ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής

το άρθρο ενημερώθηκε στις 29.04.2025

Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Σχολή Επιστημών Αγωγής

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Αθήνα)

ΠΜΣ: «Επιστήμες της Αγωγής»

(Sciences of Education)

Έδρα:

Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης – Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Ναυαρίνου 13 Α Αθήνα Τ.Κ. 10680 Αθήνα

Τηλέφωνα: 210 3688197, Fax :210 3688015

Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :

Το ΠΜΣ «ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» (“Sciences of Education”) έχει ως σκοπό την κατάρτιση εξειδικευμένων επιστημόνων, ερευνητών, εκπαιδευτών, εκπαιδευτικών και στελεχών της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, ώστε αυτοί να μπορούν να συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση της εκπαίδευσης, στην ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας και στην προαγωγή της επιστημονικής γνώσης στους τομείς: α) της Διδασκαλίας και της Μάθησης και β) της Ψυχοπαιδαγωγικής της Ανάγνωσης, της Φιλαναγνωσίας και του Εκπαιδευτικού Υλικού.

Το ΠΜΣ «ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» περιλαμβάνει δύο (2) ειδικεύσεις:

Α) «Διδασκαλία και Μάθηση» (“Teaching and Learning”) και

Β) «Ψυχοπαιδαγωγική της Ανάγνωσης, Φιλαναγνωσία και Εκπαιδευτικό Υλικό» (“Reading Education, Reading Promotion and Educational Material Development”)

με διακριτούς σκοπούς ως προς την κατάρτιση των μεταπτυχιακών φοιτητών.

Αναλυτικότερα:

Α) Όσον αφορά την ειδίκευση «Διδασκαλία και Μάθηση» (“Teaching and Learning”) θα έχει ως αντικείμενο θέματα και προβλήματα της σχολικής εκπαίδευσης που σχετίζονται με το περιβάλλον της σχολικής τάξης και του σχολείου, την επικοινωνία εκπαιδευτικού και μαθητή και ως σκοπό τόσο την ερευνητική προσέγγιση τους όσο και την εμβάθυνση σε αυτά με απώτερο σκοπό την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων για τη βελτίωση των δεδομένων και των συνθηκών διδασκαλίας.

Ειδικότερα, οι επιμέρους στόχοι της ειδίκευσης «Διδασκαλία και Μάθηση» (“Teaching and Learning”) είναι να καταστήσει τους μεταπτυχιακούς φοιτητές ικανούς να:

  • εντοπίζουν προβλήματα και διαταραχές στην επικοινωνία μεταξύ των ατόμων και κυρίως ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τους μαθητές του,
  • περιγράφουν τους βασικούς τομείς από τους οποίους απαρτίζεται το κλίμα της σχολικής τάξης,
  • αναφέρουν την επίδραση του κλίματος της σχολικής τάξης στη γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών,
  • εκτιμούν τη σπουδαιότητα των θετικών δασκαλομαθητικών και διαμαθητικών σχέσεων στη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού μαθησιακού κλίματος,
  • συνειδητοποιούν την αναγκαιότητα επαναπροσδιορισμού των λειτουργιών του σχολείου και του ρόλου των εκπαιδευτικών,
  • απαριθμούν τις βασικές πηγές σκοπών και στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος,
  • αναλύουν τις βασικές μορφές του αναλυτικού προγράμματος με βάση τα αποτελέσματα μάθησης που επιτρέπουν,
  • οριοθετούν εννοιολογικά και να διακρίνουν τις έννοιες «μορφές, μέθοδοι, τεχνικές, στρατηγικές και μοντέλα διδασκαλίας»,
  • γνωρίζουν και να εφαρμόζουν σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές διδασκαλίας.

Β) Όσον αφορά την ειδίκευση «Ψυχοπαιδαγωγική της Ανάγνωσης, Φιλαναγνωσία και Εκπαιδευτικό Υλικό» (“Reading Education, Reading Promotion and Educational Material Development”), σκοπός της είναι να συνδυαστεί για πρώτη φορά, συστηματικά και διεπιστημονικά, η διερεύνηση της ψυχοπαιδαγωγικής διαδικασίας της ανάγνωσης με την αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας, τη διδασκαλία της λογοτεχνίας γενικότερα, την καλλιέργεια και την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας των παιδιών και των ενηλίκων, αλλά και με τον σχεδιασμό και την παραγωγή κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού για το σκοπό αυτό.

