ΠΜΣ: Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση – Ένταξη Ετεροτήτων

το άρθρο ενημερώθηκε στις 27.09.2024

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

 Σχολή Κοινωνικών, Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών

Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας (Κομοτηνή)

ΠΜΣ: «Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση – Ένταξη Ετεροτήτων»

Έδρα:

Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας,  Π. Τσαλδάρη 1, Γραφείο 13, 69132, Κομοτηνή

Τηλέφωνο: 2531039496 Fax : 2531039496 Ε-mail:  postgrad@sw.duth.gr

Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :

Το προτεινόμενο Π.Μ.Σ. αποτελεί εξέλιξη του Π.Μ.Σ. «Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνική Εργασία» (ίδρυση 2009), του Τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης και από το 2013 του Τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικής Επιστήμης Δ.Π.Θ. Το γνωστικό αντικείμενο «Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση» αποτελούσε εξ αρχής υποχρεωτικό μάθημα της κατεύθυνσης Κοινωνικής Εργασίας, ενώ από το 2014 – 2015 είχε εξελιχθεί σε ειδίκευση – τίτλο Δ.Μ.Π., η οποία είχε αυξημένη ζήτηση από ενδιαφερόμενους κοινωνικούς λειτουργούς.

Σήμερα, το προτεινόμενο Π.Μ.Σ. είναι το μοναδικό Π.Μ.Σ. κοινωνικής εργασίας στην Ελλάδα. Το γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ. αφορά μία από τις εξειδικεύσεις της επιστήμης της Κοινωνικής Εργασίας, παρέχει στους μεταπτυχιακούς φοιτητές τεκμηριωμένες, ειδικές γνώσεις σχετικά με τις σύγχρονες προσεγγίσεις και την έρευνα της Κοινωνικής Εργασίας. Έμφαση δίνεται στην προαγωγή της διεπιστημονικής και συγκριτικής έρευνας σε θέματα εκπαιδευτικής και κοινωνικής ένταξης, καθώς και σε παρεμβάσεις για την ισότιμη συμμετοχή όλων των παιδιών και των νέων στην εκπαίδευση, ανεξάρτητα από τις φυσικές, πολιτισμικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητές τους, και για την ευημερία των ίδιων και των οικογενειών τους.

Η εστίαση στην ένταξη των ετεροτήτων αντλεί από τη σύγχρονη πολυπολιτισμική σύνθεση όλων των μονάδων εκπαίδευσης, την κοινωνική – πολιτισμική πραγματικότητα της Θράκης και από την επικαιρότητα της ένταξης στην εκπαίδευση μεταναστών και αιτούντων άσυλο στη χώρα, αλλά και σε πανευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Σκοπός του Π.Μ.Σ. είναι να προσφέρει εξειδικευμένη θεωρητική και τεκμηριωμένη γνώση σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών της κοινωνικής εργασίας με επίκεντρο τη λειτουργία των μονάδων εκπαίδευσης ως συμμετοχικών, οικο-αναπτυξιακών πλαισίων δράσης διεπιστημονικής και διακοινοτικής συνεργασίας. Ειδικότεροι στόχοι της είναι η παροχή ολόπλευρης γνώσης για την πρόληψη – πρώιμη παρέμβαση και συμπερίληψη «όλων» των μαθητών (παιδιών, εφήβων και εκείνων σε κίνδυνο πρώιμης διακοπής, ή περιθωριοποίησης) στο σχολείο, και για την επανάκτηση της λειτουργικότητας των μαθητών και του περιβάλλοντός τους, οικογενειακού, σχολικού και κοινωνικού, ύστερα από απώλειες και πλήγματα που προκαλούν οι καταστάσεις κρίσης και η μακροχρόνια στέρηση.

Το Π.Μ.Σ. αποσκοπεί στην εξειδίκευση νέου επιστημονικού δυναμικού (σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί) για τη στελέχωση των μονάδων εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, των ΚΕΣΥ, ΕΔΕΑΥ, ΣΜΕΑ, καθώς και ΚΔΑΠμεΑ, ΚΔΑΠ ή συναφείς μονάδες που απευθύνονται σε μαθητές, των υπηρεσιών κοινωνικής προστασίας, ψυχικής υγείας, απεξάρτησης και δικαιοσύνης παιδιών, εφήβων και νεαρών ενηλίκων.

Τίτλος Σπουδών: Το Π.Μ.Σ. απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) στην «Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση Ένταξη Ετεροτήτων».

