το άρθρο ενημερώθηκε στις 15.10.2025
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Θεολογική Σχολή
Τμήμα Θεολογίας
ΠΜΣ: «Μάθηση και Καινοτομία στην Εκπαίδευση»
(Learning and Innovation in Education)
Έδρα:
Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Τμήμα Θεολογίας – Θεολογική Σχολή – Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 54124 Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνα: 2310 996982
Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :
Αντικείμενο του Π.Μ.Σ. «Μάθηση και Καινοτομία στην Εκπαίδευση (Learning and Innovation in Education)» είναι η διεπιστημονική προσέγγιση του μηχανισμού της μάθησης μέσα από καινοτόμες πρακτικές και εργαλεία στο πλαίσιο της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, βασικός παράγοντας είναι η κατάκτηση της θεωρητικής και τεχνικής γνώσης των νέων μέσων και ο μετασχηματισμός της σε νέες κοινωνικο γνωστικές εμπειρίες μάθησης οι οποίες θα συμβαδίζουν με τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις και ανάγκες. Σκοπός του Π.Μ.Σ. είναι η προαγωγή εξειδικευμένης γνώσης, η ανάπτυξη υψηλού επιπέδου έρευνας, η παροχή εξειδικευμένων δεξιοτήτων καθώς και η διαμόρφωση στάσεων και αντιλήψεων στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο, σύμφωνα με τα διεθνή επιστημονικά πρότυπα και με σεβασμό της ακαδημαϊκής ελευθερίας και δεοντολογίας.
Η εκπαιδευτική καινοτομία ουσιαστικά αναφέρεται σε μια δυναμική διαδικασία η οποία εμπεριέχει, προωθεί και εφαρμόζει νέες αντιλήψεις, μέσα, προσεγγίσεις και πρακτικές στην εκπαίδευση με κύριο σκοπό την αλλαγή στάσεων και αντιλήψεων όλων των εμπλεκομένων στη διαδικασία, την εφαρμογή νέων διδακτικών προσεγγίσεων και τη χρήση νέων διδακτικών μέσων. Σε αυτή την πολυσύνθετη, πολυεπίπεδη και απαιτητική διαδικασία ο ρόλος του επαρκώς καταρτισμένου προσωπικού είναι κομβικός.
Το Π.Μ.Σ. αποβλέπει στην κατάρτιση επιστημόνων υψηλού επιπέδου και στελεχών ικανών να εμβαθύνουν, να λειτουργήσουν και να ηγηθούν αποτελεσματικά τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο στο ευρύτερο πεδίο της εφαρμογής και προώθησης της καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Έμφαση δίνεται:
α) Στον μετασχηματισμό των κλασικών διαδικασιών σε νέα, καινοτόμα πλαίσια με σκοπό τη βελτιστοποίηση της διδασκαλίας και των αποτελεσμάτων της,
β) στην μεθοδολογία της χρήσης, αξιοποίησης και διαχείρισης των νέων μέσων και καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού προσωπικού στο σύγχρονο, διαρκώς μεταβαλλόμενο και απαιτητικό εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Με την παρακολούθηση και επιτυχή ολοκλήρωση του Π.Μ.Σ. οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
– Γνωρίζουν και να κατανοούν τις σύγχρονες θεωρίες, τις πρακτικές, τις διαδικασίες και τα εργαλεία που σχετίζονται με το πεδίο των Επιστημών της Αγωγής,
– κατέχουν ικανότητες αναστοχασμού και αναπλαισίωσης της προσωπικής θεωρίας και εκπαιδευτικής πρακτικής, με βάση τις σύγχρονες τάσεις στην παιδαγωγική επιστήμη,
– διακρίνουν την καινοτομία ως παράγοντα βελτιστοποίησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των αποτελεσμάτων της,
– κατακτήσουν δεξιότητες επιλογής, χρήσης, διαχείρισης και αξιολόγησης καινοτομιών στην εκπαίδευση,
– αναπλαισιώνουν και να μετασχηματίζουν τη γνώση του αντικειμένου τους,
– δημιουργούν και να αναπτύσσουν δικά τους διδακτικά σενάρια,
– εφαρμόζουν καινοτόμες διαδικασίες μάθησης στο πλαίσιο της διά βίου εκπαίδευσης, σε τυπικά και μη τυπικά περιβάλλοντα,
– εργάζονται ομαδικά αλλά και ατομικά σε υψηλό επιστημονικό και ερευνητικό επίπεδο.
Τίτλος Σπουδών:
Το Π.Μ.Σ. απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) με τίτλο «Μάθηση και Καινοτομία στην Εκπαίδευση(Learning and Innovation in Education)». Το Π.Μ.Σ. δεν έχει ειδικεύσεις.
Η επιτυχής ολοκλήρωση των σπουδών οδηγεί στο επίπεδο επτά (7) του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων σύμφωνα με το άρθρο 47 του ν. 4763/2020 (Α’ 254).
Διάρκεια σπουδών :
Η χρονική διάρκεια φοίτησης που οδηγεί στη λήψη του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) είναι τρία (3) ακαδημαϊκά εξάμηνα, στα οποία περιλαμβάνεται και ο χρόνος εκπόνησης της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (Μ.Δ.Ε.) (εάν αυτή επιλεγεί).
