ΔΠΜΣ: Ειδική Αγωγή

το άρθρο ενημερώθηκε στις 31.12.2022

Συνεργαζόμενα τμήματα:

Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης

Τμήμα Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης

.

ΔΠΜΣ: «Ειδική Αγωγή»

Έδρα:

Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Γραμματεία Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημιούπολη Γάλλου, 74100 Ρέθυμνο, Κρήτη

Τηλέφωνα: 2831  077639  E-mail : eidikiagogi@edc.uoc.gr

Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :

Αντικείμενο του ΔΠΜΣ είναι η παραγωγή και η διάχυση γνώσης στο χώρο της Ειδικής Εκπαίδευσης. Το προτεινόμενο ΔΠΜΣ στοχεύει:

Να εξοπλίσει τους μεταπτυχιακούς φοιτητές με τις απαραίτητες γνώσεις, εμπειρίες και δεξιότητες που θα τους καταστήσουν ικανούς να επιδιώξουν επαγγελματική σταδιοδρομία σε τομείς της αγοράς εργασίας, στους οποίους η Ειδική Αγωγή κρίνεται αναγκαία.

Να στελεχώσει με επαγγελματίες εξειδικευμένους στην Ειδική Αγωγή σχολεία, κέντρα αποκατάστασης,
μονάδες ημερήσιας φροντίδας, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης και συμβουλευτικής υποστήριξης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και οικογενειών παιδιών με ανάλογες δυσκολίες, καθώς και άλλους φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Να προετοιμάσει ένα ειδικά καταρτισμένο επιστημονικό δυναμικό που θα στελεχώσει μελλοντικά τις σχολικές μονάδες της χώρας και θα προωθήσει την έρευνα και τη διδασκαλία στην Ειδική Αγωγή μέσα από καινοτόμες πρακτικές και δράσεις που διασφαλίζονται από το ευρύ και υψηλού επιπέδου πρόγραμμα σπουδών.

Να προσφέρει τη δυνατότητα στους μεταπτυχιακούς φοιτητές να συνδέσουν κριτικά την θεωρία, την έρευνα και την πρακτική εφαρμογή ώστε να πετύχουν μια αξιοσημείωτη επαγγελματική ή και ακαδημαϊκή σταδιοδρομία, τόσο στον ελλαδικό όσο και το διεθνή χώρο.

Να συμβάλλει στον περιορισμό της διαρροής επιστημονικού δυναμικού προς άλλες χώρες, καθώς και στην ενίσχυση του ήδη υπάρχοντος εκπαιδευτικού προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με την εισροή νέων εξειδικευμένων επαγγελματιών – επιστημόνων που θα συνεισφέρουν σημαντικά στην εύρυθμη και ισορροπημένη λειτουργία των τάξεων με την υποστήριξη που θα προσφέρουν στους διδάσκοντες, στα παιδιά με δυσκολίες και στις οικογένειές τους

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το ΦΕΚ 4966 τ.Β’/22.09.2022 παρέχεται έγκριση χορήγησης Παιδαγωγικής και Διδακτικής.  Επάρκειας.  Συγκεκριμένα Το Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης με τίτλο: «Ειδική Αγωγή» με ΦΕΚ ίδρυσης Β΄ 2529/2016 και επανίδρυσης Β΄ 4159/2019 πληροί τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας για τους κατόχους του αντίστοιχου μεταπτυχιακού τίτλου, για όσο χρονικό διάστημα ισχύει το συγκεκριμένο Πρόγραμμα Σπουδών, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. β΄ της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 3848/2010, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 111 του ν. 4547/2018, καθώς το αντικείμενο του ανήκει στον κλάδο των Επιστημών της Αγωγής.

Τίτλος Σπουδών: Το Δ.Π.Μ.Σ. απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) στην «Ειδική Αγωγή».

Διάρκεια σπουδών : Η χρονική διάρκεια για την απονομή του Μ.Δ.Ε. ορίζεται σε τέσσερα (4) διδακτικά εξάμηνα.

Γλώσσα Διδασκαλίας: Ως Γλώσσα του Προγράμματος ορίζεται η ελληνική και η αγγλική.

Δίδακτρα: καταβολή τελών φοίτησης ύψους 1.500,00 ευρώ κατ’ έτος (συνολικά 3.000,00 ευρώ για το σύνολο των δύο ετών).

Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:

Στο Δ.Π.Μ.Σ. γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι:

α) Παιδαγωγικών Τμημάτων, Τμημάτων Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Τμημάτων Ψυχολογίας, Τμημάτων Κοινωνιολογίας, του Τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και Τμημάτων Ιατρικής Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αντίστοιχων Πανεπιστημιακών Τμημάτων της αλλοδαπής.

β) Τμημάτων Βρεφονηπιοκομίας, Τμημάτων Κοινωνικής Εργασίας και Τμημάτων Λογοθεραπείας των Τ.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αντίστοιχων Τμημάτων Τ.Ε.Ι. της αλλοδαπής.

γ) Άλλων Τμημάτων Α.Ε.Ι. ή Τμημάτων Τ.Ε.Ι. με πτυχίο συναφές προς το γνωστικό αντικείμενο της υπό προκήρυξη ειδικότητας, οι οποίοι εφόσον επιλεγούν και δεν έχουν εξετασθεί επιτυχώς σε δύο τουλάχιστον μαθήματα των Επιστημών της Αγωγής ή συναφή μαθήματα με το γνωστικό αντικείμενο της Ειδικής Αγωγής στη διάρκεια των προπτυχιακών τους σπουδών ή δεν είναι απόφοιτοι Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε., είναι υποχρεωμένοι να εξετασθούν επιτυχώς σε 2 τουλάχιστον προπτυχιακά μαθήματα των Επιστημών της Αγωγής ή συναφή με το γνωστικό αντικείμενο της Ειδικής Αγωγής μαθήματα, στη διάρκεια των δυο πρώτων εξαμήνων των μεταπτυχιακών σπουδών τους από το προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών των συνεργαζόμενων Τμημάτων. Τα μαθήματα αυτά θα καθορισθούν από τη Συντονιστική Επιτροπή του ΠΜΣ και δεν θα ταυτίζονται με τα μαθήματα που εξετάστηκαν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές για την επιλογή τους στο πρόγραμμα.

Ο αριθμός εισακτέων ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο σε πενήντα (50) μεταπτυχιακούς φοιτητές ετησίως.

Διαδικασία επιλογής:

Η αξιολόγηση των δικαιολογητικών γίνεται βάσει των παρακάτω κριτηρίων. Τα μόρια που αντιστοιχούν στο κάθε κριτήριο προστίθενται χωρίς ωστόσο να είναι αναγκαίο οι υποψήφιοι να έχουν συλλέξει μόρια από όλα τα κριτήρια.

Η επιλογή των φοιτητών που θα φοιτήσουν στο ΔΠΜΣ θα γίνει με βάση τη μοριοδότησή τους
σύμφωνα με τα ακόλουθα κριτήρια του παρακάτω πίνακα:

α/α

Κριτήρια

Μόρια
1

Βαθμός πτυχίου

Μέχρι 15 μόρια
2

Βαθμός συναφούς πτυχιακής εργασίας

Μέχρι 5 μόρια
3

Συνέντευξη – Επιστημονικό έργο

Μέχρι 30 μόρια
4

Εκπαιδευτική εμπειρία

Μέχρι 10 μόρια
5

Γραπτή Δοκιμασία σε δύο γνωστικά αντικείμενα

Μέχρι 40 μόρια

Ο τελικός πίνακας κατάταξης των υποψηφίων διαμορφώνεται με βάση το άθροισμα των μορίων που έχουν συγκεντρώσει (μέγιστη μοριοδότηση =100) και η επιλογή τους στο ΔΠΜΣ γίνεται με βάση τη σειρά τους στον πίνακα κατάταξης. Εάν κάποιος υποψήφιος αρνηθεί να εγγραφεί, τη σειρά του παίρνει ο επόμενος στη σειρά κατάταξης. Εάν ισοβαθμήσουν στην τελευταία θέση παραπάνω τους ενός υποψήφιοι, επιλέγονται όλοι.

Στη γραπτή δοκιμασία θα προσέλθουν όλοι οι αιτούντες, αν οι εμπρόθεσμες και πλήρεις αιτήσεις είναι λιγότερες από 105 ή όσοι υποψήφιοι είναι στη λίστα προεπιλογής. Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν σε μια ενιαία τρίωρη γραπτή εξέταση στα γνωστικά αντικείμενα: (α) Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας και (β) Ειδική Αγωγή.

Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)

Το σύνολο των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απαιτούνται για την απόκτηση του ΜΔΕ ανέρχονται σε 120 και το ΠΜΣ χαρακτηρίζεται πλήρους φοίτησης. Τα διδασκόμενα μαθήματα είναι εξαμηνιαία και αντιστοιχούν σε 13 εβδομάδες ανά εξάμηνο.

Με απόφαση της ΕΔΕ δύναται να επέλθει τροποποίηση στο πρόγραμμα μαθημάτων και ανακατανομή αυτών μεταξύ των εξαμήνων, σύμφωνα με όσα ειδικότερα ορίζονται στον Κανονισμό Μεταπτυχιακών Σπουδών. Τα μαθήματα γίνονται υπό μορφή διαλέξεων, σεμιναρίων ή εργαστηρίων και είναι δυνατό να συμπεριληφθούν σ’ αυτά ερευνητικές και διδακτικές δραστηριότητες.

Κοινό Πρόγραμμα 1ου έτους σπουδών (4 Μαθήματα Κορμού και 2 Μαθήματα Επιλογής

Α’ εξάμηνο:

Υποχρεωτικά μαθήματα

    • 1ο Μάθημα Κορμού
    • 2ο Μάθημα Κορμού
    • 1ο Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής

Β’ εξάμηνο:

    • 3ο Μάθημα Κορμού
    • 4ο Μάθημα Κορμού
    • 2ο Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής

2ο έτος σπουδών —> Με εκπόνηση διπλωματικής Εργασίας Ειδίκευσης

Γ’ εξάμηνο:

    • Διπλωματική εργασία ειδίκευσης
    • Πρακτική Άσκηση (180 ωρών)

Δ’ εξάμηνο:

    • Διπλωματική εργασία ειδίκευσης
    • 3ο Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής

2ο έτος σπουδών —> Χωρίς εκπόνηση Διπλωματικής Εργασίας Ειδίκευσης

Γ’ εξάμηνο:

    • 3ο Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής
    • Πρακτική Άσκηση (180 ωρών)

Δ’ εξάμηνο:

    • 4ο Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής
    • 5ο Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής
    • Πρακτική Άσκηση (90 ωρών

Κατάλογος Μαθημάτων 

Κωδικός Κατάλογος Μαθημάτων Κορμού (επιλέγονται 4)

    • Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων
    • Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ψυχοπαιδαγωγικά προγράμματα ένταξης/υποστήριξης
    • Ψυχοδυναμικ ή συστημική προσέγγιση συναισθηματικών και συμπεριφορικών διαταραχών και πρακτική
    • Οικογένειες παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
    • Πρώιμη Παρέμβαση στο Σχολείο και την Οικογένεια
    • Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας*
    • Ψυχομετρικές μέθοδοι και εργαλεία αξιολόγησης στην ειδική αγωγή-σχολική ψυχολογία
    • Στατιστική Ι **

*Το μάθημα «Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας» είναι υποχρεωτικό για όλους τους φοιτητές.

**Το μάθημα Στατιστική Ι είναι προαπαιτούμενο για όσους φοιτητές επιλέξουν την εκπόνηση Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας Ειδίκευσης

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ*

Α. ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ (ΜΔ)

    • Ανίχνευση και Διάγνωση
    • Παρεμβατική διδασκαλία για μαθητές με Δυσλεξία και δυσκολίες μάθησης του γραπτού λόγου: ανίχνευση και διάγνωση
    • Δυσλεξία και δυσκολίες μάθησης του γραπτού λόγου: μέθοδοι παρέμβασης
    • Δυσαριθμησία

Β. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

    • Διαταραχές Φάσματος Αυτισμού: Ανιχνευτικές και διαγνωστικές προσεγγίσεις
    • Διαταραχές Φάσματος Αυτισμού: Θεραπευτική παρέμβαση με Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς
    • Διαταραχές Φάσματος Αυτισμού: Εκπαίδευση και υποβοήθηση της επικοινωνίας με τα προγράμματα PECS , ΜΑΚΑΤΟΝ
    • Διαταραχές Φάσματος Αυτισμού: Παρέμβαση TEACCH
    • Οικογένεια ατόμων με Διαταραχές Φάσματος Αυτισμού

