{0106} : Ελληνικής Φιλολογίας (Κομοτηνή)

το άρθρο ενημερώθηκε στις : 07/09/2024

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Σχολή Κλασσικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών

 Τμήμα Ελληνικής  Φιλολογίας (Κομοτηνή)

Έδρα :

Διεύθυνση :  Πανεπιστημιούπολη, 691 00 Κομοτηνή

Τηλέφωνο:  25310 39900 & 39903  Fax: 25310 39901  Email: gtsoulia@kom.duth.gr

Σκοπός του τμήματος :

Σκοπός του τμήματος είναι:

  1. Να μελετά και να ερευνά τον αρχαίο ελληνικό, λατινικό, βυζαντινό και νεοελληνικό κόσμο, όπως αυτός εκφράζεται μέσα από τα φιλολογικά, λογοτεχνικά και εν γένει γραπτά μνημεία.
  2. Να μελετά και να ερευνά τις εκδηλώσεις του πνευματικού και άλλου βίου του Ελληνισμού διαχρονικά.
  3. Να παρέχει στους πτυχιούχους του τη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη.

Σύμφωνα με τον Οδηγό Σπουδών του τμήματος,  σκοπός του Τμήματος είναι να διαμορφώσει τους νέους φιλολόγους, οι οποίοι θα εργασθούν στη Μέση Εκπαίδευση, αλλά και αυτούς που θα στραφούν στην έρευνα. Γι αυτόν το λόγο, έχουμε μεριμνήσει να δοθούν οι βάσεις όλων των γνωστικών αντικειμένων που είναι απαραίτητα σε καθηγητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλους τους φοιτητές, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση που τελικά θα επιλέξουν, αλλά και να εμπλουτιστούν περαιτέρω οι γνώσεις τους με τα μαθήματα ειδίκευσης, με τα σεμινάρια, με διαλέξεις Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, με διεθνείς ανταλλαγές διδασκόντων και διδασκομένων.

Πεποίθησή μας είναι ότι η ελληνική γλώσσα, η ιστορία, συνεπώς και η φιλολογία, αν και για πρακτικούς λόγους κατά τη μελέτη τους περιοδοποιούνται και κερματίζονται, παραμένουν ενιαίες και αδιαίρετες, τουλάχιστον από την Ομηρική εποχή, μέχρι τις μέρες μας. Επιθυμία μας είναι να εφοδιάσουμε τους μελλοντικούς μας αποφοίτους με τη γνώση που θα τους βοηθήσει στη μελέτη του ελληνικού πνεύματος, όπως αυτό εκφράζεται μέσα από τα γραπτά κείμενα. Και όταν αναφερόμαστε στο ελληνικό πνεύμα, εννοούμε το θεμέλιο όλων των εκφράσεων του δυτικού πολιτισμού, το οποίο είναι πολύ ευρύτερο από τα στενά εθνικά πλαίσια. Πιστεύουμε επίσης ότι η θεραπεία των ανθρωπιστικών επιστημών γενικότερα αποτελεί τον εξισορροπητικό παράγοντα στη μονομερώς παγκοσμιοποιημένη κοινωνία μας. Αποτελεί μέσο ερμηνείας της ανθρωπότητας και αντίβαρο στην άκριτη τεχνολογική ανάπτυξη. Στο Τμήμα μας, χωρίς να περιφρονούμε τα τελευταία επιτεύγματα της τεχνολογίας, τα οποία και χρησιμοποιούμε όπου χρειάζονται, φιλοδοξούμε με το μικρό μας λιθαράκι, να συμβάλλουμε στη διατήρηση της ανθρωπιάς του κόσμου μας.

Διάρκεια σπουδών : 4 έτη (8 εξάμηνα)

Κατευθύνσεις – Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών:

Το Τμήμα έχει φροντίσει να δοθούν οι βάσεις όλων των γνωστικών αντικειμένων, που είναι απαραίτητα σε καθηγητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε όλους τους φοιτητές, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση που τελικά θα επιλέξουν, αλλά και να εμπλουτιστούν περαιτέρω οι γνώσεις τους με τα μαθήματα ειδίκευσης, με τα σεμινάρια, με διαλέξεις Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, με διεθνείς ανταλλαγές διδασκόντων και διδασκομένων ή με το Colloquium του Τμήματος.

