το άρθρο ενημερώθηκε στις 07.10.2024
.
Συνεργαζόμενα τμήματα:
Τμήμα Βιολογίας του Ε.Κ.Π.Α.
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Ε.Κ.Π.Α.,
Τμήμα Ιατρικής του Ε.Κ.Π.Α.
.
ΔΠΜΣ: «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση»
(Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education)
Έδρα:
Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Ναυαρίνου 13Α 106 80, Αθήνα
Τηλέφωνα: 210 3688 013 & -17 210 3688085 E-mail: msc-snspe@primedu.uoa.gr
Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :
Αντικείμενο του Διατμηματικού ΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση» (Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education), είναι:
α) η μελέτη και η έρευνα σε σύγχρονα ζητήματα των Επιστημών της Αγωγής και των σχετιζόμενων Νευροεπιστημών, μέσα από την αξιοποίηση των μεταξύ τους διεπιστημονικών συνεργειών, οι οποίες παρουσιάζουν αξιοσημείωτη ανάπτυξη, στον διεθνή χώρο, ιδιαιτέρως τα τελευταία χρόνια,
β) η εξειδίκευση επιστημόνων σε ζητήματα της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και της Κοινωνικής Νευροεπιστήμης, ώστε αυτοί να μπορούν να συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση της εκπαίδευσης σε διάφορα πεδία και σε όλο το ηλικιακό φάσμα του ανθρώπου, καθώς και στην ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας και στη συνακόλουθη προαγωγή της επιστημονικής γνώσης.
Σκοπός:
Το ΔΠΜΣ είναι διεπιστημονικό και επιδιώκει τη διασύνδεση των Επιστημών της Αγωγής με τις σχετιζόμενες Νευροεπιστήμες. Γενικός σκοπός του Διατμηματικού ΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση» (Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education) είναι η παροχή υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακής εκπαίδευσης στους φοιτητές του σε σύγχρονα ζητήματα των Επιστημών της Αγωγής, όπως σε εκπαιδευτικά και κοινωνικοπαιδαγωγικά ζητήματα αιχμής, μέσω της διεπιστημονικής αξιοποίησης των ερευνητικών αποτελεσμάτων της Κοινωνικής Νευροεπιστήμης, με στόχο οι απόφοιτοι, ως κοινωνικοί παιδαγωγοί (σύμφωνα και με τα διεθνή δεδομένα), ως εκπαιδευτικοί και ως ειδικευμένοι επιστήμονες στην αξιοποίηση της διεπιστημονικής συνέργειας της Κοινωνικής Παιδαγωγικής, της Εκπαίδευσης και της Κοινωνικής Νευροεπιστήμης να είναι ικανοί να σχεδιάζουν, να οργανώνουν και να αναπτύσσουν εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς και παρεμβάσεις Κοινωνικής Παιδαγωγικής στα πεδία της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης σε όλο το ηλικιακό φάσμα του ανθρώπου, ώστε να μπορούν αποτελεσματικά να ανταποκριθούν στις πολυπαραμετρικές, πολύπλοκες απαιτήσεις και στις σύγχρονες ανάγκες των εκπαιδευτικών, παιδαγωγικών και κοινωνικών συστημάτων, οι οποίες προκύπτουν από τις συνεχείς αλλαγές στον σημερινό κόσμο.
Στόχοι:
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση» (Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education) οι απόφοιτοι θα είναι σε θέση:
-
-
- να κατανοούν και να αξιοποιούν τις γνώσεις σχετικά με την αλληλεπίδραση του κοινωνικού εγκεφάλου με τις γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών και των ενηλίκων, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν αποτελεσματικότερα την καλλιέργεια αξιών, τη διαδικασία της μάθησης, την εκδήλωση θετικών συμπεριφορών και την επίλυση προβλημάτων,
- να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν μεθόδους και τεχνικές αξιοποίησης της πλαστικότητας του εγκεφάλου, ώστε να μπορούν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες μαθησιακές εμπειρίες για να βελτιώνουν τη διδακτική και την εκπαιδευτική διαδικασία, την ανάπτυξη σχέσεων και την κοινωνική μάθηση, στα πεδία της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης σε όλο το ηλικιακό φάσμα του ανθρώπου,
- να αναγνωρίζουν τη βιολογική και την κοινωνική βάση της μάθησης να την αξιοποιούν σε θέματα ειδικών μαθησιακών αναγκών και διαφοροποιημένης διδασκαλίας,
- να ενσωματώνουν στην εκπαίδευση παιδιών και ενηλίκων, καθώς και στις κοινωνικοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις τα ερευνητικά αποτελέσματα από την Κοινωνική Νευροεπιστήμη, επιδιώκοντας τη βελτίωση στο επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης και της ποιότητας ζωής της σχολικής τάξης, της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας, αναβαθμίζοντας τον ρόλο του εκπαιδευτή παιδιών και ενηλίκων, του σχολείου και γενικά του φορέα εκπαίδευσης,