Διάρκεια σπουδών : 

Η χρονική διάρκεια πλήρους φοίτησης στο Π.Μ.Σ. που οδηγεί στη λήψη του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) ορίζεται σε δυο (2) εξάμηνα διδασκαλίας και πρακτικής άσκησης, και ένα (1) εξάμηνο για την εκπόνηση και υποβολή προς κρίση της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας. Η διάρκεια μερικής φοίτησης είναι τέσσερα (4) εξάμηνα διδασκαλίας και πρακτικής άσκησης, και ένα (1) εξάμηνο για την εκπόνηση και υποβολή προς κρίση διπλωματικής εργασίας.

Η φοίτηση στο πρόγραμμα θεωρείται ότι λήγει με την ολοκλήρωση της συγγραφής και της δημόσιας παρουσίασης της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας. Ο μεταπτυχιακός φοιτητής είναι υποχρεωμένος να ολοκληρώσει τις μεταπτυχιακές του σπουδές μέσα στο διπλάσιο της προβλεπόμενης διάρκειας του ΠΜΣ διάστημα.

Γλώσσα Διδασκαλίας: Η γλώσσα διεξαγωγής του Προγράμματος είναι η ελληνική. Ορισμένες διαλέξεις πραγματοποιούνται στην αγγλική γλώσσα.

Δίδακτρα: Οι μεταπτυχιακοί/κές φοιτητές/τριες υποχρεούνται στην καταβολή τελών φοίτησης. Το ύψος των οποίων για το σύνολο του προγράμματος καθορίζεται στο ποσό των 2.400 ευρώ.

Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:

Ο αριθμός εισακτέων κατ’ έτος ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο σε είκοσι τέσσερις(24) μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες.

Στο Π.Μ.Σ. γίνονται δεκτοί κάτοχοι τίτλου του πρώτου κύκλου σπουδών Τμημάτων Κοινωνικής Εργασίας Α.Ε.Ι. (Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι.) της ημεδαπής ή ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής.

Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών δεν απονέμεται σε φοιτητή/τρια του/της οποίου/ας ο τίτλος σπουδών πρώτου κύκλου από ίδρυμα της αλλοδαπής δεν έχει αναγνωριστεί από το Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), σύμφωνα με το ν. 3328/2005 (Α’ 80).

Τα μέλη των κατηγοριών Ε.Ε.Π., καθώς και Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. που πληρούν τις προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 1, μπορούν μετά από αίτησή τους να εγγραφούν ως υπεράριθμοι/ες, και μόνο ένας κατ’ έτος και ανά Π.Μ.Σ., σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους που προβλέπονται στο άρθρο 45, εφόσον υπηρετούν στο οικείο Τμήμα και ο τίτλος σπουδών και το έργο που επιτελούν στο οικείο Τμήμα είναι συναφές με το αντικείμενο του Π.Μ.Σ.

Διαδικασία επιλογής και εγγραφή επιτυχόντων

Τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων είναι συγκεκριμένα, ποσοτικά ή/και ποιοτικά, και γίνονται γνωστά στους/στις υποψηφίους/ες με την προκήρυξη του Π.Μ.Σ.

Τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων περιλαμβάνουν:

1. Γενικό βαθμό Πτυχίου/Διπλώματος.

2. Αναλυτική Βαθμολογία στα προπτυχιακά μαθήματα, που είναι σχετικά με το Π.Μ.Σ.

3. Επίδοση στην Διπλωματική Εργασία, όπου αυτή προβλέπεται στον πρώτο κύκλο σπουδών.

4. Επαρκή γνώση μιας ξένης γλώσσας, η οποία ανάλογα με το επίπεδο μοριοδοτείται με σύστημα μοριοδότησης που ορίζει η Συνέλευση και είναι αναρτημένη στον ιστότοπο του Τμήματος.

5. Γνώση δεύτερης ή και άλλης ξένης γλώσσας.

6. Ερευνητική ή επαγγελματική δραστηριότητα του υποψηφίου σχετική με το γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ.

7. Δυο συστατικές επιστολές από μέλη ΔΕΠ, ή μία από ΔΕΠ και μία από εργοδότη.

8. Συνέντευξη από την Επιτροπή Επιλογής.

9. Δημοσιεύσεις και συγγραφική δραστηριότητα.

Ο τρόπος αξιολόγησης (μοριοδότηση) των ανωτέρω κριτηρίων ανήκει στην αρμοδιότητα της Συνέλευσης του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας.

Διαδικασία επιλογής: Η διαδικασία επιλογής διεξάγεται από την Επιτροπή Επιλογής και έχει ως εξής:

α) Καταρτίζει αρχικά έναν πλήρη κατάλογο όσων έχουν υποβάλει αίτηση.

