Βιοφυσικός

Περιγραφή Επαγγέλματος:
Η μελέτη και η έρευνα της πολυπλοκότητας και της ποικιλομορφίας της έμβιας ύλης καθώς και η οργάνωση των ζωντανών οργανισμών σε διάφορα επίπεδα (χημικό, κυτταρικό, ανώτερα επίπεδα κ.ά.), αποτελούν το κύριο αντικείμενο της εργασίας του. Πιο συγκεκριμένα, ο βιοφυσικός ασχολείται με την έρευνα των φυσικών φαινομένων που υπεισέρχονται στη δομή, την οργάνωση και τη λειτουργία των βιολογικών συστημάτων και μελετά τα βιολογικά αποτελέσματα από την επίδραση των φυσικών παραγόντων στην έμβια ύλη.

Επίσης, χρησιμοποιώντας τις αρχές και τις μεθόδους της Φυσικής στην έρευνα των φαινομένων της ζωής, εξετάζει μια σειρά από ειδικότερα θέματα, όπως φαινόμενα μεταφοράς στις βιολογικές μεμβράνες (ώσμωση, διάχυση, παθητική και ενεργός μεταφορά, ιοντικά κανάλια), βιοηλεκτρικά δυναμικά ζωτικών οργάνων και τεχνικές καταγραφής τους, μηχανικά φαινόμενα και συστολή των μυών, φαινόμενα δημιουργίας και διάδοσης νευρικού παλμού, θέματα επίδρασης φυσικών παραγόντων (π.χ., ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία) στην έμβια ύλη, θερμοδυναμική των βιοσυστημάτων κ.ά.

Τέλος, χειρίζεται ειδικό εξοπλισμό εργαστηρίου (φασματοσκόπια, συσκευές μετρήσεων, οπτικά μικροσκόπια κ.ά.) με σκοπό τη μελέτη της συμπεριφοράς των μακρομορίων και των κυττάρων σε διάφορες συνθήκες και συνεργάζεται με άλλους επιστήμονες (βιολόγους, γενετιστές, βιοχημικούς κ.ά.) για πιο ολοκληρωμένα αποτελέσματα στη δουλειά του.

Συνθήκες Εργασίας:
Ο βιοφυσικός μπορεί να εργάζεται σε γραφείο και σχολική τάξη, όταν απασχολείται ως εκπαιδευτικός, με ωράριο δημοσίου υπαλλήλου, ή ως ιδιωτικός υπάλληλος, ακολουθώντας το ωράριο ιδιωτικών επιχειρήσεων, καθώς και ως ερευνητής σε εργαστήρια βιοφυσικής με αρκετές υπερωρίες και φόρτο εργασίας. Εργάζεται μόνος του ή σε συνεργασία με τα μέλη της επιστημονικής ομάδας του, χωρίς συγκεκριμένο ωράριο.

Συχνά απαιτείται να μετακινείται στην Ελλάδα ή το εξωτερικό προκειμένου να ενημερώνεται για τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα του, να συμμετέχει σε επιστημονικά συνέδρια και έρευνες και να συνεργάζεται με άλλους επιστήμονες για την εκτέλεση μιας συγκεκριμένης εργασίας.

Ιδιαίτερα Προσωπικά Χαρακτηριστικά και Ικανότητες:
Η επιστημονική περιέργεια, το ενδιαφέρον για την έρευνα, η επαγγελματική ευσυνειδησία, το υψηλό αίσθημα καθήκοντος, η ακρίβεια, η παρατηρητικότητα, η μεθοδικότητα, ο προγραμματισμός και η συνέπεια χαρακτηρίζουν το βιοφυσικό. Απαιτούνται επίσης ευρύτητα πνεύματος, αναλυτική και συνθετική σκέψη, καλή μνήμη, ικανότητα στα μαθηματικά υπευθυνότητα, και επιδεξιότητα στο χειρισμό διαφόρων οργάνων στο εργαστήριο.

Η ανάγκη για συνεργασία με άλλους επιστήμονες και η συμμετοχή σε επιστημονικά συνέδρια και μελέτες προϋποθέτουν επικοινωνιακές δεξιότητες και συνεχή ενημέρωση για τις σύγχρονες εξελίξεις στο πεδίο των δραστηριοτήτων του. Στην περίπτωση της ενασχόλησης με τη διδασκαλία της φυσικής, η μεταδοτικότητα, η υπομονή και η κατανόηση θεωρούνται απαραίτητα προσόντα, όπως επίσης και η ευγένεια, η προσήνεια αλλά και το πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας. Τέλος, η πολύ καλή γνώση εξειδικευμένων προγραμμάτων στον ηλεκτρονικό υπολογιστή και η καλή γνώση ξένων γλωσσών διευκολύνουν τη δουλειά του.

Σπουδές:
Βασικές Σπουδές παρέχονται στα τμήματα Φυσικής  των Α.Ε.Ι. Διασύνδεση με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.

Τα προγράμματα σπουδών των τμημάτων Φυσικής παρέχουν επιστημονικές γνώσεις μεταξύ άλλων στις εξής περιοχές: Μοριακή Βιοφυσική, Κυτταρική Βιοφυσική, Βιοφυσική των Πολύπλοκων Συστημάτων, Βιοφυσική των μεμβρανών, Ακτινοβιοφυσική, Περιβαλλοντική Βιοφυσική, Υπολογιστική Βιοφυσική, Βιοφυσική της Όρασης, Βιοφυσική της Ακοής κ.ά.

Παρέχεται, ακόμη, η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών σε μεταπτυχιακό επίπεδο στην Ελλάδα ή το εξωτερικό σε σχετικά γνωστικά αντικείμενα.

Τομείς Απασχόλησης:
Μπορεί να απασχοληθεί σε δημόσια και ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα, σε εργαστήρια βιοφυσικής, σε τμήματα έρευνας και παραγωγής βιομηχανικών μονάδων, σε τηλεπικοινωνιακές εταιρείες, στη μετεωρολογική υπηρεσία (ΕΜΥ), σε γραφεία τεχνολογικών εφαρμογών, σε υπουργεία, σε οργανισμούς, σε ινστιτούτα ερευνών, κ.ά. Μπορεί ακόμη να απασχοληθεί τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα, ως εκπαιδευτικός στη μέση ή ανώτατη εκπαίδευση.

(πηγή: Ο.Α.Ε.Δ.)

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