Κ. Γαβρόγλου: Τελειώνει ένας δυισμός που είχε κλείσει τον ιστορικό του κύκλο στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου στον ρ/σ news 247

«Με το νομοσχέδιο που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, ολοκληρώνεται ο νέος χάρτης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας», ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ραδιοφωνικό σταθμό News 247.

Παρουσιάζοντας σημεία του νομοσχεδίου «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, Πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις», ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στη νέα αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, του Διεθνούς Πανεπιστημίου, του Πανεπιστημίου Πατρών, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και του Μεσογειακού Πανεπιστημίου της Κρήτης, αλλά και στις ρυθμίσεις για τη νέα Γ’ Λυκείου και τον νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

«Τελειώνει ένας δυισμός που είχε κλείσει τον ιστορικό του κύκλο στην Ανώτατη Εκπαίδευση»

Ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι με τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια που άρχισε πριν από δυο χρόνια «τελειώνει ένας δυισμός που έχει κλείσει, που είχε ολοκληρώσει τον ιστορικό του κύκλο στην Ανώτατη Εκπαίδευση». Και συμπλήρωσε: «Είμαστε εξαιρετικά ικανοποιημένοι επειδή μάθαμε και πολλά πράγματα από τις ρυθμίσεις που έχουμε ήδη κάνει στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Οπότε πιστεύουμε ότι αυτά που έχουμε προτείνει στο νομοσχέδιο θα είναι πάρα πολύ στέρεα».

«Η αρχιτεκτονική της Ανώτατης Εκπαίδευσης περιλαμβάνει τέσσερα στοιχεία» ανέφερε ο Υπουργός. «Πρώτον, τη δημιουργία τμημάτων σε νέα γνωστικά πεδία. Οι επιστήμες προχωρούν και πολλές φορές πρέπει να εκφραστούν αυτόνομα μέσα από νέα τμήματα. Το δεύτερο είναι οι συνέργειες με τα ΤΕΙ που έχουν ορισμένα τμήματα εξαιρετικής ποιότητας, όπως έχουν και εκπαιδευτικούς εξαιρετικής ποιότητας. Τα τμήματα αυτά αποκτούν έναν πανεπιστημιακό χαρακτήρα γιατί de facto ήταν πανεπιστήμια. Το τρίτο είναι η δημιουργία πανεπιστημιακών ερευνητικών κέντρων με ερευνητικά ινστιτούτα -ένας νέος θεσμός- και το τέταρτο είναι τα διετή προγράμματα σπουδών όπου οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα μπορούν να μπαίνουν χωρίς εξετάσεις και θα παίρνουν επαγγελματικό πιστοποιητικό ευρωπαϊκών προσόντων. Αυτός είναι ο νέος χάρτης, αυτή είναι η νέα αρχιτεκτονική που με αυτό το νομοσχέδιο ολοκληρώνεται για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ».

«Ζητώ από την ΟΛΜΕ να απαντήσει αν ακυρώνεται ή όχι το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί με τη σημερινή Γ΄ Λυκείου και τι προτείνουν»