Συγκεκριμένα, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στην ειδίκευση του ΠΜΣ «Ψυχοπαιδαγωγική της Ανάγνωσης, Φιλαναγνωσία και Εκπαιδευτικό Υλικό» (“Reading Education, Reading Promotion and Educational Material Development”), οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • συνδυάζουν με μεθοδικό τρόπο την πράξη της ανάγνωσης με την αισθητική τέρψη, ώστε να προάγουν τη φιλαναγνωσία των μαθητών, αλλά και του ίδιου του  εαυτού τους,
  • μυηθούν συστηματικότερα στη λογοτεχνία (λαϊκή και επώνυμη) και να την αγαπήσουν, καθώς και να αναπτύξουν συνήθειες ανάγνωσης, που θα συνεχίσουν να έχουν ως ενήλικοι, στα πλαίσια μιας διά βίου παιδείας και εκπαίδευσης,
  • προβαίνουν στη διαπίστωση και την κατανόηση των αναγνωστικών στάσεων, των αναγνωστικών ενδιαφερόντων, των αναγνωστικών προτιμήσεων και των αναγνωστικών συνηθειών των μαθητών/-τριών, αλλά και του ίδιου του εαυτού τους,
  • διαμορφώνουν σύγχρονο κατανοητό και ελκυστικό αναγνωστικό-εκπαιδευτικό υλικό για τους μαθητές/- τριες, σύμφωνα με παιδαγωγικές προδιαγραφές, που θα ευνοεί την ενεργό συμμετοχή τους στη μαθησιακή διαδικασία,
  • γίνουν πιο αποτελεσματικοί στην εργασία τους, εντάσσοντας την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων από τους μαθητές/-τριες στο σχολείο, με εποικοδομητικό τρόπο,
  • καλλιεργούν και να προωθούν, μέσω της λογοτεχνικής ανάγνωσης, κοινωνικές στάσεις όπως η κατανόηση του διαφορετικού-άλλου, η συνύπαρξη και η επικοινωνία μεταξύ των νέων ανθρώπων, η ισότητα και η συνεργασία, η άρση των κοινωνικών αποκλεισμών και εμποδίων κ.λπ.,
  • γνωρίσουν και να αξιοποιούν διδακτικά τη λογοτεχνική και εν γένει πολιτιστική κληρονομιά, μέσω ενός μεθοδικού προγράμματος φιλαναγνωσίας,
  • ενισχύουν γενικότερα το έργο της αγωγής των μαθητών/-τριών τους με την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, αλλά και να γίνουν οι ίδιοι φιλαναγνώστες.

Τίτλος Σπουδών:

Οι απόφοιτοι του ΠΜΣ μετά την πλήρη και επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών αποκτούν Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) στις «Επιστήμες της Αγωγής» με τις εξής ειδικεύσεις:

Α) «Διδασκαλία και Μάθηση» (“Teaching and Learning”) και

Β) «Ψυχοπαιδαγωγική της Ανάγνωσης, Φιλαναγνωσία και Εκπαιδευτικό Υλικό» (“Reading Education, Reading Promotion and Educational Material Development”).

Ο μεταπτυχιακός τίτλος απονέμεται από το ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ.

Διάρκεια σπουδών :

Η χρονική διάρκεια φοίτησης στο ΠΜΣ, που οδηγεί στη λήψη Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) στις «Επιστήμες της Αγωγής» ορίζεται σε τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα, στα οποία περιλαμβάνεται και ο χρόνος εκπόνησης διπλωματικής εργασίας. Η χρονική διάρκεια για την απόκτηση του ΔΜΣ δεν μπορεί να υπερβαίνει, για κάθε περίπτωση, το προβλεπόμενο από το ΠΜΣ διάστημα, προσαυξανόμενο κατά δύο (2) ακόμη διδακτικά εξάμηνα, έπειτα από αιτιολογημένη αίτηση του φοιτητή και μετά από απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος.

