Περιγραφή Επαγγέλματος:
Ασχολείται με ότι αφορά στο κύκλο ζωής ενός προιόντος στην αγορά (market). Η έννοια μείγμα μάρκετινγκ περιλαμβάνει τα 4P’s δηλαδή: Product (παραγωγή), Price (τιμολόγηση), Promotion (προώθηση), Place (διανομή) ενός προϊόντος. Συγκεντρώνει όλα τα δεδομένα που αφορούν το προϊόν, στη συνέχεια τα αναλύει, τα ερμηνεύει και κάνει τις προτάσεις του.
Στόχος του είναι η αύξηση των πωλήσεων ενός προϊόντος που ήδη διατίθεται στην αγορά καθώς και η προώθηση νέων και ανταγωνιστικών προϊόντων. Βοηθά τη διεύθυνση της επιχείρησης να καθορίσει την τιμή, να επιλέξει τη συσκευασία και την ονομασία του προϊόντος, καθώς και τους τρόπους διαφήμισής του. Επίσης, προτείνει τα σημεία όπου υπάρχουν ευνοϊκές προϋποθέσεις για τη λειτουργία καταστημάτων.
Ο ερευνητής μάρκετινγκ μελετά όλους τους παράγοντες που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην πετυχημένη προώθηση ενός προϊόντος. Αυτοί είναι:
– Ο καταναλωτής (τι του αρέσει και τι όχι, αγοραστικές συνήθειες).
– Ο πωλητής ή προμηθευτής (τι γνώμη έχει για το προϊόν που προωθεί το ίδιος).
– Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι πωλητές.
– Η αγορά (προβλεπόμενος όγκος πωλήσεων).
– Η αποτελεσματικότητα της διαφήμισης (ποιο είδος διαφήμισης και σε ποια ΜΜΕ θα είχε μεγαλύτερη επιτυχία).
– Ο έλεγχος των πωλήσεων του προϊόντος σε αντιπροσωπευτικό δείγμα καταναλωτών πριν την οριστική του είσοδο στην αγορά.
Όλοι οι παραπάνω παράγοντες ερευνώνται σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες, όπως είναι ο ψυχολόγος, ο κοινωνιολόγος και ο στατιστικολόγος.
Συνθήκες Εργασίας:
Εργάζεται σε συνθήκες γραφείου, σε ευχάριστο συνήθως περιβάλλον. Συνεργάζεται με άλλους ειδικούς (στατιστικολόγους, διαφημιστές, κοινωνιολόγους, ψυχολόγους κ.λπ.) γι’ αυτό και συχνά μετακινείται, όπως και τακτικά ταξιδεύει προκειμένου να ενημερώνεται για τις εξελίξεις στο αντικείμενο της εργασίας του.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Πρέπει να είναι δραστήριος, ευέλικτος και κοινωνικός. Η πρωτοτυπία στις ιδέες, σε συνδυασμό με τη σωστή χρήση του προφορικού αλλά και γραπτού λόγου θα τον βοηθήσουν να αναπτύξει με επιχειρήματα τις προτάσεις του.
Απαραίτητη είναι η γνώση μιας ξένης γλώσσας, έτσι ώστε να μπορεί να μελετά και να ενημερώνεται για διεθνή θέματα που αφορούν στην εργασία του. Πρέπει επίσης να έχει οργανωτικές και διοικητικές ικανότητες και να τον διακρίνει πνεύμα συνεργασίας.
Σπουδές:
Σπουδές μπορεί να γίνουν στο τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο προσφέρονται σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, όπως αυτό του Οικονομικού Πανεπιστημίου (Ο.Π.Α) στο γνωστικό αντικείμενο της «Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας με Νέες Τεχνολογίες».
Τομείς Απασχόλησης:
Μπορεί να εργαστεί στο δημόσιο τομέα, σε υπουργεία, οργανισμούς, τράπεζες, ως ελεύθερος επαγγελματίας, ως καθηγητής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αφού φοιτήσει στην Παιδαγωγική Σχολή της ΑΣΠΑΙΤΕ.
Οι πτυχιούχοι μπορούν να ξεκινήσουν τη σταδιοδρομία τους, ως στελέχη επιχειρήσεων και Οργανισμών σε αρκετούς τομείς. Πλεονεκτούν ιδιαίτερα στους τομείς Μάρκετινγκ, Πωλήσεων, Εξαγωγών, Διαφήμισης, Έρευνας Αγοράς, Δημοσίων Σχέσεων, Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων και Ηλεκτρονικής Επικοινωνίας. Επίσης, το υπόβαθρο των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών επιτρέπει την εξέλιξη των πτυχιούχων σε συμβούλους επιχειρήσεων και επιχειρηματίες.
(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)