Σε ερώτηση για τις αντιδράσεις της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) σχετικά με τη νέα Γ’ Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής, ο κ. Γαβρόγλου απάντησε: «Έχει ενδιαφέρον ότι όταν φωνάξαμε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΜΕ στο Υπουργείο, δυστυχώς δεν είχαν να προτείνουν κάτι συγκεκριμένο. Το να λέμε γενικά ότι πρέπει να έχουμε ένα σχολείο που να μορφώνει το θεωρώ μια ταυτολογία που δεν βοηθάει τη συζήτηση. Η συζήτηση πρέπει να γίνεται επί συγκεκριμένων ζητημάτων. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι εδώ και δυο χρόνια έχουμε το ίδιο πρόβλημα με τα συνδικαλιστικά όργανα. Πριν από δυόμιση χρόνια, έπρεπε να επαναπροκηρυχθούν οι θέσεις των Διευθυντών  των Σχολείων. Ζητήσαμε, λοιπόν, τότε να μας πουν συγκεκριμένες προτάσεις και η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ. Δεν μας είπαν καμία. Τώρα, κάποιο διάστημα, δυο μήνες πριν, ψηφίσαμε το Νόμο για τα κριτήρια διορισμού, των 15.000 εκπαιδευτικών που πρόκειται να διορίσουμε. Πάλι τους ζητήσαμε να μας πουν συγκεκριμένες προτάσεις -όχι γενικά και αόριστα- και πάλι η απάντηση δεν ήρθε ποτέ. Κι εδώ, τους καλούμε ανεξαρτήτως των όποιων αντιδράσεων τους να μας πουν επί του συγκεκριμένου: Δηλαδή, είναι ευχαριστημένοι με την Γ’ Λυκείου, όπως είναι σήμερα, ναι ή όχι; Συνιστά αυτό ένα τεράστιο πρόβλημα σε μία χώρα, δηλαδή το να μην έχει Γ’ Λυκείου επί της ουσίας; Ακυρώνονται ή όχι οι εκπαιδευτικοί καθημερινά;

Για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας, υπάρχουν παρατάξεις που αντιπολιτεύονται, υπάρχουν παρατάξεις που είναι απολύτως κομματικοποιημένες. Να σας πω όμως και κάτι κατά την γνώμη μας εξαιρετικά σοβαρό. Μέσα από την κρίση που βιώσαμε με τον εξαιρετικά δύσκολο τρόπο που βιώσαμε, το πολιτικό σύστημα άρχισε λίγο να σκέφτεται για τον εαυτό του. Δηλαδή να αναρωτιέται τι κάναμε λάθος, ποιες είναι οι συνήθειες που πρέπει να αποβάλουμε, ποιες είναι οι αδράνειες που μας  οδήγησαν σε αδιέξοδα. Αυτή είναι μια συζήτηση η οποία άρχισε να γίνεται και στα κόμματα και στο πολιτικό κόσμο στο σύνολό του. Εκείνο που κατά τη γνώμη μας δεν έχει γίνει, είναι μία τέτοια εκ βαθέων συζήτηση στο συνδικαλιστικό κίνημα γενικότερα -όχι μόνο των εκπαιδευτικών- για να δει κι αυτό που βρίσκεται. Βλέπετε τι γίνεται με τη ΓΣΕΕ. Πράγματα, κατά τη γνώμη μας, εξαιρετικά θλιβερά. Αν δεν αναστοχαστεί το συνδικαλιστικό κίνημα και δεν αναστοχαστούμε όλοι, θα χάσουμε μία τεράστια ευκαιρία ως προς τους δημοκρατικούς θεσμούς στην κοινωνία. Εμείς καλούμε την ΟΛΜΕ να μας πει πολύ συγκεκριμένες προτάσεις ως προς το σχέδιο που έχουμε κάνει και προφανώς είμαστε ανοιχτοί να τις ακούσουμε».

Ο Υπουργός αναφέρθηκε στο κλίμα που εισπράττει σε επισκέψεις του σε σχολεία, σε συναντήσεις με εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς: «Δεν μπορεί να υπάρχει μία… γενική συνομωσία σε κάθε σχολείο που πάω, και θέλω να ξέρετε ότι πάω σε πολλά σχολεία. Μιλάω και με καθηγητές και καθηγήτριες και με γονείς και κηδεμόνες και με παιδιά. Απλώς δεν το δημοσιοποιώ, γιατί δεν θέλω να θεωρήσουν ότι το εκμεταλλεύομαι και το αξιοποιώ για άλλους λόγους. Να ξέρετε ότι εκεί υπάρχει ένα άλλο κλίμα. Το κλίμα που υπάρχει εκεί είναι ή αποδοχή ή δυσπιστία, όμως η οποία αντίδραση είναι αποτέλεσμα μιας πολύ ώριμης αντιμετώπισης του παρελθόντος».