Ταυτόχρονα, καλλιεργεί στους πτυχιούχους του καινοτόμες δεξιότητες που θα τους καθιστούν ικανούς να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες της αγοράς εργασίας, καθώς θα απασχολούνται σε εναλλακτικά εργασιακά πλαίσια. Για αυτόν το λόγο έχουμε φροντίσει, ώστε ολοκληρώνοντας τις σπουδές τους οι φοιτητές του Τμήματος να έχουν παρακολουθήσει δια ζώσης ή εξ αποστάσεως διαλέξεις ειδικών σε καινοτόμες δράσεις, Πρακτική Άσκηση, βιωματικά εργαστήρια και εξειδικευμένα μαθήματα που τους ανοίγουν νέους επαγγελματικούς ορίζοντες.

Το  Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος προσφέρει  δύο ειδικεύσεις:

  • την ειδίκευση στην Κλασική Φιλολογία
  • την ειδίκευση στη Βυζαντινή και Νεοελληνική Φιλολογία.

Να σημειωθεί ότι το τμήμα, σύμφωνα με τον Οδηγό Σπουδών του, έχει αιτηθεί στο Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, την θεσμοθέτηση  και της Ειδίκευσης Γλωσσολογίας. Μάλιστα στον Οδηγό Σπουδών γίνεται αναλυτική περιγραφή των μαθημάτων της νέας ειδίκευσης, υπό την προϋπόθεση της δημοσίευσης του Φ.Ε.Κ. της προσθήκης Ειδίκευσης Γλωσσολογίας).

Το  Πρόγραμμα Σπουδών επιδιώκει να δώσει στους φοιτητές της φιλολογίας τη δυνατότητα να κινούνται με άνεση σε συναφή γνωστικά αντικείμενα προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις πολυεπίπεδες σύγχρονες φιλολογικές απαιτήσεις, ώστε να αποκτήσουν σφαιρική και ολοκληρωμένη γνώση της φιλολογίας. Οι στόχοι του προγράμματος σπουδών: α) ο συγχρονισμός με τις ερευνητικές εξελίξεις, β) η διαρκής ανάπτυξη και εξέλιξη των δομών του, και γ) η σύνδεση με τις κοινωνικές ανάγκες.

Βάση αποτελούν οπωσδήποτε τα φιλολογικά μαθήματα, η εκμάθηση και εμπέδωση των διαφόρων σταδίων της ελληνικής και λατινικής γλώσσας, και η εμβάθυνση σε θέματα που άπτονται άμεσα των ζητουμένων της φιλολογικής επιστήμης. Στην κλασική ειδίκευση ο φοιτητής ασχολείται με θέματα αρχαιογνωσίας, όπως αυτή νοείται ως συνολική γνώση του αρχαίου βίου στις ποικίλες εκφάνσεις του. Η φιλολογική κατάρτιση συμπληρώνεται και υποστηρίζεται από μαθήματα ιστορίας, γλωσσολογίας, αρχαιολογίας, φιλοσοφίας και ιστορίας της τέχνης. Στη βυζαντινή και νεοελληνική ειδίκευση ο φοιτητής εισάγεται τόσο στο βυζαντινό κόσμο όσο και στις σημαντικότερες στιγμές της νεοελληνικής πολιτισμικής ζωής.

Συνοψίζοντας, το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας στοχεύει στην ανάδειξη της Ελληνικής και Λατινικής Γλώσσας και Πολιτισμού και στην τοποθέτηση των προπτυχιακών φοιτητών του στο επίκεντρο της παραγωγικής διαδικασίας και στις σύγχρονες υψηλές προδιαγραφές των αντίστοιχων ευρωπαϊκών και παγκόσμιων ερευνητικών εξελίξεων.

Μαθησιακά αποτελέσματα – Οι πτυχιούχοι αποκτούν:
Γενικές ικανότητες:

Αναζητούν, αναλύουν και συνθέτουν δεδομένα και πληροφορίες με τη χρήση απαραίτητων πηγών και τεχνολογίας.
Εργάζονται αυτόνομα αλλά και σε ομάδες.
Επιδεικνύουν κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε θέματα διαφορετικότητας και διαπολιτισμικότητας.
Επιδεικνύουν ικανότητα εντοπισμού, κατάθεσης και λύσης προβλημάτων.
Επιδεικνύουν ικανότητα εφαρμογής της γνώσης σε διάφορες πρακτικές καταστάσεις
Καταρτίζουν και υλοποιούν ένα επιχειρηματικό σχέδιο σχετικό ή όχι με το γνωστικό αντικείμενό τους.

