Κ. Γαβρόγλου: Είναι μια σημαντική μέρα για την συζήτηση του μέλλοντος της Ανώτατης Εκπαίδευσης και του Λυκείου

Η τοποθέτηση του Υπουργού Κ. Γαβρόγλου στη 2η συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων – Ακρόαση Φορέων

«Ζήτησα χθες από την αντιπολίτευση να τοποθετηθεί ως προς τα fake news. Αρνήθηκε να το κάνει. Σήμερα, διαβάζω είδηση που λέει ‘ο Γαβρόγλου απέκλεισε την ΔΟΕ από τη συζήτηση στη Βουλή’. Οι εκπρόσωποι της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας -χαίρομαι που τους βλέπω- είναι εδώ, στα καθίσματα. Θα συμμετέχουν, δεν τους απέκλεισε κανείς. Δεν είναι καν στο χέρι του Υπουργού Παιδείας να αποκλείει ή να μην αποκλείει. Είναι θέμα του Προεδρείου και των εκπροσώπων των κομμάτων και αν συνεχιστεί αυτή η ιστορία με τα fake news θα μας απορροφήσει ως κοινωνία προς τα κάτω. Όλοι μας επιβάλλεται να έχουμε ένα μέτωπο απέναντι στα ανώδυνα ή και στα πάρα πολύ επώδυνα fake news που λέγονται όλο και πιο συχνά».

Με την τοποθέτηση αυτή ολοκλήρωσε την ομιλία του ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου κατά την έναρξη της δεύτερης συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή όπου συζητείται το σχέδιο νόμου «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, Πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις».

Στην έναρξη της ομιλίας του ο Υπουργός ανέφερε: «Είναι μια σημαντική μέρα για την συζήτηση του μέλλοντος της Ανώτατης Εκπαίδευσης και του Λυκείου. Έχουμε φορείς και θα ακούσουμε τις προτάσεις τους. Θέλω δημόσια να εκφράσω τις ευχαριστίες μου και την ευγνωμοσύνη μου για όλους εκείνους τους φορείς και τα πρόσωπα, για τις συζητήσεις και τις συνεργασίες που είχαμε» και συμπλήρωσε:

«Είναι μια συζήτηση για την αρχιτεκτονική της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που συνεχίζεται εδώ και δύο χρόνια. Αλίμονο αν υπάρχει παντού συμφωνία. Μέσα από τις διαφωνίες, και πολλές φορές μέσα από τις εντάσεις, υπήρξαν συνθέσεις που αντανακλώνται από την αποδοχή που έχει ήδη υπάρξει σε όσο έχουμε έως τώρα νομοθετήσει» είπε, σημειώνοντας τους τέσσερις άξονες της νέας αρχιτεκτονικής: νέα τμήματα, συνέργειες των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια, πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα με ινστιτούτα και διετή προγράμματα σπουδών για τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ που θα οδηγούν σε επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων.

Ο κ. Γαβρόγλου ζήτησε τα Πανεπιστήμια να τοποθετηθούν και στις συζητήσεις για το νέο Λύκειο. «Δεν μπορεί τα Πανεπιστήμια να είναι απόντα από αυτή τη συζήτηση. Δυστυχώς, το μόνο που λέγεται είναι να μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων, πράγμα όχι αδικαιολόγητο σε αρκετά τμήματα με μικρό αριθμό διδασκόντων. Γι’ αυτό κι εμείς έχουμε δεσμευτεί για 500 νέες θέσεις καθηγητών, γι’ αυτό έχουμε δεσμευτεί για 1.500 νέους επιστήμονες για ακαδημαϊκή εμπειρία και για 15 εκατ. ευρώ που θα λάβουν τα πανεπιστήμια που εμπλέκονται στη νέα αρχιτεκτονική. Όμως, θα πρέπει, για παράδειγμα, όλα τα τμήματα Μαθηματικών να συνεργαστούν και να πουν τι είδους προφίλ πρωτοετούς φοιτητή θέλουν».

Ως προς το σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ο Υπουργός σημείωσε: «Ο πυρήνας της προβληματικής μας έχει να κάνει με μια διαπίστωση ότι στη χώρα μας δυστυχώς δεν υπάρχει Γ’ Λυκείου». Και συμπλήρωσε: «Αποδίδουμε στην Γ’ Λυκείου έναν χαρακτήρα που υπάρχει σε όλο τον κόσμο. Μια μεταβατική χρονιά ανάμεσα στο τέλος των εγκύκλιων σπουδών και στην αρχή των Πανεπιστημίων. Είναι ένα προπαρασκευαστικό έτος που συνεχίζει την γενική μόρφωση». Ο Υπουργός ανέφερε ότι το δεύτερο ζήτημα είναι η αναβάθμιση του απολυτηρίου και η δυνατότητα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο μόνο με το απολυτήριο«Θα είναι για πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Είναι άδικο για την νεολαία μας να λέγεται ότι θα είναι σε… δευτερεύοντα τμήματα. Θα είναι τμήματα που θα τα επιλέγει ένας αριθμός παιδιών».

Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε επίσης στα προγράμματα σπουδών των Μηχανικών. «Υπάρχουν 5ετή προγράμματα σπουδών και 4ετή στα ΤΕΙ που είναι ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα από το 2001. Όμως, υπάρχει μια εκκρεμότητα: Επί 36 χρόνια οι δεύτεροι δεν έχουν κανένα επαγγελματικό δικαίωμα. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Δεν είναι δυνατόν η Πολιτεία να τους σπουδάζει αλλά να μην τους δίνει επαγγελματικό δικαίωμα. Εμείς προτείνουμε έναν τρόπο που επιλύει αυτό το πρόβλημα: Με ακαδημαϊκές διαδικασίες τα προγράμματα σπουδών από τετραετή γίνονται πενταετή. Την ευθύνη την έχει η Σύγκλητος και η Γενική Συνέλευση. Στη συνέχεια μια επιτροπή που απαρτίζεται από εκπροσώπους των Υπουργείων Παιδείας και Μεταφορών, έναν κοσμήτορα από πολυτεχνική σχολή, ένα μέλος ΔΕΠ, έναν εκπρόσωπο της ΑΔΙΠ και εκπρόσωπος του ΤΕΕ, θα μελετά τη δομή, τις υποδομές, το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων αυτών και μετά τους δίνει ή δεν θα τους δίνει επαγγελματικά δικαιώματα».

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΑΡΘΡΟΥ