Περιγραφή Επαγγέλματος:
Η φυσική αγωγή των μαθητών δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων είναι το αντικείμενο της εργασίας του. Διδάσκει στους μαθητές ασκήσεις ενόργανης και ανόργανης γυμναστικής και είναι υπεύθυνος για τις σχολικές ομάδες διαφόρων αθλημάτων.
Διοργανώνει τις αθλητικές συναντήσεις με σκοπό την ανάπτυξη της άμιλλας μεταξύ των μαθητών και φροντίζει επίσης για την καλή εμφάνιση του σχολείου στις σχολικές παρελάσεις και σε άλλες εκδηλώσεις.
Συνθήκες Εργασίας:
Οι συνθήκες εργασίας διαφέρουν από αυτές των υπολοίπων καθηγητών μέσης εκπαίδευσης λόγω της ιδιαιτερότητας του αντικειμένου του, που είναι η φυσική αγωγή. Εργάζεται λοιπόν για πολλές ώρες όρθιος, γυμνάζοντας τους μαθητές.
Οι συνθήκες εργασίας γίνονται πιο δύσκολες, όταν δεν υπάρχει κλειστό γυμναστήριο στο σχολείο όπου εργάζεται και αναγκάζεται να γυμνάζει τους μαθητές σε εξωτερικούς χώρους κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες. Αξιολογεί τους μαθητές με κριτήριο τις παρουσίες τους την ώρα της γυμναστικής αλλά και τη διάθεσή τους για συμμετοχή στο μάθημα.
Οι μαθητές δεν εξετάζονται γραπτώς στο μάθημα της γυμναστικής για να προαχθούν στην επόμενη τάξη. Το ωράριο του γυμναστή μπορεί να είναι εναλλασσόμενο (πρωί-απόγευμα) λόγω των ανεπαρκών κτιριακών εγκαταστάσεων.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Ο γυμναστής πρέπει να έχει καλή σωματική διάπλαση και υγεία για να μπορεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του επαγγέλματος. Πρέπει επίσης, να αγαπά τον αθλητισμό, να έχει επικοινωνιακές ικανότητες και δεξιότητες και την ικανότητα να οργανώνει και να διοικεί άτομα και ομάδες ατόμων.
Απαραίτητο είναι να αγαπά τους νέους, να δείχνει κατανόηση στα προβλήματα και στις ανησυχίες τους, να είναι υπομονετικός, σταθερός και επίμονος και να προσπαθεί να τους μεταδώσει τις γνώσεις του με τρόπο απλό και κατανοητό.
Οφείλει να είναι δίκαιος, αντικειμενικός και αμερόληπτος στις σχέσεις του με τους μαθητές και τους γονείς, ώστε να μη δημιουργεί πικρίες και αντιδικίες μεταξύ τους. Εκτός μαθήματος πρέπει να αποτελεί καλό και χρήσιμο φίλο για τους μαθητές του.
Σπουδές:
Σπουδές στη Φυσική Αγωγή και στον Αθλητισμό μπορούν να γίνουν στα αντίστοιχα τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού των Α.Ε.Ι. : Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.
Οι στόχοι των ανωτέρω προγραμμάτων σπουδών είναι να οδηγήσει τους φοιτητές σε ένα σύγχρονο πτυχίο που θα ανταποκρίνεται στις πολύπλευρες ανάγκες της κοινωνίας του 21ου αιώνα, να συμβάλει στην αναβάθμιση του ρόλου του καθηγητή Φυσικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, αλλά και του ρόλου του αθλητικού επιστήμονα στους χώρους της άθλησης και της άσκησης με την εισαγωγή νέων εξειδικευμένων μαθημάτων. Τα προγράμματα σπουδών διαρθρώνεται σε δύο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος με μαθήματα γενικής κατεύθυνσης που στοχεύουν στο να καταστήσουν ικανούς τους φοιτητές να διδάξουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Ο δεύτερος κύκλος κατά τα οποία διδάσκονται οι ειδικότητες -κύριες και δευτερεύουσες- όπως προπονητικής κατεύθυνσης, αθλητικές δραστηριότητες κλειστού και ανοιχτού χώρου καθώς και ειδικότητα ελληνικών παραδοσιακών χορών.
Τομείς Απασχόλησης:
Μπορεί να εργαστεί:
α. ως καθηγητής Φυσικής Αγωγής στις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης, καθώς και στην ειδική αγωγή (για άτομα με ειδικές ικανότητες),
β. ως προπονητής ατομικών ή ομαδικών αθλημάτων,
γ. ως γυμναστής σε επιχειρήσεις και δήμους,
δ. ως διευθυντής γυμναστηρίων και χώρων αθλητικών εγκαταστάσεων,
ε. ως τεχνικός σύμβουλος ή επιστημονικός συνεργάτης σε αθλητικούς οργανισμούς και συναφείς φορείς.
Σε επαγγέλματα όπως Γυμναστής, Ειδικός εκδηλώσεων και Ψυχαγωγίας, Στέλεχος θαλάσσιων πάρκων, Δάσκαλος τένις, Δάσκαλος θαλάσσιων αθλημάτων, κ.α.
(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)