Ειδικές ικανότητες:
Kατανοούν και αξιοποιούν τις αρχές, τις μεθόδους και τους στόχους της Νεοελληνικής Φιλολογίας, της Θεωρίας της Λογοτεχνίας και της Συγκριτικής Γραμματολογίας.
Aντιλαμβάνονται τη σημασία και τις ποικίλες όψεις του νέου ελληνικού πολιτισμού και διακρίνουν τόσο τον διάλογό του με την αρχαία και τη μεσαιωνική ελληνική παράδοση, όσο και με τους πολιτισμούς που μας περιβάλλουν, κυρίως αυτούς του δυτικού κόσμου.
Αξιολογούν κριτικά τις βασικές θεωρητικές έννοιες της φιλολογικής και γλωσσολογικής επιστήμης.
Xρησιμοποιούν τις γνώσεις που αποκόμισαν κατά την τετραετή τους φοίτηση για την καλύτερη επιτέλεση του επαγγελματικού τους έργου.
Ανιχνεύουν τις επιδράσεις και την πρόσληψη του αρχαίου και βυζαντινού κόσμου στο σύγχρονο πολιτισμό.
Αντιλαμβάνονται τα χαρακτηριστικά διαφορετικών ιστορικών φάσεων της ελληνικής γλώσσας.
Σχεδιάζουν και υλοποιούν αναλυτικά προγράμματα για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας.
Σχεδιάζουν και υλοποιούν αναγνωστικές εμψυχώσεις και εργαστήρια δημιουργικής γραφής.
Γράφουν κείμενα σε δομημένο και επιστημονικό ύφος ή διορθώνουν κείμενα άλλων.
Εκτιμούν τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση και αξιολογούν κριτικά τα βασικά ευρήματα σύγχρονων ερευνών που σχετίζονται με τη μάθηση και τη διδασκαλία.
Αξιολογούν τις εκπαιδευτικές αρχές που μπορούν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα στη διδασκαλία, καθώς και συγκρίνουν κριτικά την καταλληλότητα διαφορετικών μεθόδων διδασκαλίας σε διάφορα πλαίσια μάθησης (πχ. ατομικό, ομαδικό, επίσημο, ανεπίσημο).
Αναπτύσσουν κριτική και αναστοχαστική προσέγγιση στη λογοτεχνία.
Διακρίνουν ηθικά ζητήματα στα λογοτεχνικά κείμενα και τα συσχετίζουν με διάφορα πολιτιστικά και ιστορικά πλαίσια.
Εντοπίζουν και αναδεικνύουν κριτικά ζητήματα μέσα από λογοτεχνικά κείμενα.
Κατανοούν την επίδραση των διαφόρων μορφών πολιτισμού στην κατάσταση και αξία λογοτεχνικών έργων.
Κατανοούν τις σχέσεις μεταξύ λογοτεχνίας, λόγου και εξουσίας.
Επιδεικνύουν ικανότητα δημιουργίας γλωσσολογικών γενικεύσεων μέσα από τα δεδομένα.
Αναστοχάζονται αναφορικά με τη σχέση μεταξύ γλώσσας και κοινωνικού πλαισίου.
Συσχετίζουν τις θεωρητικές προσεγγίσεις με τις μεθοδολογικές πρακτικές.
Ερμηνεύουν κοινές παρανοήσεις της γλώσσας και γλωσσικές συμπεριφορές.
Παράγουν επίσημο, σωστό, λογικό και σχετικό με το περιεχόμενο ακαδημαϊκό λόγο.
Διαβάζουν κείμενα στην Αρχαία Ελληνική και τα μεταφράζουν στη Νέα Ελληνική.