- να αξιοποιούν τις θεωρητικές, επιστημολογικές και μεθοδολογικές διαστάσεις και εφαρμογές των πολυδύναμων διεπιστημονικών χώρων της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και της Εκπαίδευσης καθώς και τον ρόλο και τις πολλαπλές δυνατότητες του σύγχρονου εκπαιδευτικού και του κοινωνικού παιδαγωγού σύμφωνα και με τα διεθνή δεδομένα,- να αναπτύσσουν τις μεθοδολογικές δυνατότητες και πρακτικές της εκπαιδευτικής και της κοινωνικοπαιδαγωγικής έρευνας, ενισχυόμενες από σύγχρονα δεδομένα της Κοινωνικής Νευροεπιστήμης, για την κατανόηση, ερμηνεία και αποτελεσματική αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών και κοινωνικοπαιδαγωγικών ζητημάτων σε διάφορα πεδία της εκπαίδευσης και της κοινωνικής δράσης,
- να σχεδιάζουν, να εφαρμόζουν και να αξιολογούν κοινωνικοπαιδαγωγικές δράσεις, παρεμβάσεις, καθώς
και εκπαιδευτικά προγράμματα σε πεδία της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης, με στόχο την ενίσχυση, την προσωπική και κοινωνική ολόπλευρη ανάπτυξη των ανθρώπων και τη βελτίωση και αλλαγή των εκπαιδευτικών και κοινωνικών συνθηκών, - να παράγουν νέα γνώση μέσα από τη μελέτη των αλληλεπιδράσεων, των διεπιστημονικών αλληλεξαρτήσεων και διασυνδέσεων των βιολογικών μηχανισμών, της ηθικής και των παιδαγωγικών και κοινωνικών διεργασιών του ανθρώπου,
- να αναγνωρίζουν τη σημασία των αλληλεπιδράσεων των γνωστικών, συναισθηματικών, κοινωνικών και πολιτισμικών παραγόντων στην ανάπτυξη και στην αποτελεσματικότητα κοινωνικοπαιδαγωγικών και εκπαιδευτικών μεθόδων και στρατηγικών,
- να ερευνούν τις εκπαιδευτικές, κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες σε διαφορετικά περιβάλλοντα και πεδία της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης, συνυπολογίζοντας τη δυναμική και τις αλληλεπιδράσεις που δημιουργούνται από την Κοινωνική Νευροεπιστήμη και τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.),
- να αξιοποιούν τις διαστάσεις και τις δυνατότητες της διεπιστημονικής συνέργειας της Εκπαίδευσης, της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και της Κοινωνικής Νευροεπιστήμης στην παραγωγή εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής,
- να διαχέουν τις γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν κατά τη φοίτηση τους στο ΔΠΜΣ, επιδιώκοντας τη διεπιστημονική τους διασύνδεση, την επιστημονική τους εξωστρέφεια και τη δυνητική αξιοποίηση νέων επαγγελματικών ευκαιριών, σε διαφορετικά (διε)επιστημονικά πεδία.
-
Το Διατμηματικό ΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση» (Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education) απευθύνεται σε πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, σε ιατρούς, βιολόγους, σε στελέχη της Εκπαίδευσης, της υγείας, της Κοινωνικής Μέριμνας, της Διά βίου Μάθησης, της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, σε στελέχη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, οργανισμών και οργανώσεων, κυβερνητικών και μη κυβερνητικών, και φορέων υλοποίησης εκπαιδευτικών και κοινωνικοπαιδαγωγικών προγραμμάτων, παρεμβάσεων και δράσεων και γενικά σε όσους επιστήμονες – ερευνητές επιθυμούν να αποκτήσουν επιστημονική εξειδίκευση σε ζητήματα της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και της Κοινωνικής Νευροεπιστήμης, ώστε να είναι ικανοί να συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση της εκπαίδευσης σε διάφορα πεδία και σε όλο το ηλικιακό φάσμα του ανθρώπου και επιπλέον να αξιοποιούν τον ρόλο του σύγχρονου εκπαιδευτή παιδιών και ενηλίκων και τις πολλαπλές δυνατότητες του κοινωνικού παιδαγωγού, σύμφωνα και με τα διεθνή δεδομένα.
Τίτλος Σπουδών:
Το ΔΠΜΣ απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) στην «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση» (Master of Arts in Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education), μετά την πλήρη και επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών με βάση το πρόγραμμα σπουδών.
Ο μεταπτυχιακός τίτλος απονέμεται από το ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ (επισπεύδον Τμήμα). Στον τίτλο θα αναφέρεται και η Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ και το Τμήμα Βιολογίας του ΕΚΠΑ. Τη γραμματειακή και διοικητική υποστήριξη του Προγράμματος αναλαμβάνει το ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ.
