Έθεσαν στόχους, μόχθησαν, αρίστευσαν

Δώδεκα από τα παιδιά που εισήχθησαν πρώτα στις σχολές τους μιλούν στην «Κ» και… βαθμολογούν το εκπαιδευτικό σύστημα.

του Απόστολου Λακασά

Ο Στέλιος, η Βασιλική, ο Γιάννης, η Αλεξάνδρα, ο Νίκος, ο Ρονάλντο, η Ειρήνη, ο Γιώργος, η Νεφέλη, ο Βασίλης, ο Διονύσης, η Μιλένα. Εισήχθησαν εφέτος πρώτοι στις σχολές τους στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, και την ίδια στιγμή, με το επίτευγμά τους καθρεφτίζουν τον κόπο των χιλιάδων παιδιών που πήραν φέτος το εισιτήριο για τα ελληνικά ΑΕΙ, δίνοντας τον αγώνα για να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.

«Στο πρόσωπό σας αναγνωρίζουμε και τιμούμε την αριστεία που βασίζεται στο ήθος και στη συντονισμένη και μεθοδική προσπάθεια επίτευξης υψηλών στόχων. Αναγνωρίζουμε και τιμούμε, επίσης, όλους τους πρωτοετείς φοιτητές των τμημάτων μας που αγωνίστηκαν και πέτυχαν με υψηλότατες επιδόσεις την εισαγωγή τους στα τμήματα του πανεπιστημίου μας», ανέφερε ο πρύτανης του ΕΚΠΑ, κ. Θάνος Δημόπουλος, υποδεχόμενος τους πρωτοετείς στα Προπύλαια.«Κουράστηκα αρκετά, αλλά σίγουρα άξιξε τον κόπο» λέει η Βασιλική, «υπάρχουν εκπαιδευτικοί που μπορούν με μία φράση τους να σημαδέψουν ένα παιδί, μπορούν να το πάρουν από το σπίτι και να το διαμορφώσουν, να το κάνουν άνθρωπο», προσθέτει η Αλεξάνδρα.

Βέβαια, όπως λένε οι πρώτοι των πρώτων, δώδεκα εκ των οποίων μίλησαν στην «Κ», τα χρόνια προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος –παπαγαλία, βαρετά βιβλία και διδακτικές μέθοδοι– παραμένουν, παρά τις διακηρύξεις των κυβερνήσεων. «Πρέπει να προσπαθήσει πολύ κάποιος για να του αρέσει το σχολείο, ιδίως στη Γ΄ Λυκείου. Και το λέω αυτό διότι είναι ψυχοφθόρο όταν πρέπει να απομνημονεύσεις ύλη 500 σελίδων. Η κριτική σκέψη είναι σε δεύτερο πλάνο, η παπαγαλία υπερισχύει, με αποτέλεσμα να χάνεις το ενδιαφέρον. Αυτό μακάρι να αλλάξει», λέει ο Γιάννης, που είναι ο φετινός πρώτος των πρώτων όχι μόνο στο ΕΚΠΑ (συγκεκριμένα στην Ιατρική), αλλά και σε όλα τα ΑΕΙ.

Στον αντίποδα, η επιτυχία του Διονύση καταδεικνύει συγκυριακά μία από τις στρεβλώσεις του συστήματος εισαγωγής. Ο Διονύσης, έχοντας τη δυνατότητα να δηλώσει στο μηχανογραφικό του διάφορα τμήματα ΑΕΙ, εισήχθη πρώτος στο νεοσύστατο τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων. Ωστόσο, το όνειρό του είναι να σπουδάσει Ιατρική. Ετσι, ετοιμάζει τις βαλίτσες του για κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού.

Στέλιος Σαμπράκος
Νομική, 19.481 μόρια

Η αναξιοκρατία με θυμώνει

«Το πτυχίο της Νομικής είναι μία καλή αρχή για την ενασχόληση με τα κοινά» αναφέρει ο Στέλιος, αιφνιδιάζοντάς με. Θέλει να ασχοληθεί με την πολιτική, και οι νομικές σπουδές ενδείκνυνται ως γερή επιστημονική βάση για πολιτική καριέρα. «Προσφέρουν ανοιχτούς ορίζοντες», παρατηρεί. Δεν αποκαλύπτει τις ιδεολογικοπολιτικές του πεποιθήσεις, ωστόσο μιλώντας για την πολυεπίπεδη κρίση της Ελλάδας τονίζει ότι «είναι στο DNA του Ελληνα η απληστία και η αλαζονεία, και αυτά συνέβαλαν να οδηγηθούμε στον υπερδανεισμό και τελικά, τη χρεοκοπία».

