το άρθρο ενημερώθηκε στις 07.01.2025
Συνεργαζόμενα τμήματα:
Το Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
ΔΠΜΣ: «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.): Προαγωγή Υγείας, Πρώιμη Διάγνωση, Ειδική Εκπαίδευση, Ατομική και Κοινοτική Παρέμβαση»
Έδρα:
Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής Πανεπιστημιούπολη Αθηνών Λεωφ. Αλεξάνδρας 196, Αθήνα 115 21
Τηλέφωνα: 213 2010 217 E-mail : pchealth@uniwa.gr
Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :
Το Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής σε συνεργασία με το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου οργανώνουν και λειτουργούν από το ακαδημαϊκό έτος 2025 2026 Διϊδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.), με ελληνικό τίτλο «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.): Προαγωγή Υγείας, Πρώιμη Διάγνωση, Ειδική Εκπαίδευση, Ατομική και Κοινοτική Παρέμβαση» και στην αγγλική γλώσσα «Autism Spectrum Disorders (ΑSD): Health Promotion, Early Intervention, Special Education, Personal and Community Intervention».
Το Δ.Π.Μ.Σ. έχει ως αντικείμενο τη μεταπτυχιακή εξειδίκευση, καθώς και τη θεωρητική και κλινική εμβάθυνση επιστημόνων διαφόρων ειδικοτήτων σε θέματα που σχετίζονται με την Εκπαίδευση, την προαγωγή Δημόσιας Υγείας, και τις Επιστήμες Υγείας. Πρόκειται για τεμνόμενα και αλληλεμπλεκόμενα γνωστικά αντικείμενα που άπτονται της επιδημιολογίας, της παιδαγωγικής, της ψυχολογίας, της κοινωνικής προσαρμογής, των θεραπευτικών παρεμβάσεων και των παρεμβάσεων σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Λόγω του πολύπλευρου, διεπιστημονικού χαρακτήρα του, δύναται να πρωτοπορήσει στην εξειδίκευση ατόμων που επιθυμούν να ασχοληθούν με τον τομέα της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης προώθησης της προαγωγής της υγείας, καθώς και της εκπαίδευσης και αγωγής ατόμων με αναπηρία, με εστίαση στα άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.).
Στόχος του Δ.Π.Μ.Σ. είναι η υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακή εκπαίδευση, η παροχή γνώσεων στους φοιτητές για τις σύγχρονες εξελίξεις και τη διεπιστημονική προσέγγιση της προαγωγής υγείας και της εκπαίδευσης ατόμων με Δ.Α.Φ., καθώς και για την ανάπτυξη διατομεακών προσεγγίσεων και δράσεων που αφορούν τον συγκεκριμένο πληθυσμό, έτσι ώστε μελλοντικά να στελεχώσουν, διαθέτοντας την κατάλληλη εξειδίκευση, δομές υγείας, εκπαίδευσης και αγωγής, οι οποίες φιλοξενούν πληθυσμό με Δ.Α.Φ. (π.χ. δομές Π.Φ.Υ., μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οικοτροφεία, ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., ιατροπαιδαγωγικά κέντρα στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα). Ειδικότερα, προσανατολίζεται στη διαμόρφωση και εξειδίκευση επιστημόνων με διαφορετική εστίαση και εξειδίκευση, καλύπτοντας πλήρως τις στοχοθεσίες αλλά και τους σκοπούς του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, αποσκοπώντας στη σφαιρική προάσπιση της δημόσιας υγείας ευάλωτων ομάδων: παιδιών, εφήβων και ενηλίκων με Δ.Α.Φ.
Σκοπός του προτεινόμενου Δ.Π.Μ.Σ. είναι η άρτια εκπαίδευση επαγγελματιών διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων στη Δ.Α.Φ., η οποία θα οδηγήσει σε μεταπτυχιακό τίτλο εξειδίκευσης στο πεδίο των σπουδών: «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.): Προαγωγή Υγείας, Πρώιμη Διάγνωση, Ειδική Εκπαίδευση, Ατομική και Κοινοτική Παρέμβαση», με δύο ειδικεύσεις:
Ειδίκευση 1: Παρεμβάσεις στην ειδική εκπαίδευση,
Ειδίκευση 2: Παρεμβάσεις στην κλινική πράξη: ατομική και κοινοτική παρέμβαση.
