Ειδικός Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής

Περιγραφή Επαγγέλματος:
Ασχολείται με τη μελέτη και την ανάλυση των σύγχρονων κοινωνικών προβλημάτων και των προβλημάτων της εκπαίδευσης. Διαμορφώνει προτάσεις για την αξιολόγηση, τη διαμόρφωση και την ανάπτυξη των θεσμών κοινωνικής πολιτικής και ταυτόχρονα προτείνει τρόπους και μηχανισμούς παρέμβασης προκειμένου να κατοχυρωθεί η ισότιμη πρόσβαση των πολιτών στα κοινωνικά αγαθά της παιδείας, της εργασίας, της υγείας και της ασφάλειας, όπως αυτά διαμορφώνονται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ασχολείται με γνωστικά αντικείμενα που άπτονται των ευρωπαϊκών, εθνικών και τοπικών πολιτικών πρόνοιας, πρόληψης και ασφάλειας της κοινωνικής και εκπαιδευτικής πολιτικής ως παραγόντων ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών, των πολιτικών της συνεχούς και διά βίου εκπαίδευσης καθώς και της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής.

Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη μελέτη της εκπαιδευτικής πολιτικής μελετά τη σύνθεση και την αλληλεπίδραση της εκπαίδευσης με τους κοινωνικούς θεσμούς (οικονομία, απασχόληση, ανάπτυξη, τεχνολογία, πολιτισμός κ.ά.), και τις κοινωνικές συνθήκες (κοινωνικές ανισότητες, πολυπολιτισμικές κοινωνίες κ.ά.).

Προτείνει μηχανισμούς για τη συνεχή βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, εξασφαλίζοντας τις προϋποθέσεις για την άρτια λειτουργία του, αλλά παράλληλα και την ανάπτυξη θεσμών που θα έχουν θετική επίδραση στην κοινωνία (θεσμοί διά βίου εκπαίδευσης, εκπαίδευσης ενηλίκων και ατόμων με ειδικές ανάγκες, εκπαιδευτικών τεχνολογιών, θεσμοί επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, άτυπες ή μη μορφές εκπαίδευσης κ.λ.π.)

Συνθήκες Εργασίας:
Εργάζεται σε γραφείο, σε καλές συνθήκες. Ερευνά, μελετά και διατυπώνει προτάσεις για την οργάνωση και τη λειτουργία των θεσμών κοινωνικής πολιτικής καθώς και το σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικής πολιτικής. Το αντικείμενο της εργασίας του απαιτεί συνεχή ενημέρωση για θέματα εθνικού αλλά και ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος στα γνωστικά του αντικείμενα.

Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Απαραίτητα προσόντα είναι η υψηλή νοημοσύνη, η αφαιρετική ικανότητα και η ικανότητα πρόβλεψης.

Πρέπει επίσης να διαθέτει οξυδέρκεια, μεθοδικότητα, ευελιξία σκέψης, προσαρμοστικότητα και ικανότητα για διανοητική εργασία προκειμένου να προσεγγίζει και να μελετά φαινόμενα και προβλήματα κοινωνικής & εκπαιδευτικής πολιτικής σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και να προτείνει σχέδια παρέμβασης.

Επιπλέον, οι επικοινωνιακές ικανότητες και δεξιότητες αλλά και η ικανότητα λήψης αποφάσεων είναι απαραίτητες, ειδικά όταν η θέση εργασίας του προβλέπει συζητήσεις και συσκέψεις με αρμόδιους φορείς υπεύθυνους στη συγκρότηση προγραμμάτων παρέμβασης.

Σπουδές:
Σπουδές παρέχονται στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Κόρινθος) και στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη).

Τομείς Απασχόλησης:
Ο ειδικός εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής μπορεί να λειτουργήσει ως επιτελικό και διοικητικό στέλεχος της εκπαίδευσης, ως σχεδιαστής εκπαιδευτικών προγραμμάτων και προγραμμάτων κοινωνικής πολιτικής, εκπαιδευτικού υλικού και εκπαιδευτικών και πολιτικών καινοτομιών στον τομέα της πρόνοιας αλλά και ως ερευνητής.

Δεν θα πρέπει να συγχέεται επίσης με τον πολιτικό και την έννοια πολιτικής που ασκείται από την κυβέρνηση. Εν τούτοις, υπάρχει μια σχέση μεταξύ των δύο, στο βαθμό που ο ειδικός εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής παρέχει όλα εκείνα τα επιστημονικά δεδομένα για την εκπαίδευση και την κοινωνική πρόνοια και πολιτική που θα πρέπει να λάβει υπόψη της μια κυβέρνηση προκειμένου να διαμορφώσει τα σχέδιά της για τους χώρους αυτούς της κοινωνικής ζωής.

Οι απόφοιτοι των τμημάτων μπορούν να αναπτύξουν επαγγελματικές δραστηριότητες στους παρακάτω τομείς:

  • Σε φορείς που έχουν ως αντικείμενο τη χάραξη και μελέτη εκπαιδευτικής πολιτικής: διεθνείς οργανισμούς στους οποίους μετέχει η χώρα μας (Unesco, ΟΟΣΑ, Ευρωπαϊκή Ένωση, κλπ).
  • Σε φορείς που έχουν ως έργο τον κεντρικό σχεδιασμό του εκπαιδευτικού συστήματος (ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση).
  • Σε αποκεντρωμένους θεσμούς της εκπαιδευτικής διοίκησης (Γραφεία, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, Περιφέρειες, Νομαρχίες, Δήμοι).
  • Σε Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης ως εξειδικευμένα διοικητικά στελέχη.
  • Σε βιομηχανίες, επιχειρήσεις, οργανισμούς και στο δημόσιο τομέα που ασχολούνται με προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης και εκπαίδευσης.
  • Ως στελεχικό δυναμικό του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στον τομέα της κατάρτισης και επανακατάρτισης ενηλίκων, καθώς και στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.
  • Σε οργανισμούς δημοσίου και ιδιωτικού χαρακτήρα που ασχολούνται με την κοινωνική ενσωμάτωση μειονεκτούντων ομάδων, σε οργανισμούς και υπηρεσίες του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα που ασχολούνται με το σχεδιασμό προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης για ειδικές ανάγκες πληθυσμών (πχ άτομα με αναπηρία, αθίγγανοι, αναλφάβητοι, ανήλικοι κρατούμενοι, ανλφάβητοι κλπ) καθώς και σε προγράμματα διάδοσης της ελληνικής γλώσσας ως ξένης.
    – Σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Οι απόφοιτοι του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και της κατεύθυνσης Εκπαίδευσης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, μπορούν να εργαστούν ως εξειδικευμένοι εκπαιδευτές στην ειδική αγωγή σε υπηρεσίες του δημόσιου τομέα όπως: νοσοκομεία, κέντρα υγείας, κέντρα ψυχικής υγιεινής, δημοτικά και νομαρχιακά κέντρα ψυχοεκπαιδευτικής υποστήριξης.

(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