Ο ανώτατος επιτρεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσης των σπουδών ορίζεται στα πέντε (5) εξάμηνα.
Η φοίτηση στο Π.Μ.Σ. είναι υποχρεωτική. Η παρακολούθηση τουλάχιστον του ογδόντα τοις εκατό (80%) των ωρών της διδασκαλίας κάθε μαθήματος αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή στις εξετάσεις. Η συμμετοχή και παρακολούθηση διαπιστώνεται με ευθύνη των διδασκόντων/ουσών των μαθημάτων.
Γλώσσα Διδασκαλίας:
Γλώσσα διδασκαλίας του προγράμματος είναι η ελληνική.
Δίδακτρα:
Οι φοιτητές/τριες που γίνονται δεκτοί/ές στο Π.Μ.Σ. οφείλουν να καταβάλλουν τέλη φοίτησης συνολικού ύψους χιλίων οκτακοσίων ευρώ (1.800,00€). Τα τέλη φοίτησης καταβάλλονται σε τρεις (3) δόσεις [εξακόσια ευρώ (600,00€) με την εγγραφή στο Π.Μ.Σ., εξακόσια ευρώ (600,00€) με την έναρξη του δευτέρου (Β’ ) εξαμήνου φοίτησης και (600,00€) ευρώ με την έναρξη του τρίτου (Γ’ ) εξαμήνου].
Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:
Στο Π.Μ.Σ. γίνονται δεκτοί/ές:
α) Πτυχιούχοι του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών (Π.Π.Σ.) Θεολογίας και της Εισαγωγικής Κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών (Ε.Κ.Μ.Σ.), προγράμματα που λειτουργούν στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ.,
β) πτυχιούχοι παιδαγωγικών Τμημάτων, Καθηγητικών Σχολών, Θεολογίας, Πολιτικών, Νομικών επιστημών και γενικότερα των ανθρωπιστικών σπουδών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής,
γ) πτυχιούχοι Ανώτατων Στρατιωτικών Σχολών, Σχολής Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας, Σχολής Πυροσβεστών και Σχολής Αξιωματικών Πυροσβεστικής Ακαδημίας και της Σχολής Δόκιμων Σημαιοφόρων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής,
δ) πτυχιούχοι οποιουδήποτε Τμήματος Α.Ε.Ι. που ενδιαφέρονται για το γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ.
Ο αριθμός εισακτέων κατ’ έτος ορίζεται κατά ανώτερο όριο σε ογδόντα (80) μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες. Το Π.Μ.Σ. δεν μπορεί να λειτουργήσει με λιγότερο από τριάντα (30) μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες.
Διαδικασία επιλογής:
Για την επιλογή των εισακτέων εκτός των υποχρεωτικών για τη συμμετοχή τους δικαιολογητικών (βασικός – προπτυχιακός τίτλος σπουδών και επίπεδο γνώσης της αγγλικής γλώσσας τουλάχιστον Β2), αξιολογούνται και συνεκτιμώνται:
1. Τα ειδικά προσόντα τους, όπως αυτά προκύπτουν από τα δικαιολογητικά που υπέβαλαν κατά την αίτησή τους [σε ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%)].
2. Η απόδοσή τους κατά τη διάρκεια προφορικής συ νέντευξης [σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%)].
Η αξιολόγηση των κριτηρίων γίνεται σε κλίμακα από μηδέν (0) μέχρι εκατό (100) και κάθε υποψήφιος/ια πιστώνεται με συγκεκριμένο αριθμό αξιολογικών μονάδων (α.μ.) αυτής της κλίμακας.
Πρόγραμμα Σπουδών
Α’ εξάμηνο:
Υποχρεωτικά μαθήματα
Σύγχρονη Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας
Παιδαγωγική με Έμφαση στις Τ.Π.Ε.
Καινοτόμα Ψηφιακά Εργαλεία στην Εκπαίδευση
Β’ εξάμηνο:
Υποχρεωτικά μαθήματα
Καινοτόμες Διδακτικές Στρατηγικές με Τ.Π.Ε. Υ
Διά Βίου Εκπαίδευση σε Ψηφιακά Περιβάλλοντα
Ταυτότητες και Ετερότητες στην Εκπαίδευση
Γ’ εξάμηνο:
Υποχρεωτικά μαθήματα
Παιδαγωγική Προσέγγιση του Σύγχρονου Σχολείου
Ανάπτυξη Ψηφιακών Δεξιοτήτων
Μεθοδολογία Σχεδιασμού και Υλοποίησης Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
Δ’ εξάμηνο:
Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία.
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Χρήσιμα Έντυπα:
- Προκήρυξη : Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος (ακαδ. έτος 2025-2026)
- ΦΕΚ ίδρυσης & Κανονισμός Σπουδών: ΦΕΚ 4963 τ.Β’/18.09.2025
Περισσότερα στοιχεία :
-
- Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος: Τμήμα Θεολογίας ΑΠΘ
- Ηλεκτρονική διεύθυνση του ΠΜΣ : “Μάθηση και Καινοτομία στην Εκπαίδευση”
Διάρκεια Λειτουργίας
Το Π.Μ.Σ. θα λειτουργήσει έως και το ακαδημαϊκό έτος 2029-2030, με δυνατότητα παράτασης με την επιφύλαξη της μη πιστοποίησης του κατά την περιοδική αξιολόγηση του Τμήματος.