Διάρκεια σπουδών :
Η χρονική διάρκεια φοίτησης στο ΔΠΜΣ, που οδηγεί στη λήψη Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) ορίζεται σε τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα, στα οποία περιλαμβάνεται και ο χρόνος εκπόνησης διπλωματικής εργασίας (εκπονείται κατά το τέταρτο ακαδημαϊκό εξάμηνο, χωρίς απαραιτήτως να ολοκληρώνεται μέσα σε αυτό). Η χρονική διάρκεια για την απόκτηση του ΔΜΣ δεν μπορεί να υπερβαίνει, για κάθε περίπτωση, το προβλεπόμενο από το ΔΠΜΣ διάστημα, προσαυξανόμενο μέχρι και δύο (2) ακόμη διδακτικά εξάμηνα, έπειτα από αιτιολογημένη αίτηση του φοιτητή και απόφαση της ΕΔΕ. Κατά τη διάρκεια των σπουδών οι μεταπτυχιακοί φοιτητές υποχρεούνται σε παρακολούθηση και επιτυχή εξέταση μεταπτυχιακών μαθημάτων, συμμετοχή σε πρακτική άσκηση, ερευνητική ενασχόληση, συγγραφή επιστημονικών εργασιών κ.ά.
Για τους εργαζόμενους μεταπτυχιακούς φοιτητές προβλέπεται, μετά από απόφαση της ΕΔΕ, η δυνατότητα μερικής φοίτησης, η διάρκεια της οποίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το διπλάσιο του χρόνου της κανονικής φοίτησης. Οι φοιτητές αυτής της κατηγορίας πρέπει αποδεδειγμένα να εργάζονται και να προσκομίσουν σχετική σύμβαση εργασίας ή βεβαίωση εργοδότη. Σε ιδιαίτερες ή εξαιρετικά σοβαρές περιπτώσεις (ασθένεια, σοβαρούς οικογενειακούς λόγους, λόγους ανωτέρας βίας κ.λπ.), για τις οποίες αποφασίζει η ΕΔΕ, προβλέπεται μερική φοίτηση και για μη εργαζόμενους μεταπτυχιακούς/κές φοιτητές/ τριες που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ελάχιστες απαιτήσεις του προγράμματος «πλήρους» φοίτησης.
Σε εξαιρετικές περιπτώσεις είναι δυνατόν να χορηγείται, με απόφαση της ΕΔΕ, άδεια αναστολής της φοίτησης για χρονικό διάστημα που δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα δύο (2) συνεχόμενα εξάμηνα. Ο χρόνος αναστολής φοίτησης δεν προσμετράται στην ανώτατη διάρκεια φοίτησης. Μετά τη λήξη της αναστολής φοίτησης, ο μεταπτυχιακός φοιτητής είναι υποχρεωμένος να παρακολουθήσει όλα τα μαθήματα, σεμινάρια, πρακτικές ασκήσεις κ.λπ. στα οποία δεν έχει αξιολογήσει επιτυχώς πριν από την αναστολή φοίτησής του. Για θέματα επανεξέτασης μαθημάτων ή διαγραφών αποφαίνεται η ΕΔΕ, μετά από πρόταση της ΣΕ.
Γλώσσα Διδασκαλίας: Τα μαθήματα οργανώνονται σε εξάμηνα, πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση και διεξάγονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα.
Δίδακτρα: –
Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:
Στο ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση» (Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education) γίνονται δεκτοί κάτοχοι τίτλου του Α΄ κύκλου σπουδών των Τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ της ημεδαπής ή ομοταγών, αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής.
Ο αριθμός εισακτέων στο ΔΠΜΣ ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο σε σαράντα (40) ανά ακαδημαϊκό έτος. Επιπλέον του αριθμού των εισακτέων γίνεται δεκτός ως υπεράριθμος υπότροφος ένα μέλος κατ’ έτος από τις κατηγορίες ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ, εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 4485/2017.
Επίσης, μπορούν να γίνουν δεκτοί ως υπεράριθμοι οι ισοβαθμούντες υποψήφιοι (σε περίπτωση ισοβαθμίας) στην ίδια θέση της τελικής κατάταξης, σε ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 10% του ανώτατου αριθμού εισακτέων.
Υποψήφιοι μπορούν να είναι και τελειόφοιτοι φοιτητές, οι οποίοι θα αξιολογηθούν και εάν επιτύχουν θα
μπορούν να εγγραφούν στο ΔΠΜΣ υπό τον όρο ότι θα προσκομίσουν βεβαίωση περάτωσης των προπτυχιακών τους σπουδών, πριν από τη λήξη των εγγραφών στο ΔΠΜΣ και θα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις εισαγωγής στο ΔΠΜΣ.
Διαδικασία επιλογής και εγγραφή επιτυχόντων
Η επιλογή των φοιτητών στο ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση» γίνεται σύμφωνα με το νόμο 4485/2017 και τις προβλέψεις του παρόντος Κανονισμού Μεταπτυχιακών Σπουδών. Σε περίπτωση αδυναμίας προκήρυξης του προγράμματος για λόγο ανωτέρας βίας, με αιτιολογημένη απόφαση της ΕΔΕ θα προκηρυχθεί νέα ημερομηνία.
Πριν από την έναρξη του χειμερινού (ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που υπάρχουν ειδικές συνθήκες, και με αιτιολογημένη απόφαση της ΕΔΕ πριν από το εαρινό εξάμηνο) απόφαση της ΕΔΕ δημοσιεύεται και αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΔΠΜΣ και στις ιστοσελίδες των συνεργαζόμενων Τμημάτων και Σχολών προκήρυξη-πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εισαγωγή μεταπτυχιακών φοιτητών στο ΔΠΜΣ. Η προκήρυξη λαμβάνει ευρεία δημοσιότητα σε κάθε πρόσφορο ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσον.
