ΠΜΣ: Περιβαλλοντική Επικοινωνία και Προαγωγή Υγείας

το άρθρο ενημερώθηκε στις 08.01.2025

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Σχολή Δηµόσιας Υγείας

Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας (Αιγάλεω)

ΠΜΣ: «Περιβαλλοντική Επικοινωνία και Προαγωγή Υγείας» 

Έδρα:

Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Γραμματεία Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής Πανεπιστημιούπολη 3 Αλεξάνδρας 196, Αθήνα 115 21

Τηλέφωνα: 213 2010121 E-mail : master.echp@uniwa.gr

Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :

Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Περιβαλλοντική Επικοινωνία και Προαγωγή Υγείας» δύναται να πρωτοπορήσει στην εκπαίδευση ατόμων που επιθυμούν να ενταχθούν στην τυπική, μη τυπική και άτυπη προώθηση υπεύθυνης περιβαλλοντικής συμπεριφοράς και προαγωγής της υγείας στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό δεδομένου ότι το Π.Μ.Σ. θα πραγματοποιηθεί στα Αγγλικά.

Στόχος του Π.Μ.Σ. είναι η χάραξη ενός νέου δρόμου εκπαίδευσης που πρωτοπορεί στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα – δεδομένου ότι δεν υφίσταται έως σήμερα αντίστοιχο Π.M.Σ. στην Ελλάδα. Το Π.Μ.Σ. «Περιβαλλοντική Επικοινωνία και Προαγωγή Υγείας» εστιάζεται στην παροχή δεξιοτήτων ώστε οι εκπαιδευόμενοι να μπορούν να χειρίζονται με επιτυχία το πεδίο της Επικοινωνίας σε θέματα Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Υγείας.

Στο Π.Μ.Σ., οι φοιτητές κατανοούν το ρόλο της επικοινωνίας στην αντιμετώπιση πολύπλοκων κοινωνικών προκλήσεων και ευκαιριών σχετικά με θέματα περιβάλλοντος και υγείας από διάφορες οπτικές γωνίες. Η επικοινωνία προσανατολισμένη στις ραγδαίες κοινωνικές μεταβολές είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση μερικών από τις μεγάλες προκλήσεις της εποχής μας, όπως η μετάβαση σε αειφόρα πρότυπα κατανάλωσης και παραγωγής, οι μέθοδοι αγωγής και προαγωγής υγείας, η ποιότητα των τροφίμων και του περιβάλλοντος. Η αποτελεσματική προσαρμογή στις σύγχρονες προκλήσεις απαιτεί την βαθιά κατανόηση θεμάτων υγείας και περιβάλλοντος καθώς και των αλληλεπιδράσεων τους από διάφορες προσεγγίσεις.

Το Π.Μ.Σ., ως ακρογωνιαίο λίθο προβάλει το αγαθό της υγείας, μέσα από το πρίσμα ενός υγιούς περιβάλλοντος που επιτρέπει στους ανθρώπους να ηγούνται μίας ατομικά, κοινωνικά και οικονομικά ικανοποιητικής και παραγωγικής ζωής. Η καινοτόμος έννοια εντός των προαναφερθέντων είναι αυτή της Οικοθεραπείας, ως μέσο ίασης των σύγχρονων παθήσεων που εμφανίζει ευρεία εφαρμογή στο εξωτερικό. Η προοπτική εφαρμογής της στην Ελλάδα, δύναται να προσφέρει οφέλη όχι μόνο στην αποσυμπίεση που επιχειρείται να επιτευχθεί προς βελτίωση της υγείας των πολιτών στα σύγχρονα αστικά κέντρα, αλλά και αντιστρόφως στην προώθηση του φυσικού κάλλους της χώρας μας, ως εργαλείο μέσω του οικοτουρισμού.