«Η κοινωνία πρέπει να εμπιστευθεί το δημόσιο σχολείο»

Αναφερόμενος στην στόχευση των αλλαγών για την Γ’ Λυκείου και στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Εδώ και 2 χρόνια έχουμε ένα σχέδιο που έχει συζητηθεί πολλές φορές και καλώ την αντιπολίτευση να τοποθετηθεί για ένα μόνο πράγμα: μπορούν να μας πουν ποια είναι τα τρία πιο σοβαρά προβλήματα που έχει το Λύκειο σήμερα; Κατά τη γνώμη μας είναι ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει Γ’ Λυκείου. Υπάρχει στα χαρτιά αλλά όχι στην πραγματικότητα. Αυτό τινάζει στον αέρα την εκπαιδευτική διαδικασία και υπονομεύει τον ρόλο των εκπαιδευτικών που εμείς θέλουμε να προστατέψουμε. Δεύτερον, τα παιδιά μπαίνουν στο πανεπιστήμιο με ένα απάνθρωπο σύστημα που τους εξαντλεί και όταν μπαίνουν το πανεπιστήμιο ξεχνάνε όλα όσα έμαθαν για να μπουν, γιατί τα φροντιστήρια και η παραπαιδεία τους προετοιμάζουν με τεχνικές για να μπουν στο πανεπιστήμιο, δεν τα μορφώνουν. Υπάρχει ένα μέρος της κοινωνίας έχει εμπιστευθεί τα φροντιστήρια για να μπαίνουν τα παιδιά στο Πανεπιστήμιο. Αυτό πρέπει να σπάσει. Πρέπει να εμπιστευτούν το δημόσιο σχολείο. Το φροντιστήριο δίνει τις τεχνικές για να μπουν στο Πανεπιστήμιο. Τη μόρφωση, όμως, τη δίνει το σχολείο».

«Τα Πανεπιστήμια είναι για να μορφωνόμαστε και τα τελευταία δύο χρόνια η κυβέρνηση τα έχει ενισχύσει με θέσεις καθηγητών και επιπλέον χρηματοδότηση»

Ο κ. Γαβρόγλου ερωτήθηκε σχετικά με τις αντιδράσεις ενώσεων επιστημόνων ως προς τη νέα αρχιτεκτονική των Πανεπιστημίων και απάντησε: «Όταν λένε ότι δημιουργούμε ανέργους, εγώ θα ήθελα να τους ρωτήσω και να μας πουν αν κάποιος πρέπει να πηγαίνει στο Πανεπιστήμιο αποκλειστικά και μόνο για να βρει δουλειά. Γιατί αν είναι έτσι τα πράγματα, τότε πρέπει πρώτον να μειωθεί δραματικά ο αριθμός των παιδιών που πάνε στα πανεπιστήμια και δεύτερον να αναζητήσουμε τα αίτια για τα οποία οι νέοι δεν βρίσκουν δουλειά. Να το δούμε και από την πλευρά της παραγωγής; Να δούμε ότι τόσα χρόνια έπαιρναν παιδιά των ΤΕΙ επειδή τους κόστιζε λιγότερο στις επιχειρήσεις απ’ ό,τι παιδιά του Πολυτεχνείου; Εδώ, λοιπόν, λέμε ότι είχαμε και μια πάρα πολύ στρεβλή επιχειρηματικότητα. Δεν είναι ότι υπάρχουν άπειρες δουλειές και τα παιδιά δεν είναι καλά καταρτισμένα. Αυτό είναι το ένα. Το δεύτερο είναι ότι τα πανεπιστήμια είναι για να μορφωνόμαστε. Ειδικά με την Ψυχολογία, υπάρχει μεγάλη ζήτηση από τα νέα παιδιά. Γιατί δεν πρέπει η Πολιτεία να αντιμετωπίσει θετικά μια έφεση αυτών των ανθρώπων να σπουδάσουν Ψυχολογία» και συμπλήρωσε: «Δεν είναι μια παροχολογία από την πλευρά της κυβέρνησης. Έχουμε ήδη κάνει. Έχουμε ήδη δώσει καινούργιες θέσεις καθηγητών στη διάρκεια αυτών των δύο ετών. Ήδη έχουμε ενισχύσει με πρόσθετο κονδύλι».

