Περιγραφή Επαγγέλματος:
Ο εμπορικός αντιπρόσωπος διαπραγματεύεται για λογαριασμό άλλου προσώπου την πώληση ή την αγορά εμπορευμάτων. Ειδικότερα, ο εμπορικός αντιπρόσωπος, όπως ορίζει το συμβόλαιο αντιπροσώπευσης που έχει συνάψει με τον εντολέα του για καθορισμένη χρονική διάρκεια, προσπαθεί να κλείνει εργασίες για τον τελευταίο και υποχρεούται να προστατεύει τα συμφέροντά του κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Επικοινωνεί με τους παλαιούς πελάτες (παροχή υπηρεσιών μετά την πώληση, ενημέρωση για νέα προϊόντα / υπηρεσίες), ασχολείται με την αναζήτηση νέων πελατών (τηλεφωνική ή και έντυπη επικοινωνία με νέο αγοραστικό κοινό), καθορίζει συναντήσεις και προετοιμάζει επισκέψεις, διερευνά τις ανάγκες πελατών (με απευθείας ερωτήσεις, ερωτηματολόγια κ.λπ.), ενημερώνει και παρέχει συμβουλές στους πελάτες σχετικά με την εγκατάσταση, τη χρήση και τη συντήρηση των πωλούμενων προϊόντων ή εξοπλισμού, προετοιμάζει τις παραγγελίες και προγραμματίζει μελλοντικές ενέργειες.
Καταγράφει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πελατών, τους λόγους που τους οδηγούν στην απόρριψη ή την προτίμηση ενός προϊόντος ή μιας προσφερόμενης υπηρεσίας και γενικότερα καταβάλλει κάθε προσπάθεια να παρέχει στον εντολέα του όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την προώθηση των εργασιών και ιδιαίτερα να τον πληροφορεί αμέσως για κάθε παραγγελία που λαμβάνει. Επίσης, δεν μπορεί να παρεκκλίνει από τις τιμές, το χρόνο παράδοσης και τους όρους πληρωμής που καθορίζει ο εντολέας χωρίς τη συγκατάθεσή του.
Έχει στη διάθεσή του όλα τα απαραίτητα δείγματα, έντυπο και διαφημιστικό υλικό και όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για τη διεκπεραίωση των εργασιών και τη λήψη παραγγελιών. Συνήθως έχει την αποκλειστική αντιπροσώπευση για την πώληση των προϊόντων της επιχείρησης όπου απασχολείται σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, λαμβάνει προμήθεια επί του ποσού του τιμολογίου για όλες τις εργασίες του αμέσως μετά την παράδοση των εμπορευμάτων, ενώ λαμβάνει και αποζημίωση για τα περαιτέρω έξοδά του.
Επίσης, για να επιτύχει τις καλύτερες δυνατές πωλήσεις προβαίνει σε μια σειρά από ενέργειες, όπως είναι η συνεχής παρακολούθηση της κατάστασης της αγοράς, η ενημέρωση για τα ανταγωνιστικά προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά, η διακύμανση των τιμών τους μεταξύ των διαφόρων προμηθευτών, η παρακολούθηση των πωλήσεων, το κλείσιμο της συμφωνίας με τους προμηθευτές, η διαφήμιση των προϊόντων, ο διακανονισμός πληρωμής, οι δυνατότητες προσφοράς προς τους πελάτες κ.ά.
Επιπλέον, σε περίπτωση ρητής εξουσιοδότησης από τον εντολέα του μπορεί να εισπράξει χρήματα από τους πελάτες του. Τέλος, στην καθημερινή εργασία του χρησιμοποιεί εξοπλισμό αυτοματισμού γραφείου, προσωπικό υπολογιστή με δυνατότητα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, διαφημιστικά έντυπα ή δείγματα (κατά περίπτωση), έντυπα παραγγελιών, καθώς και μεταφορικό μέσο, που είναι απαραίτητο για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος.
Συνθήκες Εργασίας:
Η εργασία του απαιτεί πολλές μετακινήσεις και ταξίδια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό για τις συναντήσεις που έχει ορίσει με τους πελάτες του, ενώ το ωράριό του καθορίζεται σύμφωνα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των πελατών που πρόκειται να συναντήσει.
