
το άρθρο ενημερώθηκε στις : 06/04/2025
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής (Βόλος)
Ενδεικτικό Πρόγραμμα Σπουδών
1ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά:
Βασικές αρχές επικοινωνίας και εκπαίδευσης κωφών και βαρήκοων ατόμων
Εισαγωγή στις μαθησιακές δυσκολίες
Εισαγωγή στο φάσμα του αυτισμού
ΤΠΕ στην εκπαίδευση και την ειδική αγωγή
Μαθήματα Επιλογής:
Ανάπτυξη Μαθηματικών Ικανοτήτων
Βιολογικές βάσεις της ανάπτυξης
Εικαστικές Τέχνες και Εφαρμογές στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (εργαστηριακό)
Εισαγωγή στη γλωσσολογία
Εισαγωγή στην Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Εκπαίδευση και αναπηρία
Η κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη του παιδιού-Νόηση
Περιβαλλοντική εκπαίδευση
Ξένες Γλώσσες:
Αγγλικά – 1
Γαλλικά – 1
Γερμανικά – 1
Ιταλικά – 1
2ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά:
Γενικές αρχές οικολογίας
Εισαγωγή στη νοητική αναπηρία
Εισαγωγή στην εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία όρασης
Εισαγωγή στην παιδαγωγική επιστήμη
Κλινική ψυχολογία: Ψυχολογικά προβλήματα παιδιών
Μαθήματα Επιλογής:
Αγωγή υγείας
Γραμματική περιγραφή της ελληνικής γλώσσας
Διδακτικές προσεγγίσεις μαθηματικών εννοιών
Εκπαίδευση Χαρισματικών και Ταλαντούχων Παιδιών
Εκπαιδευτική αξιολόγηση στην ειδική αγωγή και την ενταξιακή εκπαίδευση
Εκπαιδευτικό Λογισμικό και εφαρμογές
Η γλωσσική ανάπτυξη των κωφών/βαρήκοων παιδιών: Ο ρόλος της έγκαιρης παρέμβασης (εργαστηριακό)
Θεατροπαιδαγωγική στην Ειδική Αγωγή και εκπαίδευση
Κοινωνιογλωσσικές θεωρήσεις για τη γλώσσα και την διδασκαλία της
Το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία
Ξένες Γλώσσες:
Αγγλικά – 2
Γαλλικά – 2
Γερμανικά – 2
Ιταλικά – 2
3ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά:
Διδασκαλία των Μαθηματικών σε μαθητές με δυσκολίες στα μαθηματικά
Εισαγωγή στη μεθοδολογία έρευνας
ΕΝΓ 1: Δομή και περιβάλλοντα επικοινωνίας
Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις
Μαθήματα Επιλογής:
Ανάπτυξη του Λόγου
Γνωστικές λειτουργίες του παιδιού και του εφήβου
Διδακτικές στρατηγικές και ζητήματα αξιολόγησης στην εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία όρασης ή με αναπηρία όρασης και επιπρόσθετες αναπηρίες
Εφαρμογές στην περιβαλλοντική εκπαίδευση
Η αξιολόγηση και η διδασκαλία δεξιοτήτων γραμματισμού σε κωφά/ βαρήκοα παιδιά (εργαστηριακό)
Η γνωστική συμπεριφορική θεωρία στην εκπαίδευση – Δεξιότητες μάθησης
Ηλεκτρονική Μάθηση
Θεωρίες προσωπικότητας
Κοινωνική Αγωγή και Σχολική Εκπαίδευση
Κοινωνική Ψυχολογία
Σύγχρονα διδακτικά μοντέλα για μαθητές με αυτισμό
Ξένες Γλώσσες:
Αγγλικά – 3
Γαλλικά – 3
Γερμανικά – 3
Ιταλικά – 3
4ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά:
Διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος στη γενική και ειδική εκπαίδευση
Εκπαιδευτική ψυχολογία
Συναισθηματικές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο: Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις
Ψυχοφυσιολογία
Μαθήματα Επιλογής:
Ανάπτυξη και Χρήση Εργαλείων Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης στην Ειδική Αγωγή (εργαστηριακό)
ΕΝΓ 2: Συγχρονία και διαχρονία, εμπλεκόμενοι χρήστες και φορείς
Η διαφοροποίηση του αναλυτικού προγράμματος στην εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία όρασης
Κοινωνική Παιδαγωγική και εφαρμογές στην εκπαίδευση (εργαστηριακό)
