ΔΠΜΣ: Ψυχική Ανθεκτικότητα σε Εκπαιδευτικά Πλαίσια / Resilience in Εducational Settings

το άρθρο ενημερώθηκε στις 07.05.2023

Συνεργαζόμενα Πανεπιστήμια:

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με

το επισπεύδον University of Malta (Μάλτα),

το University of Lisbon (Πορτογαλία),

το San Stefan Cel Mare University (Ρουμανία),

στο πλαίσιο του Προγράμματος Εrasmus Mundus

 

ΔΠΜΣ: «Ψυχική Ανθεκτικότητα σε Εκπαιδευτικά Πλαίσια / Resilience in Εducational Settings» 

Έδρα:

Διεύθυνση – Πόλη διεξαγωγής: Παιδαγωγικο Tμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης – Πανεπιστημιούπολη Γάλλου , Ρέθυμνο 74100, Ελλάδα
Τηλέφωνα: 2831077650,  2831077651 Email:  ptpe@edc.uoc.gr

Γνωστικό Αντικείμενο – Σκοπός :

Σκοπός του Κοινού διεθνούς μεταπτυχιακού προγράμματος είναι η υψηλού επιπέδου ποιοτική εκπαίδευση για την απόκτηση βασικών γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων στον τομέα της επιστήμης της πρόληψης (prevention science) και στο πεδίο της ψυχικής ανθεκτικότητας σε εκπαιδευτικά πλαίσια (Resilience in Educational Settings) για επαγγελματίες της πράξης στο σχολικό πλαίσιο.

H θεωρητική και η πρακτική / βιωματική εκπαίδευση καθώς και η πρακτική άσκηση (practice placement) στο πεδίο των σχολείων ή νηπιαγωγείων ή άλλων εκπαιδευτικών δομών, που θα λάβουν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες βασίζεται σε μια διεπιστημονική προσέγγιση. Η προσέγγιση αυτή επιβάλλεται τόσο από τον χαρακτήρα του γνωστικού αντικειμένου, όσο και από τις σύγχρονες κοινωνικές, εκπαιδευτικές πολιτικές και τις ραγδαίες εξελίξεις στις Ευρωπαϊκές κοινωνίες (π.χ. πανδημία, πολεμικές συρράξεις και μεταναστευτικά ρεύματα) και στα σχολεία της Ευρώπης και διεθνώς.

Αυτός ο σκοπός θα επιτευχθεί με την εφαρμογή ενός σύγχρονου προγράμματος σπουδών, το οποίο θα στηρίζεται σε κλασικές αλλά και σε σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους (π.χ. μελέτη και ανάλυση περιπτώσεων, παιχνίδια ρόλων, εκπαιδευτικά video και conference calls) καθώς και εξ αποστάσεως διδασκαλία, όπου αυτό είναι αναγκαίο. Το πρόγραμμα σπουδών θα διδαχτεί από εξειδικευμένους επιστήμονες στα πεδία της πρόληψης, της ψυχικής ανθεκτικότητας, της διδακτικής και παιδαγωγικής πράξης καθώς και της (σχολικής) ψυχολογίας με εμπειρία και επιστημονικούς δεσμούς σε ερευνητικά κέντρα, Ινστιτούτα και Πανεπιστήμια της ημεδαπής και αλλοδαπής.

Στόχος του Προγράμματος είναι η επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριων με την παράλληλη προαγωγή των Επιστημών της Αγωγής και της Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας. Αυτό θα επιτευχθεί διαμέσου της συστηματικής έρευνας και απόκτησης δεξιοτήτων σε εξειδικευμένα γνωστικά αντικείμενα αιχμής όπως η Ψυχική Ανθεκτικότητα και οι Εφαρμογές της σε διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Επίσης, στόχος του κοινού ΠΜΣ είναι η δημιουργία μιας κουλτούρας νέων επιστημόνων (παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας, εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, ψυχολόγων και ερευνητών και επαγγελματιών της πράξης, που θα υιοθετήσουν και διαμέσου της έρευνας τους και της παιδαγωγικής πράξης θα προάγουν, τα εφαρμοσμένα πεδία της Επιστήμης της Πρόληψης, της Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας και Ευεξίας στο σχολικό πλαίσιο, της Προαγωγής της Ψυχικής Ανθεκτικότητας βάση ενός πολυεπίπεδου μοντέλου (Multisystemic Resilience) καθώς της υλοποίησης προληπτικών προγραμμάτων και της εμπειρικά τεκμηριωμένης αξιολόγησης τους μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Τίτλος Σπουδών:

Το Κοινό Π.Μ.Σ. απονέμει κοινό Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) με τίτλο «Ψυχική Ανθεκτικότητα σε Εκπαιδευτικά Πλαίσια (Resilience in Educational Settings» (Joint Master of Science “Resilience in Educational Settings), ο τύπος του οποίου καθορίζεται σύμφωνα με το Ειδικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας και την κείμενη νομοθεσία.

Διάρκεια σπουδών :

Η χρονική διάρκεια για την απονομή του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) ορίζεται σε τέσσερα (4) διδακτικά εξάμηνα.