Ενδεικτικά Μαθήματα

Αρχαία Ελληνική Φιλολογία, Ομηρικό Έπος, Ιστοριογραφία, Βυζαντινή Φιλολογία, Γενική γλωσσολογία Νεοελληνική Φιλολογία, Λατινική Φιλολογία, Λαογραφία, Θεωρία της Λογοτεχνίας, Φωνητική Μορφολογία, Παιδαγωγικά, Ψυχολογία, Διδακτική, Ιστορία της Νεοελληνικής Φιλολογίας, Ιστοριογραφία, Νεοελληνική Κριτική και Δοκίμιο, Συστήματα Γραφής, Θεατρολογία, Συγκριτική Γραμματολογία, Διεθνή λογοτεχνικά ρεύματα, Προβλήματα Διακειμενικών σχέσεων, Φιλοσοφία, Λατινική Γλώσσα, Λυρική Ποίηση – Ελεγεία, Επίγραμμα, Γραμματική, Παπυρολογία, Λυρική Ποίηση, Ρητορική, Αρχαία Ελληνική Ποίηση, Κοινωνιογλωσσολογία Ιστορία της Γλωσσολογίας, Παλαιογραφία, Ιστοριογραφία, Τραγωδία, Ρητορική, Ποίηση κ.ά. 

Αναλυτικά όλα τα μαθήματα ανά εξάμηνο και ειδίκευση: εδώ

Περισσότερα στοιχεία :

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :    

 Επαγγελματικά Δικαιώματα – Προοπτικές :

Οι πτυχιούχοι μπορούν να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς ανάλογους με τις σπουδές και την εξειδίκευσή τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα:

  • ως Φιλόλογοι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Δημόσια και Ιδιωτική)
  • σε Βιβλιοθήκες και Αρχεία
  • σε Εφημερίδες και περιοδικά
  • σε Εκδοτικούς οίκους και οργανισμούς
  • στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
  • σε εργασίες με φιλολογικό αντικείμενο στο χώρο των εκδόσεων (μεταφραστές και επιμελητές εκδόσεων, γλωσσολόγοι, επίβλεψη εκδόσεων, συγγραφή βοηθημάτων για τα φιλολογικά μαθήματα του σχολείου) και στον Tύπο.
  • ως καθηγητές της Ελληνικής ως Ξένης γλώσσας
  • ως ωρομίσθιοι καθηγητές / εκπαιδευτές σε διάφορες σχολές (I.E.K., K.E.K., Σ.Ε.Κ.).
  • ως ωρομίσθιοι καθηγητές / εκπαιδευτές σε για διδασκαλία Ελληνικών σε Προγράμματα Αναλφαβητισμού και σε Ομάδες Κοινωνικά Αποκλεισμένων (π.χ. Τσιγγάνων).
  • σε ερευνητικά κέντρα.
  • σε Θεατρικούς Οργανισμούς και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του τμήματος, οι πτυχιούχοι του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας:

  1. γίνονται δεκτοί στον διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ για την κατάρτιση πίνακα κατάταξης εκπαιδευτικών κατά κλάδο και ειδικότητα, με σκοπό τον διορισμό ή την πρόσληψή τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τον νόμο 3848/2010, άρθρο 2, παράγραφος 3, περίπτωση β΄, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τις διατάξεις του νόμου 4186/2013, άρθρο 36, παράγραφος 22, περίπτωση β΄και ε΄, και
  2. προσλαμβάνονται στην ιδιωτική εκπαίδευση, σύμφωνα με τον νόμο 3848/2010, άρθρο 8..

Επιπλέον μπορούν να εργάζονται σε:

