ΠΜΣ: Δημιουργική και Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή

το άρθρο ενημερώθηκε στις 27.09.2024

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Κομοτηνή)

ΠΜΣ: «Δημιουργική και Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» 

Έδρα:

Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Πανεπιστημιούπολη, 69100 Κομοτηνή

Τηλέφωνο: 25310 39621, 25310 39641 Fax : 25310 39623 E-mail: secr@phyed.duth.gr

Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :

Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) «Δημιουργική και Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης έχει ως αντικείμενο τα γνωστικά πεδία της Δημιουργικής Φυσικής Αγωγής και της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής.

Σκοπός του Π.Μ.Σ. «Δημιουργική και Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» είναι:

  • Η δημιουργία υποδομής για τη συνεχή ανανέωση, την παραγωγή και την προαγωγή εξειδικευμένης επιστημονικής γνώσης.
  • Η παραγωγή στελεχών υψηλής κατάρτισης σε δύο γνωστικές κατευθύνσεις, τη Δημιουργική Φυσική Αγωγή και την Ειδική Φυσική Αγωγή.
  • Η συνεργασία με κοινωνικούς και ερευνητικούς φορείς της ημεδαπής και της αλλοδαπής.
  • Η παροχή υψηλής ποιότητας γνώσεων και δεξιοτήτων για την αποτελεσματική εκπαίδευση του επιστημονικού και ερευνητικού προσωπικού. Η συνεργασία και η έρευνα μεταξύ Πανεπιστημιακών Τμημάτων της Ελλάδας, διαμέσου ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων κοινού ενδιαφέροντος.
  • Η προαγωγή της έρευνας μεταξύ των Πανεπιστημιακών Τμημάτων της ημεδαπής και της αλλοδαπής (π.χ. ερευνητικά προγράμματα, ανταλλαγές μεταπτυχιακών φοιτητών, ανταλλαγές διδασκόντων κλπ.).

Οι απόφοιτοι του προγράμματος θα έχουν αποκτήσει εξειδικευμένη παιδαγωγική γνώση και δεξιότητες, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους στο τρίπτυχο «αξιολόγηση – σχεδιασμός – διδασκαλία», αλλά και στην επίλυση προβλημάτων ώστε να οδηγήσουν τους μαθητές τους, στη Γενική και  την Ειδική Εκπαίδευση, σε πολύπλευρα μαθησιακά αποτελέσματα (στον ακαδημαϊκό, τον κινητικό, το γνωστικό, τον συναισθηματικό/κοινωνικό τομέα), χρήσιμα τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στην καθημερινή τους ζωή, στο παρόν και στο μέλλον.

Το Π.Μ.Σ. θα εφοδιάσει τους αποφοίτους με γνώσεις και δεξιότητες για περαιτέρω ερευνητική δραστηριότητα και ακαδημαϊκή εξέλιξη, ενώ ταυτόχρονα θα καλύψει υπαρκτές και ουσιαστικές ανάγκες και θα συμβάλει στην αναβάθμιση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. H υψηλή επιστημονική κατάρτιση και εξειδίκευση των αποφοίτων θα τους βοηθήσει να δραστηριοποιηθούν με αποτελεσματικότητα σε επιστημονικούς φορείς (πανεπιστήμια, κέντρα ερευνών, εργαστήρια Φυσικής Αγωγής και Προσαρμοσμένης/Ειδικής Φυσικής Αγωγής, άλλους επιστημονικούς φορείς), καθώς και σε επαγγελματικούς φορείς (δημόσιοι και ιδιωτικοί οργανισμοί, εκπαιδευτήρια, σχολεία, δήμοι).

Τίτλος Σπουδών:

Το Π.Μ.Σ. απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών(Δ.Μ.Σ.) στην «Δημιουργική και Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» με τις ακόλουθες ειδικεύσεις:

α) Δημιουργική Φυσική Αγωγή
β) Ειδική Φυσική Αγωγή

Διάρκεια σπουδών : Η χρονική διάρκεια για την απονομή του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών ορίζεται σε τρία (3) εξάμηνα.

Γλώσσα Διδασκαλίας:

Η γλώσσα της διδασκαλίας και των γραπτών εξετάσεων είναι η Ελληνική. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα κάποια από τα μαθήματα ή από τις διαλέξεις των μαθημάτων να παρέχονται στην Αγγλική γλώσσα, έπειτα από απόφαση των αρμόδιων οργάνων.

Δίδακτρα: Για το σύνολο του προγράμματος τα τέλη φοίτησης ανέρχονται σε 2.500 ευρώ.

Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:

Ο αριθμός εισακτέων κατ’ έτος ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο σε 34 μεταπτυχιακούς φοιτητές. Με απόφαση της Συνέλευσης, ύστερα από εισήγηση της Σ.Ε., θα ρυθμίζεται κάθε χρόνο σε ποιες ειδικεύσεις
του Π.Μ.Σ. θα προκηρύσσονται θέσεις εισακτέων φοιτητών για το ακαδημαϊκό έτος που ακολουθεί καθώς και η κατανομή του αριθμού εισακτέων ανά ειδίκευση. Επιπρόσθετα παρομοίως θα ορίζονται οι κατηγορίες πτυχιούχων και τα σχετικά ποσοστά συνολικά και κατά ειδίκευση.

Σε περίπτωση που ο αριθμός των υποψηφίων/επιτυχόντων σε ορισμένη ειδίκευση του Π.Μ.Σ. είναι μικρότερος από τον προκηρυσσόμενο, για την ειδίκευση αυτή, αριθμό θέσεων, οι κενές θέσεις μπορούν να μεταφέρονται και να καλύπτονται σε άλλη ειδίκευση του Μ.Π.Σ., μέχρι του ανώτατου ορίου εισαγομένων στο Π.Μ.Σ. Ως υπεράριθμοι εισάγονται τα μέλη των κατηγοριών Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. σύμφωνα με το άρθρο 34 παρ. 8, του ν. 4485/2017.

Ο μέγιστος αριθμός εισακτέων από άλλα Τμήματα Α.Ε.Ι. (εκτός των ΤΕΦΑΑ) είναι επτά (7) σε κάθε ειδίκευση σπουδών. Ο αριθμός αυτός δύναται να τροποποιηθεί με απόφαση της Συντονιστικής Επιτροπής στην περίπτωση που δεν θα καλυφθούν θέσεις από πτυχιούχους των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.

Διαδικασία επιλογής και εγγραφή επιτυχόντων

Η επιλογή των εισακτέων στο Π.Μ.Σ. γίνεται από την Επιτροπή Επιλογής Εισακτέων η οποία συγκροτείται με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος ύστερα από εισήγηση της Συντονιστικής Επιτροπής (Σ.Ε.) του Προγράμματος, απαρτίζεται από τρία μέλη Δ.Ε.Π. του Τμήματος, οι οποίοι έχουν αναλάβει μεταπτυχιακό έργο. Η επιτροπή αξιολογεί το σύνολο των φακέλων υποψηφιότητας που καλύπτει τις προϋποθέσεις και η τελική μοριοδότηση των υποψηφίων γίνεται μόνο για τα παραστατικά που γίνονται αποδεκτά από την Επιτροπή. Ο πίνακας των επιτυχόντων επικυρώνεται σε κάθε περίπτωση από τη Συνέλευση του Τμήματος.

Προϋποθέσεις και τα κριτήρια επιλογής: Οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων είναι συγκεκριμένα, ποσοτικά ή/και ποιοτικά και γίνονται γνωστά στους υποψηφίους με την προκήρυξη
του Π.Μ.Σ.

Οι Προϋποθέσεις για την εισαγωγή στο Πρόγραμμα είναι:

α) Πτυχίο Α.Ε.Ι. (Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι.)

β) Μία (1) συστατική επιστολή. Η συστατική επιστολή πρέπει να προέρχεται είτε από μέλος ΔΕΠ είτε από Ερευνητή αναγνωρισμένου Ερευνητικού Κέντρου ή στελέχους φορέα (π.χ. Σχολικό Σύμβουλο, προϊστάμενο Α/θμιας ή Β/θμιας Εκπαίδευσης κ.λπ.).

γ) Καλή γνώση (Β2) μιας από τις γλώσσες: Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική, Ισπανική. Τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας που προσκομίζουν οι υποψήφιοι αξιολογούνται με βάση τον πίνακα γλωσσομάθειας που χρησιμοποιείται στον ΑΣΕΠ

Τα Κριτήρια Επιλογής των υποψηφίων είναι: Η αξιολόγηση των υποψηφίων για την εισαγωγή στο Πρόγραμμα γίνεται με συνυπολογισμό των παρακάτω κριτηρίων. Τα μόρια που αντιστοιχούν σε κάθε κριτήριο λειτουργούν αθροιστικά χωρίς ωστόσο να είναι αναγκαίο ο υποψήφιος να ανταποκρίνεται σε όλα. Όλα τα κριτήρια είναι μετρήσιμα και δίνουν ένα ορισμένο αριθμό μορίων κατά περίπτωση. Ειδικότερα:

1. Βαθμός πτυχίου (Μέγιστο 20 μόρια). Η μοριοδότηση γίνεται με βάση το βαθμό πτυχίου πολλαπλασιαζόμενο με το συντελεστή «2».

