
το άρθρο ενημερώθηκε στις 02.10.2024
Πανεπιστήμιο Κρήτης
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης (Ρέθυμνο)
ΠΜΣ: «Εφαρμογές της Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση: Εναλλακτικές – Βιωματικές και
Ενσώματες – Πολυτροπικές Ψυχοπαιδαγωγικές Προσεγγίσεις»
Έδρα:
Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Γραμματεία Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημιούπολη Γάλλου, 74100 Ρέθυμνο, Κρήτη
Τηλέφωνα: 28310 77701 Fax : 28310 77654 E-mail : ptpepms-epa@edc.uoc.gr
Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :
Σκοπός του Π.Μ.Σ. είναι η προαγωγή των Επιστημών της Αγωγής σε συνάρτηση με τις εφαρμογές της ψυχολογίας στην εκπαίδευση μέσω της βαθύτερης έρευνας σε εξειδικευμένα και προωθημένα γνωστικά πεδία καθώς και η ανάδειξη νέων ερευνητών και επιστημόνων σε αυτά τα γνωστικά πεδία.
Αντικείμενο του Π.Μ.Σ. είναι επιμέρους ερευνητικά πεδία που ανήκουν στον χώρο των Επιστημών της Αγωγής, με εμβάθυνση που αφορά εφαρμογές της ψυχολογίας στην εκπαίδευση με τη μελέτη βασισμένων στο παιχνίδι, την τέχνη και το σώμα ποιοτικών μεθοδολογιών/μεθόδων έρευνας και εναλλακτικών-πολυτροπικών-βιωματικών ψυχολογικών και ψυχοπαιδαγωγικών προσεγγίσεων των διαδικασιών μάθησης και προσωπικής ανάπτυξης. Το συγκεκριμένο αντικείμενο εντάσσεται στην ειδίκευση της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας ή Ψυχοπαιδαγωγικής.
Το Π.Μ.Σ., προάγοντας την επιστημονική σκέψη, καθιστά ικανούς τους πτυχιούχους ως ερευνητές-ψυχοπαιδαγωγοί να ασχοληθούν σε διάφορους τομείς της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης και ψυχοπαιδαγωγικής. Ειδικότερα, το Π.Μ.Σ. προετοιμάζει τους φοιτητές με συστηματική εκπαίδευση ώστε ολοκληρώνοντας τις σπουδές τους να μπορούν:
1. να εργαστούν ως ερευνητές σε διάφορους χώρους της εκπαίδευσης, όπως εκπαιδευτικούς οργανισμούς, πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα κ.λπ.,
2. να στελεχώσουν την εκπαίδευση ως σχολικοί σύμβουλοι, διευθυντές και ως στελέχη σε άλλες θέσεις ευθύνης στην εκπαίδευση,
3. να είναι ικανοί να επικοινωνούν με την επιστημονική εκπαιδευτική κοινότητα και να ανακοινώνουν τα ερευνητικά τους αποτελέσματα σε αυτήν,
4. να συνεχίσουν τις σπουδές τους για την απόκτηση διδακτορικού διπλώματος, και
5. να διαθέτουν Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια μέσω της απόκτησης του συγκεκριμένου μεταπτυχιακού τίτλου.
Τίτλος Σπουδών: Το Π.Μ.Σ. απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) στις «Εφαρμογές της Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση: Εναλλακτικές – Βιωματικές και Ενσώματες – Πολυτροπικές Ψυχοπαιδαγωγικές Προσεγγίσεις».
Διάρκεια σπουδών : Η χρονική διάρκεια για την απονομή του Δ.Μ.Σ. ορίζεται σε τέσσερα (4) διδακτικά εξάμηνα.
Γλώσσα Διδασκαλίας: Κάθε μάθημα διδάσκεται στην ελληνική ή/και στην αγγλική γλώσσα. Η συγγραφή της διπλωματικής μεταπτυχιακής εργασίας μπορεί να γίνει στην ελληνική ή στην αγγλική γλώσσα.