Στην προκήρυξη προσδιορίζονται τα παρακάτω:
-
-
- Οι κατηγορίες πτυχιούχων/υποψηφίων
- Τα απαραίτητα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα των υποψηφίων
- Ο τρόπος και τα κριτήρια αξιολόγησης των υποψηφίων
- Οι ημερομηνίες για την υποβολή των αιτήσεων-δικαιολογητικών
-
Οι σχετικές αιτήσεις, μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, κατατίθενται στη Γραμματεία του ΔΠΜΣ, σε προθεσμία που ορίζεται κατά την προκήρυξη και μπορεί να παραταθεί με απόφαση της ΕΔΕ. Τα απαραίτητα έντυπα και δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλουν οι υποψήφιοι είναι τα εξής:
-
-
- Το έντυπο αίτησης συμμετοχής για την επιλογή τους στο ΔΠΜΣ (οι υποψήφιοι μπορούν να αναζητήσουν το αντίστοιχο έντυπο αίτησης από την ιστοσελίδα του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ: www.primedu.uoa.gr).
- Αντίγραφο πτυχίου ελληνικού ΑΕΙ ή ΤΕΙ (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο), ή αντίγραφο πτυχίου ανώτατου ιδρύματος της αλλοδαπής αναγνωρισμένο από τον ΔΟΑΤΑΠ.
- Πιστοποιητικό αναλυτικής βαθμολογίας προπτυχιακών μαθημάτων στην οποία να αναγράφεται και ο βαθμός του πτυχίου (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο).
- Πιστοποιητικό κατοχής μίας ξένης γλώσσας από τις γλώσσες της Ε.Ε. επιπέδου τουλάχιστον Β2 (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο επικυρωμένο από την εκδούσα αρχή ή δικηγόρο).
- Βιογραφικό Σημείωμα τύπου EUROPASS [τροποποιημένη μορφή του βιογραφικού σημειώματος EUROPASS για τις ανάγκες υποψηφιότητας στο ΔΠΜΣ (οι υποψήφιοι μπορούν να αναζητήσουν και να συμπληρώσουν την αναφερόμενη φόρμα από την ιστοσελίδα του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ www.primedu.uoa.gr)].
- Φωτοτυπία της αστυνομικής ταυτότητας.
- Πρόσφατη φωτογραφία, στην οποία να αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του υποψηφίου.
- Σύντομο υπόμνημα αυτοπαρουσίασης υποψηφίου/ φιας (ενδεικτικοί άξονες: επαγγελματικό και επιστημονικό υπόβαθρο, ερευνητικά ενδιαφέροντα, κριτήρια επιλογής του συγκεκριμένου ΔΠΜΣ, προσδοκίες από το ΔΠΜΣ, σημαντικά στοιχεία της ζωής του/της που επιθυμεί να αναφέρει, κ.ά.)
- Υπεύθυνη Δήλωση του/της υποψηφίου/φιας όπου δηλώνεται η εγκυρότητα των στοιχείων που αναφέρονται στο βιογραφικό σημείωμα και στην αίτηση υποψηφιότητας.
-
Πρόσθετα δικαιολογητικά που μπορούν να υποβληθούν και να αξιολογηθούν είναι:
-
-
- Άλλα πτυχία Α.Ε.Ι. (ευκρινή φωτοαντίγραφα από τα πρωτότυπα έγγραφα).
- Πιστοποιητικά κατοχής και άλλης (πέραν της μίας) ξένης γλώσσας σε επίπεδο τουλάχιστον αυτού της απαιτούμενης πιο πάνω γλώσσας, χώρας της Ε.Ε. (ευκρινή φωτοαντίγραφα από τα πρωτότυπα έγγραφα επικυρωμένα από την εκδούσα αρχή ή δικηγόρο).
- Αντίγραφο διπλωματικής ή πτυχιακής εργασίας, αν υπάρχει.
- Ανάτυπα δημοσιεύσεων σε επιστημονικά περιοδικά τα οποία δημοσιεύουν εργασίες με το σύστημα των κριτών ή πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων.
- Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο).
- Διδακτορικό Δίπλωμα (ευκρινές φωτοαντίγραφο από το πρωτότυπο έγγραφο).
- Δύο πρόσφατες συστατικές επιστολές κατά προτίμηση από μέλη Δ.Ε.Π. (δεν απαιτούνται από τους αποφοίτους του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ).
- Βεβαιώσεις ή πιστοποιητικά σεμιναρίων τουλάχιστον εξαμηνιαίας διάρκειας.
- Πιστοποιητικό γνώσης Η/Υ, τυχόν επαγγελματική εμπειρία και κάθε άλλο έργο ή δραστηριότητα συνεκτιμώνται κατά την επιλογή του υποψηφίου.