«Με απλό τρόπο λύνεται το πρόβλημα της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων»

Για την κατάργηση του ΣΑΕΠ, ο κ. Γαβρόγλου είπε: «Το ΣΑΕΠ είχε θεωρητικά ιδρυθεί για να υλοποιήσει μια ευρωπαϊκή οδηγία που έλεγε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ελεύθερη η μεταφορά των επαγγελμάτων. Το ΣΑΕΠ υποτίθεται ότι θα πιστοποιούσε αυτό, αλλά έτσι όπως το έκαναν έπρεπε να πιστοποιεί και την ισοτιμία την ακαδημαϊκή. Εμείς λοιπόν, τι κάνουμε; Καταρχάς, βλέπουμε την Οδηγία και λέμε ότι η Ευρωπαϊκή Οδηγία μιλάει αποκλειστικά για επαγγελματικά δικαιώματα. Προτείνουμε λοιπόν μια εξαιρετικά απλή διαδικασία με βάση την οποία θα αποδεσμευτούν και θα απελευθερωθούν από αυτόν τον κυκεώνα χιλιάδες παιδιά που ταλαιπωρούνται τόσο καιρό. Δηλαδή, τα παιδιά αυτά πρέπει να μας προσκομίσουν το πτυχίο του κολεγίου. Σε ένα μεγάλο ποσοστό, τα κολέγια αυτά στην Ελλάδα, συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Θα μας φέρουν και ένα έγγραφο από την Αρχή Πιστοποίησης της χώρας του Πανεπιστημίου με το οποίο συνεργάζονται. Μόλις μας το φέρει αυτό, εμείς θα πούμε ότι δεν είναι ένα πλαστό χαρτί, πάρτε το και είτε ασκήστε στο επάγγελμα είτε πηγαίνετε στο αντίστοιχο επιμελητήριο για να σας δώσει άδεια ασκήσεως εργασίας. Είναι τόσο απλό και με τόσο απλό τρόπο θα γίνει. Εκείνοι που περιμένουν σήμερα αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων από το ΣΑΕΠ είναι περίπου 6 – 7 χιλιάδες άτομα, κατά τις εκτιμήσεις μας. Είναι τεράστιος αριθμός ανθρώπων που έχουν ταλαιπωρηθεί. Και να ξέρουν ότι το κάνουμε αυτό γιατί έτσι όπως ήταν το προηγούμενο νομικό καθεστώς ήταν τόσο μπλεγμένο που έπρεπε να το μελετήσουμε πάρα πολύ συστηματικά για να μην έχουν αυτά τα παιδιά το όποιο πρόβλημα».

«Πριν από το Πάσχα ανοίγει η πλατφόρμα αιτήσεων για τους πρώτους 4.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών»