Για τους εργαζόμενους μεταπτυχιακούς φοιτητές προβλέπεται, μετά από απόφαση της Συνέλευσης σύμφωνα με εισήγηση της ΣΕ, η δυνατότητα μερικής φοίτησης, η διάρκεια της οποίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το διπλάσιο του χρόνου της κανονικής φοίτησης. Οι φοιτητές αυτής της κατηγορίας πρέπει αποδεδειγμένα να εργάζονται και να προσκομίσουν σχετική σύμβαση εργασίας ή βεβαίωση εργοδότη. Σε ιδιαίτερες ή εξαιρετικά σοβαρές περιπτώσεις (ασθένεια, σοβαρούς οικογενειακούς λόγους, λόγους ανωτέρας βίας κ.λπ.), για τις οποίες αποφασίζει η Συνέλευση, προβλέπεται μερική φοίτηση και για μη εργαζόμενους μεταπτυχιακούς/κές φοιτητές/τριες που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ελάχιστες απαιτήσεις του προγράμματος «πλήρους» φοίτησης.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις είναι δυνατόν να χορηγείται, με απόφαση της Συνέλευσης έπειτα από εισήγηση της ΣΕ, άδεια αναστολής της φοίτησης για χρονικό διάστημα που δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα δύο (2) συνεχόμενα εξάμηνα. Ο χρόνος αναστολής φοίτησης δεν προσμετράται στην ανώτατη διάρκεια φοίτησης. Μετά τη λήξη της αναστολής φοίτησης, ο μεταπτυχιακός φοιτητής είναι υποχρεωμένος να παρακολουθήσει όλα τα μαθήματα, σεμινάρια, πρακτικές ασκήσεις κ.λπ. στα οποία δεν έχει αξιολογηθεί επιτυχώς πριν από την αναστολή φοίτησής του.

Για θέματα επανεξέτασης μαθημάτων ή διαγραφών αποφαίνεται η Συνέλευση, μετά από πρόταση της ΣΕ.

Γλώσσα Διδασκαλίας: Τα μαθήματα οργανώνονται σε εξάμηνα, πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση και διεξάγονται στην ελληνική γλώσσα.

Δίδακτρα: Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των δαπανών του ΠΜΣ καταβάλλοντας το ποσό των 2400€ (σε τέσσερις εξαμηνιαίες δόσεις με την έναρξη κάθε εξαμήνου), όπως προβλέπει ο Εσωτερικός Κανονισμός του ΠΜΣ.

Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:

Στο ΠΜΣ γίνονται δεκτοί:

[1] πτυχιούχοι Τμημάτων και Σχολών των Ελληνικών Πανεπιστημίων·

[2] πτυχιούχοι Τμημάτων των ΤΕΙ συναφούς γνωστικού αντικειμένου·

[3] πτυχιούχοι αντίστοιχων Τμημάτων της αλλοδαπής ή αναγνωρισμένων ανώτατων τριτοβάθμιων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο αριθμός εισακτέων στο Πρόγραμμα ορίζεται ετησίως σε τριάντα πέντε (35) φοιτητές ανά ειδίκευση. Επιπλέον του αριθμού των εισακτέων γίνεται δεκτός ως υπεράριθμος ένα μέλος κατ’ έτος από τις κατηγορίες Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π., εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 4485/2017.

Υποψήφιοι μπορούν να είναι και τελειόφοιτοι φοιτητές, οι οποίοι θα έχουν περατώσει επιτυχώς τις υποχρεώσεις των προπτυχιακών σπουδών τους πριν από τη λήξη των εγγραφών και θα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις εισαγωγής στο ΠΜΣ

Διαδικασία επιλογής και εγγραφή επιτυχόντων

Η επιλογή των φοιτητών γίνεται σύμφωνα με τον νόμο 4485/2017 και τις προβλέψεις του κανονισμού Μεταπτυχιακών Σπουδών. Περί το τέλος του εαρινού εξαμήνου, μετά την εισήγηση της ΣΕ και με απόφαση της Συνέλευσης του ΠΤΔΕ – ΕΚΠΑ, δημοσιεύεται και αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΠΜΣ και του Ιδρύματος προκήρυξη/πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εισαγωγή μεταπτυχιακών φοιτητών στο ΠΜΣ. Η προκήρυξη λαμβάνει ευρεία δημοσιότητα σε κάθε πρόσφορο ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσον.

Στην προκήρυξη προσδιορίζονται τα παρακάτω:

  • Οι κατηγορίες πτυχιούχων/υποψηφίων
  • Τα απαραίτητα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα των υποψηφίων
  • Ο τρόπος και τα κριτήρια αξιολόγησης των υποψηφίων
  • Οι ημερομηνίες για την υποβολή των αιτήσεων-δικαιολογητικών

Οι σχετικές αιτήσεις, μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, κατατίθενται στη Γραμματεία του ΠΜΣ, σε προθεσμία που ορίζεται κατά την προκήρυξη και μπορεί να παραταθεί με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος.

