Περιγραφή Επαγγέλματος:
Η παροχή πληροφοριών, οδηγιών και συμβουλών στους πολίτες και η ενημέρωσή τους για τα δικαιώματά τους και τις ενέργειες που απαιτούνται για τη διεκπεραίωση των υποθέσεών είναι το κύριο αντικείμενο της εργασίας του υπαλλήλου των κέντρων εξυπηρετήσεων πολιτών (ΚΕΠ). Η κατεύθυνση των πολιτών στις αρμόδιες για τις υποθέσεις τους, συμπεριλαμβάνονται στα καθήκοντα του. Πιο συγκεκριμένα, ο υπάλληλος Κ.Ε.Π. παρέχει υπηρεσίες που διευκολύνουν τους πολίτες αλλά και τις επιχειρήσεις να διαχειριστούν κρίσιμα πεδία της καθημερινής τους ζωής.
Ανάμεσα στις καθημερινές εργασίες που εκτελεί περιλαμβάνονται η επικύρωση αντιγράφων ελληνικών διοικητικών εγγράφων από το πρωτότυπο ή το ακριβές φωτοαντίγραφο του εκδότη, η βεβαίωση του γνήσιου της υπογραφής, η αναζήτηση από τις αρμόδιες Υπηρεσίες ορισμένων κατηγοριών πιστοποιητικών, όταν αυτά απαιτούνται ως δικαιολογητικά για την έκδοση διοικητικής πράξης, η χορήγηση πιστοποιητικών, βεβαιώσεων και εγγράφων στους πολίτες και τις επιχειρήσεις κ.ά.
Ακόμη, ο συγκεκριμένος υπάλληλος είναι υποχρεωμένος να αποδέχεται τις αιτήσεις πολιτών που αποστέλλονται με τηλεομοιοτυπία (fax) και να απαντά σε αιτήματα που υποβάλλονται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) και να εξυπηρετεί, κατά προτεραιότητα, τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Επιπλέον, η διάθεση εντύπων αιτήσεων και υπευθύνων δηλώσεων στους πολίτες και η διευκόλυνση στη συμπλήρωσή τους, η τήρηση των ωρών υποδοχής του κοινού και η παραλαβή και πρωτοκόλληση όλων των αιτήσεων που χορηγούν, βοηθούν στη δημιουργία μιας δημόσιας διοίκησης που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες, αλλά και τις προσδοκίες των πολιτών.
Για παράδειγμα στην δικαιοδοσία των Υπαλλήλων των Κ.Ε.Π. περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η έκδοση ταυτότητας, διαβατηρίου, πιστοποιητικού στρατολογικής κατάστασης, άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, η χορήγηση ενημερωτικού σημειώματος ποσού μηνιαίας σύνταξης, κύριας ή επικουρικής, στους συνταξιούχους του Ν.Α.Τ., η χορήγηση δελτίου κοινωνικού τουρισμού του Ε.Ο.Τ., η έκδοση πιστοποιητικών (ποινικού μητρώου, ότι δεν τελεί σε δικαστική συμπαράσταση, περί δημοσίευσης ή μη διαθήκης, περί μη πτωχεύσεως κ.ά.), η έκδοση επαγγελματικών αδειών (των Διευθύνσεων Βιομηχανίας), η χορήγηση ή επέκταση αδειών οδήγησης και αδειών κυκλοφορίας, η χορήγηση αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας μέσω ηλεκτρονικής διασύνδεσης με το σύστημα ΤΑXIS, η ηλεκτρονική υποβολή φορολογικών δηλώσεων.
Η προμήθεια φύλλων Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), η χορήγηση αντιγράφου ληξιαρχικής πράξης γέννησης, η διόρθωση επωνύμου, η χορήγηση πιστοποιητικού αναλυτικής βαθμολογίας των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, η χορήγηση αντιγράφου πτυχίου, η μεταβίβαση σύνταξης, η βεβαίωση περί μη ασφάλισης ΙΚΑ και ΟΑΕΕ (προήλθε από την ενοποίηση των τριών ταμείων ΤΕΒΕ ΤΑΕ και ΤΣΑ), η βεβαίωση περί μη συνταξιοδότησης ΤΕΒΕ και ΙΚΑ, η μεταδημότευση συζύγων και τέκνων από άλλο δήμο, όταν όλα τα μέλη της οικογένειας είναι γραμμένα στον αυτό δήμο ή κοινότητα.