Για τους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ο Υπουργός Κώστας Γαβρόγλου ανέφερε: «Το πρόγραμμα είναι για 15.000 διορισμούς στη δημόσια εκπαίδευση για την επόμενη τριετία. Η πλατφόρμα για να γίνουν οι αιτήσεις για τους 4.500 διορισμούς εντός του 2019 θα ανοίξει εντός ελάχιστων ημερών από τον ΑΣΕΠ, δηλαδή πριν από το Πάσχα. Επίσης, θα γίνει προκήρυξη για τους υπόλοιπους 10.500. με τον νόμο που ψηφίστηκε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, μπορεί στο πλαίσιο του τριετούς προγραμματισμού να προχωράμε σε τέτοιου είδους δεσμεύσεις. Η αντιπολίτευση κρατά για τον εαυτό της διάφορα μυστικά. Ας μας πει η Ν.Δ. θέλει διορισμούς εκπαιδευτικών, ναι ή όχι; Αυτό δεν μπορείς να το απαντήσεις με αστερίσκο. Αν θέλεις, πες ναι. Αν δεν θέλεις πάλι πες το για να το ξέρουν οι άνθρωποι. Ο κ. Μητσοτάκης, βέβαια, για να είμαστε δίκαιοι το έχει πει ο άνθρωπος. Δεν θέλει διορισμούς. Τώρα έχουμε 1 προς 1. Ο κ. Μητσοτάκης θέλει 1 προς 5. Εμείς κάναμε μια μελέτη και αυτό είναι το πρώτο κύμα νέων θέσεων, το είχε ανακοινώσει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ. Με το που βγήκαμε από την επιτροπεία, είναι αυτό που είπαμε εδώ και καιρό: ότι, δηλαδή, θα προχωρήσουμε σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Δεν μπορεί το εκπαιδευτικό μας σύστημα να βασίζεται σε τόσο μεγάλο βαθμό σε αναπληρωτές. Άρα, 4.500 για το 2019, 5.250 για το 2020, άλλοι 5.250 για το 2021. Μπορούμε, όμως, να κάνουμε την προκήρυξη από τώρα γιατί το επιτρέπει η νέα νομοθεσία. Αυτή η προκήρυξη θα γίνει μετά το Πάσχα».

Ο Υπουργός επεσήμανε επίσης: «Ακόμη και στο μικρό ενδεχόμενο να μην προλάβουμε να γίνουν οι μόνιμοι διορισμοί τον Σεπτέμβριο, θα ισχύσουν οι υπάρχοντες πίνακες αναπληρωτών. Βέβαια εμείς είμαστε 100% σίγουροι ότι μέσα από τη διαδικασία που έχουμε επιλέξει θα γίνουν οι μόνιμοι διορισμοί. Το σύνολο των αναπληρωτών που έχουμε φέτος θα είναι και του χρόνου, αλλά θα έχουν αφαιρεθεί οι 4.500. Δηλαδή, οι μόνιμοι, συν οι πρόσθετοι αναπληρωτές».

«Δεν θα είμαι υποψήφιος στις εκλογές»

Ερωτώμενος, τέλος, αν θα είναι υποψήφιος στις προσεχείς εθνικές εκλογές, ο κ. Γαβρόγλου απάντησε: «Είμαι 72 ετών και νομίζω ότι κάποια στιγμή τα άτομα δεν είναι ανάγκη να συνεχίζουν. Υπάρχουν οι νεότεροι. Έχω μεγάλη ανάγκη να είμαι σε πιο κανονική φάση με την οικογένειά μου και τους φίλους μου. Νομίζω ότι όποιος είναι Υπουργός Παιδείας, ειδικότερα, τη στιγμή των εκλογών, δεν πρέπει να κατεβαίνει υποψήφιος διότι οι πειρασμοί στο να μπορέσει να κάνει κάποια πράγματα που τα θεωρεί, μεν, σωστά αλλά που μπορεί χωρίς να το θέλει και ο ίδιος να ευνοούν κάποιους έναντι άλλων (δεν εννοώ προφανώς οικονομικά και δεν εννοώ προφανώς προσλήψεις), αλλά επειδή είναι τόσο σύνθετο το έργο του Υπουργείου Παιδείας, κανείς δεν πρέπει να έχει την παραμικρότερη τέτοια πρόκληση στην καθημερινότητά του. Για αυτούς τους λόγους νομίζω ότι δεν πρέπει να είμαι υποψήφιος. Θέλω να είναι σαφές ότι αυτό δεν είναι αιχμή εναντίον κανενός, αλλά είναι μια προσωπική στάση απέναντι στην κοινωνία και στην πολιτική».

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