Τα απαραίτητα έντυπα και δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλουν οι υποψήφιοι είναι τα εξής:

  • Το έντυπο αίτησης συμμετοχής για την επιλογή τους στο ΠΜΣ (οι υποψήφιοι μπορούν να αναζητήσουν το αντίστοιχο έντυπο αίτησης από την ιστοσελίδα του ΠΤΔΕ www.primedu.uoa.gr).
  • Αντίγραφο πτυχίου ελληνικού ΑΕΙ ή ΤΕΙ (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο), ή αντίγραφο πτυχίου ανώτατου ιδρύματος της αλλοδαπής αναγνωρισμένο από τον ΔΟΑΤΑΠ. Οι υποψήφιοι από ιδρύματα της αλλοδαπής πρέπει να προσκομίσουν πιστοποιητικό αντιστοιχίας και ισοτιμίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., σύμφωνα με το άρ. 34, παρ. 7 του ν. 4485/2017 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 101, παρ. 5 του ν. 4547/2018, ή να ξεκινήσουν τη διαδικασία αναγνώρισης του τίτλου τους σύμφωνα μετην ισχύουσα νομοθεσία.
  • Πιστοποιητικό αναλυτικής βαθμολογίας προπτυχιακών μαθημάτων στην οποία να αναγράφεται και ο
    βαθμός του πτυχίου (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο).
  • Πιστοποιητικό κατοχής μίας ξένης γλώσσας από τις γλώσσες της Ε.Ε. επιπέδου τουλάχιστον Β2 (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο επικυρωμένο από την εκδούσα αρχή ή δικηγόρο).
  • Βιογραφικό Σημείωμα τύπου EUROPASS [τροποποιημένη μορφή του βιογραφικού σημειώματος EUROPASS για τις ανάγκες υποψηφιότητας στο ΠΜΣ (οι υποψήφιοι μπορούν να αναζητήσουν και να συμπληρώσουν την αναφερόμενη φόρμα από την ιστοσελίδα του ΠΤΔΕ www.primedu.uoa.gr).
  • Φωτοτυπία της αστυνομικής ταυτότητας.
  • Πρόσφατη φωτογραφία, στην οποία να αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του υποψηφίου.
  • Πρόσθετα δικαιολογητικά που μπορούν να υποβληθούν και να αξιολογηθούν είναι:
  • Άλλα πτυχία Α.Ε.Ι. (ευκρινή φωτοαντίγραφα από τα πρωτότυπα έγγραφα).
  • Πιστοποιητικά κατοχής και άλλης (πέραν της μίας) ξένης γλώσσας σε επίπεδο τουλάχιστον αυτού της απαιτούμενης πιο πάνω γλώσσας, χώρας της Ε.Ε. (ευκρινή φωτοαντίγραφα από τα πρωτότυπα έγγραφα επικυρωμένα από την εκδούσα αρχή ή δικηγόρο).
  • Αντίγραφο διπλωματικής ή πτυχιακής εργασίας, αν υπάρχει.
  • Ανάτυπα δημοσιεύσεων σε επιστημονικά περιοδικά τα οποία δημοσιεύουν εργασίες με το συστημάτων κριτών ή πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων.
  • Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο).
  • Διδακτορικό Δίπλωμα (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο).
  • Δύο πρόσφατες συστατικές επιστολές κατά προτίμηση από μέλη Δ.Ε.Π. (δεν απαιτούνται από τους αποφοίτους του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ).
  • Βεβαιώσεις ή πιστοποιητικά σεμιναρίων τουλάχιστον εξαμηνιαίας διάρκειας.
  • Επίσης, πιστοποιητικό γνώσης Η/Υ, τυχόν επαγγελματική εμπειρία και κάθε άλλο έργο ή δραστηριότητα συνεκτιμώνται κατά την επιλογή του υποψηφίου.

