Με θολά σημεία το νέο εξεταστικό σύστημα

Με θολά σημεία το νέο εξεταστικό σύστημα

του Στράτου Στρατηγάκη, Μαθηματικού – Ερευνητή

Μετά από έξι μήνες και 11 ημέρες ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας η περιγραφή της Γ Λυκείου και του νέου συστήματος εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές. Μετά από τόση αναμονή περιμέναμε να δούμε το νομοσχέδιο και όχι την περιγραφή. Δεν είναι τόσο σημαντικό θα μου πείτε. Και όμως. Η  περιγραφή περιέχει ασάφειες και έχει ελλείψεις, γι’ αυτό είναι απαραίτητο να δούμε το νομοσχέδιο, που καθυστερεί και συνεχώς αναβάλλεται η δημοσιοποίησή του.

Η περιγραφή που ανακοινώθηκε δεν περιλαμβάνει την κατανομή των σχολών στα Επιστημονικά Πεδία και τον τρόπο υπολογισμό των μορίων. Η πρώτη έλλειψη είναι πολύ σημαντική, γιατί δεν επιτρέπει στους υποψηφίους να επιλέξουν το Επιστημονικό Πεδίο και την Ομάδα Προσανατολισμού, αφού δεν γνωρίζουν ποιες σχολές θα περιλαμβάνει κάθε Επιστημονικό Πεδίο. Θα μου πείτε τις ίδιες, όπως μέχρι τώρα. Δεν μπορεί να είναι ίδιες γιατί η αλλαγή των Ομάδων Προσανατολισμού αλλάζει και την κατανομή των σχολών. Μέχρι τώρα αν ένας μαθητής ήθελε να δηλώσει τη Στρατιωτική Ιατρική και τους Αξιωματικούς της Αστυνομίας έπρεπε να επιλέξει τις Θετικές Σπουδές εξεταστεί σε 5 μαθήματα. Τώρα η δυνατότητα να εξεταστεί ένας υποψήφιος σε 5 μαθήματα καταργείται, συνεπώς πρέπει να υπάρξει αναδιάταξη των σχολών στα Επιστημονικά Πεδία, γιατί η Αστυνομία, η Πυροσβεστική και το Λιμενικό ανήκουν στα τρία από τα τέσσερα Πεδία και αυτό είναι άδικο. Καμία ανακοίνωση δεν είχαμε για τις Σχολές κάθε Επιστημονικού Πεδίου, οπότε οι υποψήφιοι κινούνται με υποθέσεις. Ο υπολογισμός των μορίων είναι λιγότερο σημαντικό θέμα, καθώς μπορούμε να φανταστούμε πως θα γίνει. Βέβαια καλύτερα θα ήταν να είχε ανακοινωθεί επίσημα.

Ας δούμε, όμως, τι άλλαξε από το Σεπτέμβριο μέχρι τώρα, στους έξι μήνες της αναμονής.

1. Δεν θα μετρήσει στην εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές ο βαθμός του Απολυτηρίου Λυκείου, τουλάχιστον την πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου συστήματος, δηλαδή το 2020. Λογικό μετά τις πολλές αντιδράσεις για το αδιάβλητο του συστήματος, αφού οι μαθητές θα εξετάζονται σε διαφορετικά θέματα για την απόκτηση του απολυτηρίου. Θα δοκιμαστεί στην πράξη και μετά θα δει το Υπουργείο Παιδείας.

2. Το μηχανογραφικό δελτίο που θα κατέθεταν οι υποψήφιοι στο τέλος της Β Λυκείου μετατίθεται στις αρχές της Γ Λυκείου και συγκεκριμένα τον Οκτώβριο. Υπάρχει θέμα με τη μετακίνηση της διαδικασίας τον Οκτώβριο. Οι υποψήφιοι ξεκινούν την προετοιμασία τους τουλάχιστον ένα χρόνο πριν τις εξετάσεις. Θα περιμένουν μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου για να δουν αν περνούν σε σχολή ελεύθερης πρόσβασης; Και μετά θα διακόψουν την προετοιμασία τους;