Θυμώνει με την αναξιοκρατία στον δημόσιο βίο, με την «επιβολή» των ημετέρων σε θέσεις-πόστα για μικροπολιτικούς λόγους. «Οι νέες γενιές, εμείς ας διεκδικήσουμε με τις πράξεις μας την αξιοκρατία παντού».

Αλεξάνδρα Παρίση
Φιλολογία, 19.029 μόρια

Ενα σημαντικό επάγγελμα

«Θα μείνεις άνεργη!». «Γιατί σπαταλάς χρόνο γι’ αυτό;». Η Αλεξάνδρα εισέπραξε… χιλιάδες αρνητικά σχόλια για την επιλογή της να σπουδάσει φιλόλογος. «Εγώ βρίσκω πολύ ενδιαφέρον και σημαντικό το επάγγελμα του φιλολόγου, ιδιαίτερα στην εποχή κατά την οποία οι ανθρωπιστικές επιστήμες έχουν τεθεί στο περιθώριο. Το όνειρό μου είναι να μπω σε σχολείο. Ο εκπαιδευτικός έρχεται σε επαφή με παιδιά. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που μπορούν με μία φράση τους να σημαδέψουν ένα παιδί, την πορεία του, μπορούν να το πάρουν από το σπίτι και να το διαμορφώσουν, να το κάνουν άνθρωπο» λέει. Ο ενθουσιασμός της και η αγάπη της για το αντικείμενο είναι εμφανής. Χρειάζεται κάτι άλλο για την επαγγελματική της επιτυχία, ακόμη και εν μέσω μεγάλης ανεργίας;

Βασίλης Καραβασίλης
Φυσικό, 19.193 μόρια

Η επιστήμη και η πολιτική

Δηλώνει στοχοπροσηλωμένος, και σε αυτό μάλλον τον βοηθά ότι γνώριζε από νωρίς τον κλάδο που θα ακολουθήσει. «Θέλω να γίνω ερευνητής στη Θεωρητική Φυσική. Και είναι αρκετά πιθανό να συνεχίσω τις σπουδές μου στο εξωτερικό. Δεν σκέφτομαι τη φυγή αρνητικά. Ισως όταν έλθει η ώρα να αγχωθώ λίγο, αλλά τώρα είμαι αποφασισμένος. Με ενδιαφέρει να πετύχω τον στόχο μου, να υλοποιήσω τα όνειρά μου», τονίζει ο Βασίλης. Παρατηρεί ότι «η πολιτική στην Ελλάδα δεν λαμβάνει στα σοβαρά την επιστήμη. Οι πολιτικές αποφάσεις λαμβάνονται με βάση την ιδεολογία και τυχόν κομματικά κριτήρια. Αντίθετα, νομίζω ότι η πολιτική θα πρέπει να εμπνέεται από την έρευνα, η διαδικασία λήψης των αποφάσεων να ακολουθεί τα πορίσματα της επιστήμης».

Μιλένα Αργυροπούλου
Επικοινωνίας και ΜΜΕ, 19.792 μόρια

Η δημοσιογραφία είναι τέχνη

Είναι απόλυτα επικοινωνιακή, μιλά για τη μόρφωση –«πρέπει να ξεκινά από την οικογένεια»–, για τα όνειρά της, ρωτά για τη δημοσιογραφία στην πράξη. «Η δημοσιογραφία είναι τέχνη, κυρίως η συγγραφή κειμένων» πιστεύει η Μιλένα. Βέβαια, όπως λέει, θέλει να αποκτήσει το πανεπιστημιακό πτυχίο και για επαγγελματική εξασφάλιση, και μάλιστα ολοκληρώνοντας τις σπουδές της το συντομότερο δυνατόν, «γιατί θέλω να επενδύσω σε πολλά πράγματα». Τι εννοεί; «Το παιδικό μου όνειρο είναι να γίνω ηθοποιός του μιούζικαλ. Παίζω βιολί και χορεύω από μικρή» λέει και ήδη νιώθεις πως το μυαλό της είναι στις εισαγωγικές εξετάσεις για τον πρώτο της στόχο, τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Είναι μόλις 18 χρονών και ξεκινά με φούρια τις διαδρομές της ζωής!