Η Περιβαλλοντική Επικοινωνία είναι η διαδικασία, που μπορεί να διασφαλίσει την προώθηση των κατάλληλων περιβαλλοντικών αποφάσεων και νομοθεσιών και σήμερα υπάρχει ανάγκη για εκπαιδευμένους επιστήμονες σε μεταπτυχιακό επίπεδο στην Ελλάδα και την ΕΕ, στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο. Κατόπιν της επιτυχούς ολοκλήρωσης του προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν να συνεισφέρουν με επιτυχία στο σχολικό σύστημα, σε περιβαλλοντικά κέντρα, κρουαζιερόπλοια, τουριστικές μονάδες, μουσεία, κήπους, μέσα μαζικής επικοινωνίας, καθώς και όπου μπορούν να εμπλακούν σε θέματα που άπτονται της Περιβαλλοντικής Αγωγής, Δημόσιας / Κοινοτικής /Περιβαλλοντικής Υγείας.

Συμπληρωματικά, η αναγκαιότητα ίδρυσης του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών, συνάδει με την υφιστάμενη δομή του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, της Σχολής Δημόσιας Υγείας όπου διαθέτοντας ένα συγκροτημένο γνωσιακό Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών, έχει επιπροσθέτως θεσμοθετήσει την Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας του Εργαστηρίου Υγιεινής και Επιδημιολογίας, προσφέροντας το ανάλογο έναυσμα διασύνδεσης μέσω μιας συγκροτημένης επιστημονικής βάσης.

Παράλληλα, στο πλαίσιο έμφασης καλλιέργειας του πνεύματος, καινοτομίας και εξωστρέφειας, στη Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας του Εργαστηρίου Υγιεινής και Επιδημιολογίας του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας εντάσσεται η ‘’Θερινή Ακαδημία Περιβαλλοντικών Εκπαιδευτών’’, μια δράση που έχει ως απώτερο σκοπό την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευόμενων στη λήψη αποφάσεων σχετιζόμενων με το περιβάλλον και την υγεία μέσα από ένα πρόγραμμα που στοχεύει στην προαγωγή της Περιβαλλοντικής Υγείας, για την προστασία των πολιτών και όλων των κοινωνικών ομάδων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η σημασία της συμβολής της Ακαδημίας Περιβαλλοντικών Εκπαιδευτών έχει αναγνωριστεί και βραβευθεί από τα Βραβεία Περιβαλλοντικής Ευαισθησίας ΟΙΚΟΠΟΛΙΣ 2017 και είναι μια από τις βασικές δράσεις του Skyros Project, ένα διεθνώς πολυβραβευμένο πρόγραμμα και επισφραγισμένο από τα Ηνωμένα Έθνη.

Σκοπός του Π.Μ.Σ. είναι η παροχή υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακής εκπαίδευσης, στο επιστημονικό πεδίο της Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας και Προαγωγής Υγείας, παρέχοντάς τους συγκεκριμένες πληροφορίες και ικανότητες κριτικής αξιολόγησης, ως προς τα περιβαλλοντικά ζητήματα, που αδιαμφησβήτητα προκαλούν ποικίλες επιπτώσεις στην δημόσια υγεία. Αυτές οι δεξιότητες θα τους καταστήσουν ικανούς να συμμετάσχουν και να ηγηθούν στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, καθορίζοντας έτσι την ποιότητα της υγείας και του περιβάλλοντος στις επόμενες δεκαετίες.

Στόχοι του Π.Μ.Σ. Σύνδεση της διδασκαλίας με την έρευνα. Το Π.Μ.Σ. στοχεύει στην:

1. Παροχή ακαδημαϊκών γνώσεων στον τομέα της Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας και περαιτέρω ανάπτυξη του γνωστικού κεφαλαίου στον τομέα της Οικοθεραπείας και της Προαγωγής Υγείας.

2. Διεξαγωγή ερευνητικών μελετών στο γνωστικό αντικείμενο και προώθηση εισαγωγής καινοτόμων επιδημιολογικών ερευνητικών προγραμμάτων.

3. Ανάδειξη των εφαρμογών της Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας στους τομείς της Οικοθεραπείας και της Προαγωγής Υγείας.

4. Ανάπτυξη της έρευνας στον τομέα των νέων τεχνολογιών που σχετίζονται με την Οικοθεραπεία και την Προαγωγή της Υγείας.