Η επάρκεια ελληνικής γλώσσας για αλλοδαπούς υποψηφίους αποδεικνύεται, όταν: α) ο υποψήφιος έχει ολοκληρώσει σπουδές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα ή σε ελληνόφωνο σχολείο του εξωτερικού· β) κατέχει πτυχίο ελληνικής φιλολογίας/γραμμάτων από ισότιμο ΑΕΙ της αλλοδαπής· γ) έχει πραγματοποιήσει πλήρη κύκλο προπτυχιακών σπουδών σε ελληνικό ΑΕΙ ή ΤΕΙ, ή έχει πιστοποιητικό επιτυχούς παρακολούθησης δύο (2) τουλάχιστον ετών σε ελληνικό τριτοβάθμιο ίδρυμα (ΑΕΙ ή ΤΕΙ) και δ) κατέχει πιστοποιητικό επάρκειας ελληνικής γλώσσας από κρατικά αναγνωρισμένο ίδρυμα παροχής τέτοιων πιστοποιητικών σε αλλοδαπούς.

Κριτήρια επιλογής των μεταπτυχιακών φοιτητών στο ΠΜΣ:

Για την επιλογή των φοιτητών που θα παρακολουθήσουν το ΠΜΣ, εκτός των υποχρεωτικών για τη συμμετοχή τους δικαιολογητικών (δηλαδή πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ και γλωσσομάθεια σε επίπεδο Β2) αξιολογούνται:

Κριτήρια επιλογής υποψηφίων – Αξιολογικές μονάδες

Βαθμός πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ – βαθμός συναφών με την κατεύθυνση προπτυχιακών μαθημάτων – διπλωματική ή πτυχιακή εργασία μέχρι 10 α.μ.

Επιπλέον ξένη/-ες γλώσσα/-ες σε επίπεδο τουλάχιστον Β2 μέχρι 5 α.μ.

Περισσότερα του ενός πτυχία ΑΕΙ μέχρι 5 α.μ.

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης μέχρι 5 α.μ.

Διδακτορικό Δίπλωμα μέχρι 5 α.μ.

Δημοσιευμένες επιστημονικές εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά με το σύστημα των κριτών ή πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων μέχρι 10 α.μ.

Επιμορφωτικά σεμινάρια τουλάχιστον εξαμηνιαίας διάρκειας μέχρι 5 α.μ.

Πτυχίο ΠΤΔΕ – ΕΚΠΑ 5 α.μ

2. Η απόδοση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια προφορικής συνέντευξης μέχρι 50 α.μ.

3. Η αξιολόγηση των κριτηρίων επιλογής και η βαθμολόγηση τους γίνεται από τριμελή επιτροπή που αποτελείται από μέλη ΔΕΠ του Τμήματος με τις διαδικασίες που περιγράφονται παρακάτω. Η βαθμολόγηση των κριτηρίων γίνεται σε κλίμακα από 0 μέχρι 100 και κάθε υποψήφιος πιστώνεται με συγκεκριμένο αριθμό αξιολογικών μονάδων (α.μ.) αυτής της κλίμακας.

4. Τα ειδικά προσόντα των υποψηφίων, όπως αυτά προκύπτουν από τα δικαιολογητικά που οι ίδιοι έχουν καταθέσει, καταγράφονται από τη Γραμματεία του ΠΜΣ και στη συνέχεια αξιολογούνται και βαθμολογούνται από την επιτροπή αξιολόγησης.

Διευκρινίζεται ότι:

α) Η διπλωματική ή πτυχιακή εργασία βαθμολογείται από την επιτροπή αξιολόγησης μόνο όταν είναι σχετική με το γνωστικό αντικείμενο του ΠΜΣ. Διπλωματική ή πτυχιακή εργασία που κρίνεται ότι δεν είναι σχετική με το γνωστικό αντικείμενο του ΠΜΣ μπορεί στη συνέχεια να αξιολογηθεί και να βαθμολογηθεί ως δημοσιευμένη επιστημονική εργασία. Στην περίπτωση αυτή η βαθμολογία που δίνεται για την εργασία δεν μπορεί να ξεπερνά τις 3 α.μ.

β) Το ερευνητικό-επιστημονικό έργο του υποψηφίου αξιολογείται και βαθμολογείται μόνο όταν αυτό είναι δημοσιευμένο σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά τα οποία χρησιμοποιούν το συστημάτων κριτών ή πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων.

γ) Τα πρόσθετα πτυχία ΑΕΙ αξιολογούνται ως εξής: δύο (2) α.μ. για το πρώτο πρόσθετο πτυχίο και από 1 α.μ. για κάθε επιπλέον πτυχίο. Τα πτυχία πανεπιστημίων της αλλοδαπής μοριοδοτούνται μόνον, όταν είναι αναγνωρισμένα από τον ΔΟΑΤΑΠ ως ισότιμα με τα πτυχία που χορηγούνται από τα ελληνικά ΑΕΙ.