Γ. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ/ΔΕΠ-Υ/ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

    • ΔΕΠΥ και προβλήματα συμπεριφοράς: Χαρακτηριστικά και διαγνωστικές προσεγγίσεις
    • ΔΕΠ-Υ και προβλήματα συμπεριφοράς: καινοτόμες και εναλλακτικές πρακτικές αντιμετώπισης
    • Γνωσιακές-συμπεριφορικές παρεμβάσεις σε παιδιά και εφήβους με ΔΕΠ-Υ
    • Θετική Στήριξη της Συμπεριφοράς (Positive Behavior Support-PBS): φιλοσοφία και πρακτική εφαρμογή για παιδιά με αναπτυξιακές, συμπεριφορικές και συναισθηματικές διαταραχές
    • Προβλήματα συμπεριφοράς παιδιών με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: Αποτελεσματική διαχείριση στη σχολική τάξη

Δ. ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

    • Ανίχνευση και αξιολόγηση διαταραχών λόγου και ομιλίας 10
    • Προβλήματα λόγου και ομιλίας: παρεμβάσεις
    • Ειδική Γλωσσική Διαταραχή και Μάθηση του Γραπτού Λόγου 10
    • Διαταραχές χρήσης της γλώσσας/Πραγματολογικές διαταραχές

Ε. ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ

    • Ψυχολογία ατόμων με νοητική ανεπάρκεια
    • ΝΥ: Στρατηγικές και μέθοδοι διδασκαλίας – προσαρμογές -διαφοροποίηση 10
    • ΝΥ: Σύγχρονες τάσεις στην εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρεμβάσεων – Ανάπτυξη δεξιοτήτων

ΣΤ. ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ/ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

    • Κινητικά προβλήματα και πολλαπλές αναπηρίες
    • Ψυχολογία και Αγωγή Ατόμων με Προβλήματα Όρασης
    • Γραφή και Ανάγνωση στον κώδικα Braille
    • Ψυχολογία και Αγωγή Ατόμων με Βαρηκοΐα Κώφωση
    • Βασικό λεξιλόγιο στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα

Ζ. ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ/ΤΑΛΕΝΤΟ

Νοημοσύνη: θεωρίες και μέσα αξιολόγησης

    • Η έννοια της δημιουργικότητας και η καλλιέργειά της στη σχολική τάξη
    • Χαρισματικοί/ταλαντούχοι μαθητές: ψυχοκοινωνικά και μαθησιακά χαρακτηριστικά, ψυχοπαιδαγωγικές πρακτικές

Η. ΕΝΤΑΞΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

    • Εκπαιδευτική πολιτική για ειδικές κοινωνικές ομάδες στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και στο διεθνή χώρο
    • Ενταξιακή αγωγή και μοντέλα προσέγγισης της αναπηρίας 10
    •  Κοινωνιολογία της ενταξιακής εκπαίδευσης

Θ. ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

    • Τεχνολογικές εφαρμογές στην ειδική αγωγή
    • Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην ειδική αγωγή
    • Art therapy για αναπτυξιακές, ψυχοκινητικές, συμπεριφορικές, συναισθηματικές και μαθησιακές δυσκολίες
    • Μουσικοθεραπεία, χοροθεραπεία/κινησιοθεραπεία και ειδική αγωγή
    • Συμβουλευτική γονέων και παιδιών
    • Ψυχοκινητική και Ειδική Αγωγή
    • Ανεξάρτητη μελέτη
    • Στατιστική II
    • Νευροεπιστήμη και ειδική αγωγή
    • Σχολικός εκφοβισμός και παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
    • Προληπτικά προγράμματα για ευάλωτα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας
    • Ψυχοσεξουαλική και συναισθηματική ανάπτυξη και αγωγή των παιδιών με και χωρίς
      Ε.Ε.Α.
    • Επικοινωνία – Διαπροσωπικές σχέσεις
    • Σχολική Συμβουλευτική: παιδιά και έφηβοι με ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχές

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Χρήσιμα Έντυπα:

Περισσότερα στοιχεία :

Διάρκεια Λειτουργίας

Το Δ.Π.Μ.Σ. θα λειτουργήσει μέχρι και το Ακαδημαϊκό Έτος 2024-2025 με την επιφύλαξη των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας.

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