5. Αξιολόγηση προηγμένων και πολύπλοκων εννοιών, προσεγγίσεων και μεθόδων από την επιστήμη της επικοινωνίας, με ιδιαίτερη αναφορά στα δια- και διεπιστημονικά προβλήματα και προσεγγίσεις που εντοπίζονται στην επιστημονική βιβλιογραφία.

6. Εφαρμογή κατάλληλου σχεδιασμού για ποσοτική και ποιοτική εμπειρική έρευνα, επιλέγοντας κατάλληλες μεθόδους έρευνας για τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων και δείχνοντας την ικανότητα εντοπισμού αναγκών για νέες θεωρητικές, μεθοδολογικές και πρακτικές προσεγγίσεις.

7. Προώθηση συνεργασίας των εκπαιδευόμενων σε σχέση με τους επαγγελματίες, τους επιστήμονες, τους υπεύθυνους για τη χάραξη πολιτικής και το ευρύ κοινό και υλοποίηση προφορικών και γραπτών εργασιών με βάση το έργο σε μια διεπιστημονική ομάδα.

8. Προώθηση εκκίνησης εποικοδομητικών διακλαδικών και διεπιστημονικών συζητήσεων και συνεργασιών εντός και μεταξύ διαφόρων κοινωνικών και επιστημονικών οργανώσεων και επαγγελμάτων.

9. Κριτική ανάλυση του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούνται διαφορετικές γνώσεις, επικοινωνίες και πρακτικές υγείας, ευεξίας και υγειονομικής περίθαλψης για τη διαμόρφωση και οργάνωση της ζωής των ατόμων, των ομάδων και πληθυσμών.

10. Αξιολόγηση των μέσων που χρησιμοποιούνται στις επιστημονικές και κοινωνικές προσεγγίσεις για την κατανόηση, τη διαμεσολάβηση, την προάσπιση της υγείας και της ευημερίας και τον σχεδιασμό καινοτόμων οδών για τη γεφύρωση αυτών των προσεγγίσεων.

11. Δημιουργία επιστημόνων με τις απαιτούμενες δεξιότητες για επιτυχή σταδιοδρομία στον ιδιωτικό, δημόσιο και ακαδημαϊκό τομέα, στην πρόληψη και την προαγωγή της Δημόσιας Υγείας.

12. Συμβολή στην αναβάθμιση του συστήματος υγείας και στην συνεργασία του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα.

13. Προετοιμασία για μεταπτυχιακές σπουδές διδακτορικού επιπέδου.

Κατά την διάρκεια των σπουδών ο/η φοιτητής/-τρια ενθαρρύνεται να διεξάγει έρευνες και να παροτρύνεται, να συμμετέχει σε εθνικά και διεθνή συνέδρια, όπως και να δημοσιεύει μελέτες σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά.

Επιστημονικοί Λόγοι

Το επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) καλύπτει τα γνωστικό αντικείμενο της Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας, εισάγοντας την έννοια της επικοινωνίας, με στόχο την εκπαίδευση για θέματα περιβαλλοντικής υγείας. Μέσω του οικολογικού μοντέλου, ως ένα πλαίσιο προγραμματισμού επικοινωνίας για την δημόσια υγεία, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές εξοικειώνονται με τα εργαλεία αξιολόγησης του αλφαβητισμού για την υγεία στην έρευνα και στην πρακτική με απώτερο σκοπό την δημιουργία και εφαρμογή επικοινωνιακών στρατηγικών για την προάσπιση του περιβάλλοντος, ως αναπόσπαστο στοιχείο για την προαγωγή της υγείας του πληθυσμού.

Επιστημολογικοί Λόγοι

Το Π.Μ.Σ. από επιστημολογικής απόψεως προσφέρει την απαιτούμενη γνώση στην ανάπτυξη ενός ταχέως εξελισσόμενου γνωστικού κεφαλαίου υψηλής έντασης ειδίκευση ως προς την δημιουργία και την εφαρμογή αποτελεσματικών επικοινωνιακών στρατηγικών για την προάσπιση θεμάτων υγείας και περιβάλλοντος. Το ΠΜΣ συνδυάζει μια γενική οικολογική ανησυχία με συγκεκριμένα στοιχεία που σχετίζονται με την προσωπική και κοινοτική υγεία. Αυτό επιστημολογικά ενισχύει την κατανόηση της επικοινωνιακής έννοιας εντασσόμενης στο οικολογικό μοντέλο της δημόσιας υγείας.

