Δημόσια ή Ιδιωτικά Πανεπιστήμια; 

Δημόσια ή Ιδιωτικά Πανεπιστήμια; 

της Μυρτώς Μιχαηλίδου και της Μαρίας Βαγδούτη

Οι απόψεις σχετικά με τη φοίτηση σε δημόσια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια διίστανται στις μέρες μας. Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως την εισαγωγή σε ένα ιδιωτικό ίδρυμα συνεπάγεται η αποτυχία στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Τελικά, τι προσφέρει η φοίτηση σε δημόσιο πανεπιστήμιο, είναι πιο αποτελεσματική από αυτή σε ιδιωτικό; Ή μήπως τελικά στη δεύτερη περίπτωση προκύπτει ένας πιο σωστά προετοιμασμένος και εκπαιδευμένος εργαζόμενος;

Δημόσια  Πανεπιστήμια

Πρώτο και κυριότερο προτέρημα  των δημοσίων Πανεπιστημίων είναι ότι παρέχουν δωρεάν εκπαίδευση. Στα δημόσια Πανεπιστήμια δεν υπάρχει επιβάρυνση διδάκτρων και ο καθένας έχει την δυνατότητα να σπουδάσει το αντικείμενο που επιθυμεί, αρκεί να καταφέρει να ανταποκριθεί με επιτυχία σε έναν από τους πιθανούς τρόπους εισαγωγής. Επιπλέον, υπάρχει ίση αντιμετώπιση μεταξύ των φοιτητών και δίνονται σε όλους ίσες ευκαιρίες.

Είναι στην κρίση του κάθε φοιτητή ξεχωριστά να εκμεταλλευτεί την δωρεάν εκπαίδευση και τις ευκαιρίες που τους προσφέρουν τα Α.Ε.Ι. Άλλωστε, οι περισσότεροι καθηγητές συνεργάζονται με καθηγητές Πανεπιστημίων του εξωτερικού και οργανώνουν διάφορες ομιλίες και διαλέξεις που είναι ανοιχτές και δωρεάν στο κοινό των φοιτητών και όχι μόνο. Διευρύνουν, λοιπόν, κατά αυτόν τον τρόπο τις γνώσεις τους και πέρα από τα σύνορα της χώρας τους.

Ευκαιρίες που δίνονται στους φοιτητές

Ένας ακόμη τρόπος να διευρύνουν τους ορίζοντές τους εκτός συνόρων είναι οι μετακινήσεις στο εξωτερικό μέσω προγραμμάτων Erasmus+, είτε για να φοιτήσουν σε αντίστοιχες σχολές του εξωτερικού είτε για να κάνουν την πρακτική τους άσκηση. Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί όλο και περισσότερο η κινητικότητα των φοιτητών καθώς και τα ίδια τα Α.Ε.Ι. τους ενθαρρύνουν όλο και περισσότερο.

Είναι αποτελεσματική η δημόσια παιδεία;

Αναμφισβήτητα δεν είναι λίγοι οι υποστηρικτές της άποψης ότι η δωρεάν παιδεία είναι συνυφασμένη με χαμηλό ποιοτικό επίπεδο εκπαίδευσης. Παρ’ όλα αυτά, οι αμέτρητες διακρίσεις των ελληνικών Πανεπιστημίων, που ανεβαίνουν όλο και περισσότερο στις εκπαιδευτικές λίστες, αλλά και οι φοιτητές που διαπρέπουν σε φοιτητικούς διαγωνισμούς σε όλο τον κόσμο, αποδεικνύουν το αντίθετο. Αυτό συμβαίνει καθώς το διδακτικό προσωπικό είναι υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου και διαθέτει αξιόλογο ερευνητικό έργο, προσπαθώντας, παρά την οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα, να συμβαδίζει με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι πολλά  Α.Ε.Ι προσπαθούν να συνδέσουν την διδασκαλία με την έρευνα.

Το θετικό κλίμα των δημόσιων πανεπιστημίων

Τέλος, ας μην ξεχνάμε την ελευθερία που μας προσφέρουν τα δημόσια Πανεπιστήμια. Ο κάθε φοιτητής μπορεί να υποστηρίζει ελεύθερα τις προσωπικές του ιδεολογίες, δημιουργώντας έτσι μια ατμόσφαιρα ελεύθερης συζήτησης και κριτικής αμφισβήτησης. Εκτός αυτού, στην πλειοψηφία των ΑΕΙ οι φοιτητές έχουν την δυνατότητα να οργανώνουν και να τρέχουν διάφορες φοιτητικές ομάδες ενδιαφερόντων, όπως για παράδειγμα κινηματογραφικές λέσχες, ομάδες φωτογραφίας, θεάτρου κτλ.

