Στα 17 δεν επιλέγεις επάγγελμα, επιλέγεις σπουδές

Σπ. Μιχαλούλης: «Στα 17 δεν επιλέγεις επάγγελμα, επιλέγεις σπουδές»

Οδηγίες για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού και την επιλογή των σπουδών, που θα ανοίξουν το δρόμο της επαγγελματικής σταδιοδρομίας, από τον σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, Σπ. Μιχαλούλη.

Αυτές τις ημέρες είναι περιζήτητος. Ο χρόνος του πολύτιμος, όπως και οι συμβουλές του. Ο κορυφαίος σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού στην Ελλάδα και ιδιοκτήτης της εταιρείας ORIENTUM, Σπύρος Μιχαλούλης, με αφορμή την καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης  μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή των υποψηφίων στις σχολές προτίμησής τους (16/7/2018), αποκαλύπτει στον «π» τα μυστικά της σωστής συμπλήρωσης του μηχανογραφικού και προτείνει σχολές με προοπτικές επαγγελματικής εξέλιξης στο μέλλον.

Δεν υποτιμούμε τις χαμηλόβαθμες σχολές, οι απόφοιτοι των οποίων πολλές φορές απορροφώνται γρηγορότερα στην αγορά εργασίας και εξελίσσονται ραγδαία.

  • Πόσο καθοριστική είναι η βαθμολογία που συγκεντρώνει ο υποψήφιος στην τελική επιλογή των σχολών προτίμησης του;

Σπ.Μ: Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι υποψήφιοι μαζί με τις οικογένειές τους είναι να βλέπουν τις περσινές βάσεις των σχολών και με βάση αυτές να ξεκινούν τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Ο υποψήφιος πρέπει να αγνοήσει τη βαθμολογία του και να συμπληρώσει το μηχανογραφικό του με βάση τις προτιμήσεις του.

Οι περσινές βάσεις εκφράζουν τη ζήτηση των περσινών σχολών. Οδηγός του υποψηφίου πρέπει να είναι τα θέλω του και όχι τα μόρια που συγκέντρωσε. Τα θέλω του υποψηφίου καθορίζονται από τα ενδιαφέροντα του (αυτά τα ανακαλύπτει είτε μέσω κάποιου τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού, είτε διαβάζοντας τα προγράμματα σπουδών των σχολών που θέλει ώστε να κατανοήσει αν τα μαθήματα τον ενδιαφέρουν),  τα επαγγελματικά δικαιώματα των σχολών  και φυσικά τις εναλλακτικές δυνατότητες που προσφέρει κάθε σχολή.

Για παράδειγμα, ένα παιδί που θα σπουδάσει παιδαγωγικά, δεν σημαίνει ότι θα απασχοληθεί επαγγελματικά μόνο ως δάσκαλος. Ένας απόφοιτος Παιδαγωγικού, μπορεί να κάνει μεταπτυχιακό στον επαγγελματικό προσανατολισμό, στην ειδική αγωγή, στις μαθησιακές δυσκολίες ή στους ανθρώπινους πόρους.  Πλέον συνδυάζουμε τις διάφορες σχολές με καινούργια μεταπτυχιακά προγράμματα ώστε να δημιουργήσουμε περισσότερες ευκαιρίες εξέλιξης στην αγορά εργασίας.

  • Ουσιαστικά παροτρύνετε τους υποψηφίους  να δηλώσουν  όλες τις σχολές προτίμησής τους,  είτε πιστεύουν  ότι τις κατοχυρώνουν  με τη βαθμολογία τους είτε όχι;

Σπ.Μ: Θεωρώ ότι απαιτείται να δηλώσουν  τα πάντα ώστε, αν μια υψηλόβαθμη σχολή πέσει κατά 3.000-4.000 μόρια, να έχουν  την επιλογή της εισαγωγής τους σε αυτή.  Το ίδιο ισχύει και με τις σχολές με χαμηλά μόρια.  Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό επιλογής  σχολών. Το ζητούμενο είναι να κατανοήσει ο υποψήφιος και να ψάξει την πρόσβαση των σχολών στην αγορά εργασίας. Επίσης δεν υποτιμούμε τις χαμηλόβαθμες σχολές, οι απόφοιτοι των οποίων πολλές φορές απορροφώνται γρηγορότερα στην αγορά εργασίας και εξελίσσονται ραγδαία.