Αρχικά, οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με βασικές έννοιες της επιδημιολογίας και της δημόσιας υγείας, ενώ εισάγονται στις σχετικές με τη Δ.Α.Φ. θεωρητικές προσεγγίσεις και στη νευροβιολογική κατανόηση των συγκεκριμένων διαταραχών και γίνεται αναφορά στην ιστορική πορεία του όρου «Αυτισμός». Παράλληλα, εξοικειώνονται με τα αναπτυξιακά και τα εκπαιδευτικά ορόσημα των παιδιών και των εφήβων, με την ψυχική υγεία και την ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων, καθώς και με τις βασικές αρχές της μεθοδολογίας έρευνας και με θέματα κοινοτικών προσεγγίσεων σε οικογένειες ατόμων με Δ.Α.Φ.
Μετέπειτα, οι φοιτητές που θα επιλέξουν την πρώτη ειδίκευση εξοικειώνονται με τα αναλυτικά προγράμματα, την οργάνωση, τη λειτουργία και τη μάθηση στη Δ.Α.Φ., ενώ εκπαιδεύονται σε προγράμματα παρέμβασης σε μαθητές με Δ.Α.Φ., καθώς και στο σχεδιασμό καινοτόμων εφαρμογών και τεχνολογιών στο χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Στη συνέχεια, οι φοιτητές της ειδίκευσης αυτής εξοικειώνονται και καλλιεργούν καλές πρακτικές, δεξιότητες και μεθόδους που υποστηρίζεται ερευνητικά ότι χαρακτηρίζουν σχολεία φιλικά προς τη Δ.Α.Φ. Επιπροσθέτως, εκπαιδεύονται στις αρχές της διεπιστημονικής αξιολόγησης και σε θέματα λειτουργίας μιας διεπιστημονικής ομάδας στο σχολικό χώρο.
Οι φοιτητές που θα επιλέξουν τη δεύτερη ειδίκευση εξοικειώνονται με τα διαγνωστικά κριτήρια, τις αισθητηριακές και άλλες δυσκολίες και ελλείμματα που εμφανίζονται ως συννοσηρότητες στη Δ.Α.Φ., και με τις θεωρίες παθοφυσιολογίας. Εκπαιδεύονται σε θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις στη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς στη Δ.Α.Φ., καθώς και σε διαγνωστικά και θεραπευτικά προγράμματα, τόσο σε επίπεδο ατόμου, όσο και σε επίπεδο κοινότητας. Επιπλέον, έρχονται σε επαφή με τα ζητήματα λειτουργίας της διεπιστημονικής ομάδας για τη Δ.Α.Φ. στην εκπαίδευση και σε κλινικό πλαίσιο και με τα ζητήματα της ενήλικης ζωής των ατόμων με Δ.Α.Φ. και εκπαιδεύονται σε σχετικές παρεμβάσεις για την προαγωγή της υγείας και της αυτονομίας τους. Τέλος, εντρυφούν σε ζητήματα ηθικής φιλοσοφίας και προστασίας των δεδομένων ασθενών με Δ.Α.Φ Όλα τα μαθήματα είναι ενταγμένα στο πλαίσιο των πλέον σύγχρονων προσεγγίσεων της Δ.Α.Φ. διεθνώς. Έμφαση δίνεται στην πρακτική άσκηση των μεταπτυχιακών φοιτητών, η οποία περιλαμβάνει παρακολούθηση, παρατήρηση και σχεδιασμό παρέμβασης.