β) Απορρίπτει τους υποψηφίους που δεν πληρούν τα ελάχιστα τυπικά κριτήρια.

γ) Καλεί σε συνέντευξη τους υποψηφίους που πληρούν τα τυπικά κριτήρια.

Στη συνέντευξη συνεκτιμώνται και αξιολογούνται:

      • Η συνολική συγκρότηση και επιστημονική επάρκεια των υποψηφίων σε σχέση με το αντικείμενο του ΠΜΣ
      • Το κίνητρο και το ενδιαφέρον τους για το πρόγραμμα
      • Η συναφής με το αντικείμενο δραστηριότητά τους
      • Οι επικοινωνιακές δεξιότητες των υποψηφίων

δ) Ιεραρχεί βαθμολογικά τους υποψηφίους και προβαίνει στην τελική επιλογή.

ε) Καταρτίζει τον τελικό πίνακα επιλογής. Ο τελικός πίνακας των επιτυχόντων επικυρώνεται από την Συνέλευση και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος. Σε περιπτώσεις ισοβαθμίας στην τελευταία θέση του πίνακα επιτυχόντων υποψηφίων, για την τελική τους κατάταξη λαμβάνεται υπόψη ο ψηλότερος βαθμός του πτυχίου, αν και σε αυτήν την περίπτωση προκύψει ισοβαθμία, τότε για την τελική τους κατάταξη λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός συγγενών μαθημάτων προς το Π.Μ.Σ

Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)

Το σύνολο των Πιστωτικών Μονάδων (ECTS) που απαιτούνται για την απόκτηση του Δ.Μ.Σ. ανέρχονται σε 90 (30 ανά εξάμηνο σπουδών). Για την απόκτηση του Δ.Μ.Σ. απαιτείται στα δύο πρώτα εξάμηνα: η υποχρεωτική παρακολούθηση και επιτυχής εξέταση σε οκτώ (8) μαθήματα καθώς και η επιτυχής ολοκλήρωση και αξιολόγηση της πρακτικής άσκησης και της εποπτείας και του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας. Κατά το τρίτο (Γ΄) εξάμηνο των σπουδών απαιτείται η συμμετοχή στα Σεμινάρια Ι και ΙΙ: «Μέθοδοι και Τεχνικές Κοινωνικής Ανάλυσης» και η επιτυχής ολοκλήρωσή της και η εκπόνηση της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας, της οποίας οι πιστωτικές μονάδες (ECTS) ορίζονται σε 30.

Το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών διαμορφώνεται ως εξής:

Α΄ Εξάμηνο:

      • Κοινωνική Εργασία σ’ ένα σχολείο για όλους: θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές συμβουλευτικής
      • Κριτική Κοινωνική Εργασία και ένταξη ετεροτήτων
      • Ανθεκτικότητα, απώλεια, πένθος, τραύμα, κακοποίηση στο εκπαιδευτικό και οικογενειακό περιβάλλον
      • Πρακτική Άσκηση σε ενταξιακές δομές εκπαίδευσης: σχεδιασμός – προεργασία παρεμβάσεων
      • Εργαστήριο δεξιοτήτων Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας: δημιουργικότητα, τέχνη, διαπολιτισμικές
        δεξιότητες και αναστοχασμός
      • Μετανάστες, Πρόσφυγες και Μειονότητες: διεθνής προστασία, πολιτικές και κοινωνία των πολιτών
      • Εξαρτήσεις και διαδίκτυο.

Β΄ Εξάμηνο:

      • Πρακτική Άσκηση σε ενταξιακές δομές εκπαίδευσης – Εποπτεία  – Εργαστήριο Δεξιοτήτων Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας: δημιουργικότητα, τέχνη, διαπολιτισμικές δεξιότητες και αναστοχασμός
      • Μέθοδοι Ποιοτικής Κοινωνικής Έρευνας στην Εκπαίδευση
      • Δυναμική των Ομάδων: Βιώματα και Βιωμένοι Χώροι
      • Συμβουλευτική Μαθητών, Φοιτητών, Καταρτιζόμενων με Αναπηρία
      • Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων
      • Η Οπτική των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Γ΄ Εξάμηνο:

      • Σεμινάρια Ι και ΙΙ: Μέθοδοι και Τεχνικές Κοινωνικής Ανάλυσης
      • Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία.

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Χρήσιμα Έντυπα:

Περισσότερα στοιχεία :

Διάρκεια Λειτουργίας

Το Π.Μ.Σ. θα λειτουργήσει μέχρι το ακαδημαϊκό έτος 2024 – 2025.

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