Δίδακτρα: –
Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:
Στο Π.Μ.Σ. γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι: (α) των Παιδαγωγικών Τμημάτων, των Τμημάτων Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας και Τμημάτων Ψυχολογίας των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αντίστοιχων Πανεπιστημιακών Τμημάτων της αλλοδαπής, (β) άλλων Τμημάτων Α.Ε.Ι., εφόσον έχουν εξετασθεί επιτυχώς σε δύο τουλάχιστον μαθήματα των Επιστημών της Αγωγής ή συναφή μαθήματα με το γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ., (γ) Τμημάτων Βρεφονηπιοκομίας ή Προσχολικής Αγωγής, Τμημάτων Κοινωνικής Εργασίας, Τμημάτων Πληροφορικής και Τμημάτων Λογοθεραπείας των Τ.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αντίστοιχων Τμημάτων Τ.Ε.Ι. της αλλοδαπής.
Ο αριθμός εισακτέων στο Π.Μ.Σ. ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο σε δέκα (10) φοιτητές ετησίως.
Διαδικασία επιλογής:
Για την επιλογή των εισακτέων στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) διεξάγεται: (α) γραπτή δοκιμασία στις θεματικές περιοχές «Μεθοδολογία Ποιοτικής Έρευνας» και «Κοινωνικο-Ιστορικές, Πολιτισμικές και Οικολογικές Προσεγγίσεις των Διαδικασιών Μάθησης και Ανάπτυξης», (β) συνέντευξη ενώπιον επιτροπής. Απαραίτητος όρος επιτυχίας είναι η επίτευξη της βάσης (βαθμός 5) και στα δύο εξεταζόμενα μαθήματα. Ο βαθμός επιτυχίας κάθε υποψηφίου προκύπτει από συνεκτίμηση των εξής κυρίως κριτηρίων:
το γενικό βαθμό του πτυχίου,
το βαθμό σε δύο προπτυχιακά μαθήματα συγγενικά με την προκηρυγμένη ειδικότητα,
το βαθμό της πτυχιακής εργασίας, όπου προβλέπεται στο προπτυχιακό επίπεδο,
την τυχόν ερευνητική δραστηριότητα του υποψηφίου,
το βαθμό των γραπτών δοκιμασιών,
το βαθμό επίδοσης στη συνέντευξη,
τη σχετική επαγγελματική εμπειρία,
τις σχετικές δημοσιεύσεις που διαθέτει.
Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)
Το σύνολο των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απαιτούνται για τη λήψη του Δ.Μ.Σ. ανέρχονται σε εκατόν είκοσι (120). Τα μαθήματα έχουν τη μορφή σεμιναρίου και διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες: τα
μαθήματα κορμού, τα κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά μαθήματα και τα σεμινάρια Διπλωματικής Μεταπτυχιακής Εργασίας. Κάθε μάθημα διδάσκεται επί 39 ώρες, οι οποίες αντιστοιχούν σε 13 συναντήσεις διάρκειας τριών (3) ωρών η καθεμία.
Συγκεκριμένα, ο φοιτητής πρέπει να συγκεντρώσει: (α) τριάντα τέσσερις (34) πιστωτικές μονάδες από την επιτυχή παρακολούθηση και αξιολόγηση δύο μαθημάτων κορμού, (β) εξήντα πέντε (65) πιστωτικές μονάδες από την επιτυχή παρακολούθηση και αξιολόγηση πέντε υποχρεωτικών κατ’ επιλογήν μαθημάτων, και (γ) είκοσι μία (21) πιστωτικές μονάδες από την παρακολούθηση Σεμιναρίου Διπλωματικής Μεταπτυχιακής Εργασίας και εκπόνησης Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας.
Η παρακολούθηση του Σεμιναρίου Διπλωματικής Μεταπτυχιακής Εργασίας και η εκπόνηση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας ξεκινούν στο Γ’ εξάμηνο σπουδών.