Η πρακτική άσκηση θα είναι αυτόνομη και εποπτευόμενη. Ο σχεδιασμός της πρακτικής άσκησης, οι ερευνητικές εργασίες καθώς και η διπλωματική εργασία στοχεύουν στην εξοικείωση με τις βασικές αρχές της μεθοδολογίας έρευνας στα παρακάτω πεδία: αναπτυξιακά και εκπαιδευτικά ορόσημα των παιδιών και των εφήβων με Δ.Α.Φ., ψυχική υγεία, κοινοτικές προσεγγίσεις στην οικογένεια παιδιών με Δ.Α.Φ., αναλυτικά εκπαιδευτικά προγράμματα, μέθοδοι διδασκαλίας, ενταξιακές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, στοχευμένες διαφοροποιημένες διδακτικές παρεμβάσεις σε νευροαναπτυξιακές περιοχές μαθησιακής ετοιμότητας, καλές πρακτικές για σχολεία φιλικά προς τη Δ.Α.Φ., καινοτόμες εφαρμογές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, διεπιστημονικότητα, διαγνωστικές προσεγγίσεις, συννοσηρότητες και κλινικά εργαλεία, κλινικές παρεμβάσεις για τη βασική συμπτωματολογία και τα προβλήματα συμπεριφοράς στη Δ.Α.Φ., προαγωγή υγείας και αυτονομία στην ενήλικη ζωή των ατόμων με Δ.Α.Φ. και ηθική φιλοσοφία.
Επιμέρους στόχοι του Δ.Π.Μ.Σ. είναι:
• Η κάλυψη ενός υπαρκτού κενού και μιας ουσιαστικής μορφωτικής ανάγκης με ειδική στόχευση και εξειδικευμένο προσανατολισμό στη διασύνδεση των στοιχείων της προαγωγής Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, της Εκπαίδευσης και της Αποκατάστασης.
• Η συμβολή στη δημιουργία ενός επιστημονικού δυναμικού στο χώρο των υπηρεσιών πρωτοβάθμιας περίθαλψης, των διαγνωστικών φορέων των Υπουργείων Υγείας και Παιδείας και των εκπαιδευτικών δομών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Κρίνεται συνεπώς πολλαπλά ωφέλιμο, καθώς θα προετοιμάσει τους φοιτητές να χρησιμοποιήσουν ολοκληρωμένη γνώση και δεξιότητες για την παροχή αποτελεσματικής, χωρίς αποκλεισμούς, υποστήριξης και διδασκαλίας σε άτομα με Δ.Α.Φ. Οι υποψήφιοι θα εκπαιδευτούν να εργάζονται με παιδιά και εφήβους διαφορετικών ικανοτήτων, δεξιοτήτων, ηλικιών, πολιτισμικών καταβολών και κοινωνικο-οικονομικού υπόβαθρου.
• Η ενίσχυση της ποιοτικής και αποτελεσματικής κοινωνικής ευαισθητοποίησης για τον πληθυσμό με Δ.Α.Φ. σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και η παροχή τεχνογνωσίας στελεχών από τον χώρο των επαγγελμάτων Υγείας, των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων – Λυκείων (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.), των Ειδικών Σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, των Κέντρων Διά βίου Μάθησης (ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.), των ερευνητικών κέντρων, των δομών απασχόλησης σε Δήμους και Περιφέρειες, των εκπαιδευτικών, κ.ά.
• Η διαμόρφωση εξειδικευμένων επιστημόνων στο χώρο της Ειδικής Εκπαίδευσης και της Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, οι οποίοι θα μπορούν να στελεχώνουν διεθνή κέντρα (Επιτροπές προώθησης Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας και εκπαιδευτικών θεμάτων ατόμων με αναπηρία στην Ε.Ε.), επιστημόνων οι οποίοι διαθέτουν επαρκή μορφωτικά και επιστημονικά προσόντα.
• Η εκπαίδευση επιστημόνων που να κατέχουν τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες για επιτυχή σταδιοδρομία στον δημόσιο, ιδιωτικό, ακαδημαϊκό και ερευνητικό τομέα στο επιστημονικό πεδίο των επιστημών της Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, της Προαγωγής Δημόσιας Υγείας, αλλά και της Εκπαίδευσης.