  • Τα τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου που φιλοξενούνται στη Χίο  βρίσκονται υψηλά στη λίστα των προτιμήσεων των υποψηφίων;

Σπ.Μ: Τα τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου είναι άρτια οργανωμένα, με σχολές που προσφέρουν δυνατότητες εξέλιξης και απορρόφησης στην αγορά εργασίας. Κυρίως το Τμήμα Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης και το Τμήμα Τουρισμού είναι τόσο εξειδικευμένα, που οι απόφοιτοί τους άμεσα βρίσκουν δουλειά.  Τα τελευταία δε χρόνια οι υποψήφιοι που κατάγονται από την Ηπειρωτική και Στερεά Ελλάδα δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στις σχολές του Πανεπιστημίου Αιγαίου και εμείς τους  παροτρύνουμε να δηλώσουν τα τμήματα αυτά.

  • Ένα παιδί στα 17 του χρόνια είναι έτοιμο να επιλέξει το επάγγελμα που θέλει να ακολουθήσει;

Σπ.Μ: Το να επιλέξει κάποιος επάγγελμα στα 17 του είναι λάθος. Στα 17 επιλέγεις σπουδές όχι επάγγελμα. Άλλο σπουδάζω Νομική και άλλο είμαι δικηγόρος. Αυτά δεν πρέπει να τα συγχέουμε. Κάποιος που μπαίνει στη Νομική δεν σημαίνει ότι θα γίνει αποκλειστικά και μόνο δικηγόρος. Μπορεί, για παράδειγμα, να κάνει μεταπτυχιακό στα ναυτιλιακά και να εργαστεί σε ναυτιλιακό γραφείο, να κάνει μεταπτυχιακό στην ενέργεια και να εργαστεί σε εταιρείες ενέργειας.  Η αγορά εργασίας αλλάζει.  Είναι βασικό να κατανοήσει ο νέος τα καινούργια επαγγέλματα που έρχονται και να επιλέξει με προσοχή τις σπουδές που θα ακολουθήσει.

  • Εξαιτίας της βαθιάς οικονομικής κρίσης  που βιώνει η χώρα μας, παρατηρείται μια στροφή των νέων προς τα επαγγέλματα της θάλασσας.

Σπ.Μ: Πράγματι συμβαίνει αυτό αλλά σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι οι απόφοιτοι της Σχολής   Εμποροπλοιάρχων  ή Μηχανικών προσανατολίζονται μόνο στη θάλασσα. Αυτές οι σχολές δίνουν πολλαπλές επιλογές επαγγελματικής κατεύθυνσης. Οι απόφοιτοί τους μπορούν να κάνουν μεταπτυχιακά στα ναυτιλιακά ή στον τουρισμό  και να απασχοληθούν στη στεριά.  Επαναλαμβάνω ότι πρέπει να ψάχνουμε τις επιλογές καριέρας που προσφέρει κάθε σχολή.

  • Τι πιστεύετε ότι λείπει από τα ελληνικά πανεπιστήμια και τα κάνει λιγότερο ανταγωνιστικά από αυτά του εξωτερικού;

Σπ.Μ:  Από τα ελληνικά πανεπιστήμια λείπουν οι νέες ιδέες και η καινοτομία. Στόχος μας πρέπει να είναι όσοι φεύγουν να επιστρέφουν και να μας μεταφέρουν τις ιδέες και τις καινοτομίες των ξένων Πανεπιστημίων.

Για παράδειγμα,  σκεφτείτε πόσο μεγαλύτερη αίγλη θα είχε το Πανεπιστήμιο της Χίου, εάν παράλληλα με το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Ναυτιλίας ή Τουρισμού, προσέφερε με δίδακτρα και αγγλικό πρόγραμμα σε ξένους φοιτητές.

Το Τμήμα Ναυτιλίας είναι μία από τις καλύτερες σχολές που υπάρχουν στην Ευρώπη. Είναι άρτια οργανωμένο, προσφέρει τεχνογνωσία και εξειδίκευση. Αλλά δυστυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι τέτοιο, που δεν δίνει τη δυνατότητα στα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια να  παρέχουν με δίδακτρα προγράμματα αγγλικών σπουδών σε ξένους φοιτητές. Φεύγουν χιλιάδες έλληνες φοιτητές προς την Ευρώπη και την Αμερική και ουδείς ξένος έρχεται στην Ελλάδα να σπουδάσει.

