων αυτών.

Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στο Τμήμα, ο απόφοιτος θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζει τόσο τις βασικές όσο και τις εξειδικευμένες θεωρίες, αρχές, κανονισμούς, νομοθεσίες, μεθοδολογίες και εργαλεία σχετικά με τη μελέτη, σχεδίαση, κατασκευή, μετασκευή, επισκευή, λειτουργία, διαχείριση και συντήρηση πλοίων και πλωτών κατασκευών.
  • Εξηγεί τη συμπεριφορά των πλοίων και των πλωτών κατασκευών υπό εύρος διαφορετικών συνθηκών λειτουργίας.
  • Διακρίνει πολύπλοκα φυσικά φαινόμενα που σχετίζονται με τη λειτουργία των πλοίων και πλωτών κατασκευών (αντίσταση, πρόωση, συμπεριφορά σε κυματισμούς, ενεργειακές συναλλαγές).
  • Υπολογίζει και σχεδιάζει πλοία, πλωτές κατασκευές και τα υποσυστήματα αυτών.
  • Προτείνει τεχνικές λύσεις σχετικά με τη βελτίωση (οικονομική, περιβαλλοντική, λειτουργική) της σχεδίασης πλοίων και πλωτών κατασκευών και των υποσυστημάτων τους.
  • Εκτελεί εξειδικευμένες μετρήσεις της ασφάλειας και της αποδοτικότητας ναυτικών εγκαταστάσεων.
  • Αξιολογεί την ορθή πρόοδο σχεδίασης και κατασκευής πλοίων και πλωτών κατασκευών δια  επιβλέψεων και επιθεωρήσεων που δύναται να εκτελεί.
  • Συγκρίνει και αξιολογεί διαφορετικές τεχνολογίες εγκαταστάσεων πρόωσης, ναυτικών συστημάτων, συστημάτων προστασίας του περιβάλλοντος, πλωτών εγκαταστάσεων εξόρυξης υδρογονανθράκων, συγκολλήσεων και κατασκευών με χρήση ναυπηγικών υλικών, εργαλείων σχεδίασης και υπολογισμών με χρήση Η/Υ.
  • Υποστηρίζει τη βέλτιστη λειτουργία και συντήρηση πλοίων με τεχνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά κριτήρια.
  • Αξιολογεί την ασφάλεια της λειτουργίας πλοίων και πλωτών κατασκευών, με γνώμονα την προστασία της ανθρώπινης ζωής, του φυσικού περιβάλλοντος και του περιορισμού των επιπτώσεων στο κοινωνικό σύνολο.
  • Συμμετέχει στην οργάνωση και εκτέλεση ερευνητικών προγραμμάτων στις περιοχές της Ναυπηγικής και της Ναυτικής Μηχανολογίας σε ερευνητικά ινστιτούτα ή/και ακαδημαϊκά ιδρύματα.

Οι απόφοιτοι του Τμήματος έχουν τη δυνατότητα να απασχοληθούν, διεθνώς, σε Ναυπηγεία, Ναυπηγικά γραφεία, Ναυτιλιακές εταιρείες, Νηογνώμονες καθώς και στο Δημόσιο ως μελετητές, επιβλέποντες κατασκευών ή επισκευών, πραγματογνώμονες σε αξιώσεις (claims) και εκτιμήσεις, υπεύθυνοι λειτουργίας και συντήρησης πλοίων, σε τμήματα έγκρισης μελετών και σχεδίων, επιθεωρήσεις κ.α.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Υ.Α. 168262/Ζ1 (ΦΕΚ 5524 τ.Β’/17.12.2020) η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών που οργανώνεται από το  Τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής οδηγεί στην απονομή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master), στην ειδικότητα εκάστου Τμήματος, επιπέδου 7 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Ενδεικτικά Μαθήματα :

Ανώτερα  Μαθηματικά, Εφαρμοσμένα Μαθηματικά, Ναυπηγικό Σχέδιο, Θεωρία Πλοίου, Μελέτη και Εξοπλισμός Πλοίου, Μηχανική,  Αντοχή πλοίου, Θερμοδυναμική,   Μηχανική Ρευστών,  Μηχανές πλοίου, Παραγωγή πλοίου, Στοιχεία Μηχανών, Ηλεκτροτεχνία – Ηλεκτρικές Μηχανές & Εγκαταστάσεις Πλοίου, Αυτοματισμοί Πλοίου, Ναυτιλιακά Θέματα, Αξιοπιστία Θαλάσσιων Κατασκευών & Διασφάλιση Ποιότητας, Ασφάλεια Εργασίας & Προστασία του Περιβάλλοντος, Οικονομοτεχνική Ανάλυση, Μελέτη & Εξοπλισμός  Πλοίου, κ.α.

Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο και θεματική ενότητα: εδώ

Περισσότερα στοιχεία 

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :  

Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :

Η ναυτιλία αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην ανάπτυξη πολλών χωρών και σημαντική πηγή εθνικού εισοδήματος. Στην Ελλάδα η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους δύο πυλώνες της εθνικής οικονομίας και από τους λίγους τομείς που είμαστε ανταγωνιστικοί σε παγκόσμια βάση. Ειδικότερα, για το χρονικό διάστημα 2007-2016 οι εισροές από τη ναυτιλία στο ισοζύγιο πληρωμών ανέρχονται περίπου στα 136 δισεκατομμύρια ευρώ.

Επίσης, σύμφωνα με τις μελέτες του Boston Consulting Group (BCG) και του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) (2013), η ελληνική ναυτιλία συνεισφέρει άνω του 7% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ) και παρέχει απασχόληση σε πάνω από 200.000 άτομα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης «Review of Maritime Transport 2018» της Παγκόσμιας Διάσκεψης Εμπορίου και Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD), ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος στον κόσμο όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα (Deadweight tonnage), αντιπροσωπεύοντας το 17,3% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, ενώ ακολουθούν οι στόλοι της Ιαπωνίας (11,7%), της Κίνας (9,6%) και της Γερμανίας (5,6%).

Οι Ναυπηγοί Μηχανικοί στην Ελλάδα απασχολούνται κυρίως σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ναυτιλίας και των μεταφορών, εμφανίζοντας υψηλά ποσοστά απασχόλησης στην ειδικότητα τους, αλλά και μεγάλη επαγγελματική δραστηριοποίηση σε σχέση με άλλα επαγγέλματα μηχανικών, όπως αποτυπώνεται σε έρευνα για την ένταξη στην αγορά εργασίας και την επαγγελματική εξέλιξη των νέων αποφοίτων μηχανικών (ΕΜΠ, 2015).

Το πρόγραμμα σπουδών ανταποκρίνεται πλήρως στις αυξανόμενες ανάγκες που έχει η ναυτιλιακή αγορά στην Ελλάδα, η οποία τροφοδοτείται αδιαλείπτως με αποφοίτους Τμημάτων Ναυπηγών Μηχανικών της Ελλάδος (Ε.Μ.Π., ΠΑ.Δ.Α.) και του εξωτερικού. Στόχος του προγράμματος είναι να συνεισφέρει στην θεωρητική και τεχνική κατάρτιση των αποφοίτων του στην επιστημονική περιοχή της Ναυπηγικής και της Ναυτικής Μηχανολογίας.

Η δυναμική του επαγγέλματος του Ναυπηγού Μηχανικού στην Ελλάδα αποτυπώνεται και σε έρευνα του Τ.Ε.Ε. (2007) για την επαγγελματική κατάσταση και απασχόληση των Διπλωματούχων Ναυπηγών & Ναυπηγών–Μηχανολόγων Μηχανικών από την οποία εξάγονται τα ακόλουθα συμπεράσματα:

  • Το ποσοστό ανεργίας καταγράφεται στο 1,3%, ενώ ένα επιπλέον 2,3% δηλώνει ότι δεν απασχολείται προσωρινά για διάφορους λόγους. Αθροιστικά η μη απασχόληση ανέρχεται σε 3,6%.
  • Περισσότεροι από τους μισούς (56,4%) Διπλωματούχους Ναυπηγούς δηλώνουν ότι δεν έχουν βρεθεί ποτέ χωρίς εργασία, ενώ ένα 26,7% αναζητούσε εργασία για διάστημα έως 6 μήνες.
  • Σε ό,τι αφορά τον τύπο της απασχόλησης, το 29,8% των εργαζόμενων Διπλωματούχων Ναυπηγών ασκούν ελεύθερο επάγγελμα (16,8% αυτοαπασχολούμενοι και 13% ελεύθεροι επαγγελματίες με προσωπικό). Στον ιδιωτικό τομέα με εξαρτημένη σχέση εργασίας απασχολείται το 50,7% και στον δημόσιο τομέα το 19,5%. Σε σύγκριση με το σύνολο των διπλωματούχων μηχανικών καταγράφονται σημαντικά υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.
  • Το εισόδημα που δηλώνουν κινείται σε υψηλότερα επίπεδα από αυτό που δηλώνεται
    από το σύνολο των μηχανικών.
  • Εμφανίζονται περισσότερο ικανοποιημένοι συνολικά από την εργασία τους σε σύγκριση με το σύνολο των μηχανικών.
  • Στην ερώτηση τι επιπλέον γνώσεις θα έπρεπε να τους είχαν παρασχεθεί κατά την διάρκεια των βασικών τους σπουδών προκειμένου να ανταποκριθούν καλύτερα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, οι περισσότερες αναφορές αφορούν την πρακτική εξάσκηση (35,6%), ενώ ακολουθούν αναφορές στην οργάνωση και διοίκηση επιχειρήσεων (17,5%), τα οικονομικά (12,5%), την οργάνωση και διαχείριση έργων (8,9%) και την πληροφορική (8,3%).
  • Το 85,8% κατοικεί στην Αττική, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο σε σύγκριση με το σύνολο των μηχανικών (54%), γεγονός που αναδεικνύει ότι το κέντρο δραστηριοποίησης τους είναι η Αττική, στην οποία βρίσκεται η καρδιά των ναυτιλιακών εταιρειών και της ναυπηγοεπισκευής.