Το πρόγραμμα σπουδών ανά ακαδημαϊκό εξάμηνο έχει ως εξής:
Α’ εξάμηνο:
Κορμού
-
- Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας προχωρημένου επιπέδου
Κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά (ένα από τα παρακάτω)
-
- Αναπτυξιακή ψυχολογία και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Οικογένεια και διαδικασίες αγωγής και ανάπτυξης των παιδιών: οικολογική και συστημική προσέγγιση
- Οικολογικές προσεγγίσεις στην ψυχολογία και την ψυχοπαιδαγωγική
- Κοινωνικο-ιστορικο-πολιτισμικές προσεγγίσεις στην ψυχολογία και την ψυχοπαιδαγωγική
- Βιογραφικές-αφηγηματικές και διαλογικές προσεγγίσεις στην ψυχολογία και την ψυχοπαιδαγωγική
- Συστημικές προσεγγίσεις στην ψυχολογία και την ψυχοπαιδαγωγική
- Θεωρία της πολυτροπικότητας και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
Β’ εξάμηνο:
Κορμού (ένα από τα παρακάτω)
-
- Σύγχρονα θέματα συστημικής και σωματοκεντρικής-βιωματικής ψυχολογίας και ψυχοπαιδαγωγικής σε ζητήματα που αφορούν τις διαδικασίες μάθησης και προσωπικής ανάπτυξης
- Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων στην ψυχολογία και την εκπαίδευση
Κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά (ένα από τα παρακάτω)
-
- Ψυχολογία της ομάδας, σχεσιοδυναμική και ψυχοπαιδαγωγική επικοινωνία
- Ιστορία και θεωρία των εναλλακτικών/ριζοσπαστικών παιδαγωγικών προσεγγίσεων
- Συγκριτική παιδαγωγική και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Η ψυχοκίνηση ως εναλλακτικήβιωματική ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση στις διαδικασίες μάθησης και ανάπτυξης
- Ψυχολογικές και ψυχοπαιδαγωγικές διαστάσεις της τέχνης και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Πρόσληψη και διδακτική λειτουργία του θεάτρου
- Οπτικές μέθοδοι έρευνας και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
Γ’ εξάμηνο:
-
- Σεμινάριο Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (Επίπεδο Ι)
Κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά (δυο από τα παρακάτω)
-
- Κριτική ψυχολογία και εναλλακτικέςβιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Κριτική παιδαγωγική και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Το σώμα ως τόπος πληροφορίας, μάθησης και γνώσης και εναλλακτικές βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Θεωρία και τεχνικές ανάπτυξης της δημιουργικότητας και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Αφηγηματική ψυχολογία και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Συμβολικές/μεταφορικές διαδικασίες και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Το σώμα ως τόπος βιωμάτων, ταυτοτήτων και κοινωνικών νοημάτων και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
Δ’ εξάμηνο:
-
- Σεμινάριο Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (Επίπεδο II)
Κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά (ένα από τα παρακάτω)
-
- Κοινωνικο-ιστορικο-πολιτισμικές, ενσώματες-διαλογικές και πολυτροπικές διαστάσεις του παιχνιδιού και εναλλακτικέςβιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Ψυχολογία της κοινωνικο-ηθικής αγωγής, μάθησης και ανάπτυξης και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Ψυχολογία των συναισθημάτων και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Ψυχολογία ατομικών διαφορών και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Ψυχολογία του εκπαιδευτικού χώρου και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
- Οικο-σωματικο-βιωματική προσέγγιση και βιωματική, ευρετική και αφηγηματική-διαλογική ψυχοπαιδαγωγική
- Αναπηρία και εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
Με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος δύναται να επέλθει τροποποίηση στο πρόγραμμα μαθημάτων, καθώς και ανακατανομή μεταξύ των εξαμήνων σύμφωνα με όσα ειδικότερα ορίζονται στον Κανονισμό Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Χρήσιμα Έντυπα:
- Προκήρυξη : Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος (ακαδ. έτος 2021-2022)
- ΦΕΚ ίδρυσης (ή επανίδρυσης) : ΦΕΚ 1674 τ.Β’/11.05.2018 & ΦΕΚ 2856 τ.Β/28.04.2023
- Κανονισμός Σπουδών: : ΦΕΚ 2163 τ.Β’/12.06.2018
Περισσότερα στοιχεία :
- Ηλεκτρονική διεύθυνση ΠΜΣ: https://ptpe.edc.uoc.gr/
Διάρκεια Λειτουργίας
Το Π.Μ.Σ. θα λειτουργήσει μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2027-2028, με την επιφύλαξη των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας περί αξιολόγησης των Π.Μ.Σ.