Μουσική Παιδαγωγική στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (εργαστηριακό)
Προσβάσιμη και διαφοροποιημένη μάθηση σε τυπικά και μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης: Εφαρμογές για κωφά και βαρήκοα άτομα (εργαστηριακό)
Στατιστική-Ποσοτικές μέθοδοι έρευνας (εργαστηριακό)
Ψυχολογική και εκπαιδευτική προσέγγιση της νοητικής αναπηρίας
Ψυχοπαθολογία
Ξένες Γλώσσες:
Αγγλικά – 4
Γαλλικά – 4
Γερμανικά – 4
Ιταλικά – 4
5ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά:
Βασικές έννοιες φυσικών επιστημών
Διδασκαλία του γραπτού λόγου
Θεωρία διδασκαλίας
Πρακτική άσκηση γενικής αγωγής δασκάλων 1
Πρακτική άσκηση γενικής αγωγής νηπιαγωγών 1
Μαθήματα Επιλογής:
Γνωστικές λειτουργίες και νοητική αναπηρία
Διγλωσσία και διδακτική της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
Εκπαίδευση Ατόμων με Τυφλοκώφωση
Εκπαίδευση παιδιών με προβλήματα συμπεριφοράς
ΕΝΓ 3: Εφαρμογές της τρισδιάστατης σύνταξης με έμφαση στην εκπαίδευση
Εργαστήριο γραφής και ανάγνωσης στον κώδικα Braille (εργαστηριακό)
Μαθησιακές διαταραχές: Νευρο-γνωστικές προσεγγίσεις
Μεθοδολογία δραστηριοτήτων προσχολικής αγωγής 1
Πειραματική διδασκαλία φυσικών επιστημών
Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας
Συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση
6ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά:
Βασικές αρχές Νευροψυχολογίας του παιδιού
Κινητικά προβλήματα και συνοδές αναπηρίες
Παιδαγωγική της ένταξης
Πρακτική άσκηση γενικής αγωγής δασκάλων 2
Πρακτική άσκηση γενικής αγωγής νηπιαγωγών 2
Μαθήματα Επιλογής:
Αμειβόμενη Πρακτική Άσκηση
Αξιολόγηση μαθηματικών ικανοτήτων και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις
Διαπολιστιμική εκπαίδευση
Διδακτικές προσεγγίσεις στις μαθησιακές δυσκολίες
Διδακτική φυσικών επιστημών
Διοίκηση της τάξης και διαχείριση της συμπεριφοράς των μαθητών
Έγκαιρη εκπαιδευτική παρέμβαση: Μοντέλα και πρακτικές υποστήριξης
Εκπαιδευτική Νευροεπιστήμη
Δάνειοι και εξειδικευμένοι τύποι ως εργαλεία επικοινωνιακής πρόσβασης
Ερευνητικές εφαρμογές στην ειδική αγωγή (εργαστηριακό)
Εφαρμογές εκπαιδευτικής ψυχολογίας
Θεωρία διδασκαλίας 2
Μεθοδολογία δραστηριοτήτων προσχολικής αγωγής 2
Πολυγραμματισμοί και εκπαίδευση
Συγκριτική παιδαγωγική
Φυσιολογία μάθησης και μνήμης
Ψυχολογική Προσέγγιση και Διδασκαλία της κοινωνικής κατανόησης σε παιδιά με αυτισμό
7ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά:
Πρακτική άσκηση ΣΜΕΑ 1: Σχεδιασμός διδακτικών παρεμβάσεων
Μαθήματα Επιλογής:
Διάσπαση προσοχής/υπερκινητικότητα: Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις
Έγκαιρη Ανίχνευση και Παρέμβαση
Εργαστήριο κλινικής ψυχολογίας: Συμβουλευτική γονέων και παιδιών
Κοινωνική ένταξη μαθητών με αναπηρία (εργαστηριακό)
Μάθηση κοινωνικών και προεπαγγελματικών δεξιοτήτων
Νευροψυχολογική αξιολόγηση του παιδιού
Σημασιολογία-Πραγματολογία και σχολική επικοινωνία
Στοχαστικοκριτική διδασκαλία
8ο Εξάμηνο
Υποχρεωτικά:
Πρακτική άσκηση ΣΜΕΑ 2: Ειδικά θέματα προσαρμογών
Μαθήματα Επιλογής:
Αναλυτικά προγράμματα για παιδιά με αυτισμό (εργαστηριακό)
Ανάπτυξη εφαρμογών ΤΠΕ για την εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή
Αποκλίσεις νευρογνωστικής ανάπτυξης
Εκπαιδευτικές πρακτικές και ανισότητες: Συνεργασία σχολείουοικογένειας – κοινότητας
Έννοιες φυσικών επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία
Κοινωνία και περιβάλλον
Ψυχογλωσσολογία – Κλινική γλωσσολογία