Περιγραφή Επαγγέλματος:
Η διδασκαλία, η εξάσκηση και η εκμάθηση ελληνικών και ξένων χορών σε νέους και ενήλικες είναι το κύριο αντικείμενο της εργασίας του. Πιο συγκεκριμένα, ο γυμναστής σε ελληνικούς και ξένους χορούς διδάσκει διάφορους χορούς (κλασικούς, μοντέρνους, παραδοσιακούς κ.ά.), που προέρχονται από τα διάφορα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας μας αλλά και από ξένες χώρες.
Η διδασκαλία περιλαμβάνει διάφορα είδη ελληνικών παραδοσιακών χορών, όπως συρτός, ικαριώτικος, μπάλος, τσάμικος, χασάπικος, καλαματιανός, ζεϊμπέκικο, συρτάκι κ.ά., καθώς και διάφορους ξένους χορούς, όπως σάλσα, μάμπο, τσα-τσα, σουίνγκ, μερενγκού, σάμπα, αργεντίνικο τάνγκο, βαλς κ.ά. Τα είδη χορού που διδάσκει έχουν στόχο, εκτός από την εκγύμναση του σώματος, να βοηθούν το μαθητή να ενεργοποιεί όλες τις λειτουργίες του, να καλλιεργεί την κοινωνικότητά του, να ενισχύει αυτοπεποίθησή του, να εκτονώνει την υπερκινητικότητά του, να βελτιώνει την κινητική του συμπεριφορά και να εξασκεί την προσοχή, την παρατηρητικότητα και την αντοχή του.
Για παράδειγμα, η διδασκαλία του καλαματιανού χορού πραγματοποιείται σε δύο φάσεις, όπου ο γυμναστής μυεί τους μαθητές του στο ρυθμό, τη μελωδία, τη ρυθμική κίνηση και στα βήματα του παραδοσιακού αυτού χορού. Στην πρώτη φάση (με πλάτη στους μαθητές) τους δείχνει τα έξι πρώτα βήματα του χορού ξεκινώντας με το δεξί πόδι, ενώ στη δεύτερη τους μαθαίνει τις δύο σταυρωτές κινήσεις των τριών χρόνων, δεξιά και αριστερά, εναλλάξ. Η εκμάθηση του χορού επιτυγχάνεται με την ένωση των δύο φάσεων.
Στη συνέχεια, οι μαθητές παίρνουν τη θέση τους σε σχήμα ημικυκλίου, ενώνουν τις παλάμες τους και με λυγισμένους αγκώνες εκτελούν τα βήματα του χορού με μέτρημα των δώδεκα χρόνων. Τέλος, τις περισσότερες φορές ο δάσκαλος χρησιμοποιεί βιντεοκασέτες για να δώσει τους μαθητές του μια εικόνα του χορού που πρόκειται να διδάξει.
Συνθήκες Εργασίας:
Ο γυμναστής σε ελληνικούς και διεθνείς χορούς εργάζεται σε ανοιχτούς και κλειστούς χώρους (γήπεδα, στάδια, γυμναστήρια, αίθουσες διδασκαλίας κ.ά.), όπου οι συνθήκες εργασίας ποικίλλουν ανάλογα με την ποιότητα των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού τους. Σε περίπτωση που οι εγκαταστάσεις δεν είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, η εργασία του συναντά αρκετά εμπόδια, γεγονός που του προκαλεί άγχος και ένταση.
Εργάζεται με βάση το ωράριο του φορέα στον οποίο απασχολείται και συνεργάζεται με άλλους επαγγελματίες για την εκτέλεση του έργου του. Όταν απασχολείται στο χώρο της εκπαίδευσης εργάζεται για πολλές ώρες όρθιος γυμνάζοντας τους μαθητές του. Επίσης, λόγω της φύσης του επαγγέλματος και της συνεχούς σωματικής άσκησης, μπορεί να υποστεί τραυματισμούς γι’ αυτό απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά την εκτέλεση της εργασίας του.
Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Εκτός από τις απαραίτητες γνώσεις χορού και την άριστη αίσθηση του ρυθμού, πρέπει να διαθέτει ευλυγισία και καλή κίνηση σώματος, άριστη φυσική κατάσταση και κατάλληλα σωματικά χαρακτηριστικά. Στα προσόντα του περιλαμβάνονται ακόμη, ο ενθουσιασμός, η επαγγελματική ευσυνειδησία, η καλλιτεχνική ευαισθησία, η συνέπεια και η αισθητική αντίληψη.
Επίσης, χρειάζεται να διαθέτει επινοητικότητα, δυναμισμό, συναισθηματική ωριμότητα, υπομονή, μεθοδικότητα, εργατικότητα, ψυχραιμία, ηρεμία, αυτοσυγκέντρωση, αυτοπειθαρχία, σωματική και ψυχική αντοχή, παρατηρητικότητα, επιμονή, ακρίβεια, αποφασιστικότητα, δημιουργικότητα και ηγετικές ικανότητες.
Στην περίπτωση της ενασχόλησης με τη διδασκαλία απαιτείται μεταδοτικότητα, επικοινωνιακές δεξιότητες, ευγένεια, κατανόηση και πνεύμα συνεργασίας. Η καλή γνώση ξένων γλωσσών και η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή θεωρούνται χρήσιμα εφόδια για την άσκηση του επαγγέλματος.
Σπουδές:
Σπουδές παρέχονται στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού των Α.Ε.Ι. Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.
Απαραίτητα είναι σε μεταπτυχιακό επίπεδο τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών σε γνωστικά αντικείμενα, όπως «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» με κατεύθυνση, μεταξύ άλλων, στους «Ελληνικούς και Διεθνείς Χορούς» που προσφέρει το τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Ε.Κ.Π.Α.
Τομείς Απασχόλησης:
Εργάζεται σε προγράμματα εκμάθησης χορού διάφορων φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, συλλόγους, γυμναστήρια, ομοσπονδίες, οργανισμούς, υπουργεία (π.χ., υφυπουργείο Αθλητισμού, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς), επιχειρήσεις, δήμους κ.ά., ή ως ελεύθερος επαγγελματίας διατηρώντας δικό του γυμναστήριο.
Ακόμη, μπορεί να εργαστεί ως καθηγητής φυσικής αγωγής στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς και στα σχολεία ειδικής αγωγής προσφέροντας τις υπηρεσίες του σε παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Τέλος, μπορεί να εργάζεται ως τεχνικός σύμβουλος ή επιστημονικός συνεργάτης σε αθλητικούς οργανισμούς και συναφείς φορείς.
(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)