Ορισμός: Ο ξενοδοχοϋπάλληλος φροντίζει για την άψογη εξυπηρέτηση και την άνετη διαμονή των πελατών ενός ξενοδοχείου.
Περιγραφή: Ο υπάλληλος ξενοδοχείου μπορεί να απασχολείται στην είσοδο για την υποδοχή των πελατών, ή για τη μεταφορά των αποσκευών τους στα δωμάτια και την κατατόπισή τους. Μπορεί ακόμα να εργάζεται στο τεχνικό τμήμα, στο τμήμα καθαριότητας ως καμαριέρης, ως υπάλληλος διοίκησης ή λογιστηρίου και ταμείου, ή σε άλλους χώρους του ξενοδοχείου.
Ως υπάλληλος υποδοχής, υποδέχεται τους πελάτες, τους ενημερώνει σχετικά με τις υπηρεσίες του ξενοδοχείου, φροντίζει για τις διάφορες ανάγκες τους και ενημερώνει σχετικά τα υπόλοιπα τμήματα του ξενοδοχείου. Συμπληρώνει την κάρτα διαμονής με τα στοιχεία της ταυτότητας ή του διαβατηρίου του πελάτη και του παραδίδει το κλειδί του δωματίου ή χειριστήρια συσκευών. Φροντίζει να μεταφερθούν οι αποσκευές στο δωμάτιό του. Εκδίδει τους λογαριασμούς των πελατών και εισπράττει τα χρήματα, συμπληρώνει το δελτίο άφιξης και αναχώρησης των πελατών και κρατά το αρχείο και τα απλά λογιστικά βιβλία του ξενοδοχείου. Ακόμη, ενημερώνει τους πελάτες για τις αναχωρήσεις των διάφορων μεταφορικών μέσων, για τις επισκέψεις στα αξιοθέατα της πόλης, συνεργαζόμενος με τουριστικά γραφεία.
Ως υπάλληλος καθαριότητας, ασχολείται με την καθαριότητα και τακτοποίηση των δωματίων του ξενοδοχείου. Καθαρίζει, ξεσκονίζει και αερίζει τα δωμάτια κάθε μέρα. Αλλάζει και στρώνει τα κλινοσκεπάσματα και φροντίζει για την καθαριότητα και τακτοποίηση του λουτρού. Γενικά, φροντίζει για την καλαίσθητη εμφάνιση των δωματίων. Μπορεί επίσης να εργάζεται στο πλυντήριο και σιδερωτήριο του ξενοδοχείου.
Στις αρμοδιότητές του ακόμη είναι να αναφέρει στον υπεύθυνο του ξενοδοχείου διάφορα προβλήματα στη λειτουργία της ξενοδοχειακής μονάδας. Οι υπόλοιποι υπάλληλοι, προσφέρουν διάφορες υπηρεσίες για την άνετη και ευχάριστη διαβίωση των πελατών.
Στα μεγάλα ξενοδοχεία υπάρχουν πολλές εξειδικεύσεις των ξενοδοχοϋπαλλήλων.
Προϋποθέσεις άσκησης: Δεν απαιτείται άδεια άσκησης επαγγέλματος.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Ο υπάλληλος υποδοχής και φιλοξενίας πρέπει να διαθέτει οργανωτικότητα, επικοινωνιακές δεξιότητες και αμεσότητα με τους πελάτες. Είναι σημαντικό να έχει ευγενική και ευχάριστη συμπεριφορά και να μπορεί να αντιμετωπίζει με ψυχραιμία και αποτελεσματικότητα δύσκολες και απρόβλεπτες καταστάσεις.
Σπουδές:
Σπουδές προσφέρονται στα Επαγγελματικά Λύκεια στην ειδικότητα Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων
Σπουδές παρέχονται επίσης σε δημόσια ή ιδιωτικά Ι.Ε.Κ.
Τέλος σπουδές σε ανώτερο επίπεδο προσφέρονται στις εισαγωγικές κατευθύνσεις Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας των ΤΕΙ. Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.
Σπουδαιότητα: Ο ξενοδοχοϋπάλληλος οφείλει να είναι κοινωνικός, ευχάριστος, ευγενικός, υπομονετικός, εξυπηρετικός, έντιμος, υπεύθυνος, ευσυνείδητος και κυρίως διακριτικός. Χρειάζεται να έχει καλή σωματική υγεία και αντοχή. Ακόμη, πρέπει να διακρίνεται από προθυμία και να έχει αγάπη για την καθαριότητα και την τάξη.
Για την καθημερινή του επικοινωνία με τους πελάτες του ξενοδοχείου απαραίτητο είναι να έχει ευχέρεια στο λόγο και να τηρεί τους κανόνες καλής συμπεριφοράς, όπως επίσης και να γνωρίζει τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα. Όσοι ξενοδοχουπάλληλοι ασχολούνται σε θέσεις γραφείου, χρειάζεται να έχουν ικανότητα υπολογισμού, να γνωρίζουν τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και τη διεκπεραίωση εργασιών γραφείου.
Περιβάλλον ενασχόλησης: Ο ξενοδοχοϋπάλληλος μπορεί να απασχοληθεί στις υπηρεσίες του Ε.Ο.Τ. σε ξενοδοχειακές μονάδες, μικρές και μεγάλες, σε τουριστικά γραφεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις.
Επαγγελματικές συνθήκες: Ο ξενοδοχοϋπάλληλος εργάζεται πρωινές, απογευματινές ή νυχτερινές ώρες, ανάλογα με τη βάρδια του. Υπερωρίες απαιτούνται συνήθως κατά τους μήνες αιχμής. Η εργασία του απαιτεί πολλές ώρες ορθοστασίας και έχει μεγάλη κόπωση. Εργάζεται στο εσωτερικό των ξενοδοχείων με καλές συνθήκες, εκτός από τους υπαλλήλους καθαριότητας που εργάζονται σε ανθιυγιεινό περιβάλλον. Οι υπάλληλοι γραφείων έχουν καθιστική εργασία, αλλά με άγχος και πιεστικούς ρυθμούς κατά την τουριστική περίοδο..
Κατά τη διάρκεια της εργασίας του, έρχεται συνεχώς σε επαφή με τους πελάτες και το προσωπικό του ξενοδοχείου, καθώς και με υπαλλήλους τουριστικών γραφείων ή άλλων επιχειρήσεων.
Επαγγελματικές οργανώσεις:
Οι απόφοιτοι των Τ.Ε.Ι. εγγράφονται στο Σύλλογο Αποφοίτων Τ.Ε.Ι. Τουριστικών Επιχειρήσεων.
Γενικά σχόλια: Ο ξενοδοχοϋπάλληλος, οφείλει να είναι εξυπηρετικός, να φέρεται με ευγένεια και αξιοπρέπεια και να δίνει ιδιαίτερη σημασία σε θέματα υγιεινής και προσωπικής εμφάνισης. Στόχος του είναι, η παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου προς τους πελάτες του.