Επαγγελματικά έχει δυνατότητες απασχόλησης, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μπορεί να εργαστεί  :

  • σε ναυπηγεία, σε ναυπηγικά και μηχανολογικά γραφεία, μόνος του ή με συνεργάτες:
  • ως μελετητής, ως επιβλέπων σε νέες κατασκευές,
  • ως επιβλέπων σε επισκευές και ως εκτιμητής.
  • Επίσης στο δημόσιο τομέα: στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και κυρίως στην Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων,
  • και στην εκπαίδευση,
  • στο Πολεμικό Ναυτικό,
  • ως νηογνώμονας του ελληνικού κράτους,
  • σε ερευνητικά ινστιτούτα (ΕΚΘΕ, ΕΚΕΚ κ.ά.)
  • ή σε τράπεζες.
  • Ακόμη, μπορεί να εργαστεί σε εταιρείες (ΔΕΠ, ΕΑΝΤ κ.ά.), ασφαλιστικές, ναυτιλιακές εταιρείες είτε ως μηχανικός πλοίου,
  • ως αρχιμηχανικός, ως επιβλέπων νέων κατασκευών ή επισκευών,
  • στον τομέα των διεκδικήσεων (claims) και εκτιμήσεων, είτε ως νηογνώμονας.
  • Δεν αποκλείεται βέβαια και η ακαδημαϊκή σταδιοδρομία σε ΑΕΙ (στην Ελλάδα ή το εξωτερικό)  και
  • ως καθηγητής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αφού αποκτήσει παιδαγωγική κατάρτιση.
  • Μπορεί, επίσης, να δραστηριοποιηθεί εκτός Ελλάδος, εφόσον κάθε χρόνο ποσοστό 5% έως 10% των καλύτερων διπλωματούχων του τμήματος μεταβαίνει στο εξωτερικό καταρχάς για μεταπτυχιακές σπουδές, πολλές φορές με υποτροφία, και στη συνέχεια ακολουθεί ακαδημαϊκή καριέρα ή εργάζεται στον ιδιωτικό η δημόσιο τομέα.

Επαγγελματικά Δικαιώματα:

Τα επαγγελματικά δικαιώματα του Ναυπηγού Μηχανικού καθορίζονται με το άρθρο 10 του Π.Δ. 99 (ΦΕΚ 187 τ.Α΄/05.11.2018).

Η άσκηση του επαγγέλματος του Ναυπηγού Μηχανικού προϋποθέτει απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος που  απονέμεται αποκλειστικά από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (T.E.E.), σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, κατόπιν δε της αδειοδοτήσεως αυτής, ο μηχανικός καθίσταται υποχρεωτικά μέλος του και φέρει τον τίτλο του «Διπλωματούχου Μηχανικού – μέλους Τ.Ε.Ε.».

Δείτε αναλυτικά όλες τις επαγγελματικές δραστηριότητες του Ναυπηγού Μηχανικού: εδώ

Με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) καθορίστηκε η αντιστοιχία των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων του τμήματος Ναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) με το τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών Πολυτεχνικής Σχολής ΑΕΙ. Ως έναρξη ισχύος αντιστοίχισης ορίστηκε η 24η Ιουλίου 2020, ημερομηνία κατά την οποία αποφοίτησε ο πρώτος φοιτητής του εγκεκριμένου πενταετούς προγράμματος σπουδών, του τμήματος Ναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ).  Με βάση την ΚΥΑ, το Τμήμα Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ θα θεωρείται αντίστοιχο με το Τμήμα της Πολυτεχνικής Σχολής, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στους αποφοίτους, με βάση τις γνώσεις και τις δεξιότητες που αποκτούν με την ολοκλήρωση των σπουδών τους, να ασκήσουν τις ίδιες επαγγελματικές δραστηριότητες.

Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος:

Το τμήμα προσφέρει το παρακάτω Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών:

.

.

Σχετικά επαγγέλματα:

Μετεγγραφές Φοιτητών:  Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το  ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024

  • Χωρίς καμία αντιστοιχία.

Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής 

Πανελλαδικές 2024

Κωδικός Μηχανογραφικού : 0393

Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής  : 0,90

Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025:  103 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)

Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων

Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021)

2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 20 %

Φυσική : 30 %

Χημεία : 20 %

Μαθηματικά : 30 %

Επαγγελματικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5400 τ.Β’/19.11.2021)

Τομέας: α) Μηχανολογίας,  β) Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων.

Μαθηματικά (Άλγεβρα) : 30 %

Νέα Ελληνικά : 30 %

Μάθημα Ειδικότητας 1 : 20 %

Μάθημα Ειδικότητας 2 : 20 %

Γενικό Λύκειο (με 90%):

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 17.460

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 13.980

Επαγγελματικό Λύκειο:

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 18.060

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 16.520

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Επαγγελματικού  Λυκείου (EPAL)

Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