Κοινωνικοί Λόγοι

Για πολλούς αιώνες, η ατομική και η πληθυσμιακή φροντίδα υγείας ήταν τομέας της ιατρικής επιστήμης. Ωστόσο, αναγνωρίζεται ευρέως ότι τα σύγχρονα προβλήματα υγείας είναι πολύπλοκα και δεν μπορούν να λυθούν μόνο από νοσοκομεία και ιατρούς. Πολλές ασθένειες σχετίζονται με τον τρόπο ζωής, το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον, αλλά και την πρόσβαση σε αξιόπιστες πληροφορίες. Η αλληλεξάρτηση του περιβάλλοντος με την υγεία προτρέπει τους εκπαιδευόμενους στο να συνειδητοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο τα σημερινά περιβαλλοντικά ζητήματα καθορίζουν την ποιότητα της καθημερινότητάς μας. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες αποδεικνύεται ότι η επαφή με την φύση δύναται να δώσει την κατευθυντήρια γραμμή για την συνταγογράφηση ‘’φυσικών χαπιών’’ – μια λύση χαμηλού κόστους η οποία βοηθά στην μείωση των αρνητικών επιπτώσεων για την υγεία από την επίδραση της αυξημένης αστικοποίησης και του σύγχρονου καθιστικού τρόπου ζωής – γεγονότα επιβλαβή για την σωματική και ψυχική υγεία. Το Π.Μ.Σ. μπορεί να προσδώσει μια βαθύτερη κατανόηση του σχεδιασμού προγραμμάτων προαγωγής υγείας στις σύγχρονες κοινωνίες ανοίγοντας νέους ορίζοντες προσέγγισης με βάση το πεδίο της περιβαλλοντικής επικοινωνίας. Το ΜΠΣ θα προάγει ένα νέο τρόπο σκέψης τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο και ένα νέο τρόπο λειτουργείας στην καθημερινότητα και τον επαγγελματικό χώρο.

Τίτλος Σπουδών: Το Π.Μ.Σ. απονέμει Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Σπουδών (Μ.Δ.Σ.): ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: «Περιβαλλοντική Επικοινωνία και Προαγωγή Υγείας» ΑΓΓΛΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: «Environmental Communication and Health Promotion».

Διάρκεια σπουδών : Το Π.Μ.Σ. οδηγεί στη χορήγηση Μεταπτυχιακού Διπλώματος Σπουδών (Μ.Δ.Σ.) και διαρκεί τρία (3) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Διαρθρώνεται σε δύο (2) εξάμηνα, έκαστο διάρκειας τουλάχιστον δεκατριών (13) εβδομάδων, [30 ECTS], καθώς και ένα (1) εξάμηνο για τη συγγραφή μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας [30 ECTS]. Συνολικά απαιτούνται ενενήντα (90) ECTS για την απόκτηση τίτλου.

Το κάθε μάθημα αντιστοιχεί σε έξι (6) μονάδες ECTS (10 μαθήματα x 6 ECTS = 60 ECTS). Το πρώτο και δεύτερο διδακτικό εξάμηνο περιλαμβάνουν διδασκαλία (παραδόσεις, εργαστηριακές ασκήσεις και εξετάσεις). Το τρίτο  εξάμηνο περιλαμβάνει την εκπόνηση της Διπλωματικής Εργασίας. Η διπλωματική εργασία συντάσσεται στην αγγλική γλώσσα. Η επιτρεπόμενη διάρκεια ολοκλήρωσης των υποχρεώσεων για την λήψη του διπλώματος μεταπτυχιακών σπουδών είναι από τρία (3) έως έξι (6) ακαδημαϊκά εξάμηνα.

Γλώσσα Διδασκαλίας: Τα μαθήματα διεξάγονται στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα. Η συγγραφή της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας συντάσσεται στην αγγλική γλώσσα.