3. Σ’ αυτό το μηχανογραφικό οι υποψήφιοι δηλώνουν μέχρι 10 τμήματα. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός αναφέρει το Υπουργείο. Δηλαδή ούτε αυτό είναι σίγουρο. Παραπάνω από 10 τμήματα δεν γίνεται, αναφέρει το Υπουργείο. Εδώ υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Έχουμε ήδη από το Σεπτέμβριο αποδείξει (δείτε εδώ) ότι  με 10 επιλογές στο Μηχανογραφικό Δελτίο δεν θα υπάρχουν θέσεις ελεύθερης πρόσβασης. Στην περιγραφή του Υπουργείου αναφέρεται ότι ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός. Συνεπώς μπορεί να αλλάξει. Πότε θα το μάθουμε; Μέχρι να αποδειχθεί ότι η ελεύθερη πρόσβαση αφορά πολύ λίγους υποψηφίους σε ακριτικές πόλεις της Ελλάδας, αν τελικά καταστεί εφικτή, έχει γίνει ένα πολύ μεγάλο κακό. Αρκετοί  μαθητές πίστεψαν στην ελεύθερη πρόσβαση και μείωσαν το διάβασμά τους. Όταν θα αντιληφθούν την πραγματικότητα, μπορεί να είναι αργά για να πετύχουν τους στόχους τους.

4. Οι περιφερειακές απολυτήριες εξετάσεις σε επίπεδο νομού ή δήμου γίνονται εξετάσεις με κοινά θέματα σε επίπεδο ομάδας σχολείων. Τις ομάδες σχολείων θα ορίσει το Υπουργείο Παιδείας.

5. Δεν αναφέρεται αν θα καταργηθεί ο συντελεστής βαρύτητας των μαθημάτων, όπως έλεγε η αρχική ανακοίνωση. Ξεχάστηκε ή θεωρείται δεδομένη η κατάργησή του; Είναι άδικη η κατάργηση του συντελεστή βαρύτητας, που είχε διπλό ρόλο: Από τη μία να επιβραβεύσει την υψηλή βαθμολογία στα δύσκολα μαθήματα, γιατί δεν είναι όλα τα μαθήματα ίδια και σε κάποια χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια για το άριστα από ότι σε κάποια άλλα. Το δεύτερο είναι ότι κάποια μαθήματα είναι πιο σημαντικά για την παρακολούθηση των σπουδών. Στην Ιατρική, για παράδειγμα, τα σημαντικότερα μαθήματα για την παρακολούθηση των σπουδών είναι η Βιολογία και η Χημεία και αυτά ήταν και τα βασικά μαθήματα στο 3ο πεδίο. Ο νομοθέτης ήθελε να επιβραβεύσει όσους θα πετύχουν υψηλές επιδόσεις σ’ αυτά τα μαθήματα, γιατί αυτό θα τους επιτρέψει να κάνουν καλύτερες σπουδές.

6. Τα Λατινικά γίνονται μάθημα επιλογής στη Γ Λυκείου, που δεν εξετάζεται στις Πανελλήνιες, αφού αντικαθίσταται από την Κοινωνιολογία για τις σχολές του 1ου πεδίου.

7. Ξεκαθαρίζεται ότι καταργείται το 5ο εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, δηλαδή οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν τις σχολές ενός μόνο επιστημονικού πεδίου.

8. Στις 6 ώρες την εβδομάδα που διδάσκεται κάθε μάθημα Προσανατολισμού προστίθεται και μία ώρα την εβδομάδα με τίτλο συνεργασία με τον εκπαιδευτικό, αγνώστου περιεχομένου. Οι μαθητές, πάντως, και τις υπόλοιπες 6 ώρες θα συνεργάζονται με τον εκπαιδευτικό, γιατί διαφορετικά δεν υπάρχει διδασκαλία. Σκοπός να έχουμε και πάλι 32 ώρες διδασκαλίας, αντί 29 που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Από τα ρηχά στα βαθιά είναι αυτό για τα παιδιά που μέχρι και τη Β Λυκείου πηγαίνουν χαλαρά και μετά ξαφνικά θα κάνουν 7 ώρες την εβδομάδα Μαθηματικά και 7 ώρες την εβδομάδα Φυσική και 7 ώρες την εβδομάδα Χημεία, αν επιλέξουν τις θετικές σπουδές. Πολύ “βαρύ” είναι.

Αναμένουμε το νομοσχέδιο, που θα οριστικοποιήσει όλα τα άγνωστα στοιχεία και θα φωτίσει τα θολά σημεία. Αναμένουμε ακόμη την ανακοίνωση της διδακτέας ύλης, που ρωτούν όλοι οι καθηγητές, γιατί αυτό που ανακοινώθηκε είναι η πρόταση του Ι.Ε.Π. για τα προγράμματα σπουδών και, όπως ανέφερε η ανακοίνωση του Ι.Ε.Π., η ανακοίνωση της διδακτέας και της εξεταστέας ύλης  θα ακολουθήσει. Απλά δεν έγινε μέχρι σήμερα.

.

πηγή: https://www.naftemporiki.gr/

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