δ) Η κατοχή ξένων γλωσσών πέραν της υποχρεωτικής πιστώνεται ως εξής: μία (1) α.μ. για κάθε πρόσθετη ξένη γλώσσα επιπέδου τουλάχιστον Β2. Πριμοδοτείται με δύο (2) α.μ. το επίπεδο C1 και τρεις (3) α.μ. το επίπεδο C2 μέχρι τη συμπλήρωση του ανωτάτου ορίου των α.μ. Η κατοχή των πρόσθετων ξένων γλωσσών για να μοριοδοτηθεί πρέπει να πιστοποιείται σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται και για την πιστοποίηση της πρώτης ξένης γλώσσας. Το σύνολο των α.μ. που είναι δυνατό να συγκεντρώσει ένας υποψήφιος από τα ειδικά προσόντα που έχει, όπως περιγράφονται παραπάνω, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 50 α.μ.

5. Προφορική συνέντευξη των υποψηφίων:

Για την επιλογή των υποψηφίων στο ΠΜΣ πραγματοποιείται σχετική προφορική συνέντευξη από την τριμελή επιτροπή αξιολόγησης. Η απόδοση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της προφορικής συνέντευξης συνεκτιμάται για την επιλογή τους στο ΠΜΣ. Ο ανώτατος αριθμός α.μ. που μπορεί να πιστωθεί ένας υποψήφιος από την προφορική συνέντευξη είναι 50.

Η προφορική συνέντευξη γίνεται σε θέματα ευρύτερου παιδαγωγικού επιστημονικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος και αποβλέπει:

  • Στη διαπίστωση της γενικής επιστημονικής κατάρτισης του υποψηφίου και τη συγκρότηση της προσωπικότητάς του.
  • Στην επισήμανση ειδικών προσόντων και άλλων χαρακτηριστικών και δραστηριοτήτων του υποψηφίου.
  • Στον εντοπισμό πιθανών ελλείψεων του υποψηφίου, οι οποίες θα οδηγούσαν στην παρακολούθηση από τον υποψήφιο συμπληρωματικών προπτυχιακών μαθημάτων, εργαστηρίων ή πρακτικών ασκήσεων.
  •  Στον εντοπισμό των δυσκολιών που πιθανόν να έχει ο υποψήφιος για την ανελλιπή παρακολούθηση των μαθημάτων και των λοιπών υποχρεώσεων του ΠΜΣ.
  • Στη διακρίβωση ιδιαιτεροτήτων και άλλων στοιχείων που έχει ο υποψήφιος και τα οποία μπορεί να παίξουν ρόλο στην ομαλή ένταξη του στο ΠΜΣ.

Τα μέλη των επιτροπών αξιολογούν χωριστά κάθε υποψήφιο και τον βαθμολογούν με συγκεκριμένο αριθμό μονάδων, οι οποίες δεν μπορεί να είναι περισσότερες από 50 α.μ. Ο αριθμός των α.μ. που πιστώνεται τελικά ο υποψήφιος από την απόδοσή του στην προφορική συνέντευξη είναι ο μέσος όρος των αριθμών των α.μ. με τις οποίες βαθμολόγησαν τον υποψήφιο όλα τα μέλη της επιτροπής συνέντευξης.

Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)

Το ΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής» ξεκινά το χειμερινό εξάμηνο εκάστου ακαδημαϊκού έτους. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που υπάρχουν ειδικές συνθήκες, μπορεί να ξεκινήσει το εαρινό εξάμηνο, έπειτα από αιτιολογημένη απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος.

Η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται διά ζώσης. Κατά τη διάρκεια των σπουδών, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές υποχρεούνται σε παρακολούθηση και επιτυχή εξέταση μεταπτυχιακών μαθημάτων, σε ερευνητική απασχόληση και συγγραφή επιστημονικών εργασιών, καθώς και σε εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας. Τα προσφερόμενα μαθήματα για κάθε ειδίκευση είναι δώδεκα (12), με συνολικό αριθμό ECTS ενενήντα (90). Σε αυτά περιλαμβάνονται 10 υποχρεωτικά μαθήματα με 7,5 ECTS το καθένα και 2 μαθήματα κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά με 7,5 ECTS το καθένα. Η διπλωματική εργασία αντιστοιχεί σε 30 ECTS. Τα 12 μαθήματα θα διδάσκονται στα τρία πρώτα εξάμηνα, ενώ το τέταρτο αφιερώνεται στη συγγραφή της διπλωματικής εργασίας, η επίβλεψη της οποίας ανατίθεται σε τριμελή επιτροπή με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος.