-
Οι τίτλοι σπουδών της αλλοδαπής πιστοποιούνται μεβεβαίωση ισοτιμίας και αντιστοιχίας από το ΔΟΑΤΑΠ, σύμφωνα με το αρ. 34, παρ. 7 του ν. 4485/2017, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 101, παρ. 5 του ν. 4547/2018. Η επάρκεια ελληνικής γλώσσας για αλλοδαπούς υποψηφίους αποδεικνύεται, όταν: α) ο υποψήφιος έχει ολοκληρώσει σπουδές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα ή σε ελληνόφωνο σχολείο του εξωτερικού· β) κατέχει πτυχίο ελληνικής φιλολογίας/γραμμάτων από ισότιμο ΑΕΙ της αλλοδαπής· γ) έχει πραγματοποιήσει πλήρη κύκλο προπτυχιακών σπουδών σε ελληνικό ΑΕΙ ή ΤΕΙ,ή έχει πιστοποιητικό επιτυχούς παρακολούθησης δύο (2) τουλάχιστον ετών σε ελληνικό τριτοβάθμιο ίδρυμα (ΑΕΙ ή ΤΕΙ) και δ) κατέχει πιστοποιητικό επάρκειας ελληνικής γλώσσας από κρατικά αναγνωρισμένο ίδρυμα παροχής τέτοιων πιστοποιητικών σε αλλοδαπούς.
Κριτήρια επιλογής των μεταπτυχιακών φοιτητών στο ΔΠΜΣ
Για την επιλογή των φοιτητών που θα παρακολουθήσουν στο ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση», εκτός των υποχρεωτικών για τη συμμετοχή τους δικαιολογητικών (δηλαδή πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ και γλωσσομάθεια σε επίπεδο Β2) αξιολογούνται:
Κριτήρια επιλογής υποψηφίων Αξιολογικές μονάδες
-
-
- Βαθμός πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ – βαθμός συναφών με το ΔΠΜΣ προπτυχιακών μαθημάτων – διπλωματική ή πτυχιακή εργασία μέχρι 10 α.μ.
- Επιπλέον ξένη/-ες γλώσσα/-ες σε επίπεδο τουλάχιστον Β2 μέχρι 5 α.μ.
- Περισσότερα του ενός πτυχία ΑΕΙ μέχρι 5 α.μ.
- Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης μέχρι 5 α.μ.
- Διδακτορικό Δίπλωμα μέχρι 5 α.μ.
- Δημοσιευμένες επιστημονικές εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά με το σύστημα των κριτών ή πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων μέχρι 10 α.μ.
- Επιμορφωτικά σεμινάρια τουλάχιστον εξαμηνιαίας διάρκειας μέχρι 5 α.μ.
- Πτυχίο ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ, Ιατρικής ΕΚΠΑ, Τμήματος Βιολογίας ΕΚΠΑ 5 α.μ.
-
Η απόδοση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια προφορικής συνέντευξης μέχρι 50 α.μ.
Η αξιολόγηση των κριτηρίων επιλογής και η βαθμολόγηση τους γίνεται από τριμελή (ή πενταμελή) επιτροπή που ορίζεται από την ΕΔΕ με τις διαδικασίες που περιγράφονται παρακάτω. Η βαθμολόγηση των κριτηρίων γίνεται σε κλίμακα από 0 μέχρι 100 και κάθε υποψήφιος πιστώνεται με συγκεκριμένο αριθμό αξιολογικών μονάδων (α.μ.) αυτής της κλίμακας.
Τα ειδικά προσόντα των υποψηφίων, όπως αυτά προκύπτουν από τα δικαιολογητικά που οι ίδιοι έχουν
καταθέσει, καταγράφονται από τη Γραμματεία του ΔΠΜΣ και στη συνέχεια αξιολογούνται και βαθμολογούνται από την επιτροπή αξιολόγησης που έχει οριστεί με απόφαση της ΕΔΕ.
Διευκρινίζεται ότι:
α) Η διπλωματική ή πτυχιακή εργασία βαθμολογείται από την επιτροπή αξιολόγησης μόνο όταν είναι σχετική με τα γνωστικά αντικείμενα του ΔΠΜΣ. Διπλωματική ή πτυχιακή εργασία που κρίνεται ότι δεν είναι σχετική με τα γνωστικά αντικείμενα του ΔΠΜΣ μπορεί στη συνέχεια να αξιολογηθεί και να βαθμολογηθεί ως δημοσιευμένη επιστημονική εργασία. Στην περίπτωση αυτή η βαθμολογία που δίνεται για την εργασία δεν μπορεί να ξεπερνά τις 3 α.μ.
β) Το ερευνητικό-επιστημονικό έργο του υποψηφίου αξιολογείται και βαθμολογείται μόνο όταν αυτό είναι δημοσιευμένο σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά τα οποία χρησιμοποιούν το σύστημα των κριτών ή πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων.
γ) Τα πρόσθετα πτυχία ΑΕΙ αξιολογούνται ως εξής: δύο (2) α.μ. για το πρώτο πρόσθετο πτυχίο και από 1 α.μ. για κάθε επιπλέον πτυχίο. Τα πτυχία πανεπιστημίων της αλλοδαπής μοριοδοτούνται μόνον, όταν είναι αναγνωρισμένα από τον ΔΟΑΤΑΠ ως ισότιμα με τα πτυχία που χορηγούνται από τα ελληνικά ΑΕΙ.