• Η προετοιμασία επιστημόνων για σπουδές διδακτορικού επιπέδου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Οι απόφοιτοι του Δ.Π.Μ.Σ. ανάλογα και με την ειδίκευση που θα ακολουθήσουν:
• Θα διαθέτουν εξοικείωση και γνώση για τα σχετικά με τη Δ.Α.Φ. επιδημιολογικά δεδομένα, καθώς και για ζητήματα δημόσιας υγείας και παράγοντες που συνδέονται με τη Δ.Α.Φ.,
• θα είναι σε θέση να αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής αποτίμησης της αρθρογραφίας και δεξιότητες συγγραφής διαφορετικών τύπων μελετών,
• θα διαθέτουν εξοικείωση και γνώση για τα βασικά χαρακτηριστικά και τη συμπτωματολογία της Δ.Α.Φ. και θα κατανοούν το νευροβιολογικό υπόβαθρό της,
• θα είναι σε θέση να περιγράφουν τα αναπτυξιακά ορόσημα, καθώς και τις βασικές ψυχοπαθολογικές οντότητες στην παιδική και την εφηβική ηλικία,
• θα μπορούν να επιδεικνύουν δεξιότητες διερεύνησης των δυναμικών των οικογενειών παιδιών με Δ.Α.Φ., των προβλημάτων που μπορεί να ανακύψουν, των συναισθηματικών και άλλων δυσκολιών των γονέων και αδελφών, καθώς και σχετικές δεξιότητες παρέμβασης στις παραπάνω καταστάσεις,
• θα μπορούν να κατανοούν την οικογένεια παιδιού με Δ.Α.Φ. και να εφαρμόζουν τις αρχές συνηγορίας, συμβουλευτικής για τις οικογένειες με παιδί με Δ.Α.Φ., ενισχύοντας και ενδυναμώνοντας τους γονείς και τα αδέλφια,
• θα είναι σε θέση να αξιολογούν σύμφωνα με την ειδικότητά τους μαθητές/τριες με Δ.Α.Φ. και να σχεδιάζουν στοχευμένα, ατομικά διδακτικά δομημένα και διαφοροποιημένα, ενταξιακά παιδαγωγικά προγράμματα παρέμβασης ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (ΣΑΔΕΠΕΑΕ) βάσει των αναγκών και των δυνατοτήτων τους, τόσο εντός σχολικού πλαισίου, όσο και σε διαφορετικά κλινικά πλαίσια,
• θα είναι σε θέση να αναπτύσσουν ικανότητες αξιοποίησης των προγραμμάτων παρέμβασης σύμφωνα με τις αρχές και τη φιλοσοφία του Πλαισίου του Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής (ΠΑΠΕΑ) και βάσει των αναγκών των ατόμων με Δ.Α.Φ.,
• θα είναι σε θέση να αξιολογούν αναλυτικά προγράμματα σπουδών στην εκπαίδευση και να οργανώνουν σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης για τα παιδιά με Δ.Α.Φ.,
• θα είναι σε θέση να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες για τον σχεδιασμό καινοτόμων εφαρμογών στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση,
• θα μπορούν να οργανώνουν σχολικές τάξεις και σχολικές μονάδες φιλικές προς τη Δ.Α.Φ., σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα και πρακτικές,
• θα μπορούν να αλληλοεπιδρούν αποτελεσματικά με ένα ευρύ φάσμα ειδικών από διαφορετικές ειδικότητες και επιστημονικά πεδία
• θα είναι σε θέση να κατανοούν τη λειτουργία και τις αρχές μιας αποτελεσματικής διεπιστημονικής ομάδας σε εκπαιδευτικά και κλινικά πλαίσια,
• θα μπορούν να περιγράφουν τα διαγνωστικά κριτήρια, τις συνοδές δυσκολίες και ελλείμματα, καθώς και για τις δυσκολίες στη συμπεριφορά στη Δ.Α.Φ.,
• θα μπορούν να χρησιμοποιούν κλινικά εργαλεία για τη διάγνωση της Δ.Α.Φ.,
• θα είναι σε θέση να εφαρμόζουν κλινικές παρεμβάσεις στη Δ.Α.Φ., στηριζόμενοι σε θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις στη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς,
• θα μπορούν να αναγνωρίζουν τα βασικά ζητήμα τα που σχετίζονται με την ενήλικη ζωή των ατόμων με Δ.Α.Φ. και να σχεδιάσουν παρεμβάσεις σχετικές με την προαγωγή της υγείας και της αυτονομίας τους,
• θα είναι σε θέση να αξιολογούν ζητήματα που άπτονται της ηθικής φιλοσοφίας στον τομέα της υγείας και ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων,
• θα είναι σε θέση να υλοποιούν τεχνολογικές λύσεις και ερευνητικό έργο αιχμής, ώστε να εξυπηρετηθούν οι πλέον ευάλωτες περιοχές και πληθυσμοί,
• θα μπορούν να αναπτύσσουν ισχυρές επικοινωνιακές και διαπροσωπικές δεξιότητες,
• θα είναι σε θέση να ηγούνται, να κινητοποιούν άλλους, να σχεδιάζουν και να επιφέρουν αλλαγές με στόχο την ποιοτικότερη παροχή φροντίδας υγείας, εκπαίδευσης και αγωγής στον συγκεκριμένο πληθυσμό.