Η διεκπεραίωση υποθέσεων που αφορούν ασφαλιστικούς φορείς ΟΓΑ, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, η συμπλήρωση βιογραφικών σημειωμάτων και αιτήσεων προκειμένου οι πολίτες να τα καταθέσουν σε διάφορους φορείς, η διοχέτευση πληροφοριών σχετικά με το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, η χορήγηση αιτήσεων για συμμετοχή σε διαγωνισμούς, η ενημέρωση αποτελεσμάτων διαγωνισμών μέσω Internet, η ενημέρωση σχετικά με τις αποζημιώσεις των αγροτών από τον Ε.Λ.Γ.Α. κ.ά.
Η πρωτοβουλία της δημιουργίας των Κ.Ε.Π. αποτελεί μία πρωτοποριακή παρέμβαση για τα ελληνικά δεδομένα, στον τομέα της ποιοτικής βελτίωσης των συνθηκών εξυπηρέτησης των πολιτών από τις δημόσιες υπηρεσίες.
Η καινοτομία του έργου εστιάζεται στο γεγονός ότι ο πολίτης με την επίσκεψή του στα Κ.Ε.Π. μπορεί να πληροφορείται έγκυρα και υπεύθυνα για διάφορα θέματα, που αφορούν στις συναλλαγές του με τη δημόσια διοίκηση, να υποβάλει αιτήματα για διεκπεραίωση υποθέσεων του από διάφορες δημόσιες υπηρεσίες και να παραλαμβάνει διοικητικά έγγραφα.
Τα αναγκαία πληροφοριακά στοιχεία αντλούνται από την κεντρική βάση δεδομένων του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α., με την οποία συνδέονται όλα τα Κ.Ε.Π., αλλά και από τις τοπικές βάσεις δεδομένων, τις οποίες μπορεί να διαμορφώσει κάθε επιμέρους Κ.Ε.Π.
Συνθήκες Εργασίας:
Εργάζεται σε χώρους γραφείων σε καλές συνθήκες και σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον. Η εργασία του πραγματοποιείται ατομικά, αλλά προϋποθέτει τη συναλλαγή με πολλά άτομα. Πρόκειται για ένα επάγγελμα αρκετά απαιτητικό και υπεύθυνο, αφού χρειάζεται ο συγκεκριμένος επαγγελματίας να βρίσκεται συνεχώς σε διαρκή ετοιμότητα για να την άμεση, ταχεία και αποτελεσματική πληροφόρηση και κυρίως εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Η πολύωρη εργασία του συγκεκριμένου επαγγελματία μπροστά στον ηλεκτρονικό υπολογιστή μπορεί να επιφέρει σωματική και πνευματική κούραση, καθώς και πιθανότητα προβλημάτων στην όραση εξαιτίας της ακτινοβολίας που εκπέμπει η οθόνη του υπολογιστή. Η εργασία του απαιτεί μεγάλη πνευματική προσπάθεια, συνεχή προσήλωση και αυτοσυγκέντρωση γεγονός που μπορεί να του δημιουργήσει μόνιμο άγχος και διαρκή.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Η διάθεση για εξυπηρέτηση, η προθυμία, η υπευθυνότητα, η συνέπεια και η επαγγελματική ευσυνειδησία είναι προσόντα που χαρακτηρίζουν τον υπάλληλο των κέντρων εξυπηρέτησης πολιτών (ΚΕΠ). Ακόμη, πρέπει να είναι οργανωτικός, μεθοδικός, διακριτικός, παρατηρητικός, ευγενής και να αντιμετωπίζει με κατανόηση τα αιτήματα των πολιτών.
Επίσης, χρειάζεται να διαθέτει κοινωνικές δεξιότητες για την καθημερινή συνδιαλλαγή του με διάφορα άτομα και αυξημένες φυσικές αντοχές, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στους έντονους ρυθμούς του επαγγέλματος. Η γνώση ξένων γλωσσών, η ευχέρεια στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και η άνεση στις κοινωνικές επαφές θεωρούνται απαραίτητα στοιχεία για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος.
Σπουδές:
Η σύσταση θέσεων μόνιμου προσωπικού για τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, αφορά θέσεις Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ), Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ).
Τομείς Απασχόλησης:
Εργάζεται σε όλους τους δήμους και κοινότητες της χώρας μας που διαθέτουν Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.)
(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)