Γλώσσα Διδασκαλίας: 

Τα μαθήματα του Προγράμματος πραγματοποιούνται στην αγγλική γλώσσα. Επιπλέον το κάθε συνεργαζόμενο Πανεπιστήμιο θα προσφέρει εντατικά μαθήματα εκμάθησης γλώσσας της αντίστοιχης χώρας, ώστε να μπορέσουν οι φοιτητές/τριες να προσαρμοστούν ευκολότερα στις αντίστοιχες χώρες υποδοχής.

Η γλώσσα διδασκαλίας των μαθημάτων είναι η αγγλική και η μεταπτυχιακή (Διπλωματική) εργασία θα γραφεί στα αγγλικά.

Δίδακτρα:

Το Κοινό Πρόγραμμα ΠΜΣ (Resilience in Education/Educational Settings) προβλέπει τέλη συμμετοχής (Participation fees) ύψους 4500 Euros ανά έτος για φοιτητές από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και 9500 ευρώ ανά έτος για φοιτητές από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα τέλη συμμετοχής θα καλύπτονται από υποτροφίες που χορηγεί η Ευρωπαϊκή Ένωση (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, EACEA) στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus Mundus Joint Master Degrees (EMJMDs). To κόστος των υποτροφιών παρέχεται στο συντονιστή του Προγράμματος, ο οποίος και έχει την ευθύνη για την κατανομή στους φοιτητές/τριες. Η υποτροφία καλύπτει τα τέλη συμμετοχής, την ασφάλιση, τα έξοδα μετακίνησης από και προς τα συμμετέχοντα Πανεπιστήμια και μέρος του κόστους διαβίωσης των συμμετεχόντων φοιτητών/τριων. Το Πρόγραμμα δύναται να παρακολουθήσει και ένα μικρό ποσοστό αυτοχρηματοδοτούμενων φοιτητών/τριων.

Κατηγορίες και αριθμός εισακτέων:

Στο Κοινό Π.Μ.Σ. (Πρόγραμμα) γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι από όλα τα Τμήματα Πανεπιστημίων και Α.Τ.Ε.Ι, της ημεδαπής ή αναγνωρισμένων ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής που είναι συναφή με το ευρύτερο γνωστικό αντικείμενο της Πρόληψης, Σχολικής, Κλινικής και Συμβουλευτικής Ψυχολογίας (και άλλων ειδικοτήτων της Ψυχολογίας), των Επιστημών της Αγωγής, της Ειδικής Αγωγής, της Κοινωνικής Εργασίας, και κλάδων/ειδικεύσεων της Ιατρικής.

Ο αριθμός εισακτέων στο Κοινό Π.Μ.Σ. κατ’ έτος ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο στους 30 φοιτητές/τριες.

Διαδικασία επιλογής: –

Πρόγραμμα Σπουδών (Μαθήματα – ECDS)

Το σύνολο των Ευρωπαϊκών Πιστωτικών Μονάδων (ECTS) που απαιτούνται για τη λήψη του Μ.Δ.Ε. (Resilience in Educational Settings) ανέρχονται σε εκατόν είκοσι πιστωτικές μονάδες (120). Οι φοιτητές/τριες οφείλουν να συγκεντρώσουν τριάντα (30) Ευρωπαϊκές Πιστωτικές Μονάδες (ΕCTS) σε κάθε εξάμηνο, δηλαδή εκατόν είκοσι (120 ECTS) στα τέσσερα εξάμηνα φοίτησης. Όλοι οι φοιτητές/τριες οφείλουν να παρακολουθήσουν τα προσφερόμενα μαθήματα σε κάθε εξάμηνο.

Οι φοιτητές/τριες που συμμετέχουν στο κοινό Πρόγραμμα απολαμβάνουν τα προνόμια και υπόκεινται επιπλέον στους κανονισμούς και στους εν ισχύ κανόνες στο Πανεπιστήμιο που φοιτούν. Το συντονιστικό όργανο των συμμετεχόντων Πανεπιστημίων, ορίζει τον/την επιβλέποντα, στον οποίο οι φοιτητές/τριες μπορούν να απευθύνονται για συμβουλές ή για βοήθειά τους, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο Ίδρυμα.

Οι φοιτητές/τριες που συμμετέχουν στο κοινό Πρόγραμμα εγγράφονται υποχρεωτικά και παρακολουθούν το πρώτο εξάμηνο στο University of Malta της Μάλτας, το δεύτερο εξάμηνο στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και το τρίτο εξάμηνο στα University of Lisbon της Πορτογαλίας ή το San Stefan Cel Mare University της Ρουμανίας ανάλογα της επιλογής τους. Το τέταρτο εξάμηνο, ο φοιτητής/τρια επιλέγει ένα θέμα διπλωματικής και εποπτεύεται από ένα επόπτη καθηγητή από ένα εκ των τεσσάρων συνεργαζόμενων Πανεπιστημίων.