Κατά τη διάρκεια της εργασίας του βρίσκεται σε συνεχή κίνηση και ορθοστασία, ενώ είναι υποχρεωμένος να μιλά συνέχεια, προσπαθώντας να πουλήσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες στους πελάτες του. Το έντονο άγχος και η πίεση που δημιουργούν οι συνεχείς επαφές με τον εντολέα, τους προμηθευτές και τους πελάτες, είναι χαρακτηριστικά της καθημερινής του ζωής. Άλλωστε, η δουλειά του αξιολογείται άμεσα από τα αποτελέσματα στις πωλήσεις, γεγονός που δημιουργεί πρόσθετη ένταση.
Ο κλάδος των πωλήσεων είναι τέτοιος, που ευνοεί την εύκολη μετακίνηση από τη μία εταιρεία στην άλλη. Από την άλλη πλευρά, επίσης συνηθισμένο είναι και το φαινόμενο των απολύσεων σε περίπτωση που τα αποτελέσματα είναι κατώτερα των αναμενόμενων.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Χρειάζεται να έχει άνεση στις κοινωνικές επαφές, επικοινωνιακές ικανότητες, δυναμισμό, ευγένεια, διαπραγματευτική ικανότητα, πειστικότητα, πολύ βαθιά γνώση των προϊόντων και των υπηρεσιών που προωθεί, των ανταγωνιστικών προϊόντων που κυκλοφορούν, καθώς και τις τάσεις της αγοράς.
Η επιμελημένη εμφάνιση και συμπεριφορά, η συνέπεια, η αποφασιστικότητα, η ευελιξία, η οργανωτικότητα και το επιχειρηματικό πνεύμα αποτελούν παράγοντες που συμβάλλουν στην επιτυχή άσκηση του επαγγέλματος.
Η πολύωρη εργασία και η πίεση που συνεπάγεται απαιτούν αυξημένη σωματική και ψυχική αντοχή. Η γνώση ηλεκτρονικού υπολογιστή και μιας ξένης γλώσσας (κυρίως της αγγλικής), θεωρούνται υπολογίσιμες και μερικές φορές απαραίτητες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος.
Σπουδές:
Για να προσληφθεί κάποιος στο τμήμα πωλήσεων μιας εταιρείας αρκεί απολυτήριο λυκείου. Συνήθως οι εταιρείες αναλαμβάνουν την πρακτική εκπαίδευση και εξάσκηση των εργαζομένων με αυτοεπιδοτούμενα εκπαιδευτικά σεμινάρια και με το σύστημα της μαθητείας στο χώρο εργασίας.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια πολλές εταιρείες προτιμούν πτυχιούχους Α.Ε.Ι. ή Ι.Ε.Κ. με γνώσεις Μάρκετινγκ, Διαφήμισης, Δημοσίων Σχέσεων, Προώθησης Προϊόντων και Πωλήσεων.
Τομείς Απασχόλησης:
Μπορεί να απασχοληθεί σε πολλούς τομείς του χονδρικού και λιανικού εμπορίου, σε αντιπροσωπείες εισαγόμενων προϊόντων, στα τμήματα πωλήσεων των επιχειρήσεων που ασχολούνται με την πώληση καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών κ.λπ.
Ακόμη, μπορεί να εργαστεί σε εταιρείες του δημοσίου τομέα (π.χ., στο τμήμα πώλησης κινητών τηλεφώνων ή συνδέσεων με το διαδίκτυο του ΟΤΕ), σε τουριστικές επιχειρήσεις ως σύμβουλος προώθησης, αλλά και σε διάφορες ιδιωτικές εταιρείες, όπως φαρμακευτικές, κινητής τηλεφωνίας, ασφαλιστικές κ.λπ., διαχειριζόμενος το πελατολόγιο της εταιρείας για λογαριασμό της σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή.
Επίσης, μπορεί να απασχοληθεί ως ελεύθερος επαγγελματίας με δική του επιχείρηση όπου εργάζεται είτε μόνος του είτε απασχολώντας υπαλλήλους. Αν είναι απόφοιτος πανεπιστημιακής εκπαίδευσης μπορεί να δραστηριοποιηθεί επαγγελματικά, μόνος του ή σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες, με τη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή της τεχνολογίας πάνω σε σύγχρονους και ειδικούς τομείς του Μάρκετινγκ και της Διαφήμισης, όπως είναι ο προγραμματισμός της έρευνας αγοράς, η έρευνα αγοράς ή ο έλεγχος αγοράς, η παραγωγή διαφήμισης και η οργάνωση εκθέσεων.
Τέλος, μπορεί να εργαστεί ως υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων και επικοινωνιακής πολιτικής σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και σε διεθνείς οργανισμούς που διαθέτουν τμήμα δημοσίων σχέσεων.
(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)