  • Η δυνατότητα συμπλήρωσης δύο μηχανογραφικών, ένα για τα Πανεπιστήμια της Ελλάδας και ένα για τα Πανεπιστήμια της Κύπρου, αυξάνει τις πιθανότητες εισαγωγής σε κάποια σχολή προτίμησης του υποψηφίου;

Σπ.Μ:  Δυστυχώς από άγνοια ή μη σωστή ενημέρωση δεν χρησιμοποιούν όλοι οι υποψήφιοι αυτή τη δυνατότητα. Μέχρι τις 16 Ιουλίου μπορεί ο υποψήφιος να επιλέξει τις σχολές προτιμήσής του για τα πανεπιστήμια της Ελλάδας και από τις 10-31 Ιουλίου γίνεται η συμπλήρωση του  μηχανογραφικού για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου.  Στη συνέχεια, αφού βγουν τα αποτελέσματα, ο υποψήφιος επιλέγει σε ποια από τα δύο πανεπιστήμια Ελλάδας ή Κύπρου θέλει να φοιτήσει.

Όλα ξεκινούν από την αυτοαξιολόγηση. Να ξέρει ο μαθητής ποια είναι τα κίνητρά του, ποιες είναι οι δυνατότητές του, τι μπορεί να κάνει.

  • Πότε κατά τη γνώμη σας ένας μαθητής πρέπει να ξεκινήσει συμβουλευτική για τον επαγγελματικό προσανατολισμό του;

Σπ.Μ:   Από την Α΄ Λυκείου και μετά είναι απαραίτητο ο μαθητής να κάνει επαγγελματικό προσανατολισμό, να υποβληθεί στο ειδικό τεστ  που θα φανερώσει τις κλήσεις και τα ενδιαφέροντα του. Να βρει τη σχολή που του ταιριάζει. Όλα ξεκινούν από την αυτοαξιολόγηση. Να ξέρει ο μαθητής ποια είναι τα κίνητρά του, ποιες είναι οι δυνατότητές του, τι μπορεί να κάνει.

  • Ποια συμβουλή δίνεται σε όσους μαθητές δεν έγραψαν καλά και δεν πέτυχαν τον πρωταρχικό τους στόχο;

Σπ.Μ: Καταρχήν να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στον εαυτό τους . Όσοι θεωρούν ότι δεν τους ικανοποιεί το αποτέλεσμα, μπορούν να προσπαθήσουν ξανά. Κανένας δεν μπορεί να τους το στερήσει. Παράλληλα να δηλώσουν χαμηλόβαθμες σχολές και να ψάξουν τις  εναλλακτικές καριέρες που προσφέρουν αυτές οι σχολές. Η ζωή δεν τελειώνει στις πανελλήνιες. Με ηρεμία θα σκεφτούν τι θέλουν  και θα επιλέξουν το καλύτερο για τη ζωή τους και το μέλλον τους. Αυτό που τους κάνει ευτυχισμένους.

Info: Ο Σπύρος Μιχαλούλης είναι οικονομολόγος- σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού και συνιδρυτής της εταιρείας ORIENTUM, που παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες επαγγελματικού προσανατολισμού.  Παράλληλα το 2006 συνέγραψε, μαζί με την ερευνητική ομάδα της ORIENTUM, το βιβλίο «Πάμε Πανεπιστήμιο», που εκδίδεται κάθε χρόνο.  Περισσότερες πληροφορίες για την εταιρεία ORIENTUM στο http://www.orientum.gr

Στη Χίο συνεργάζεται με τον όμιλο φροντιστηρίων «ΣΚΥΤΑΛΗ», όπου οι μαθητές του υποβάλλονται στο  τεστ επαγγελματικών ενδιαφερόντων horizon και παρακολουθούν μαθήματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Κάθε χρόνο ο Σπύρος Μιχαλούλης, μαζί με τον όμιλο ΣΚΥΤΑΛΗ, συνδιοργανώνουν για όλους τους ενδιαφερόμενους  την «Ημέρα Σταδιοδρομίας».

πηγή: http://www.politischios.gr/