Η διπλωματική εργασία γράφεται στην αγγλική γλώσσα και έχει μέγεθος μέχρι 15.000 λέξεις. Η διπλωματική εργασία κατατίθεται στο τέλος του τέταρτου εξαμήνου με την οριστική μορφή της και υποστηρίζεται προφορικά ενώπιον εξεταστικής επιτροπής στην αγγλική με συμμετοχή εκπροσώπων από τα Πανεπιστήμια που θα απονείμουν τίτλο σπουδών στο/στη συγκεκριμένο/η φοιτητή/τρια. Συμμετοχή εξωτερικών εξεταστών είναι δυνατή όπως περιγράφεται στο Ειδικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας. Οι φοιτητές θα εποπτεύονται από μια ομάδα εποπτών ή επιτροπής που θα αντιπροσωπεύει τα τέσσερα (4) συμμετέχοντα Πανεπιστήμια. Κάθε φοιτητής/τρια θα έχει έναν επόπτη/τρια και όπου κριθεί απαραίτητο και έναν/μια σύμβουλο. Οι ρόλοι του βασικού επόπτη θα μοιραστούν ισότιμα μεταξύ των 4 εταίρων.

Τα μαθήματα πραγματοποιούνται στα συνεργαζόμενα Πανεπιστήμια κατά τον ακόλουθο τρόπο:

Α’ εξάμηνο: University of Malta

Υποχρεωτικά μαθήματα

Resilience in Human Development (Ψυχική Ανθεκτικότητα κατά την Διάρκεια της Ανθρώπινης Ανάπτυξης)

Competences and Pedagogy in Resilience Education (Δεξιότητες και Παιδαγωγική Πράξη στην Εκπαίδευση Ψυχικής Ανθεκτικότητας)

Planning, implementing and evaluating Resilience Programs (Σχεδιασμός, Υλοποίηση και Αξιολόγηση Προγραμμάτων Ψυχικής Ανθεκτικότητας)

Κατ’ επιλογή υποχρεωτικά (ένα από τα παρακάτω)

Family Therapy and Systemic Practice in Resilience Building (Οικογενειακή Θεραπεία και Συστημική Πράξη στην Προαγωγή της Ψυχικής Ανθεκτικότητας)

Learning and Diversity (Μάθηση και Διαφορετικότητα)

Β’ εξάμηνο: University of Crete, Greece

Υποχρεωτικά μαθήματα

Contextual and Systemic Processes in Resilience Enhancement: Classroom and School Climates (Συστημικοί Παράγοντες και Παράγοντες Πλαισίου στην Προαγωγή της Ψυχικής Ανθεκτικότητας: Το Κλίμα της Τάξης και του Σχολείου).

Working with parents and professionals in enhancing resilience (Συνέργειες με Γονείς και Επαγγελματίες στην Προαγωγή της Ψυχικής Ανθεκτικότητας)

Research methods in Resilience Education (Μέθοδοι Έρευνας στην Εκπαίδευση Ψυχικής Ανθεκτικότητας)

Kατ’ επιλογή Υποχρεωτικά (Ένα από τα παρακάτω)

Selective topics on Resilience and applications in Education (Επιλεκτικές Θεματικές στην Ψυχική Ανθεκτικότητα και Εφαρμογές στην Εκπαίδευση)

Prevention Programs for Vulnerable Young Children (Προληπτικά Προγράμματα για Ευάλωτα Παιδιά πρώτης παιδικής και προσχολικής Ηλικίας)

Γ’ εξάμηνο: University of Lisbon (UL)/Stefan Cel Mare University (USV)

Υποχρεωτικά μαθήματα

Health and Well-Being of practitioners (Υγεία και Ψυχική Ευεξία των Επαγγελματιών στο Πεδίο)

Observation and practice placements  (Παρατήρηση και Πρακτική Άσκηση στο Πεδίο)

Κατ’ επιλογή υποχρεωτικά (τέσσερα από τα παρακάτω)

Relationships and supportive networks in promoting resilience (USV) (Διαπροσωπικές Σχέσεις και Υποστηρικτικά δίκτυα στην Προαγωγή της Ψυχικής Ανθεκτικότητας)

Positive Psychology (USV) Θετική Ψυχολογία

Mind and Body practices in schools (UL) – Νους και Σώμα: Η Ενσωμάτωση τους στις Πρακτικές του Σχολείου

Behavior management and change in schools (UL) (Διαχείριση Συμπεριφοράς και Αλλαγή στα Σχολεία)

Resilience in Occupational Systems (UL) Ψυχική Ανθεκτικότητα σε Εργασιακά Συστήματα και Περιβάλλοντα

Δ’ εξάμηνο: (University of Malta, Πανεπιστήμιο Κρήτης, University of Lisbon, San Stefan Cel Mare University)

Διπλωματική Εργασία (Master thesis).

Τι άλλο πρέπει να ξέρω :

Χρήσιμα Έντυπα:

Περισσότερα στοιχεία :

Διάρκεια Λειτουργίας

Το κοινό Π.Μ.Σ. θα λειτουργήσει μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2027-2028. Κάθε πέντε χρόνια η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Κρήτης θα αποφασίζει για την συνέχιση ή όχι του Π.Μ.Σ.

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