2. Βαθμός πτυχίου με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή (Μέγιστο 30 μόρια). π.χ. α) πτυχίο ΤΕΦΑΑ που συνοδεύεται από Δίπλωμα κύριας ειδικότητας στην «Ειδική Φυσική Αγωγή» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή – Θεραπευτική Γυμναστική» ή την «Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» ή την «Προσαρμοσμένη Κινητική Αγωγή» ή την «Άσκηση σε χρόνιες παθήσεις και Αναπηρία», β) Πτυχίο Παιδαγωγικών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, κ.λπ. Η μοριοδότηση γίνεται με βάση το βαθμό πτυχίου πολλαπλασιαζόμενο με το συντελεστή «3». (Ισχύει μόνο για τους υποψήφιους για την ειδίκευση της Ειδικής Φυσικής Αγωγής).

3. Δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά της ημεδαπής ή/και αλλοδαπής, Προφορικές ή αναρτημένες
ανακοινώσεις ή σύντομα άρθρα (short papers) σε επιστημονικά συνέδρια της ημεδαπής ή αλλοδαπής (Μέγιστο 15 μόρια). Μοριοδοτείται με 5 μόρια η κάθε δημοσίευση, με 3 μόρια το σύντομο άρθρο (short paper) και με 1 μόριο η κάθε ανακοίνωση.

4. Συμμετοχή σε εθνικό ή ευρωπαϊκό πρόγραμμα (εκπαιδευτικό ή ερευνητικό) (10 μόρια).

5. Διετής αποδεδειγμένη επαγγελματική προϋπηρεσία (Μέγιστο 10 μόρια, 5 μόρια για κάθε έτος).

6. Παρακολούθηση ετήσιου σεμιναρίου επιμόρφωσης στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση που υλοποιείται σε Πανεπιστήμιο ή αναγνωρισμένο κρατικό φορέα και εποπτεύεται από το ΥΠ.Π.Ε.Θ., αποδεδειγμένης διάρκειας τουλάχιστον τετρακοσίων (400) ωρών (5 μόρια) (Ισχύει μόνο για τους υποψήφιους για την ειδίκευση της Ειδικής Φυσικής Αγωγής).

7. Μεταπτυχιακό Δίπλωμα (5 μόρια).

Μετά από εισήγηση της Συντονιστικής Επιτροπής (Σ.Ε.), καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής των κριτηρίων αυτών, τα οποία αναφέρονται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και συνεκτιμώνται κατά την επιλογή.

Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)

« Το Π.Μ.Σ. «Δημιουργική και Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» διαρθρώνεται σε τρία (3) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Το σύνολο των Πιστωτικών Μονάδων (ECTS) που απαιτούνται για την απόκτηση του Δ.Μ.Σ. ανέρχεται σε 90 ECTS. Για την απόκτηση του Δ.Μ.Σ. απαιτείται η υποχρεωτική παρακολούθηση και επιτυχής εξέταση σε όλα τα μαθήματα καθώς και η επιτυχής αξιολόγηση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (ΜΔΕ) και της Πρακτικής Άσκησης (ΠΑ), όπου αυτό απαιτείται, όπως κατανέμονται στα εξάμηνα σπουδών ανά ειδίκευση. Τα προσφερόμενα μαθήματα διακρίνονται σε Μαθήματα Κορμού (ΜΚ), σε Μαθήματα Ειδίκευσης (ΜΕ) και Μαθήματα Ελεύθερης Επιλογής (ΜΕΕ).

Κατά τη διάρκεια των σπουδών οι φοιτητές/τριες υποχρεούνται να παρακολουθήσουν τρία (3) Μαθήματα Κορμού (ΜΚ) στο Α’ εξάμηνο σπουδών και ανάλογα με τη ειδίκευση που παρακολουθούν:

α. Ειδίκευση «Δημιουργική Φυσική Αγωγή»: Υποχρεούνται να παρακολουθήσουν τρία (3) μαθήματα ειδίκευσης (ΜΕ) στο Β’ εξάμηνο ενώ στο Γ’ εξάμηνο σπουδών οφείλουν να παρακολουθήσουν ένα (1) μάθημα ειδίκευσης (ΜΕ) και να επιλέξουν την εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (Μ.Δ.Ε.) ή την παρακολούθηση δύο (2) μαθημάτων ελεύθερης επιλογής (ΜΕΕ).