Δίδακτρα:  Τα τέλη φοίτησης ανέρχονται στα 2.250€  για όλο το πρόγραμμα. Η επιβολή τέλους φοίτησης/διδάκτρων, ύψους 750€ ανά εξάμηνο.

Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:

Στο Π.Μ.Σ. γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι και διπλωματούχοι όλων των τμημάτων Πολυτεχνικών Σχολών, πτυχιούχοι Περιβαλλοντικών Επιστημών, πτυχιούχοι Επιστημών Αγωγής και Παιδαγωγικών, πτυχιούχοι του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, Τμημάτων Ιατρικής, Νοσηλευτικής, καθώς και πτυχιούχοι όλων των συναφών επιστημών υγείας, πτυχιούχοι Τουριστικών Επιστημών και Εκπαίδευσης καθώς επίσης και πτυχιούχοι της ημεδαπής ή ομοταγών, αναγνωρισμένων από τον ΔΟΑΤΑΠ, ιδρυμάτων της αλλοδαπής. Τέλος, απόφοιτοι άλλων Τμημάτων ΑΕΙ της ημεδαπής ή ομοταγών, αναγνωρισμένων της αλλοδαπής.

Ο ανώτατος αριθμός των εισακτέων φοιτητών στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ορίζεται σε τριάντα (30) με την επιφύλαξη των σχετικών άρθρων του εσωτερικού κανονισμού του Π.Μ.Σ. Επιπλέον του αριθμού εισακτέων, γίνονται δεκτοί ως υπεράριθμοι υπότροφοι και μέλη των κατηγοριών ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 34 του ν. 4485/2017. Ο αριθμός εισακτέων δεν πρέπει να είναι κατώτερος του δέκα (10) και ανώτερος του τριάντα (30). Σε περίπτωση που ο αριθμός των υποψηφίων φοιτητών ξεπερνά σημαντικά των αριθμό των προς πλήρωση θέσεων ή οι υποψήφιοι φοιτητές έχουν διαπιστωμένα σημαντικό ερευνητικό ενδιαφέρον για την παρακολούθηση του Π.Μ.Σ., τότε με απόφαση της συντονιστικής επιτροπής μπορεί να αυξηθεί ο αριθμός των εισακτέων μέχρι και 10 επιπλέον άτομα του ανώτατου προβλεπόμενου αριθμού.

Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)

Το ενδεικτικό πρόγραμμα μαθημάτων της πλήρους φοίτησης διαμορφώνεται ως εξής:

Α’ εξάμηνο:

Υποχρεωτικά μαθήματα

    • Θεμέλια Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας – Προασπίζοντας την Υγεία
    • Εισαγωγή στην Επιδημιολογία και τη Δημόσια Υγεία για Επαγγελματίες Επικοινωνίας
    • Αγωγή και Προαγωγή Υγείας από το σχολείο στην κοινότητα
    • Επικοινωνιακή Πολιτική στην Διαχείριση Κρίσεων
    • Σχέδιο Επικοινωνίας Διαχείρισης Έργου και Διασφάλιση Χρηματοδότησης

Β’ εξάμηνο:

Υποχρεωτικά μαθήματα

    • Στρατηγικές επικοινωνίας σε θέματα υγείας και περιβάλλοντος
    • Επικοινωνία για αλλαγή συμπεριφοράς: Άτομα και Κοινότητες
    • Επικοινωνία της Υγείας και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

Μαθήματα Επιλογής (2)

    • Τεχνολογία και Ψηφιακός Σχεδιασμός στην επικοινωνία υγείας
    • Οικοθεραπεία: Από την θεωρία στην Πράξη
    • Διαπολιτισμική Επικοινωνία στον τομέα της περιβαλλοντικής υγείας

Γ’ εξάμηνο:

    • Διπλωματική Εργασία.

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Χρήσιμα Έντυπα:

Περισσότερα στοιχεία :

Διάρκεια Λειτουργίας

Το ΠΜΣ θα λειτουργήσει μέχρι το ακαδημαϊκό έτος 2028 εφόσον πληροί τα κριτήρια της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