Φιλόλογος Συγκριτικής Γραμματολογίας και Γαλλοφωνίας

Περιγραφή Επαγγέλματος:
Η διαχρονική μελέτη και σύγκριση λογοτεχνικών κειμένων και ποιητικών έργων της γαλλικής γλώσσας με ανάλογα κείμενα της ελληνικής, αλλά και άλλων ευρωπαϊκών κυρίως γλωσσών, σε συνδυασμό με την έρευνα σε θέματα φωνητικής και φωνολογίας είναι το κύριο αντικείμενο της εργασίας του.

Για παράδειγμα, ο Φιλόλογος Συγκριτικής Γραμματολογίας και Γαλλοφωνίας ασχολείται με τη συγκριτική μελέτη ελληνικών και γαλλικών λογοτεχνικών έργων καθώς και με τη διδασκαλία και ερμηνεία τους προκειμένου να διαπιστωθεί η σημαντική συμβολή τους στη διαμόρφωση του λογοτεχνικού γίγνεσθαι και στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού πνεύματος.

Ακόμη, ασχολείται με την εκμάθηση τρόπων προφορικής γλωσσικής έκφρασης σε θέματα πρόσληψης και παραγωγής των φθόγγων και των επιτονικών φαινομένων της ελληνικής και της γαλλικής γλώσσας με σκοπό τη συνειδητοποίηση της λειτουργίας του φωνητικού συστήματος των δύο γλωσσών και τη βελτίωση της προφοράς των εκπαιδευόμενων στα γαλλικά.

Επίσης, δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα αρθρωτικής φωνητικής, όπως η περιγραφή των φωνητικών οργάνων και ο ρόλος τους στο σχηματισμό των φθόγγων (ιδιαίτερα της ελληνικής και της γαλλικής), στη φωνητική καταγραφή (διεθνές φωνητικό αλφάβητο), στα φαινόμενα προσωδίας κ.ά.

Τέλος, μελετά και συγκρίνει, μέσα από τα διάφορα έργα Ελλήνων και Γάλλων συγγραφέων, μια σειρά από θέματα, όπως οι κοινωνικές αιτίες για τις φωνητικές και φωνολογικές αλλαγές, η κοινωνική και γεωγραφική διαφοροποίηση της γαλλικής γλώσσας, η συγκρότηση φωνολογικών συστημάτων και η σχέση της με την οικονομία, οι γλώσσες με μουσικούς τόνους κ.ά.

Συνθήκες Εργασίας:
Ο Φιλόλογος Συγκριτικής Γραμματολογίας και Γαλλοφωνίας εργάζεται σε γραφείο και σχολική τάξη, όταν απασχολείται ως εκπαιδευτικός με ωράριο που καθορίζεται από τη λειτουργία του σχολείου, ή ως ερευνητής, σε γραφεία ή σε βιβλιοθήκες, σε ωράρια που καθορίζει ο ίδιος.

Συχνά απαιτείται να μετακινείται στην Ελλάδα ή το εξωτερικό προκειμένου να ενημερώνεται για τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα του, αλλά και να αξιοποιεί αρχεία και άλλες πρωτογενείς πηγές πληροφόρησης σχετικά με το αντικείμενό του. Τέλος, συμμετέχει σε επιστημονικά συνέδρια και έρευνες και συνεργάζεται με άλλους επιστήμονες (γλωσσολόγους, φιλολόγους, ιστορικούς κ.ά.) για την εκτέλεση μιας συγκεκριμένης εργασίας.

Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Στα προσόντα του περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η αναλυτική και συνθετική σκέψη, το ανοιχτό μυαλό, το ενδιαφέρον για την έρευνα, η αγάπη για τη μελέτη της γλώσσας, η παρατηρητικότητα, η συνέπεια, η επιστημονική περιέργεια και η μεθοδικότητα. Πρέπει να τηρεί την επιστημονική δεοντολογία και πρακτική, να είναι διακριτικός και να διαθέτει κριτική σκέψη.

Στην περίπτωση της ενασχόλησης με τη διδασκαλία, η μεταδοτικότητα, η υπομονή και η κατανόηση θεωρούνται απαραίτητα προσόντα, όπως επίσης και η ευγένεια, η προσήνεια, η ικανότητα επικοινωνίας, αλλά και το πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας. Η γνώση ξένων γλωσσών και η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή (ιδιαίτερα του διαδικτύου), θεωρούνται χρήσιμα εφόδια για την άσκηση του επαγγέλματος.

Σπουδές:
Σπουδές παρέχονται στα τμήματα Ελληνικής Γλώσσας και Φιλολογίας των Πανεπιστημίων. Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.

Σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο παρέχονται σε σχετικά Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, όπως για παράδειγμα, αυτό του   Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ. που οργανώνει Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Συγκριτική Γραμματολογία και Γαλλοφωνία, όπου δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις σχέσεις της γαλλικής με την αρχαία και τη νέα ελληνική γραμματεία.

Τομείς Απασχόλησης:
Εργάζεται ως ερευνητής σε ερευνητικά κέντρα, μουσεία και βιβλιοθήκες, ως μεταφραστής ή επιμελητής κειμένων σε εκδοτικούς οίκους, ως διορθωτής σε εφημερίδες, περιοδικά και διάφορα έντυπα ή ως επιστημονικός σύμβουλος σε δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς κ.ά.

Ακόμη, μπορεί να εργαστεί ως εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και κατάρτιση ή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εφόσον διαθέτει διδακτορικό.

(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