Α) Το ενδεικτικό πρόγραμμα των μαθημάτων για την ειδίκευση «Διδασκαλία και Μάθηση» (“Teaching and Learning”) διαμορφώνεται ως εξής:

Α΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά

      • Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας
      • Ψυχοπαιδαγωγική
      • Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση
      • Έρευνα των Αναλυτικών Προγραμμάτων και των Σχολικών Εγχειριδίων

Β΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά

      • Ο Εκπαιδευτικός ως Ερευνητής και Στοχαζόμενος Επαγγελματίας
      • Κοινωνική Παιδαγωγική
      • Ζητήματα Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης
      • Εκπαίδευση και Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών: μικροδιδασκαλία και μικρομαθήματα

Γ΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά

      • Αξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας
      • Διαπολιτισμική και Πολυπολιτισμική Εκπαίδευση
      • Μάθημα κατ’ Επιλογήν Υποχρεωτικό
      • Μάθημα κατ’ Επιλογήν Υποχρεωτικό

Δ΄ Εξάμηνο:

      • Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας

Μαθήματα κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά:

1. Τέχνη στην Εκπαίδευση-Παιδαγωγική του Μουσείου

2. Εφαρμογή των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση

3. Θέματα Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Διοίκησης

4. Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός, Καινοτομία και Διδακτική Πράξη

5. Δημιουργικότητα στην Εκπαίδευση

6. Ειδικά Θέματα Σχολικής Παιδαγωγικής και Πρακτική Άσκηση

7. Φιλοσοφία της Παιδείας

8. Η διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας στα σύγχρονα Α.Π.Σ. σε μικτές τάξεις

Β) Το ενδεικτικό πρόγραμμα των μαθημάτων για την ειδίκευση «Ψυχοπαιδαγωγική της Ανάγνωσης, Φιλαναγνωσία και Εκπαιδευτικό Υλικό» (“Reading Education, Reading Promotion and Educational Material Development”) διαμορφώνεται ως εξής:

Α΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά

      • Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας
      • Ψυχοπαιδαγωγική
      • Παιδική και εφηβική λογοτεχνία: θεωρία, ιστορία, σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις
      • Παιδαγωγικές διαστάσεις της ανάγνωσης και της λογοτεχνίας

Β΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά

      • Ψυχολογία της ανάγνωσης
      • Το ελληνικό λαϊκό παραμύθι και η διδασκαλία του
      • Λογοτεχνική ανάγνωση και διδασκαλία της λογοτεχνίας
      • Παιδαγωγική Λαογραφία

Γ΄ Εξάμηνο:
Μαθήματα Υποχρεωτικά

  • Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση
  • Σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού για την ανάγνωση και τη φιλαναγνωσία
  • Μάθημα κατ’ Επιλογήν Υποχρεωτικό
  • Μάθημα κατ’ Επιλογήν Υποχρεωτικό

Δ΄ Εξάμηνο:

      • Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας.

Μαθήματα κατ’ Επιλογήν Υποχρεωτικά:

1. Παιδαγωγικές πρακτικές για την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας παιδιών και ενηλίκων

2. Ευρωπαϊκή και διεθνής λογοτεχνία για παιδιά και νέους: συγκριτικές προσεγγίσεις

3. Ελληνική μυθολογία και η διδασκαλία της

4. Ποίηση για παιδιά και νέους. Η ποιητική ανθολόγηση

5. Διδακτική μεθοδολογία της πρώτης γραφής και ανάγνωσης

6. Η διαμόρφωση του αναγνώστη: η λογοτεχνική εμπειρία από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση

7. Αξιολόγηση έντυπου παιδαγωγικού υλικού και εικονογραφημένου παιδικού βιβλίου

8. Αναγνωστικές λογοτεχνικές θεωρίες.

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Χρήσιμα Έντυπα:

Περισσότερα στοιχεία :

Διάρκεια Λειτουργίας

Το ΠΜΣ θα λειτουργήσει μέχρι το ακαδημαϊκό έτος 2027 – 2028 εφόσον πληροί τα κριτήρια της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 32 και την παρ. 6 του άρθρου 44 του ν. 4485/2017.

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