δ) Η κατοχή ξένων γλωσσών πέραν της υποχρεωτικής πιστώνεται ως εξής: μία (1) α.μ. για κάθε πρόσθετη ξένη γλώσσα επιπέδου τουλάχιστον Β2. Πριμοδοτείται με δύο (2) α.μ. το επίπεδο C1 και τρεις (3) α.μ. το επίπεδο C2 μέχρι τη συμπλήρωση του ανωτάτου ορίου των α.μ. Η κατοχή των πρόσθετων ξένων γλωσσών για να μοριοδοτηθεί πρέπει να πιστοποιείται σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται και για την πιστοποίηση της πρώτης ξένης γλώσσας. Το σύνολο των α.μ. που είναι δυνατό να συγκεντρώσει ένας υποψήφιος από τα ειδικά προσόντα που έχει, όπως περιγράφονται παραπάνω, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 50 α.μ.
Προφορική συνέντευξη των υποψηφίων: Για την επιλογή των υποψηφίων στο ΔΠΜΣ πραγματοποιείται σχετική προφορική συνέντευξη από την τριμελή (ή πενταμελή) επιτροπή αξιολόγησης. Η απόδοση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της προφορικής συνέντευξης συνεκτιμάται για την επιλογή τους στο ΔΠΜΣ. Ο ανώτατος αριθμός α.μ. που μπορεί να πιστωθεί ένας υποψήφιος από την προφορική συνέντευξη είναι 50.
Η προφορική συνέντευξη γίνεται σε θέματα ευρύτερου παιδαγωγικού επιστημονικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος και αποβλέπει:
-
-
- Στη διαπίστωση της γενικής επιστημονικής κατάρτισης του υποψηφίου και τη συγκρότηση της προσωπικότητάς του.
- Στην επισήμανση ειδικών προσόντων και άλλων χαρακτηριστικών και δραστηριοτήτων του υποψηφίου.
- Στον εντοπισμό πιθανών ελλείψεων του υποψηφίου, οι οποίες θα οδηγούσαν στην παρακολούθηση από τον υποψήφιο συμπληρωματικών προπτυχιακών μαθημάτων, εργαστηρίων ή πρακτικών ασκήσεων.
- Στον εντοπισμό των δυσκολιών που πιθανόν να έχει ο υποψήφιος για την ανελλιπή παρακολούθηση των
μαθημάτων και των λοιπών υποχρεώσεων του ΔΠΜΣ. - Στη διακρίβωση ιδιαιτεροτήτων και άλλων στοιχείων που έχει ο υποψήφιος και τα οποία μπορεί να παίξουν ρόλο στην ομαλή ένταξή του στο ΔΠΜΣ.
-
Τα μέλη των επιτροπών αξιολογούν χωριστά κάθε υποψήφιο και τον βαθμολογούν με συγκεκριμένο αριθμό μονάδων, οι οποίες δεν μπορεί να είναι περισσότερες από 50 α.μ. Ο αριθμός των α.μ. που πιστώνεται τελικά ο υποψήφιος από την απόδοσή του στην προφορική συνέντευξη είναι ο μέσος όρος των αριθμών των α.μ. με τις οποίες βαθμολόγησαν τον υποψήφιο όλα τα μέλη της επιτροπής συνέντευξης.
Διαδικασίες επιλογής των μεταπτυχιακών φοιτητών για το ΔΠΜΣ:
Η επιλογή των φοιτητών για στο ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση» (Social Neuroscience, Social Pedagogy and Education) γίνεται με τις διαδικασίες που περιγράφονται παρακάτω:
Η Γραμματεία του ΔΠΜΣ παραλαμβάνει τις αιτήσεις και τα απαραίτητα δικαιολογητικά που υποβάλλουν οι υποψήφιοι μεταπτυχιακοί φοιτητές, μέσα στις προθεσμίες που προβλέπονται από την προκήρυξη. Ελέγχει την εγκυρότητα και την πληρότητα του φακέλου των δικαιολογητικών κάθε υποψηφίου, συντάσσει πίνακα υποψηφίων μεταπτυχιακών φοιτητών και τον διαβιβάζει στο διευθυντή του ΔΠΜΣ «Κοινωνική Νευροεπιστήμη, Κοινωνική Παιδαγωγική, και Εκπαίδευση». Τα δικαιολογητικά που κατατίθενται από τους υποψηφίους πρέπει να είναι πλήρη, όπως αυτά προβλέπονται στη σχετική προκήρυξη. Η ΕΔΕ συγκροτεί τις τριμελείς (ή πενταμελείς) επιτροπές αξιολόγησης, οι οποίες αποτελούνται από δύο μέλη της και το Διευθυντή του ΔΠΜΣ, και ορίζει την ημερομηνία προφορικής συνέντευξης των υποψηφίων.