Σημασία έχει το κίνητρο

Όσον αφορά στην εκπαίδευση, έγκειται κατά κύριο λόγο στην ατομική προσπάθεια του καθενός για το τι θα καταφέρει να μάθει και όχι τόσο στο αν σπουδάζει σε μια πολυτελή σχολή που μπορεί να παρέχει πολύ καλύτερες υποδομές. Κανείς δεν αμφισβητεί πόσο αξιόπιστα θεωρούνται από το κοινό τα Α.Ε.Ι., προσφέροντας υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και αναγνωρισιμότητας παρά τις οικονομικές δυσκολίες και τις γενικότερες ελλείψεις που παρατηρούνται.

.

.

Ιδιωτικά Πανεπιστήμια

Είναι δεδομένο ότι  η ιδιωτική εκπαίδευση, σε όλες της τις βαθμίδες, απευθύνεται σε πολύ συγκεκριμένο ποσοστό του πληθυσμού, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως. Ιδιαίτερα, όμως, στην περίπτωση των ελληνικών ιδιωτικών ιδρυμάτων  η κυρίαρχη γνώμη και αντίληψη είναι μάλλον παρεξηγημένη και ακολουθεί αμέσως το γιατί:

Κάλυψη ύλης

Κυρίαρχο επιχείρημα κατά της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί η μικρότερη, συγκριτικά με τη δημόσια, διάρκεια της φοίτησης. Ωστόσο, πολλοί παράγοντες, όπως περισσότερα πρακτικά μαθήματα, επιπλέον σεμινάρια ή και περισσότερες ώρες φοίτησης μπορούν να συμβάλουν στην κάλυψη όλων των απαραιτήτων γνώσεων που χρειάζεται ένας φοιτητής, ώστε να βγει στην αγορά εργασίας δίχως ελλείψεις, συγκριτικά με φοιτητές δημόσιων πανεπιστημίων.

Συγκεκριμένα, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια εξασφαλίζουν σχεδόν πλήρη ομαλότητα μαθημάτων. Φαινόμενα όπως καταλήψεις και απεργίες, συχνά εμφανιζόμενες στα δημόσια ιδρύματα, σχεδόν ποτέ δεν παρατηρούνται στα ιδιωτικά. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αποφεύγονται και ελλείψεις διδακτικών ωρών ή και ημερών.

Εξοπλισμός

Λόγω της ιδιωτικής χρηματοδότησης, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, στην πλειονότητά τους, δεν παρουσιάζουν ελλείψεις σε τεχνικό εξοπλισμό και εγκαταστάσεις. Αντίθετα, στα δημόσια πανεπιστήμια θα παρατηρήσει κανείς ελλείψεις σε αρκετούς τομείς σπουδών, ακόμη και σε περιπτώσεις, στις οποίες ο εξοπλισμός είναι υποχρεωτικός για την υλοποίηση μαθημάτων.

Τμήματα

Όποιος σπουδάζει σε Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. σίγουρα γνωρίζει ότι τα τμήματα (τουλάχιστον των θεωρητικών μαθημάτων) απαρτίζονται από εκατοντάδες μαθητές και οι διαλέξεις πραγματοποιούνται μονομερώς. Με όσους φοιτητές, δηλαδή, έχουν απορίες να τις αφήνουν για το τέλος του μαθήματος ή να μην καταφέρνουν να τις λύσουν καθόλου. Τα μικρότερα τμήματα και η στενότερη σχέση με τους εκάστοτε καθηγητές/ καθηγήτριες βοηθούν τους φοιτητές όχι μόνο να απορροφήσουν τη γνώση ευκολότερα, αλλά τους δίνουν και το περιθώριο να απευθυνθούν σε αυτούς, με μεγαλύτερο θάρρος, για ερωτήσεις και απορίες.

Γιατί είναι αναγκαία;

Σε τελική ανάλυση υπάρχουν χιλιάδες μαθητές κάθε χρόνο, που ενώ επιθυμούν να φοιτήσουν σε κάποια σχολή και περνάνε από τη διαδικασία των πανελληνίων, τελικά δεν καταφέρνουν να εισέλθουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, λόγω των περιορισμένων θέσεών τους. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι μία διαφυγή τόσο γι’ αυτούς όσο και για όσους περνάνε σε μία σχολή η οποία δεν τους ταιριάζει.

Ουσιαστικά, και τα δύο είδη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι αναγκαία για την κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού. Ωστόσο, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν μία διαφορετική, περισσότερο προσωπική και πρακτική, προσέγγιση στη διδασκαλία. Σίγουρα, η ιδιωτική εκπαίδευση θα ωφελήσει όσους επιθυμούν να έχουν πιο ουσιαστική επαφή με τον τομέα σπουδών τους ή προσδοκούν την ολοκλήρωση των σπουδών τους σε μικρότερο χρονικό διάστημα.

.

Αναδημοσίευση: https://citycampus.gr/

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