Γιάννης Ιατρού
Ιατρική, 19.753 μόρια

Κυριαρχεί η παπαγαλία

«Δεν έχω ιδέα πώς τα κατάφερα και συγκέντρωσα 19.700 τόσα μόρια. Ενα 60% της επιτυχίας είναι η ψυχολογία, είναι πώς νιώθεις όταν μπεις στην αίθουσα των εξετάσεων» λέει ο Γιάννης, που είναι ο φετινός πρώτος των πρώτων όχι μόνο στο ΕΚΠΑ αλλά και σε όλα τα ΑΕΙ! «Δεν ξέρω πώς έρχεται η επιτυχία. Εγώ αποφάσισα πως, αφού θα μπω στη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, πρέπει να το παλέψω συνειδητά. Πρέπει να προσπαθήσει πολύ κάποιος για να του αρέσει το σχολείο, ιδίως στη Γ΄ Λυκείου. Και το λέω αυτό διότι είναι ψυχοφθόρο όταν πρέπει να απομνημονεύσεις ύλη 500 σελίδων. Η κριτική σκέψη είναι σε δεύτερο πλάνο, η παπαγαλία υπερισχύει, με αποτέλεσμα να χάνεις το ενδιαφέρον. Αυτό μακάρι να αλλάξει».

Νεφέλη Χριστοπούλου
Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισμών, 16.278 μόρια

Νέος στόχος η Ισπανία

Σπουδές σε γενικό κλάδο σε καλό πανεπιστήμιο με διεθνή αναγνώριση, και κατόπιν μεταπτυχιακά εξειδίκευσης στο εξωτερικό. Σε αυτό στόχευσε η Νεφέλη, δηλώνοντας το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μάλιστα, δεν τη φόβισε ότι το τμήμα είναι νεοσύστατο, επειδή, όπως εξηγεί, «το πτυχίο του ΕΚΠΑ αναγνωρίζεται στο εξωτερικό». Οι πρώτες εντυπώσεις από την πανεπιστημιακή ζωή είναι θετικές: «τα μαθήματα ενδιαφέροντα, οι συνθήκες καλές». Λέτε να είναι ο ενθουσιασμός του πρωτάρη; Ο επόμενος στόχος της Νεφέλης είναι η Ισπανία, καθώς όπως λέει «γνωρίζω τη γλώσσα, η χώρα διαθέτει καλά δημόσια πανεπιστήμια, μου αρέσουν η ισπανική κουλτούρα και ο τρόπος ζωής».

Διονύσης Ξεσφίγγης
Αγροτικής Ανάπτυξης, 12.312 μόρια

Στόχος μου ήταν η Ιατρική

Συμπεριέλαβε το τμήμα –«Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων», είναι ο πλήρης τίτλος– στο μηχανογραφικό του δελτίο αφού του το επέτρεπε το σύστημα. Η τύχη έφερε τον Διονύση στο υψηλότερο σκαλί. Εισήχθη πρώτος, με τη μεγαλύτερη βαθμολογία, στο τμήμα του στα Ψαχνά. Ωστόσο, είναι ευθύς, ξεκάθαρος. Το τμήμα δεν ήταν μεταξύ των πρώτων του επιλογών. Εκείνος θέλει να γίνει γιατρός, αυτό ήταν ο πρώτος του στόχος, από μικρός το ήθελε. Εχει κάνει την εγγραφή του στο νεοσύστατο τμήμα, αλλά ήδη έχει αρχίσει να προετοιμάζεται για τη φυγή για σπουδές στο εξωτερικό. Οπως αναφέρει «προσανατολίζομαι ανάμεσα στη Βουλγαρία, στην Τσεχία ή στη Σλοβακία».

Ειρήνη Πρεκατσουνάκη
Ρωσικών και Σλαβικών Σπουδών, 18.080 μόρια

Λάθος το σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ

Σπάνιο! Από μικρή η Ειρήνη είχε γοητευθεί από τη ρωσική γλώσσα και τον πολιτισμό των Σλάβων. «Μου αρέσουν οι παραδόσεις τους, ο πολιτισμός τους. Η ιστορία τους, το θέατρο, η λογοτεχνία τους μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Ενώ υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στον ελληνικό και στον σλαβικό πολιτισμό, από μικρή ένιωθα ότι έχουν και πολλές ομοιότητες» λέει, ωστόσο τονίζει πως «είχα άγχος για τον κλάδο σπουδών που θα ακολουθήσω. Νομίζω ότι καλούμαστε πολύ νωρίς για να επιλέξουμε. Από την άλλη, το σύστημα προκρίνει την παπαγαλία, τα βρίσκουμε σκούρα με την αποστήθιση. Στη Γ΄ Λυκείου τα παιδιά νιώθουν μεγάλη πίεση. Δεν νομίζω ότι είναι ο καλύτερος τρόπος να αξιολογούνται οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ».