Οι αξιολογικές μονάδες με τις οποίες πιστώθηκε ο υποψήφιος από τα ειδικά προσόντα του και από την απόδοσή του στην προφορική συνέντευξη αθροίζονται και αποτελούν το σύνολο των αξιολογικών μονάδων (α.μ.) του υποψηφίου. Το σύνολο αυτό καθορίζει τη σειρά επιτυχίας κάθε υποψηφίου. Με βάση το σύνολο των α.μ. που έχει συγκεντρώσει κάθε υποψήφιος, η αρμόδια επιτροπή αξιολόγησης συντάσσει αξιολογικό πίνακα των υποψηφίων. Στον αξιολογικό πίνακα συμπεριλαμβάνονται, με σειρά επιτυχίας, όλοι οι υποψήφιοι. Οι σαράντα (40) πρώτοι αποτελούν τους επιτυχόντες και οι υπόλοιποι εντάσσονται σε λίστα επιλαχόντων. Σε περίπτωση που δύο υποψήφιοι συγκεντρώσουν συνολικά τον ίδιο αριθμό αξιολογικών μονάδων, προτεραιότητα έχει ο υποψήφιος με τον μεγαλύτερο βαθμό στο βασικό του πτυχίο.
Η ΕΔΕ μπορεί με απόφαση της να θεωρήσει επιτυχόντες και όσους από τους υποψηφίους ισοβάθμησαν με τον τελευταίο επιτυχόντα. Υποψήφιος που θα συγκεντρώσει συνολικά λιγότερες από 50 αξιολογικές μονάδες δεν μπορεί να θεωρηθεί ως επιτυχών. Οι πίνακες των επιτυχόντων, μετά την επικύρωση τους από την ΕΔΕ και το αργότερο εντός δέκα (10) ημερών, αναρτώνται στην ιστοσελίδα του ΔΠΜΣ και στις
ιστοσελίδες των συνεργαζόμενων Τμημάτων και Σχολών και οι επιτυχόντες ειδοποιούνται να εγγραφούν στο ΔΠΜΣ σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που καθορίζεται από την ΕΔΕ σε συνεργασία και με τη Γραμματεία του ΔΠΜΣ. Υποψήφιος που δεν θα εγγραφεί μέσα στο προκαθορισμένο χρονικό διάστημα χάνει το δικαίωμα εγγραφής στο ΔΠΜΣ και η θέση του καλύπτεται από τον πρώτο κατά σειρά επιλαχόντα, εκτός και αν επικαλεσθεί λόγους ανώτερης βίας ή σοβαρής ασθένειας. Στην περίπτωση αυτή η ΕΔΕ κρίνει τους λόγους που επικαλείται ο υποψήφιος και αποφασίζει σχετικά. Ένσταση κατά των πινάκων επιτυχίας μπορεί να γίνει μέσα σε πέντε (5) ημέρες από την ημερομηνία ανακοίνωσης των πινάκων. Η ένσταση, η οποία πρέπει να είναι συγκεκριμένη, κρίνεται τελεσίδικα από την ΕΔΕ του ΔΠΜΣ.
Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)
Το ΔΠΜΣ ξεκινά το χειμερινό εξάμηνο κάθε ακαδημαϊκού έτους. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που υπάρχουν ειδικές συνθήκες, μπορεί να ξεκινήσει το εαρινό εξάμηνο, έπειτα από αιτιολογημένη απόφαση της ΕΔΕ.
Τα μαθήματα οργανώνονται σε εξάμηνα, πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση και διεξάγονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα. Η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται διά ζώσης αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και μέσα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε ποσοστό μέχρι 35% (παρ. 3, αρ. 30, ν. 4485/2017). Κατά τη διάρκεια των σπουδών, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές υποχρεούνται σε παρακολούθηση και επιτυχή εξέταση μεταπτυχιακών μαθημάτων, σε ερευνητική απασχόληση και συγγραφή επιστημονικών εργασιών, καθώς και σε εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας.
Για την απόκτηση του ΔΜΣ απαιτούνται συνολικά εκατόν είκοσι (120) πιστωτικές μονάδες (ECTS). Τα προσφερόμενα μαθήματα είναι δώδεκα (12), με συνολικό αριθμό ECTS ενενήντα (90: 12 μαθήματα με 7,5 ECTS το καθένα), αριθμό στον οποίο προστίθενται οι 30 ECTS της διπλωματικής εργασίας (γενικό σύνολο 120 ECTS). Τα 12 μαθήματα θα διδάσκονται στα τρία πρώτα εξάμηνα, ενώ το τέταρτο αφιερώνεται στη συγγραφή της διπλωματικής εργασίας. Η επίβλεψη της διπλωματικής εργασίας ανατίθεται σε τριμελή επιτροπή με απόφαση της Ειδικής Διατμηματικής Επιτροπής (ΕΔΕ).
Α. Το ενδεικτικό πρόγραμμα των μαθημάτων του ΔΠΜΣ παρουσιάζεται στον Πίνακα που ακολουθεί.
Μαθήματα υποχρεωτικά
Α΄ Εξάμηνο:
-
-
- Κοινωνική Παιδαγωγική (Social Pedagogy)
- Εισαγωγή στις Νευροεπιστήμες και στην Κοινωνική Νευροεπιστήμη (Introduction to Neurosciences and Social Neuroscience)
- Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Έρευνας (Educational and Social Research Methodology)
- Μάθημα κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό (Compulsory elective module).