  • Βιβλιοθήκες, Πολιτιστικά-Πνευματικά κέντρα, Κ.Α.Π.Η. ως εμψυχωτές και υπεύθυνοι προγραμμάτων αναγνωστικών εμψυχώσεων, Λεσχών Ανάγνωσης και δημιουργικής γραφής με παιδιά, εφήβους και ενήλικες.
  • Αρχεία.
  • Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
  • Δημόσια Διοίκηση και Τοπική Αυτοδιοίκηση.
  • Διεθνείς Οργανισμούς με πολιτιστικό περιεχόμενο (π.χ. Unesco).
  • Εκδοτικούς Οίκους ως επιμελητές, διορθωτές κειμένων, μεταφραστές κειμένων της αρχαίας ελληνικής, λατινικής και μεσαιωνικής ελληνικής γραμματείας, συγγραφείς εκπαιδευτικού υλικού και εγχειριδίων για τη διδασκαλία των κλασικών γλωσσών και της νεοελληνικής λογοτεχνίας καθώς και για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης/ξένης.
  • Διαφημιστικούς οργανισμούς ως κειμενογράφοι.
  • Τουριστικές επιχειρήσεις με πολιτιστικό και αρχαιογνωστικό περιεχόμενο.
  • Θεατρικούς οργανισμούς ως επιμελητές θεατρικών κειμένων.
  • Ως ωρομίσθιοι καθηγητές / εκπαιδευτές σε διάφορες σχολές (σε I.E.K., K.E.K., Σχολές του O.A.E.Δ., Σχολές Tουριστικών Eπαγγελμάτων, Σχολές Eνόπλων Δυνάμεων, Σχολή Aστυνομίας, Σχολή Nοσηλευτικής, κ.ά.
  • Σε N.E.Λ.E. και σε ερευνητικά προγράμματα για διδασκαλία Eλληνικών σε Προγράμματα Aναλφαβητισμού και σε Oμάδες Kοινωνικά Aποκλεισμένων (π.χ. Tσιγγάνων).
  • Σε ερευνητικά κέντρα ως ερευνητές για συγγραφή επιστημονικού έργου στα πεδία των αρχαιογνωστικών επιστημών, της μεσαιωνικής και νέας ελληνικής φιλολογίας και της γλωσσολογίας.
  • Σε εκπαιδευτικούς φορείς ως εκπαιδευτικοί που σχεδιάζουν και υλοποιούν αναλυτικά προγράμματα για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας.
  • Σε εταιρίες επεξεργασίας του λόγου ή ερευνητικά κέντρα επεξεργασίας της γλώσσας με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών.

Επαγγελματικά Δικαιώματα :

  • Τα επαγγελματικά δικαιώματα του Φιλολόγου  προβλέπονται από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 14, (ΦΕΚ 167/τ.Α’/1985). Εφόσον όμως υπηρετεί στη Δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση, τότε τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται επίσης από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και τον Διαρκή Εκπαιδευτικό Κώδικα.
  • Όταν εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα επαγγελματικά του δικαιώματα προβλέπονται, εκτός από τον Ν. 1566/1985, άρθρο 14,  (ΦΕΚ 167/τ. Α/1985), και από τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ εργοδοτών Σχολαρχών και Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.

Μεταπτυχιακές σπουδές του τμήματος :

Το τμήμα προσφέρει τα παρακάτω Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών:

Σχετικά επαγγέλματα:

Μετεγγραφές Φοιτητών:  Αντίστοιχα τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. με βάση το  ΦΕΚ 3836 τ.Β’/03.07.2024

Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ):

Σχετικές Επαγγελματικές Οργανώσεις :

  • Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων: web site:  http://www.p-e-f.gr/
  • Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ):  web site: http://www.olme.gr/

 

Στατιστικά στοιχεία Βάσεων Εισαγωγής 

Πανελλαδικές 2024

Κωδικός Μηχανογραφικού : 0106

Συντελεστής Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής 2024 : 0,80

Προβλεπόμενες Θέσεις εισακτέων ακαδ. έτος 2024-2025:  217 (από ΦΕΚ 2747 τ.Β’/14.05.2024)

Υπολογισμός Μορίων – Συντελεστές βαρύτητας πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων

Γενικό Λύκειο (από ΦΕΚ 5399 τ.Β’/19.11.2021)

1ο Επιστημονικό πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές & Πολιτικές Επιστήμες

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 28 %

Αρχαία Ελληνικά : 28 %

Ιστορία : 20 %

Λατινικά : 24 %

Γενικό Λύκειο (με 90%):

Βαθμολογία Πρώτου Εισαγόμενου 2024 : 17.544

Βαθμολογία Τελευταίου Εισαγόμενου 2024 : 9.204

Επαγγελματικό Λύκειο:

Δεν προβλέπεται πρόσβαση στους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων για το ανωτέρω τμήμα.

 

Διαχρονική Εξέλιξη των Βάσεων Εισαγωγής Μαθητών Γενικού Λυκείου (GEL) με το 90%

Διαχρονική Εξέλιξη του Αριθμού των Εισακτέων

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