β. Ειδίκευση «Ειδική Φυσική Αγωγή»: Υποχρεούνται να παρακολουθήσουν δύο (2) μαθήματα ειδίκευσης (ΜΕ) και να πραγματοποιήσουν την ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ Ι στο  Β’ εξάμηνο ενώ στο Γ’ εξάμηνο σπουδών οφείλουν να πραγματοποιήσουν την ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΙΙ και να επιλέξουν την εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (ΜΔΕ) ή την παρακολούθηση δύο (2) μαθημάτων ελεύθερης επιλογής (ΜΕΕ).

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ: Υλοποιείται σε Σχολικές Μονάδες και δομές σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις όπως πχ σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) ή/και σε σχολικές μονάδες γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπου φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σε Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.), σε Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας, σε Συμβουλευτικούς Σταθμούς των Δήμων, κ.λπ

Το αναλυτικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών των τριών εξαμήνων ανά ειδίκευση διαμορφώνεται ως εξής:

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Α΄ Εξάμηνο: 

      • Ψυχοκινητική ανάπτυξη και μάθηση στη Φυσική Αγωγή και την Ειδική Φυσική Αγωγή
      • Διδακτικές προσεγγίσεις και περιβάλλον μάθησης στη Φυσική Αγωγή και την Ειδική Φυσική Αγωγή
      • Σχολική Ψυχολογία στη Φυσική Αγωγή και την Ειδική Φυσική Αγωγή

Β΄ Εξάμηνο: 

      • Σχεδιασμός προγράμματος και διδασκαλίας
      • Αποτελεσματικός εκπαιδευτικός
      • Η κουλτούρα της Φυσικής Αγωγής στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα

Γ΄ Εξάμηνο: 

      • Εγγραμματισμός και Αξιολόγηση στη Φυσική Αγωγή
      • Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία

ή

      • Εγγραμματισμός και Αξιολόγηση στη Φυσική Αγωγή Υποχρεωτικό (ΜΕ)
      • Μάθημα Επιλογής
      • 2ο Μάθημα Επιλογής.

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ: ΕΙΔΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Α΄ Εξάμηνο: 

      • Ψυχοκινητική ανάπτυξη και μάθηση στη Φυσική Αγωγή και την Ειδική Φυσική Αγωγή
      • Διδακτικές προσεγγίσεις και περιβάλλον μάθησης στη Φυσική Αγωγή και την Ειδική Φυσική Αγωγή
      • Σχολική Ψυχολογία στη Φυσική Αγωγή και την Ειδική Φυσική Αγωγή

Β΄ Εξάμηνο: 

      • Φυσική αγωγή για μαθητές με σωματικές αναπηρίες και αισθητηριακές διαταραχές
      • Φυσική αγωγή για μαθητές με αναπτυξιακές και συναισθηματικές διαταραχές
      • Πρακτική Άσκηση Ι

Γ΄ Εξάμηνο: 

      • Πρακτική Άσκηση ΙΙ Υποχρεωτικό (ΜΕ)
      • Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία

ή

      • Πρακτική Άσκηση ΙΙ
      • Μάθημα Επιλογής
      • 2ο Μάθημα Επιλογής

Τα προσφερόμενα Μαθήματα Ελεύθερης Επιλογής (ΜΕΕ) είναι τα ακόλουθα:

      • Διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής σε πολυπολιτισμικό και ετερογενές σχολικό περιβάλλον
      • Υγεία Ευεξία και Ποιότητα Ζωής – Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών προγραμμάτων Άσκησης
      • Βιωματική Προσέγγιση στη Μαθησιακή Εμπειρία
      • Κίνηση και Μάθηση στην προσχολική ηλικία
      • Εναλλακτικές Προσεγγίσεις στην Οργάνωση και Διαχείριση του μαθήματος Φυσικής Αγωγής
      • Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Μέσα στη Διδασκαλία της Ενιαίας και της Ειδικής Φ.Α.
      • Κινητική αξιολόγηση – Διάγνωση κινητικών δυσκολιών
      • Αθλητισμός και άτομα με αναπηρία
      • Μαθησιακές δυσκολίες της κίνησης – Αναπτυξιακή Διαταραχή του Κινητικού Συντονισμού στο Ενιαίο και Ειδικό Σχολικό περιβάλλον
      • Ψυχοκινητική παρέμβαση για άτομα με αναπτυξιακές διαταραχές και προβλήματα συμπεριφοράς.

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Χρήσιμα Έντυπα:

Περισσότερα στοιχεία :

Διάρκεια Λειτουργίας

Η διάρκεια λειτουργίας του Π.Μ.Σ. θα είναι μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2026-2027.

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