Τίτλος Σπουδών:
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Δ.Π.Μ.Σ., το Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής σε συνεργασία με το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου θα απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) με τίτλο «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.): Προαγωγή Υγείας, Πρώιμη Διάγνωση, Ειδική Εκπαίδευση, Ατομική και Κοινοτική Παρέμβαση» με δύο ειδικεύσεις:
Ειδίκευση 1: Παρεμβάσεις στην ειδική εκπαίδευση.
Ειδίκευση 2: Παρεμβάσεις στην κλινική πράξη: ατομική και κοινοτική παρέμβαση,
και στην αγγλική γλώσσα «Autism Spectrum Disorders (ΑSD): Health Promotion, Early Intervention, Special Education, Personal and Community Intervention» με δύο ειδικεύσεις: Specialization 1: Interventions in Special Education, Specialization 2: Interventions in Clinical Practice: individual and community intervention.
Διάρκεια σπουδών : Το Δ.Π.Μ.Σ. (πλήρους φοίτησης) δομείται σε τέσσερα (4) εξάμηνα σπουδών.
Γλώσσα Διδασκαλίας:
Η γλώσσα διδασκαλίας του Δ.Π.Μ.Σ. είναι η ελληνική. Απαιτείται οι μεταπτυχιακοί φοιτητές να έχουν επάρκεια τουλάχιστον στην αγγλική γλώσσα, όπως ορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Δ.Π.Μ.Σ. Η γνώση της αγγλικής είναι απαραίτητη για βιβλιογραφική αναζήτηση, τόσο για την εκπόνηση της ερευνητικής Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (Μ.Δ.Ε.), όσο και για τη συγγραφή εργασιών που σχετίζονται με τη διδασκαλία και την εξέταση των μαθημάτων.
Δίδακτρα: Τα συνολικά τέλη φοίτησης, για το σύνολο της φοίτησης, ανέρχονται στο ποσό των 4.000 €.
Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:
Το συγκεκριμένο Δ.Π.Μ.Σ. απευθύνεται σε επιστήμονες οι οποίοι προέρχονται από ένα μεγάλο εύρος επιστημονικών πεδίων και γνωστικών αντικειμένων και οι οποίοι επιθυμούν να αποκτήσουν προηγμένες δεξιότητες και γνώσεις για την υιοθέτηση των προσφάτων παρεμβάσεων και καινοτομιών, προκειμένου να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις εξελίξεις της εποχής και τον σύγχρονο ασθενή με Δ.Α.Φ. και την οικογένειά του, σε ένα ολοένα απαιτητικότερο και συνθετότερο περιβάλλον. Μέσω του Δ.Π.Μ.Σ. οι επιστήμονες θα αποκτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις στο εν λόγω πεδίο, συμβάλλοντας τοιουτοτρόπως στον εκσυγχρονισμό του επαγγέλματος, αλλά και στην ανάπτυξη καινοτομιών και νέων τεχνολογιών για την εκπαίδευση, τη συμπερίληψη και την παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών φροντίδας υγείας.