-
Β΄ Εξάμηνο:
-
-
- Εγκέφαλος, Νόηση και Εκπαίδευση (Brain, Mind and Education)
- Ανθρώπινα Δικαιώματα και Ηθική δεοντολογία στην Εκπαίδευση (Human Rights and Ethics in Education)
- Διδακτική Μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση (Teaching Methodology and Teaching Practice)
- Εφαρμογές Κοινωνικής Πληροφορικής στις Επιστήμες της Αγωγής (Social Computing Applications in Education)
-
Γ΄ Εξάμηνο:
-
-
- Κοινωνική Νευροεπιστήμη και Εκπαίδευση (Social Neuroscience and Education)
- Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρεμβάσεων από την Κοινωνική Παιδαγωγική και την Κοινωνική Νευροεπιστήμη (Educational Instructional Design informed by Social Pedagogy and Social Neuroscience)
- Διαχείριση κρίσεων, λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλημάτων (Crisis Management, Decision Making and Problem Solving)
- Μάθημα κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό (Compulsory elective module)
-
Δ΄ Εξάμηνο:
-
-
- Εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας (Master’ s thesis).
-
Η παραπάνω κατανομή των μαθημάτων στα εξάμηνα είναι ενδεικτική. Με απόφαση της Ειδικής Διατμηματικής Επιτροπής (Ε.Δ.Ε.) μπορεί να γίνει ανακατανομή των μαθημάτων μεταξύ των εξαμήνων.
Μαθήματα κατ’ επιλογήν υποχρεωτικά [Επιλέγονται δύο (2) μαθήματα]
-
- Ψυχοκοινωνική Υγεία και Αγωγή [Psychosocial Health and Education]
- Παιδαγωγική Ψυχολογία [Educational Psychology]
- Ζητήματα Εκπαιδευτικής Νευροεπιστήμης [Issues of Educational Neuroscience]
- Συστημική Συμβουλευτική στη Σχολική Κοινότητα και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων [Systemic Counseling in the School Community and in Adult Education]
- Κοινωνικοπαιδαγωγικές Εφαρμογές στη Συμπεριληπτική και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση [Inclusive and Intercultural Education from a Socialpedagogical Perspective]
- Επικοινωνία, Διαπροσωπικές Σχέσεις και Δυναμική ομάδων [Communication, Interpersonal Relations and Group Dynamics]
- Κοινωνική Νευροεπιστήμη και Δημιουργικότητα στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία [Social Neuroscience and Creativity in Education and Society]
- Κοινωνική Παιδαγωγική και Δημοκρατική Εκπαίδευση [Social Pedagogy and Democratic Education]
- Επιστημολογία των Επιστημών της Αγωγής [Epistemology of Education]
- Δίκτυα Συνεργασίας Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας [School, Family and Community Collaborative Networks]
- Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή και Ανάπτυξη [Social and Emotional Education and Development]
Σε μαθήματα προβλέπονται -υποχρεωτικής παρακολούθησης – βιωματικά εργαστήρια, πρακτική άσκηση και πρόσθετα σεμινάρια που θα γίνονται από επιστήμονες στο αντίστοιχο γνωστικό αντικείμενο και θα συμβάλλουν στον εμπλουτισμό και στην περαιτέρω ενίσχυση και ανάπτυξη των διαστάσεων του εκάστοτε μαθήματος, σύμφωνα με τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και προκειμένου να υπηρετούνται αποτελεσματικότερα ο σκοπός και οι στόχοι του ΔΠΜΣ. Οι υποχρεωτικές πρακτικές ασκήσεις θα γίνονται σε συνεργασία με σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κοινωνικοπαιδαγωγικά ιδρύματα και φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς και φορείς που σχετίζονται με την (τυπική και μη τυπική) Εκπαίδευση και την Υγεία, κυβερνητικές και μη κυβερνητικές οργανώσεις, φορείς που σχετίζονται με τη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων, τη διά βίου μάθηση και επιμόρφωση και γενικά φορείς που ασκούν εκπαιδευτικό, κοινωνικό και ιατροπαιδαγωγικό έργο κ.ά.
Τι άλλο πρέπει να ξέρω :
Χρήσιμα Έντυπα:
- Προκήρυξη : Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος (ακαδ. έτος 2024-2025)
- ΦΕΚ Ίδρυσης : ΦΕΚ 3789 τ.Β΄/14.10.2018
- Κανονισμός Σπουδών : ΦΕΚ 3790 τ.Β’/14.10.2018
- ΦΕΚ Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας: ΦΕΚ 246 τ.Β’/03.02.2020
Περισσότερα στοιχεία :
- Ηλεκτρονική διεύθυνση ΠΜΣ: http://users.uoa.gr/~imylon/
Διάρκεια Λειτουργίας
Το ΠΜΣ θα λειτουργήσει μέχρι το ακαδημαϊκό έτος 2028 – 2029 εφόσον πληροί τα κριτήρια της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 32 και την παρ. 6 του άρθρου 44 του ν. 4485/2017.