Ρονάλντο Τσέλα
Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, 16.385 μόρια

Θα συνεχίσω στο εξωτερικό

Δηλώνει χαρούμενος με το αντικείμενο του τμήματός του –είναι ο πρώτος εισαχθείς σε αυτό καθώς το τμήμα είναι νεοσύστατο και έχει έδρα στα Ψαχνά Ευβοίας–, καθώς του αρέσουν η ρομποτική και η επιστήμη της Φυσικής. Μετά τις προπτυχιακές σπουδές σκέφτεται να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Η οικογένειά του βρήκε φιλόξενη γη στο Μόλυβο της Λέσβου. Εκεί εγκαταστάθηκαν οι αγρότες γονείς του Ρονάλντο, όταν ήλθαν από την Αλβανία. «Η Ελλάδα είναι πλέον η πατρίδα μου», λέει. Σε μία ερώτηση σχετική με την οικονομική κρίση στη χώρα, παρατηρεί πως «η Ελλάδα δεν ξέρει τι θα πει φτώχεια. Οι μετανάστες αντιμετωπίζουν δυσκολίες, γι’ αυτό φεύγουν από τον τόπο τους»…

Νίκος Σαρανταένας
Μαθηματικό, 19.092 μόρια

Τα μέτρα και οι αντιδράσεις

«Μου αρέσει ο τρόπος σκέψης των μαθηματικών. Είναι ακριβής και καταλήγει σε συμπεράσματα. Τα μαθηματικά μπορούν να ερμηνεύσουν τον κόσμο ακριβώς, και όχι στο περίπου». Η φράση σκιαγραφεί αδρά τον Νίκο, και σαφώς υποδηλώνει την… τρέλα του με τα μαθηματικά. Οι κεραίες του για το τι συμβαίνει στο πανεπιστήμιο είναι ακριβείς. Οπως λέει, «έως τώρα είχαμε κατάληψη κατά της θέσπισης ανώτατου ορίου σπουδών και της κατάργησης των “αιώνιων” φοιτητών. Ο φοιτητικός σύλλογος πρέπει να υπάρχει και να λειτουργεί σωστά. Ενδεικτικά δεν αντιδρά επειδή τα μέτρα δεν είναι σωστά, αλλά επειδή δεν βολεύουν. Π.χ. δεν νομίζω ότι όσοι διαμαρτύρονται για το ν+2 έχουν προσπαθήσει να ολοκληρώσουν έγκαιρα τις σπουδές τους!».

Βασιλική Τζουτζούκου
Παιδαγωγικό, 17.016 μόρια

Οι παρατάξεις και τα φυλλάδια

«Το σχολείο δεν είναι γοητευτικό. Δεν νομίζω πως είναι αδιάφοροι οι μαθητές. Φταίνε ο τρόπος διδασκαλίας, τα βιβλία, η μέθοδος με την οποία καλείσαι να μάθεις την ύλη. Για να αλλάξει η κατάσταση μπορεί να βοηθήσει η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών», λέει η Βασιλική. Επέλεξε ένα νέο τμήμα παιδαγωγικών, το Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς το πρόγραμμά του δεν κινείται μόνο γύρω από τα παραδοσιακά μαθήματα (π.χ. παιδαγωγικά, γλώσσα), αλλά εστιάζει και στην εκπαίδευση ενηλίκων και στη διαπολιτισμική. «Ηθελα να στραφώ σε κάτι καινούργιο» προσθέτει η Βασιλική. Οσο για τις φοιτητικές παρατάξεις, «μας μοίρασαν φυλλάδια, αλλά μάλλον έχουν μικρή πλέον απήχηση…».

Γεώργιος Σκυλακάκης
Φαρμακευτική, 18.770 μόρια

Να ξεπεράσουμε κακές νοοτροπίες

Με οικογενειακό αποτύπωμα στην επιλογή σχολής –οι γονείς του εργάζονται σε επαγγέλματα υγείας– ο Γιώργος εισήχθη στο φαρμακευτικό με στόχο και άλλες σπουδές για μια καλή καριέρα. «Φαρμακευτική στην αρχή ως πρώτο πτυχίο, και στη συνέχεια θέλω να κάνω μεταπτυχιακά, τουλάχιστον ένα στα οικονομικά», λέει. Επιθυμεί να βγει στο εξωτερικό για σπουδές –«πιστεύω ότι είναι χρήσιμο, ανοίγει τους ορίζοντες»–, ωστόσο η Ελλάδα τον κερδίζει για μόνιμη κατοικία. Είναι μόλις 18 χρόνων, και μπορεί να επενδύει στα όνειρά του για προσωπική ευημερία και για ένα καλύτερο μέλλον της χώρας: «Μακάρι να ξεπεράσουμε τις κακές νοοτροπίες. Γι’ αυτό χρειάζεται η προσπάθεια όλων, και των μεγαλύτερων και της δικής μας γενιάς».

.

πηγή: https://www.kathimerini.gr/

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