Στο Δ.Π.Μ.Σ. «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.): Προαγωγή Υγείας, Πρώιμη Διάγνωση, Ειδική Εκπαίδευση, Ατομική και Κοινοτική Παρέμβαση» του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου γίνονται δεκτοί, μετά από επιλογή, απόφοιτοι των Ιατρικών Σχολών, απόφοιτοι του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, των Τμημάτων Φιλολογίας, των Σχολών Επιστημών Υγείας, Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας, των Τμημάτων Εργοθεραπείας, Λογοθεραπείας, Κοινωνικής Εργασίας, Ψυχολογίας, Φυσικοθεραπείας, Παιδαγωγικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής της ημεδαπής, ή αναγνωρισμένων ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Ειδικότερα, δίνει μορφωτική προοπτική και μπορεί να αντλήσει φοιτητές απ’ αυτούς τους χώρους και αποσκοπεί στην προσέλκυση αποφοίτων Α.Ε.Ι. που διαθέτουν πρώτο πτυχίο σε συναφή αντικείμενα, αλλά και υποψηφίους που εκτός από ακαδημαϊκές γνώσεις διαθέτουν σχετική εμπειρία από συμμετοχή σε εκπαιδευτικές και κοινωνικές δράσεις, οι οποίες εκπορεύονται από τον χώρο της υγείας και της εκπαίδευσης.
Ο ανώτατος αριθμός των εισακτέων φοιτητών στο Δ.Π.Μ.Σ. ορίζεται σε εξήντα (60) κατ’ έτος, τριάντα (30) ανά ειδίκευση. Ο κατώτατος αριθμός των εισακτέων φοιτητών προκειμένου να πραγματοποιηθεί ένας κύκλος του Δ.Π.Μ.Σ. ορίζεται σε είκοσι τέσσερις (24) κατ’ έτος, δώδεκα (12) ανά ειδίκευση.
Διαδικασία επιλογής: –
Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)
Στο Α’ εξάμηνο προσφέρονται μαθήματα υποχρεωτικά (ΜΥ), κορμού, τα οποία δίνουν μετά από την επιτυχή ολοκλήρωσή τους τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες. Στο Β’ εξάμηνο οι μεταπτυχιακοί φοιτητές καλούνται να επιλέξουν ειδίκευση. Προσφέρονται υποχρεωτικά μαθήματα ανά ειδίκευση, τα οποία δίνουν μετά την επιτυχή ολοκλήρωσή τους τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες. Στο Γ’ εξάμηνο οι μεταπτυχιακοί φοιτητές καλούνται να εκπονήσουν την Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία τους, για την επιτυχή ολοκλήρωση της οποίας αποδίδονται τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες. Στο Δ’ εξάμηνο οι μεταπτυχιακοί φοιτητές πραγματοποιούν την πρακτική τους άσκηση, την οποία δύνανται να ξεκινήσουν από το Γ’ εξάμηνο, όπως ορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Δ.Π.Μ.Σ. και για την οποία αποδίδονται τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες με την επιτυχή ολοκλήρωσή της στο τέλος του Δ’ εξαμήνου.
Επιπλέον, θα πραγματοποιούνται διαλέξεις και εκπαιδεύσεις στο πλαίσιο σεμιναρίων, στις οποίες θα διδάσκουν επιφανείς προσκεκλημένοι ομιλητές από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Το Δ.Π.Μ.Σ., εκτός από την θεωρητική εκπαίδευση, δίνει έμφαση στη διεξαγωγή έρευνας για την προετοιμασία των φοιτητών οι οποίοι επιθυμούν να συνεχίσουν σε διδακτορικό επίπεδο σπουδών.
Η συγγραφή της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας πραγματοποιείται στην ελληνική γλώσσα. Μπορεί να πραγματοποιηθεί στην αγγλική γλώσσα μετά από αίτηση του μεταπτυχιακού φοιτητή, με σύμφωνη γνώμη του επιβλέποντος και έγκριση από τη Συντονιστική Επιτροπή.
Το πρόγραμμα σπουδών προσφέρει συνολικά δεκαπέντε (15) μαθήματα και για τις δύο (2) ειδικεύσεις. Τα μαθήματα του Α’ εξαμήνου είναι υποχρεωτικά (ΜΥ). Στο Β’ εξάμηνο επιλέγεται ειδίκευση από τους φοιτητές και σε κάθε ειδίκευση τα μαθήματα είναι επίσης υποχρεωτικά. Μετά από την επιτυχή ολοκλήρωση των δύο πρώτων εξαμήνων συλλέγονται εξήντα (60) πιστωτικές μονάδες. Στο Γ’ και στο Δ’ εξάμηνο σπουδών οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα πραγματοποιήσουν πρακτική άσκηση και θα εκπονήσουν Μ.Δ.Ε., από όπου συλλέγονται επιπλέον εξήντα (60) πιστωτικές μονάδες.
Ακολουθεί το αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Δ.Π.Μ.Σ. :
Α’ εξάμηνο:
Μαθήματα Κορμού
Υποχρεωτικά μαθήματα
-
- Εισαγωγή στην Επιδημιολογία και τη Δημόσια Υγεία: Σχέση με την Ειδική Εκπαίδευση και την Κλινική Πράξη
- Βασικές Αρχές Μεθοδολογίας Έρευνας Υποχρεωτικό
- Αναπτυξιακά Ορόσημα, Ψυχική Υγεία, Ψυχοπαθολογία στην Παιδική και Εφηβική Ηλικία
- Ιστορική Διαδρομή, Αιτιολογικές Προσεγγίσεις και Νευροβιολογική Θεώρηση στη Δ.Α.Φ.
- Η Οικογένεια των Ατόμων με Δ.Α.Φ.: Κοινοτικές Προσεγγίσεις
Β’ εξάμηνο:
Ειδίκευση 1: Παρεμβάσεις στην ειδική εκπαίδευση
Υποχρεωτικά μαθήματα
-
- Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, Οργάνωση, Μέθοδοι Διδασκαλίας στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση των Ατόμων με Δ.Α.Φ.
- Ενταξιακές Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις και Ζητήματα Διδασκαλίας Ατόμων με Δ.Α.Φ.
- Σχολεία Φιλικά προς τη Δ.Α.Φ.: Καλές Πρακτικές, Δεξιότητες και Μέθοδοι
- Σχεδιασμός Καινοτόμων Εφαρμογών Ειδικής Αγωγής και Νέων εκπαιδευτικών Τεχνολογιών για τα Άτομα με Δ.Α.Φ.
- Η Λειτουργία της Διεπιστημονικής Ομάδας για Μαθητές/τριες με Δ.Α.Φ. στην Εκπαίδευση: Ατομική και Κοινοτική Παρέμβαση
Ειδίκευση 2: Κοινοτικές παρεμβάσεις στην κλινική πράξη
Υποχρεωτικά μαθήματα
-
- Διαγνωστικές Προσεγγίσεις, Ζητήματα Συννοσηροτήτων και Κλινικά Εργαλεία σε Παιδιά με Δ.Α.Φ.
- Η Λειτουργία της Διεπιστημονικής Ομάδας για Άτομα με Δ.Α.Φ. στην Εκπαίδευση και σε Κλινικό Πλαίσιο: Ατομική και Κοινοτική Παρέμβαση
- Κλινικές Παρεμβάσεις στη Δ.Α.Φ.: Διαχείριση Βασικής Συμπτωματολογίας και Προβλημάτων Συμπεριφοράς
- Η Δ.Α.Φ. στην Ενήλικη Ζωή: Προαγωγή Υγείας και Αυτονομία
- Ηθική Φιλοσοφία στην Έρευνα και Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων
Γ’ εξάμηνο:
-
- Διπλωματική Εργασία
Δ’ εξάμηνο:
-
- Πρακτική Άσκηση
Η Πρακτική Άσκηση δύναται να ξεκινήσει από το Γ’ εξάμηνο και να ολοκληρωθεί στο Δ’ εξάμηνο.
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Χρήσιμα Έντυπα:
- ΦΕΚ ίδρυσης (ή επανίδρυσης) : ΦΕΚ 7327 τ.Β’/31.12.2024
- Κανονισμός σπουδών: ΦΕΚ 7342 τ.Β’/31.12.2024
Περισσότερα στοιχεία :
- Ηλεκτρονική διεύθυνση του τμήματος: Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Διάρκεια Λειτουργίας
Το Δ.Π.Μ.Σ. θα λειτουργήσει μέχρι το ακαδημαϊκό έτος 2029 – 2030, εφόσον πληροί τα κριτήρια της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), σύμφωνα με το άρθρο 87 του ν. 4957/2022, με δυνατότητα ανανέωσης της λειτουργίας του, κατά τους όρους της ισχύουσας νομοθεσίας.